Mitkä ovat mielestäsi hyvänmakuisia tai pahanmakuisia jouluruokia?
Mielestäni kinkku on hyvää muutaman päivän ajan ja graavilohi on hyvää. Pahanmakuisia ovat laatikot, lipeäkala ja rosolli.
Kommentit (61)
Hyvää: lohi, maustekakku, riisipuuro
Pahaa: aikalailla kaikki muut ns. perinteiset miun makuuni, ja juu hyvin valikoiva olen ruuistani:p kinkku, laatikot, rosolli, lipeäkala ym.
Hyviä: tuomaankala = voitaikinaan kääritty lohi, taikina muotoiltu kalanmuotoon,
porkkanalaatikko, imelletty perunalaatikko.
Piparkakut ja taatelikakku. Glögi.
Vierailija kirjoitti:
Rosollia en ota edes kohteliaisuudesta. Kysyn aina, että voisiko sen jättää ostamatta, mutta muu perhe meillä haluaa sitä aina. Lanttulaatikkoa voin syödä mielelläni kerran joulussa, muut kerrat ovat pakkopullaa. Kinkkua syön tyytyväisenä ehkä kaksi kertaa, muut ovat pakkopullaa. Suklaamoussea rakastan.
En ole niin kova jouluruoan ystävä, että viitsisin ajatella tätä pidemmälle jouluruokia.
Rosolliin tehdään kyllä yleensä joku maukas kastike kastike kyytipojaksi, kuten smetana-tai creme frais kastike. Ja sen rosollin yhdessä osassa on melkein aina silliä-
Rosollin voi maustaa aivan kuin itse haluaa, ei siinä tarvitse syödä pelkkiä suolattomia pikkuruisia punajuuren palasia. Kaikkia on tekijästä kiinni.
Moni sanoo ettei pidä rosollista. Ne kaupan valmiit onkin kamalia. Ja silli/kananmunaversiot. Raikkaaseen rosolliin tulee omenaa, perunaa, porkkanaa, etikkakurkkua - ja punajuurta, hieman hienoa sipulisilppua. Kaikki pienenä kuutiona tuoreista raaka-aineista itse tehtynä. Antaa raikkaan omenan maun tulla läpi, ja raskaita/ tunkkaisia ainesosia vähemmän. Todella hyvää kermaviilin kanssa!
Raikas kinkku, itse tehdyt (kermaa ja voita.. ) laatikot, rosolli, herneet, kylmäsavuporon paisti ja leipöjuusto, juustot rypäleiden, viikunan ja erilaisten suolakeksien kanssa, sekä laadukas punkku on jouluruoan ydin. Muu on oikeastaan turhaa täytettä, vaikka aina sortuu ylimääräiseen. Kalaa en syö, enkä välitä makeasta.
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo ettei pidä rosollista. Ne kaupan valmiit onkin kamalia. Ja silli/kananmunaversiot. Raikkaaseen rosolliin tulee omenaa, perunaa, porkkanaa, etikkakurkkua - ja punajuurta, hieman hienoa sipulisilppua. Kaikki pienenä kuutiona tuoreista raaka-aineista itse tehtynä. Antaa raikkaan omenan maun tulla läpi, ja raskaita/ tunkkaisia ainesosia vähemmän. Todella hyvää kermaviilin kanssa!
Raikas kinkku, itse tehdyt (kermaa ja voita.. ) laatikot, rosolli, herneet, kylmäsavuporon paisti ja leipöjuusto, juustot rypäleiden, viikunan ja erilaisten suolakeksien kanssa, sekä laadukas punkku on jouluruoan ydin. Muu on oikeastaan turhaa täytettä, vaikka aina sortuu ylimääräiseen. Kalaa en syö, enkä välitä makeasta.
Just noi samat ainesosat meidänkin rosollissa (eli sallassa), mutta teen vain kermavaahtokastikkeen. En oo koskaan maistanut kaupan rosolleja, enkä muistaakseni myöskään sellaista, jossa on silliä.
Voisin elää vegaanisella lanttulaatikolla ja rosollilla.
Kinkun syömisestä on jäänyt lapsena traumat. Sen verran pahaa se oli, että aloin jo lapsena kasvissyöjäksi.
Meille opetettiin lapsena: Mikään ruoka ei ole pahaa. Maailmassa on miljoonia lapsia, joilla ei Koskaan ole tarpeeksi ruokaa!
Meillä seuraavat
+
Kinkku ja sinappikastike
Riisipuuro
Hillasoppa
Kylmäsavustettu lohi
Salaatit
Joulusuklaat
Maustekakku, hedelmäkakku tai after eight-hyydykekakku.
Joulutortut
Piparit
-
Lipeäkala
Maksalaatikko
Lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot
Vierailija kirjoitti:
Hyvää: lohi, maustekakku, riisipuuro
Pahaa: aikalailla kaikki muut ns. perinteiset miun makuuni, ja juu hyvin valikoiva olen ruuistani:p kinkku, laatikot, rosolli, lipeäkala ym.
Lipeäkala pitää osata maustaa ja sille kuuluu maukas valkokastike.
Eikä joulupöydässä tarvitse olla niitä kaikkia ruokia, joita oletaan ja katsotaan jouluun kuuluvan.
Muutama ruokalaji riittää. Perinteisesti suomalaiset pitävät itse paistetusta kinkusta ja lanttulaatikosta, joulutortuista ja jostain joulukalasta, joka yleisimmin on silli tai graavilohi.
Lisäksi juuri suomalaiseen joulukahvipöytään kuuluu jokin hyvä maustekakku ja suklaakonvehdit.
Mitä sillä mielettömällä ruokamäärällä juuri joulupöydässä tekee, kun vähemmilläkin jouluherkuilla lähtee nälkä ja tulee hyvä mieli perheen yhteisestä ateriasta.
Sekahedelmä soppa on myös entinen suosittu joulun jälkiruoka kermavaahdon kanssa tai nautittuna riisipuuron kanssa yhdessä.
Puutarhuri kirjoitti:
Meille opetettiin lapsena: Mikään ruoka ei ole pahaa. Maailmassa on miljoonia lapsia, joilla ei Koskaan ole tarpeeksi ruokaa!
Nuo kaksi asiaa eivät liity toisiinsa. Ei kaikki maistu kaikille.
Onko kukaan teistä maistanut korvikekinkkuja kuten seitan kinkkua?
Muksuna tykkäsin niiden säilykeherneiden mausta, koska noita ei saanut koskaan muulloin. Sittemmin olen todennut, että aika mössöähän ne ovat siinä purkissa ja oikeastaan pakasteherneet sulatettuna ovat parhaita maultaan ja koostumukseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Muksuna tykkäsin niiden säilykeherneiden mausta, koska noita ei saanut koskaan muulloin. Sittemmin olen todennut, että aika mössöähän ne ovat siinä purkissa ja oikeastaan pakasteherneet sulatettuna ovat parhaita maultaan ja koostumukseltaan.
Mulle oli ihan uus juttu tää hernehomma, mutta kerran yksi ystäväni oli meillä jouluna, ja siitä lähtien ne on jääneet (lapset tykkää).
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kävelisin junan alle.
Vierailija kirjoitti:
Me tehdään yleensä savutofua sinappikuorrutuksella. JOskus tein seitankinkkua, oli se ihan jees.
Puutarhuri kirjoitti:
Mä jätän aikuisena mun ylityöt afrikan lapsille jotta heilläkin olisi töitä ja rahaa ostaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kävelisin junan alle.
Ai, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Lipeäkalaa en halua syödä. Enkä rosollia, enkä silliä.
Yksi kinkkuleipä jouluaamuna maistuisi, sinappia ja kurkkusalaattia päälle. Kinkku pitää olla keitetty ja murea.
Riisipuuro ja sekameteli soppa ovat parasta. Riisipuuroon tulee vaniljaa.
Minäkään en välitä mistään raa'asta suolaisesta kalasta enkä rosollista.
Pidän kinkkusta, kalkkunasta, porkkana- ja lanttulaatikosta, riisipuurosta kanelin ja sokerin kera sekä luumutäyteisistä tähtitortuista ja ohuista Annasin sydänpiparkakuista.
Kinkku/kalkkuna, rosolli, graavilohi, lanttulaatikko, piparit, glögi ja suklaakonvehdit maistuvat mulle. Porkkanalaatikosta en niin välitä enkä joulutortuista tai marmeladeista. Lipeäkalaa en ole koskaan maistanutkaan.