Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unikoulu taaperolle

Vierailija
21.01.2015 |

Meillä on reilu vuoden vanha lapsi, joka menee iltaisin kyllä ihan hyvin nukkumaan ilman taisteluita, mutta herää joka yö 2-5 kertaa. Lapsi menee nukkumaan 20-21 välillä, ja yleensä nukahtaa todella nopeasti. Hänet siis peitellään omaan sänkyyn ja jätetään yksin. Joskus kitisee muutaman minuutin, mutta yleensä käy suoraan nukkumaan.

Ongelmat ilmenevät yöllä, viimeistään puoliltaöin herää ensimmäisen kerran, ja itku on aina suoraa huutoa. Yömaitoa saa joskus, usein pelkkä tutti ja sylissä pitäminen auttaa. Lapsi rauhoittuu yleensä vartissa, mutta välillä voi mennä tuntikin, ennen kuin uskaltaa kantaa takaisin omaan sänkyyn. Sama kuvio toistuu monta kertaa yössä, parin tunnin välein. 

Joskus olen koittanut olla reagoimatta, mutta korviahuumaavaa huutoa tuntuu jatkuvan loputtomiin, jos lasta ei hae syliin. Vanhempien väliin ei voi ottaa, sillä silloin alkaa hilluminen ja puuhailu. Ollaan molemmat ihan poikki, tätä on jatkunut ihan ensimmäisistä päivistä saakka, eli yli vuoteen ei olla nukuttu kunnolla.

Vinkkejä yöheräilyn lopettamiseen siis kaivataan!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu vuoden ikäinen lapsi ei enää tarvitse yömaitoa. Tutista samoin olisi hyvä luopua.
Onko lapsi omassa huoneessa? Jos ei niin siirtäkää. Yövalo olisi hyvä olla ettei täysin pimeää. Unilelu on tärkeä.

Vierailija
2/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on se loputtomiin? Viisi minuuttia, kymmenen?

Kun herää huutamaan, käytte sanomassa että nukupa vaan nyt on yö. Silitys ja peittely. Sitten pois. Jos jää huutamaan niin kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään seuraamaan mitä ohjeita saat. Mulla on 10 kk ikäinen lapsi joka on alkanut viime aikoina heräillä vaan entistä enemmän. Yömaidon vaihdoin veteen, mutta ei vaikuta heräilyyn. Mll:n unikoulun ohjeet on aivan pyllystä, esim: mene nukkumaan lapsen huoneeseen viikoksi ja jos huutaa, niin esitä nukkuvaa. Mitä helvettiä? Ensinnäkin meillä ei oo lapselle omaa huonetta, ja kai mä nyt esittäisin nukkuvaa joka yö jos se jotain auttais!

Vierailija
4/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöheräily lapselle on normaalia.
Voidaan pitää normina että kouluikään mennessä nukkuu täysiä öitä.

Tuoon oikeasti hyvä neuvo että esittää itse nukkuvaa. Lapsi ymmärtää että nyt on yö ja on turvallistq vain jatkaa nukkumista. Tosin ymmärtämiseen voi mennä viikko. Ja lapsi voi itkeä tunninkin putkeen.
Vaatii aikuiselta pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaisuutta.

Vierailija
5/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:38"]Yöheräily lapselle on normaalia.

Tuoon oikeasti hyvä neuvo että esittää itse nukkuvaa. Lapsi ymmärtää että nyt on yö ja on turvallistq vain jatkaa nukkumista. Tosin ymmärtämiseen voi mennä viikko. Ja lapsi voi itkeä tunninkin putkeen.
[/quote]

No, mä oon sen 10kk aina yrittänyt esittää nukkuvaa, mutta kun huuto vaan yltyy ja yltyy, ja nyt uutuutena noustaan seisomaan sängynlaitaa vasten, niin ei toimi! Jos huuto pääsee oikein yltymään, niin ei auta syli edes. Kirkuu vain ihan tikkujäykkänä selkä kaarella.

t. 10kkn äiti

Vierailija
6/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:38"]Yöheräily lapselle on normaalia.

[/quote]

No, mä oon sen 10kk aina yrittänyt esittää nukkuvaa, mutta kun huuto vaan yltyy ja yltyy, ja nyt uutuutena noustaan seisomaan sängynlaitaa vasten, niin ei toimi! Jos huuto pääsee oikein yltymään, niin ei auta syli edes. Kirkuu vain ihan tikkujäykkänä selkä kaarella.

t. 10kkn äiti
[/quote]

Kauanko huutoa kestää?
Onko kaikki tutkittu, refluksit ym?

Vierailija
7/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:33"]

Mikä on se loputtomiin? Viisi minuuttia, kymmenen? Kun herää huutamaan, käytte sanomassa että nukupa vaan nyt on yö. Silitys ja peittely. Sitten pois. Jos jää huutamaan niin kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

[/quote]

No siis keskellä yötä se tuntuu loputtoman pitkältä, joskus olen kokeillut, ja puoli tuntia meni suoraa huutoa, jolloin nukahti varmaan väsymykseen. Tosin heräsi taas parin tunnin päästä, ja sillä kertaa hain huutavan lapsen pois.

Nukkuu omassa sängyssä, omassa huoneessaan, siirrettiin sinne koska meidän kanssa samassa huoneessa nukkui vielä huonommin.

AP

Vierailija
8/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:38"]Yöheräily lapselle on normaalia.

[/quote]

t. 10kkn äiti
[/quote]

Kauanko huutoa kestää?
[/quote]

Niin kauan, että saa pullon suuhun. On tutkittu kaikki mahdollinen, koska oli koliikki pienenä. Ei löytynyt mitään vikaa. Käytiin osteopaatillakin viimeisenä keinona.

Vierailija
9/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:33"]

Mikä on se loputtomiin? Viisi minuuttia, kymmenen? Kun herää huutamaan, käytte sanomassa että nukupa vaan nyt on yö. Silitys ja peittely. Sitten pois. Jos jää huutamaan niin kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

[/quote]

No siis keskellä yötä se tuntuu loputtoman pitkältä, joskus olen kokeillut, ja puoli tuntia meni suoraa huutoa, jolloin nukahti varmaan väsymykseen. Tosin heräsi taas parin tunnin päästä, ja sillä kertaa hain huutavan lapsen pois.

Nukkuu omassa sängyssä, omassa huoneessaan, siirrettiin sinne koska meidän kanssa samassa huoneessa nukkui vielä huonommin.

AP
[/quote]

Jos on tutkittu kaikki ettei huuda esim refluksin takia niin sitten suosittelen korvatulppia. Anna huutaa, ei tee sitä montaa yötä.

Tottakai karjuu koska sillä saa mitä haluaa.

Vierailija
10/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pn kans riehuntavaihe menossa. Olen jopa joutunut herättää lapsen kun puoliunisena vaan huutaa ja heittelee itseään. Vähän väliä. Sit herätetty ja nukahtanut uudestaan. Tosin hampaita teki yhdessä vaiheessa kovasti.

Vierailija
11/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:38"]Yöheräily lapselle on normaalia.

[/quote]

t. 10kkn äiti
[/quote]

Kauanko huutoa kestää?
[/quote]

Niin kauan, että saa pullon suuhun. On tutkittu kaikki mahdollinen, koska oli koliikki pienenä. Ei löytynyt mitään vikaa. Käytiin osteopaatillakin viimeisenä keinona.
[/quote]

No niin. Eli huutaa kunnes saa pullon suuhun. Mitäpä tuohon sanoisi. Itse olette opettaneet.

Vierailija
12/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen sänky on kiinni meidän sängyssä. On tottunut siihen, että kun herää, niin otan häntä kädestä kiinni ja sitten nukahtaa uudelleen. Minulle tämä ei ole ollut suuri uhraus, koska käytännössä puoliunessa sen käden siitä pinnojen välistä sujautan ja jatkan itse unia saman tien. Esikoiselta lopetettiin yösyönti 8-kuisena (isänsä nukutti aina uudelleen jos heräsi, minä nukuin toisessa huoneessa), kuopus tissittelee edelleen kerran yössä (1,5 v). Mies lähtee aikaisin töihin ja ei nyt osallistu yöelämään. 

Vierailija
13/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutin lopettaisin vasta sitten, kun yösyönnin on saanut loppumaan. 

Vierailija
14/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:07"]Tutin lopettaisin vasta sitten, kun yösyönnin on saanut loppumaan. 
[/quote]

Meillä jätettiin molemmat samalla kertaa. Vesipulloa pidettiin sängyn vieressä, siitä sai jos oli jano. Yllättävän kivuttomasti meni.

Vierailija
15/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:38"]Yöheräily lapselle on normaalia.

[/quote]

t. 10kkn äiti
[/quote]

Kauanko huutoa kestää?
[/quote]

[/quote]

No niin. Eli huutaa kunnes saa pullon suuhun. Mitäpä tuohon sanoisi. Itse olette opettaneet.
[/quote]

Joo, valitettavasti meidän lapsi on saanut ruokaa. Vai olisiko pitänyt antaa kuolla nälkään, kun ei osannut tissiä syödä?

Vierailija
16/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:38"]Yöheräily lapselle on normaalia.

[/quote]

t. 10kkn äiti
[/quote]

Kauanko huutoa kestää?
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo, valitettavasti meidän lapsi on saanut ruokaa. Vai olisiko pitänyt antaa kuolla nälkään, kun ei osannut tissiä syödä?
[/quote]

10kk lapsi ei tarvitse öisin ruokaa.

Vierailija
17/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidettiin reilu vuoden ikäiselle unikoulua niin, että kun lapsi herää, häntä ei nosteta sängystä pois, eikä anneta maitoa. Lapsi lasketaan varovaisesti takaisin makuulle, ja silitellään uneen. Ekana yönä huusi kaksi tuntia,    tokana yönä tunnin, kolmantena ja neljäntenä vartin, ja sit ei enää heräillytkään. Nyt 1,5-vuotiaana herää ekan kerran viideltä, jonka jälkeen otamme meidän sänkyyn nukkumaan ja imetän hänet. Tämän jälkeen jatkamme unia vielä pari tuntia. Unikoulu vaatii hermoja ja johdonmukaisuutta, mutta palkitsee varmasti. Jos lapsi on saanut iltapuuron ennen nukkumaanmenoa, niin teidän ei tarvitse antaa maitoa yön aikana. Tsemppiä!

Vierailija
18/18 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 12:38"]Yöheräily lapselle on normaalia. Voidaan pitää normina että kouluikään mennessä nukkuu täysiä öitä. Tuoon oikeasti hyvä neuvo että esittää itse nukkuvaa. Lapsi ymmärtää että nyt on yö ja on turvallistq vain jatkaa nukkumista. Tosin ymmärtämiseen voi mennä viikko. Ja lapsi voi itkeä tunninkin putkeen. Vaatii aikuiselta pitkäjänteisyyttä ja johdonmukaisuutta. [/quote] No, mä oon sen 10kk aina yrittänyt esittää nukkuvaa, mutta kun huuto vaan yltyy ja yltyy, ja nyt uutuutena noustaan seisomaan sängynlaitaa vasten, niin ei toimi! Jos huuto pääsee oikein yltymään, niin ei auta syli edes. Kirkuu vain ihan tikkujäykkänä selkä kaarella. t. 10kkn äiti [/quote] Kauanko huutoa kestää? Onko kaikki tutkittu, refluksit ym? [/quote] Niin kauan, että saa pullon suuhun. On tutkittu kaikki mahdollinen, koska oli koliikki pienenä. Ei löytynyt mitään vikaa. Käytiin osteopaatillakin viimeisenä keinona. [/quote] No niin. Eli huutaa kunnes saa pullon suuhun. Mitäpä tuohon sanoisi. Itse olette opettaneet. [/quote] Joo, valitettavasti meidän lapsi on saanut ruokaa. Vai olisiko pitänyt antaa kuolla nälkään, kun ei osannut tissiä syödä? [/quote] 10kk lapsi ei tarvitse öisin ruokaa.

[/quote]

Lapsi saattaa tarvita yhden yösyötön vuoden ikään asti. Yleensä aamuyöllä. Ja huomaathan, "saattaa" tarvita, eli eivät kaikki, mutta osa. Ei kannata tasapäistää tätä kumpaankaan suuntaan.

Ja ehdoton neuvo ei myöskään ole "lapsi omaan huoneeseen", sekään ei sovi kaikille. osa tyytyy siihen, mutta johtavat psykiatrit ja psykologit länsimaissakin ovat todenneet, että oma huone ei ole paras nukkumapaikka kaikkien lasten henkisen kehityksen kannalta.

Joidenkin ihanne todellakin on, että lapsi nukkuu 6kk alkaen omassa huoneessaan syömättä, mutta tätä ei voida yleistää kaikkiin lapsiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan