Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epilepsia, Lamictal ja raskaus

Vierailija
21.01.2015 |

Kaipaisin kokemuksia miten Lamictal on pitänyt kohtaukset kurissa raskausaikana? Pelottaa kun tiedän et raskaus laskee Lamictalin tehoa :(

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laski pitoisuudet, nostettiin lääkitystä muutamaan otteeseen raskauden aikana. Muutama pienen kohtauksen sain raskausaikana. Terve tyttö syntyi.

Vierailija
2/5 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa.. Muakin kyllä pelotti kovasti koska mulla oli matala lääkeainepitoisuus jo ennen raskauttakin. Onneksi kaikki meni hyvin vaikka muutama pieni kohtaus olikin. Mikä annostus sulla on? Mulla oli raskauden alussa 100mg+100mg ja lopussa 200mg+200mg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! :)

Minulla ennen raskautta 100+100. Alkukolmanneksella tuli aurallinen kohtaus mut ei onneks taju menny, sillon nostin lääkettä, nyt siis 100+150. Välillä tullut ihan sekunnin mittaisia "kohtauksia" (yksittäinen deja tai jokin aistiharha tms.) mut en vielä ole viitsinyt uudestaan nostaa. Sit vasta kun oireet lisääntyy (eli tulee useampi oire ja kestää vähän pitempään), ku ei viitsi kuitenkaa turhaa nostaa vaan haluan pitää ikään kuin pelivaraa ja nostaa vasta kun todella tarvis.

Tarkoitatko pienellä kohtauksella juuri aurallisia tai poissaolokohtauksia? Ei kuiteskaa taju mennyt sulla? Millä raskauskolmanneksella sulla tuli noi muutamat kohtaukset?

Tuntuu et monet syö Lamictalia toisen lääkkeen lisäksi, harva pelkästään yksin sitä. Lamictal käsittääkseni on just pahinmpia, joihin hormonit vaikuttaa laskevasti. Neurologi sanoi et loppua kohti kohtausriski lisääntyy huomattavasti, saa koko ajan pelätä et millon se sit iskee kunnolla :(

t. ap

Vierailija
4/5 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli ne pienet kohtaukset muistaakseni jokaisella raskauskolmanneksella yksi, joiden jälkeen aina nostettiin lääkitystä. Mulla ne pienet kohtaukset on muutaman sekunnin näköhäiriöitä ja "outo" olo. Ei onneksi taju mennyt eikä ollut kouristeluja. Oon huomannut saman, että monilla tosiaan Lamictal lisälääkkeenä, mutta mulla on aina ollut yksistään Lamictal. Se on onneksi turvallinen raskaana ollessa, mutta hormonit vaikuttaa tosi paljon siihen pitoisuuteen. Koko raskausajan kyllä pelkäsin isoa kohtausta, jota ei onneksi tullut. Oksensin ensimmäiset 16 viikkoa ja oksentelu alkoi uudelleen loppuraskaudessa, joten pelkäsin myös sitä, että lääkkeet ei kerkeä imeytymään. Kaikki meni onneksi hyvin. Synnytyksen jälkeen lääkitystä vähennettiin hiljalleen ja jätetiin vähän isommaksi kuin alussa, eli 100mg+150mg. Näin siitä syystä, ettei yöheräilyt ja väsymys tms. aiheuttaisi kohtauksia. Imettää olisin saanut lääkkeen kanssa, mutta se ei jostain syystä missään vaiheessa onnistunut. Synnytyksestä nyt 1,5v. ja mitään kohtailuja ei ole onneksi ollut. Toivottavasti sinullakin menee kaikki hyvin. Meillä haaveissa pian toinen lapsi ja jo nyt pelottaa valmiiksi kun lääkitys on tarkoitus laskea ennen raskautta taas samalle tasolle kuin ennen viime raskautta.

Vierailija
5/5 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vielä kun vastasit.

Viestisi antaa edes jonkinlaista toivoa,että kaikki menisi hyvin. On siis mahdollista, että Lamictalilla saadaan kohtauset pysymään kurissa.

Tuo "outo-olo" on aika hyvä kuvaamaan minunkin näitä parin sekunnin "kohtauksia". En oikein edes tiedä onko ne epilepsiaa vai ei, koska normaalisti tulee selkeämmät oireet. Mutta kyllä ne taitaa kuiteskin epilepsiaa olla, koska mistäpä muustakaan ne johtuis... Olo vaan menee niin epätodelliseksi että ei sitä voi edes sanoin selvittää/kertoa.

Imetyksestäkin olen lukenut vaihtelevaa tietoa Lamictalin suhteen. Ilmeisesti aiemmi se oli kielletty mutta nykyään sallittua. Lamical on muuten hyvä lääke (ei pahoja sivuvaikutuksia) joten mielellään en haluais muita lääkkeitä tähän lisäksi ottaa. Niissä kun aina on se alkuvaikutukset ja et onko siitä tehoa yms. stressaamista.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan