Katsoitteko asunnottoman Miskan haastattelun? Parasta Yleä pitkään aikaan.
Jos ette vielä nähneet, löytyy Areenasta http://areena.yle.fi/tv/2466839.
Parasta on se, että Kioskin sivujen mukaan Miskalle tarjottiin jo asuntoa. Haastattelu kosketti tosi paljon, sillä mursi omia ennakkoluuloja asunnottomista. Tosi rohkea kaveri, että lähti suoraan lähetykseen puhumaan niin vaikeasta aiheesta. Toivottavasti tää yksittäistapaus saa jonkun muunkin muuttamaan asenteitaan asunnottomia kohtaan ja herättää ihan oikeasti keskustelua siitä, että mitä tälle asialle voisi tehdä. Propsit Miskalle siitä, että annoit isolle ongelmalle kasvot!
Kommentit (164)
Ohjelman merkityksestä asunto- ja sosiaaliministerille, Raakel Liekille, Miskalle, toimitukselle
ja fleestakkimiehelle on toki "media-ulottuvuus". Mutta sen perusteella itse ongelman mitätöinti on ala-arvoista ongelman väheksymistä. Miksi meidän hyväosaisten ihmisten pitää halveksua ja vähätellä avuntarpeessa olevia ihmisiä. Heillä ei ole kasvoja Minkkaa lukuunottamatta, kohtalotovereita on yli 7000. Kuinka moni meistä valitsesi asunnottomuuden pakkasessa, joka olisi yksivaihtoehto elämän elämiseen. Sinä?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 03:36"]
Ohjelman merkityksestä asunto- ja sosiaaliministerille, Raakel Liekille, Miskalle, toimitukselle
ja fleestakkimiehelle on toki "media-ulottuvuus". Mutta sen perusteella itse ongelman mitätöinti on ala-arvoista ongelman väheksymistä. Miksi meidän hyväosaisten ihmisten pitää halveksua ja vähätellä avuntarpeessa olevia ihmisiä. Heillä ei ole kasvoja Minkkaa lukuunottamatta, kohtalotovereita on yli 7000. Kuinka moni meistä valitsesi asunnottomuuden pakkasessa, joka olisi yksivaihtoehto elämän elämiseen. Sinä?
[/quote]
Tämä.
No voihan sitä asunnottomaksi jäädä mistä vain syystä, mutta miten asiat ovat päätyneet siihen pisteeseen ettei uutta kotia ole löytynyt? Toimeentulotukeahan myönnetään ja jokaiselle kuuluu se perusosa elämiseen, eihän Suomessa ketään hylätä ilman ettei saisi ruokaa ja kattoa pään päälle jos haluaisi? Eikös kaupungit ja sosiaalitoimet sun muut järjestä yhteistyössä asuntojakin? Jos ei Helsingistä löydy, kait pienempi paikkakuntakin olisi parempi josta voisi vaikka kulkea Helsinkiin? Jos on kykenemätön hoitamaan asioitaan, silloin tarvitsee apua jotta pääsee johonkin asuntolaan tms. että joku auttaa. Näin kerran erään miehen dyykkaamassa kaupan roskista, näytti sille ettei ole kotia minne mennä. Nopea oli liikkeissään kun taisi lähteä vauhdilla seuraavaan paikkaan, jäi kyllä mieleen. Luulisi vain, että eikö niillekin jotka eivät pysty asioitaan hoitamaan voisi olla jotkin yleiset asuntolat jonne voi mennä ja tulla, siis niille jotka ei kykene edes hakemaan apua ja täyttelemään lomakkeita. Onko sitä pakko olla jotain vaatimuksia kaikille? Erikoista että joku käy koulua mutta ei saa hommattua asuntoa? Mutta onhan se Helsingissä vaikeaa vaikka olisi työpaikkakin, jos luottotiedot menneet. Toivottavasti saa kuitenkin tuo nuori asiansa kuntoon jatkossa ja koulun myötä elämää eteenpäin, pitää katsoa tuo ohjelma huomenna netistä.
Tiedän mille tuntuu olla nuori aikuinen vailla töitä:/ Itselläkin merkonomin koulutus ja työhakemuksia tullut laitettua mutta eipä tunnu minnekään kelpaavan, vaikka olisi ahkera ja luotettava, kaikinpuolin hyvä työntekijä. Työnantajat vain kait luulee että kun on työtön niin on joku ongelmatapaus:/ Aika rankka kilpailu on työpaikoista nykyään, varsinkin nuorella vaikka olisikin koulutusta ja jonkun verran työkokemusta. Ei voi kuin toivottaa onnea tuolle miehelle jatkoon, osaisipa itsekin olla positiivinen mutta vaikeaa se on kun tuntuu ettei kohta ole varmaan mitään tulevaisuutta työelämässä. Vaikka opiskelisi lisää, ei taida riittää kun on työttömyyttä takana:( Noh, itsellä sentään koti ja työttömyystuki...
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 03:13"][quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 03:06"]
Niille jotka eivät voi ymmärtää näitä tilanteita tiedoksi että silloin kun itse ensimmäistä kertaa tarvitsin asuntoa (ja luojan kiitos sain sen) olin alaikäinen tyttö jonka äiti oli henkisesti epävakaa ajoittain hoidoissa oleva alkoholisti ja isäni ollut hengenvaarallisessa onnettomuudessa josta ei koskaan selvinnyt enää jaloilleen. Olisinko muuttanut ehkä teho-osastolle tai alkoholiparantolaan lukiota käymään? :D
[/quote]
Miskan tilanne on täysin toinen. Miska paloi loppuun tehtyään liikaa töitä, eikä Miskan suunnitelma toteutunut toivomallaan tavalla. Mitä töitä ja mikä suunnitelma? Sen tietää vain Miska.
[/quote]
ihminen kun ihminen tarvitsee kodin, jotkut onnistuu siitäkin toisia syyllistämään ja katsomaan kieroon jos ei tiedä taustoja, se oli mun pointti. Ja vähänkin toisenlaisilla eväillä mitä itse olen elämään saanut voisin ihan hyvin olla Miska nykyään. Kun kukaan ei jostain kumman syystä kysy keneltäkään että millainen alku elämälle saisi olla ja on otettava mitä tulee ja tehtävä parhaansa niillä eväillä vaikkei se paljoa aina olisikaan.
Asunnot menee kieli-,luku- ja kirjoitustaidottomille muslimeille, jotka eivät tee töitä ja vain lisääntyvät kuin kaniinit. Suurin osa somalinaisistakin muka yksinhuoltajia, vaikka lapsia syntyy tiuhaan tahtiin - montakohan asuntoa somali- ja muilla muslimiperheillä on käytössään, kun islamkin muka vaatii yhtä jos toista asunnolta/asunnoilta...
Positiivinen syrjintä mm. kaupunkien asunnonjaossa taitaa koskea jopa virolaisiakin???
Mamut myös vuokraavat asuntoja toisilleen - pimeästi ja edelleen... Osa asuu jopa kotimaassaan, kun espoolaisen kotiovikin voi olla Somaliassa Hesarin mukaan....
Pääkaupunkiseudulla kuitenkin on monen oltava opintojen takia ja työtä tarvitsevat suomalaiset työttömät!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - eivät virolaiset...
Muslimimamuja, etenkään kaapunaisia - taas ei töihin tule saamaan islamin takia - koskaan, paria poikkeusta lukuunottamatta - nekin kulttuuritulkkeja ja muuta kallista hömppää...
Opiskelijat eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen, ei ainakaan joka kunnassa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- käsketään lopettaa opiskelua ja ryhtyä työttömäksi!!!!
Mamut sen sijaan saavat kotouttamistukea, joka on isompi kuin toimeentulotuki - opintotuesta nyt puhumattakaan. Ja koskeehan mamuja positiivinen syrjintäkin asuntijakin jaettaessa, siksi mamut kasaantuvat pääkaupunkiseudulle. Vaikka esim. mamunuoret syrjäytyvät opiskeluistais ja vanhempansa eivät käy töissä, koska islam - ja ovat usein jopa hylänneet asuntonsa maakuntiin.
Pääkaupunkiseudusta nyt ilmeisesti vaan halutaan rakentaa jotain Rinkebyytä/ Rosengårdia Ruotsin malliin - kohta koko Hesan keskusta on raunioina ja muistuttaa Mogadishua...
'Helsinginkoditon'. Keksin tuon termin juuri sille täällä useampaan kertaan ehdotetulla ratkaisulle että muuttaa syrjäkylille jos pk alueen asuntotilanne on hetkellisesti ulottumattomissa. Helsinginkoditon on sellainen jonka elämä on Helsingissä mutta asunto jossain muualla huonojen kulkuyhteyksien päässä eikä omista autoa eikä varaa takseihin ole. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä että pitääkseen yllä normaalia elämää nuorena ihmisenä Helsinginkoditon saattaa edelleen syrjäytyä tai joutua öisin milloin kenenkin sohvalle tai bussiterminaaliin vaikka koti jossain olisikin. Esim jos tekee töitä aikoihin joina ei kulje julkisia voi aina valita jättäkö työt ottamatta vai hengaatko kaupungilla yön ennen / jälkeen työvuoron koska kotiin ei pääse. Saa myös valita istuuko neljä tuntia päivässä työmatkoja pk seudun toiselle puolelle kodista vai jääkö kotiin. Saa valita meneekö työpaikan arki-illanviettoon vai jääkö kotiin / lähteekö kesken kotiin / odottaako aamun ensimmäistä bussia ja missä jos osallistuu. Saa jättää illanviettoja ystävien kanssa väliin tai antaa heille tarkat tiedot miten julkisia kulkee eli millon on mahdollista ja milloin ei jos taas haluaa heitä nähdä eikä kehtaa pummia joka kerta majoitusta aamuun asti. Ja joka kerta saa tietysti maksaa ne matkat ei pääkaupunkilaisen hinnoin, vaikkapa 180 e / kk.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 01:17"]
Miskan ongelma on se, että hän on mies, vieläpä varsin nuori sellainen. Virastot on täynnä naisia jotka ajavat lähinnä naisten asioita ja etuja. Lisäksi lähellekään vastaavaa tilannetta joutuva nainen on käytännössä aina yh, ja senhän tietää että yh:lle tukea sataa ovista ja ikkunoista. EIkä tietenkään kukaan laita ainakaan pienen lapsen äitiä asuntojonon jatkoksi.
Olisi muuten hauska tietää, minkälaisille ihmisille Helsingin kaupunki on järjestänyt ns. hätämajoituksena Forenomin kautta "väliaikaisia" asuntoja 1000-2000e kuukausivuoralla? Ilmeisesti ainakaan Miska ei sellaista kaupungin mielestä tarvitse.
Tästä järjestelystähän oltiin luopumassa, en tiedä luovuttiinko jo.
[/quote]
Forenom -asuntoja on vuokrattu ainakin mamuille, jotka olivat hylänneet asuntonsa maakuntiin. Ainoa syy tulla pääkaupunkiseudulle oli oma halu ja maanmiesten suuri määrä - ELI MITÄÄN TARVETTA EI OLLUT JA ASUNTOKIN OLI OLEMASSA MAAKUNNISSA.
Tästähän juuri ns. maahanmuuttokriittiset valittavat!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:09"]
Ketään ei Suomessa jätetä taivasalle yöksi. Ensisuojiin voi mennä päihtyneenäkin.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa - on ollut juttua, kuinka kaikkia ei voida ottaa väliaikaispaikkoihinkaan yöksi - EU-romanit ja paperittomat mamutkin vievät näitä paikkoja.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:40"]
Vähän erikoiselta tyypiltä vaikutti tämä Miskakin ja aika monta kysymystä jäi ilmaan roikkumaan kuten: miksei voi mennä vanhemmilleen asumaan, eikö ole sukulaisia, miksi yhtäkkinen asunnottomuus ja niin edelleen.
[/quote]
Entäpä jos ne vanhemmat asuvat muualla kuin missä opiskelupaikka.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 02:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 02:12"]
"Tarkoitin sitä, että jos jokin muu paikkakunta kelpaisi, niin ei olisi ei pakko olla asunnoton.
Mielestäni tämä on erittäin relevanttia."
Kuinka moni asunnoton omaa varallisuutta eli rahaa muuttoon? Tämä lienee perimmäinen syy ja pääkaupunkiseudun paremmat mahdollisuudet selviytyä asunnottoman arjessa. Asunnottomilla arki pyörii taloudellisesti 1-10 euron summissa. Pullonkeräystä roskiksista ym. Jos arkielämä koostuu talviaikaan siitä, ettei jäädy pakkasessa kuoliaaksi - miten kuvittelet muuttosuunnittelmien olevan realistisia.
[/quote]
Mitä höpötät? Sosiaalitoimesta muuttoavustus ja pakettiauto alle. Jos ei ole romuja, niin sitten vaikka junaan. Tiedän tapauksia jotka on "savustettu" kunnasta/kaupungista toiseen vastentahtoisestiki puhumattakaan siitä, jos tahtoa löytyy.
[/quote]
Opiskelijoille sossu antaa takauksena "nimensä", ei rahaa ja esimerkiksi tätä vuokravakuutta ei hyväksytä. On todella hankala tilanne, jos ei ole ketään, joka vuokravakuuden hoitaisi. Painostamalla ehkä saa rahallisen vakuuden, uskon, että tässä tapauksessa se olisi onnistunut ajan myötä, kun asunnottomuutta kestää. Määräaikaisia vuokrasopimuksia jotkut instanssit harrastaa, se on yksi mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 02:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 02:34"]
Kukas se siellä muuta kuin Rakel Liekki... voi noloa?! HUUTONAURUA! Rakel puhuu nykyään kielillä. sillähän oli selkee murre puheissaan.
Miska on koditon, kun ei keskity.. sanoi sen. Jaksoin tuota paskaa kattoa vartin verran. Miska ei pärjää tavisten maailmassa, sehän on fakta. Hänen paikkansa on jossain muualla kuin kadulla... Ministerihän taas puhui silkkaa puutaheinää. Onhan se pakko ihailla, että miten niihin kysymyksiin osaakin instant vastailla paskaa.
Miska tarvitsee hoitokodin, apua sitä kautta. Hänen paikkansa ei ole kadulla, eikä merkonomikoulussa (onko sellaisia oikeesti vielä?!)
[/quote]
Samoja asioita tuli myös mieleeni. Miska saattaa myös kärsiä keskittymishäiriöstä. Miska ei kertonut tainnut kertoa ihan koko totuutta tilanteestaan.
[/quote]
Tiedän, että esim. ADHD:stä kärsiviä nuoria on asunnottomina, paperisota yms on mahdoton. Sitä on vaikea tajuta ellei ole nähnyt tällästä ihmistä byrokratian viidakossa.
Meillä on kolme sijoitusasuntoa, jotka on kaikki vuokrattu sossun takauksen kautta.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:11"]
[quote author=" Vierailija " time="20.01.2015 klo 22:07"]
Minä olin luullut, että Suomessa esiintyvä asunnottomuus on ns. vapaavalintaista, eli henkilö käyttää sosiaalitukensa mieluummin päihteisiin kuin vuokranmaksuun. Samat henkilöt eivät pääse yleensä tukiasuntoloihinkaan, kun niihin päästäkseen pitäisi olla selvin päin. Olen yllättynyt, että ilmeisesti tuon Miskan tapauksessa ei ollut kysymys tästä.
Yllämainitun asunnottomuuden voisi mielestäni hoitaa kuntoon ihan sillä, että vuokraan ym. asumiskuluihin ei maksettaisi tukia rahana vaan suoraan vuokranantajalle. Jos sen jälkeen rahat eivät riitä viinaan, niin eikö se olisi vain hyvä asia?
[/quote]
Helsingin ongelma on se, että ihmisiä on enemmän kuin asuntoja, kiitos korruptoituneen asuntojen rakentamispolitiikan. Ja ja olemassaolevia asuntoja täytetään mamuilla, jotka eivät tule töihin menemään moneen vuoteen, sillä kotoutuminen ei onnistu nähtävästi muuttotappioalueilla poliitikkojen mielestä...
Eli täällä todellakin voi olla asunnoton, vaikka olisi työpaikka ja rahaa vuokraan.
[/quote]Täällä oli asuntopulaa jo ennen ensimmäistäkään mamua ja itseasiassa asunnnottomuus on huimasti vähentynyt mamuista huolimatta viimeisen 10 vuoden aikana. Siihen on tarvittu vain poliittista tahtoa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 04:22"]
Opiskelijat eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen, ei ainakaan joka kunnassa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- käsketään lopettaa opiskelua ja ryhtyä työttömäksi!!!!
Mamut sen sijaan saavat kotouttamistukea, joka on isompi kuin toimeentulotuki - opintotuesta nyt puhumattakaan. Ja koskeehan mamuja positiivinen syrjintäkin asuntijakin jaettaessa, siksi mamut kasaantuvat pääkaupunkiseudulle. Vaikka esim. mamunuoret syrjäytyvät opiskeluistais ja vanhempansa eivät käy töissä, koska islam - ja ovat usein jopa hylänneet asuntonsa maakuntiin.
Pääkaupunkiseudusta nyt ilmeisesti vaan halutaan rakentaa jotain Rinkebyytä/ Rosengårdia Ruotsin malliin - kohta koko Hesan keskusta on raunioina ja muistuttaa Mogadishua...
[/quote]Mikäs helvetin skenaario tämä on? Maahanmuuttajataustaiset käyvät koulua ihan samanlailla kuin kasutkin ja itseasiassa tytöille koulutus on AINOA keino päästä pois siitä kierteestä että jäädään kotiin tehtailemaan lapsia. Ja turvapaikan saaneet saavat kotouttamistukea tietysti, miten heitä pitäisi mielestäsi kohdella?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 00:40"]
Vähän erikoiselta tyypiltä vaikutti tämä Miskakin ja aika monta kysymystä jäi ilmaan roikkumaan kuten: miksei voi mennä vanhemmilleen asumaan, eikö ole sukulaisia, miksi yhtäkkinen asunnottomuus ja niin edelleen.
[/quote]
Entäpä jos ne vanhemmat asuvat muualla kuin missä opiskelupaikka.
[/quote]Jätkä on kauppaopistossa eikä missään yliopistossa. Niitä löytyy melkein jokaisesta käpykylää suuremmasta kaupungista.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:09"]
[quote author=" Vierailija " time="20.01.2015 klo 22:07"]
Minä olin luullut, että Suomessa esiintyvä asunnottomuus on ns. vapaavalintaista, eli henkilö käyttää sosiaalitukensa mieluummin päihteisiin kuin vuokranmaksuun. Samat henkilöt eivät pääse yleensä tukiasuntoloihinkaan, kun niihin päästäkseen pitäisi olla selvin päin. Olen yllättynyt, että ilmeisesti tuon Miskan tapauksessa ei ollut kysymys tästä.
Yllämainitun asunnottomuuden voisi mielestäni hoitaa kuntoon ihan sillä, että vuokraan ym. asumiskuluihin ei maksettaisi tukia rahana vaan suoraan vuokranantajalle. Jos sen jälkeen rahat eivät riitä viinaan, niin eikö se olisi vain hyvä asia?
[/quote]
Oletpa tietämätön! Olen hämmästynyt...
[/quote]
Ai? Tämä tieto on peräisin uutisesta muutaman vuoden takaa, jossa kerrottiin tuolloin valmistuneesta asiaa koskevasta selvityksestä. Ehkä asiat ovat sittemmin muuttuneet, mutta on minun edelleen vaikeaa uskoa ettei Miskan kaltainen henkilö mihinkään suojaan halutessaan pääsisi.
(sama)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:48"]
Meillä on kolme sijoitusasuntoa, jotka on kaikki vuokrattu sossun takauksen kautta.
[/quote]
Minulla on yksi, jota en enää vuokraa sossun asiakkaalle, koska edellisestä kerrasta tuli 7500 euron lasku. Valitan.
[quote author=" Vierailija " time="21.01.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 08:48"]
[/quote]
Minulla on yksi, jota en enää vuokraa sossun asiakkaalle, koska edellisestä kerrasta tuli 7500 euron lasku. Valitan.
[/quote]
Tosi ikävä kuulla :(
Meillä on mennyt asiat toistaiseksi aika hyvin.. Kaikkea tietysti voi sattua.. Pitkäaikaisia vuokralaisia ovat olleet kyllä kaikki.
114
Minä olin reilun vuoden asunnoton. Opiskelin tuona aikana. Osoite oli poste restante, en saanut ammattikoulun asuntolapaikkaa (olin yli 18v). En saanut solupaikkaa, en opiskelija-asuntoa (olin jonossa), opintotukea ei herunut (vanhempien tulot) ja vanhempien kanssa en ollut väleissä (uusperheasiat).
Sain siis vain opintolainan, jolla elelin kavereiden nurkissa. Asunnonhaussa annoin vain periksi. MUlla oli puhelin ja repullinen vaatteita, makuupussi ja oma tyyny. Kesät meni ulkona, joskus olin kavereilla. aina ei vaan kehdannut, ja joskus halusin olla yksinkin.
Asunnottomuuden aikana sain älyttömästi kavereita, tutustuin itseeni ja ihmisiin ylipäätään. Oli aika hienoa ja jännittävää näin jälkeenpäin ajateltuna. Toki pari kertaa mietitytti kun seisoin 20 asteen pakkasessa tai syksyisessä vesisateessa ulkona eikä ollut paikkaa mihin mennä. Aina kuitenkin järjestyi jotain. Yhden kerran jouduin ottamaan hotellihuoneen kun oli älytön pakkanen eikä nukkumapaikkaa.
Lopulta asuntotilanne ratkesi kun kaverini joutui muuttamaan asunnostaan pois ennen vuokrasopimuksen sovittua loppua ja joutui hankkimaan asuntoon vuokralaisen. Vuokranantaja ei olisi halunnut vuokrata minulle koska olin asunnoton. Onneksi hän suostui lopulta ja antoipa minulle muutaman ensimmäisen huonekalunkin :) patjan, kaksi tuolia, peiton ja ihkauuden tyynyn, tvn, vanhan kattilan ja paistinpannun seka pienen ruokapöydän. Kaveri jätti vanhan digiboksinsa. Vuosi oli 2009.
Tähän päivään asti olen asunnossa asunut, sama peitto ja tyyny, ruokapöytä ja tuolit vieläkin käytössä. Tv hajosi viime vuonna.
Olen onnistunut keräämään jonkin verran tavaraakin, löytänyt miehen, saanut työpaikan.