Meillä lapset päättää viikolla mitä syödään
En ole nähnyt asiassa mitään ongelmaa, koska minä ja mies olemme kaikkiruokaisia niin helpompi kysyä lapsilta mitä syödään.
viikonloppuisin tehdään jotain erikoista/uutta ruokaa tai käydään ulkona syömässä.
tämä asia on kauhistuttanut jotain ystäviäni. En tiedä miksi.
Kommentit (9)
Mä vaadin että lapsi keksii ainakin kaksi ruokaa viikolle. Mä en yksin viitsi suunnitella ruokalistaa. Lauantaisin lapsi, 14 v poika, tekee joko lounaan tai illallisen. Ensi lauantaina syödään kuulemma kanawokkia.
Musta tuossa ei ole mitään ongelmaa, jos lasten päättämät ruoat ovat normaaleja terveellisiä kotiruokia. Sekä ruoat on monipuolisia. Eli ei pelkkää hampurilaista, pizzaa, ranskalaisia, hodareita ym. Ruokiin tarvittaessa lisukkeeksi kasviksia, jos niitä ei lapset ole päättäneet.
Meillä lapset eivät ole niin kaikkiruokaisia että heille voisi päätöksen jättää, enkä periaatteestakaan halua antaa heille sitä kuvaa että valta on heillä. Kyllä tuo minustakin on todella kauheaa jos päivästä toiseen tehdään noin.
Toki joskus kysyn, varsinkin kun nuoremman kanssa tehdään yhdessä ruokaa, jos hän ehdottaa jotain niin sitä saatetaan tehdä.
Joskus jos isänsä syö vaikka makkaraa, kysyn että mitäs me tehtäisiin.
Ja sitten tietysti se että saatan sanoa vaikka mitkä ovat perusainekset, ja kysyä mitä niistä tai mitä lisukkeeksi ja esitellä vaihtoehdot.
Tosin meidän lapset ovatkin jo teinejä jotakuinkin, joten eivät ole liian pieniä joskus päättämäänkin. Mutta heidän toiveensa ei ole laki silloinkaan vaikka kysyn, voin silti muuttaa mieltäni kun laskeskelen mitä aineksia nyt kaapista olisi hyvä käyttää ja mitä siellä sattuu olemaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:05"]
Meillä lapset eivät ole niin kaikkiruokaisia että heille voisi päätöksen jättää, enkä periaatteestakaan halua antaa heille sitä kuvaa että valta on heillä. Kyllä tuo minustakin on todella kauheaa jos päivästä toiseen tehdään noin.
Toki joskus kysyn, varsinkin kun nuoremman kanssa tehdään yhdessä ruokaa, jos hän ehdottaa jotain niin sitä saatetaan tehdä.
Ja sitten tietysti se että saatan sanoa vaikka mitkä ovat perusainekset, ja kysyä mitä niistä tai mitä lisukkeeksi ja esitellä vaihtoehdot.
Tosin meidän lapset ovatkin jo teinejä jotakuinkin, joten eivät ole liian pieniä joskus päättämäänkin. Mutta heidän toiveensa ei ole laki silloinkaan vaikka kysyn, voin silti muuttaa mieltäni kun laskeskelen mitä aineksia nyt kaapista olisi hyvä käyttää ja mitä siellä sattuu olemaan.
[/quote]
Vallantunne pitää repiä omien lasten kyykyttämisestä, kun sitä valtaa ei oikeassa elämässä ole ollenkaan.
Oispa mullakin joku joka keksis ruuat :D ite aina pitää pähkäillä ja miettii et mitäs hittoo sitä tänää sit laittais
No mun lapsen toiveissa on kanacurryä, merimiespataa, moussakaa, kokonaan paistettua kanaa, purjopekonipastaa, sosekeittoja yms. Ihan normaaleja ruokia. Ja kyllä me kerran kuukaudessa tehdään pitsaakin. Kaikki lapset ei pidä hampurilaisista, makkaroista, kananugeteista yms. Ei koskaan ole maistunut.
kyllä mun mielestä jokaisella on oikeus kieltäytyä joistain ruuista. myös lapsella.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:05"]
[/quote]
Vallantunne pitää repiä omien lasten kyykyttämisestä, kun sitä valtaa ei oikeassa elämässä ole ollenkaan.
[/quote]
Mitä helvetin kyykyttämistä se on, heiltä toisinaan kuitenkin kysytään, mutta ei joka päivä? Sullako on kaksi vaihtoehtoa, annetaan vapaasti päättää tai ei anneta koskaan päättää/toivoa? Joskus se toivottu ruoka voi olla vaikkapa seuraavalla viikolla, kun on käyty kaupassa ja ostettu ainekset/niitä on tarjouksessa, tai sellainen päivä kun molemmilla on aikaa tehdä sitä, lapsella ja minulla.
Ja jos kaapissa on lihaa jonka viimeinen käyttöpäivä lähestyy, niin ei syödä purkkihernaria tai papuja, jotka saattavat olla lapsen toive. Eikä meillä lasten toiveet käy yksiin, saati isänsä toiveet lasten toiveiden kanssa.
Kyllä minäkin oon kysyny pojalta pienestä asti, että "Mitä haluaisit tänään syödä" jos en ole jo ehtinyt itse päättämään ja/tai laittamaan ruokaa valmiiksi? Kun oli ihan pieni (2-3v), annoin yleensä vaihtoehdot "Tehtäiskö tänään nakkikeittoa vai tortilloja?" tms, nyt kuusivuotiaana ehdottaa jo itsekin kaupassa ihan kysymättä ("äiti voitasko huomenna laittaa spagettia ja lihapullia"), ja kyllä, vihanneksia on aina, koska itse olen kasvissyöjä :D Poika päättäköön isona ruokavaliostaan, toistaiseksi syö kyllä lihaa, mutta hyvin maistuu kasvispihvit, pikkuporkkanat, sosekeitot yms :)
Curlingmamma vauhdissa