Mistä lähtien amk:ssa on voinut olla ainejärjestö ja sitsejä
Viitaten tähän... https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008387634.html Akateemisia pöytäjuhlia amkissa, ei hyvää päivää...
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tuttua opiskeli AMK:ssa. Toinen insinööriksi ja toinen sosionomiksi. AMK-inssiopiskelija julisti itsensä teekkariksi Facebookissa, sosionomiopiskelija väitti itseään akateemiseksi. Hymyilytti.
Tämän takia olisi ihan hyvä tehdä selkoa näiden eroista. Ettei ainakaan työnhaku tyssäisi näihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa ja kuka nyt jaksaa mielensä pahoittaa, jos amkkilaisetkin järjestää ryyppäjäisiä ja laulelevat sörkän sällejä.
Ei se nyt varmaan ole millään tavalla yliopistoilta ja maistereilta pois, jos amk:ssa järjestetään kekkaloita. Ei se yliopistokoulutuksen arvo siitä laske.
Mutta kaikesta sitä pitääkin loukkaantua nykyään.
Minua kiinnostaa. Olen käynyt sekä ammattikorkean että yliopiston. Kumpaakaan en hauku tai arvostele, mutta minulle yliopistossa yksi jännittävä elementti olivat juuri nuo yliopiston omat jäyhät perinteet. En halua, että noita perinteitä lähdetään varastamaan muualle. Amkissa voi viettää ihan omia kemuja
Minäkin olen käynyt sekä amk:n että yliopiston, eikä kärpäsen kakan vertaa hetkauta, kuka juhlii ja miten. Ehkä olen liian vanha loukkaantumaan tuollaisesta. Kyllähän nuo erilaiset perinteet tuppaavaat muutenkin leviämään alkuperäisistä paikoista ja muuttumaan ajan myötä.
En puolusta AMK:ta, vaan sanon vain, että akateemisilla on asiat aika heikosti, jos tullaan epävarmaksi tuollaisesta perinteiden lainaamisesta. Eikö teidän identiteettinne pitänyt perustua siihen tietotaidon ja tittelin hienouteen eikä siihen, että teillä on omat päihdeperinteet- ja hassuttelut? Oletteko huolestuneita myös rapajuoppojen tavoista, jotka muistuttavat noita samoja juhlia ilman haalareita?
Jos ette saa tarpeeksi itseluottamusta papereista, menkää vaikka tanssikurssille ja salille, jotta saatte itseluottamusta ja minuuden pönkötystä muistakin asioista.
-AMK-opiskelija-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa ja kuka nyt jaksaa mielensä pahoittaa, jos amkkilaisetkin järjestää ryyppäjäisiä ja laulelevat sörkän sällejä.
Ei se nyt varmaan ole millään tavalla yliopistoilta ja maistereilta pois, jos amk:ssa järjestetään kekkaloita. Ei se yliopistokoulutuksen arvo siitä laske.
Minua kiinnostaa. Olen käynyt sekä ammattikorkean että yliopiston. Kumpaakaan en hauku tai arvostele, mutta minulle yliopistossa yksi jännittävä elementti olivat juuri nuo yliopiston omat jäyhät perinteet. En halua, että noita perinteitä lähdetään varastamaan muualle. Amkissa voi viettää ihan omia kemuja
Sinä olet käynyt sekä ammattikorkeakoulun että yliopiston eikä siitä huolimatta korvien välissä edes sen vertaa raksuta, että huomaisit sen, että tuotakaan juhlaa ei järjestänyt ammattikorkeakoulu vaan opiskelijat. AMK:lla ei ole yhtään mitään tekemistä sen järjestetyn juhlan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tuttua opiskeli AMK:ssa. Toinen insinööriksi ja toinen sosionomiksi. AMK-inssiopiskelija julisti itsensä teekkariksi Facebookissa, sosionomiopiskelija väitti itseään akateemiseksi. Hymyilytti.
Se on kyllä hieno se suomalainen vanha sananlasku tyhjän naurajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK=korkeakoulu.
Nykyään pääsee ilman mitään siltaopintojaki jatkamaan D-I:ksi aalto universityyn, eli se on täysin tekniikan kandidaattiin verrattavissa.
Musta ei ole valkoista. Ei se tarkoita, että musta tai valkoinen olisi parempi tai huonompi.
AMK ei ole yliopisto, eikä AMK ole akateeminen. Se on fakta, jonka kanssa sinun pitää nyt vain elää.
Tekniikan kandidaatti=Bachelor of Science
Insinööri (AMK) = Bachelor of Science
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet käynyt sekä ammattikorkeakoulun että yliopiston eikä siitä huolimatta korvien välissä edes sen vertaa raksuta, että huomaisit sen, että tuotakaan juhlaa ei järjestänyt ammattikorkeakoulu vaan opiskelijat. AMK:lla ei ole yhtään mitään tekemistä sen järjestetyn juhlan kanssa.
Oletpa nokkela. AMK:lla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että nimenomaan SEN opiskelijat järjestävät jotain? Onneksi olen käynyt yliopiston.
Myötähäpeä tulee näiden loukkaantujien puolesta, jotka tuntuvat pelkäävän oman AKATEEMISUUTENSA kärsivän ammattikorkeakoulujen juhlista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK=korkeakoulu.
Nykyään pääsee ilman mitään siltaopintojaki jatkamaan D-I:ksi aalto universityyn, eli se on täysin tekniikan kandidaattiin verrattavissa.
Musta ei ole valkoista. Ei se tarkoita, että musta tai valkoinen olisi parempi tai huonompi.
AMK ei ole yliopisto, eikä AMK ole akateeminen. Se on fakta, jonka kanssa sinun pitää nyt vain elää.
Tekniikan kandidaatti=Bachelor of Science
Insinööri (AMK) = Bachelor of Science
Insinööri amk = Bachelor of Engineering
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa nokkela. AMK:lla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että nimenomaan SEN opiskelijat järjestävät jotain? Onneksi olen käynyt yliopiston.
Niin, mikä tuossa on yliopiston käyneelle niin vaikeaa käsittää? Eikö tosiaan raksuta? Ei, sitä juhlaa ei järjestänyt AMK. Sen juhlan järjestämisessä AMK ei ollut mitenkään osallisena. Eikö vieläkään raksuta pahvi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietävätköhän näiden tapahtumien puuhamiehet, että kyse on nimenomaan akateemisista perinteistä? Mistä he löytävät näiden perinteiden kuvaukset ja millä perusteella päättävät, että heidänkin oppilaitoksessaan aletaan pitää niitä?
Kuulostaa kyllä niin ankealta, että enpä haluaisi mainostaa tämän perinteen akateemisuutta.
t. maisteri
*Sitseihin kuuluu perinteisesti rangaistuskulttuuri. Jos esimerkiksi osallistuja ei noudata pukeutumissääntöjä, myöhästyy tai poistuu juhlatilasta ilman lupaa, hän saattaa saada ”toastmasterilta”"
Onko Maisteri ikinä käynyt sitseissä? IL:n jutun perusteella ongelma nimenomaan vaikuttaa olevan perinteiden puute. Otettu yksi perinne suomalaisesti akateemisesta maailmasta ja toinen ilmeisesti amerikkalaisista collegejen "veljeskunnista" (tai elokuvaversioista) ja sekoitettu ne sivistymättömyyden sammiossa. Suomalaiseen perinteeseen tuollainen ei kyllä missään tapauksessa kuulu, ei niin millään muotoa.
Eikös noita kohusitsejä kuitenkin vietetty Turun yliopiston tiloissa Turun yliopiston ainejärjestön järjestäminä, mikäli HS:n kertomaan voi luottaa? Mitä tekemistä sillä on AMK:n kanssa?
Vierailija kirjoitti:
En puolusta AMK:ta, vaan sanon vain, että akateemisilla on asiat aika heikosti, jos tullaan epävarmaksi tuollaisesta perinteiden lainaamisesta. Eikö teidän identiteettinne pitänyt perustua siihen tietotaidon ja tittelin hienouteen eikä siihen, että teillä on omat päihdeperinteet- ja hassuttelut? Oletteko huolestuneita myös rapajuoppojen tavoista, jotka muistuttavat noita samoja juhlia ilman haalareita?
Jos ette saa tarpeeksi itseluottamusta papereista, menkää vaikka tanssikurssille ja salille, jotta saatte itseluottamusta ja minuuden pönkötystä muistakin asioista.
-AMK-opiskelija-
Akateemiset ovat tässä ihan syystäkin tuohtuneita. Miksi sinä et ole? Hyväksytkö tuollaisen nöyryyttämisen? Kyllä minua ainakin se häiritsee. Ja ymmärrän, että oikeiden sitsien järjestäjiä häiritsee, että jotain nöyryytysbakkanaaleja kutsutaan sitseiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan voi. Asia on tuossa jutussa ikävä, mutta Metropolia AMK pitäkööt näppinsä erossa AKATEEMISISTA perinteistä. Luokoot omat juhlansa ja perinteensä. Jokaisen tulee tehdä oma historiansa.
Voi olla jos haluavat. Sinulla tai kellään muullakaan ei ole sitten niin yhtään minkäänlaista valtaa tai oikeutta kieltää. Joten siinäpähän uliset aka-aka-pilipaliasi.
Niin no. Jos joku ottaa toisen perinteen ja muokkaa sen muotoon, jossa loukataan toisten ihmisten ihmioikeuksia, niin minun mielestäni sen pitääkin häiritä. En minä voi estää uusnatsia käyttämästä leijonakorua tai Suomen lippua, mutta kyllä se minua häiritsee.
En kyllä ole kuullut mitään valitusta asiallisesta perinteiden lainaamisesta. Ei yliopistolla itketä, että teekkareillakin on vähän erilainen lakki, eikä teekkari itke, kun amk:ssa sairaanhoitoa opiskelevalla on haalarit. Jos lakeilla tai haalareilla nöyryytetään, niin sitten on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AMK-opiskelija-
Akateemiset ovat tässä ihan syystäkin tuohtuneita. Miksi sinä et ole? Hyväksytkö tuollaisen nöyryyttämisen? Kyllä minua ainakin se häiritsee. Ja ymmärrän, että oikeiden sitsien järjestäjiä häiritsee, että jotain nöyryytysbakkanaaleja kutsutaan sitseiksi.
Nyt kyllä trollaat. Ota pienpanimo-olut illansuussa ja mene Markun kainaloon. Se rauhoittaa tuohtuneemmankin mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mikä tuossa on yliopiston käyneelle niin vaikeaa käsittää? Eikö tosiaan raksuta? Ei, sitä juhlaa ei järjestänyt AMK. Sen juhlan järjestämisessä AMK ei ollut mitenkään osallisena. Eikö vieläkään raksuta pahvi?
Huoh. Onko olemassa AMK opiskelijoita ilman ammattikorkeakoulua. Haenko rautalangan?
AMK:sta oli tarkoitus tulla Saksan mallin mukaisesti laadukas korkeatasoinen ja yliopistosta erillinen käytäntöön ja työelämän tarpeisiin keskittyvä korkeakoulu.
Nyt tämä on pilattu sillä, että yritetään matkia kaikessa yliopistoa ja lopputuloksena on se, että AMK:t mielletään negatiivisesti "B-luokan yliopistoiksi".
Kyllä Amkissa on ainejärjestöjä ollut jo vaikka kuinka kauan. Pitäähän opiskelijoilla etujärjestöt olla ja jonkun järjestää ne bileet. Sitsejä en ole kuullut järjestettävän, mutta sama kai tuo jos järjestäisivät. Eihän niissä ole mitään erikoista, lauletaan juomalauluja ja ryypätään.
T. Maisteri, joka kiersi kymmenet sitsit aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK:n tarkoitus oli olla erilainen kuin yliopisto. Ei parempi tai huonompi, vaan erityyppinen, työelämälähtöinen, käytännönläheinen korkeakoulu.
Nyt ne kuitenkin apinoivat kaikessa yliopistoa. Miksi?
Edustaako sitsit todellakin akateemista sivistystä? Kyseessä on lapsellisen nöyryytystapahtuma. Jos joku haluaa sellaisia järjestää, miten se on sinulta pois?
N. 10 vuotta tuli pyörittyä eri Teknillisten Korkeakoulujen opiskelijapiireissä ennen vuosituhannen vaihdetta, ja MISSÄÄN ei ollut mitään lyömistä tai nöyryyttämistä.
Sitsit oli ennenmuinoin sivistynyt illanvietto, jossa rauhassa syötiin hyvin ja laulettiin aina välillä muutamia yhteislauluja. Nyt se näyttää olevan jatkuvaa nopeatempoista laulamista ja ohjelmanumerosta toiseen hyppimistä. Aivan kuten lastenohjelmat nykyään, yhtään tarinaa ei ehditä rakentaa kunnolla, vaan kaikki on vain nopeatempoista hyppimisträ asiasta toiseen.
Samaa kaurapuuroa syövää ja omaan nokkeluuteemme kompastuvaa massaa olemme suurin osa. Joillekin sitsit ovat niitä elämän tähtihetkiä, joiden jälkeen valmistutaan, saadaan ensimmäinen edes jotenkin koulutusta vastaava virka ja vakiinnutaan Paulan tai Markun kanssa kaksioon, sekä otetaan kissa.
Pikkuporvarillinen ylpeys Oulunkyläläisessä lähiössä saa kovan kolauksen, kun salaa halveksuttu ammattikorkeakoululainen, eli amis eli autonrassaaja, vetää puku päällä kännit Lidlin kaljalla ja luikauttaa juomalaulun. Seuraavaksi laulaa Pekka, tai Pekka saa vyöstä. Solkipuolella.