Ei enää "lastenvaunukortilla" ratikkaan!
jees! Uskomattoman hyvä ja rohkea päätös Stadissa. Ette pääse enää niillä vUnuilla ilmaiseksi eli vastedes paljon enemmän tilaa ratikassa! Eikä enää sitä paskaisten vaippojen hajua.
Kommentit (96)
Sittenhän kaikki av-mammat ja muut mukavat mäkättäjät ymmärtää jatkossa pitää turpansa kiinni, kun otan 2-vuotiaani ja istumme ihan oikeille penkeille bussissa, metrossa, ratikassa ja junassa, kun olemme siitä maksaneet. Nimim. Kerran oli lähellä etten sylkäissyt mummolle päin naamaa, että maksan kuukausilippua, vaikka minulla on lapsi, ja olen oikeutettu istumaan. Rattaat nyt vaan on välillä pakko ottaa mukaan.
Lisäksi toivon, että kuolen ennen 45-vuotta, jolloin suomalainen nainen empiiristen tutkimusten mukaan muuttuu katkeraksi ja kateelliseksi ämmäksi.
Anna mun kaikki kestää. Av-ratasmamma ratikassa siis kokee syrjintänä, jos hänellä ei ole käytössään kaikki mahdolliset maksutavat, joista hän voi sitten tuulensa mulaan valita mieleisensä. Että ei voisi ostaa kännykkälippua eikä lippua automaatista eikä hankkia matkakosttia johon lataa joko kautta tai arvoa, ellei näiden LISÄKSI ole mahdollisuutta ostaa lippua rahalla, mielellään viiskymppisellä, ratikkakuskilta.
Nyt ollaan kyllä todella harhaisia. Tämän ilmaismatkustelu perimmäinen oikeutus on käytännössä hävinnyt useimmista matkustusmuodoista. Se on muuttunut subjeektiiviseksi oikeudeksi, aivan kuten kunnallinen päivähoitopaikkakin, joka kuitenkin luotiin mahdollistamaan äitien työssäkäynti. Aika palata perusasioihin ja lakata ajattelemasta, että jossain on joku muu, joka maksaa mun elämän ja joukkoliikennematkat sekä hoitaa mun lapset KOSKA MULLA ON SIIHEN OIÄKÄEUS! :DDD
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:20"]
Itseäni vaunuilijana ärsyttää suunnattomasti, että Tampereella ja Turussa mamut käyttää törkeästi hyväksi ilmaista matkustelua, työnnetään vaan 8v. Rattaisiin istumaan. Ja sama se että sitten jätetään ne tyhjät vaunut seisoskelemaan, kun itse menevät istumaan, ettei vaan oikeasti paikan tarvitseva joutuu jäämään pysäkille. Itse olen kyllä valmis maksamaan kyydistäni vaunujen kanssa.
[/quote]
Helsingissä tuo onnistuu myös kantasuomalaisilta. Kuin myös se, ettei ole lasta rattaissa ollenkaan. Turha provota tähänkin asiaan rasismikorttia. Sitä paitsi, toimeentulotuen kautta tarvitseville mamuille ja alkuperäisasukkaille lippu varmasti kustannetaan, jos omasta takaa rahaa ei ole. Niinkuin tähänkin asti.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:47"]Ratikoissa matkakortinlukijat ovat joka ovella, joten matkan maksaminen onnistuu. Kyllä on avorahastus, kuljettaja ei kontroloi lippuja/liputtomuutta. [/quote] Mitä se matkakortinlukija auttaa jos haluaa ostaa lippunsa ihan rahalla? Minusta tämä on aika erikoinen esitys. Pitää kieltää sitten vaunuttomilta/pyörätuolittomiltakin lippujen osto kuskilta.
[/quote]
Tämä juuri oli pointtini, sinä vain onnistuit ilmaisemaan sen fiksummin.
t. 4, joka käyttää matkakorttiaan ahkerasti päivittäin, jonka lapset ovat jo ohittaneet vaunuiän ja joka ei tainnut kertaakaan edes käyttää raitiovaunua lasten ollessa vaunuikäisiä.
[/quote]
Tuolla fiksulla logiikallahan kaikkien olisi pitänyt saada matkustaa kaikki nämä vuodet ilmaiseksi, jos vaunullisetkin ovat saaneet...
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:47"]Ratikoissa matkakortinlukijat ovat joka ovella, joten matkan maksaminen onnistuu. Kyllä on avorahastus, kuljettaja ei kontroloi lippuja/liputtomuutta. [/quote] Mitä se matkakortinlukija auttaa jos haluaa ostaa lippunsa ihan rahalla? Minusta tämä on aika erikoinen esitys. Pitää kieltää sitten vaunuttomilta/pyörätuolittomiltakin lippujen osto kuskilta.
[/quote]
Monessa massa on kielletty kokonaan lipun osto busseissa ja ratikoissa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:26"]
Sittenhän kaikki av-mammat ja muut mukavat mäkättäjät ymmärtää jatkossa pitää turpansa kiinni, kun otan 2-vuotiaani ja istumme ihan oikeille penkeille bussissa, metrossa, ratikassa ja junassa, kun olemme siitä maksaneet. Nimim. Kerran oli lähellä etten sylkäissyt mummolle päin naamaa, että maksan kuukausilippua, vaikka minulla on lapsi, ja olen oikeutettu istumaan. Rattaat nyt vaan on välillä pakko ottaa mukaan. Lisäksi toivon, että kuolen ennen 45-vuotta, jolloin suomalainen nainen empiiristen tutkimusten mukaan muuttuu katkeraksi ja kateelliseksi ämmäksi.
[/quote]
Ekä tuo ikäraja ei kohdallasi päde. Jos olet jo melkein sylkenyt mummoja naamalle.
Pääsikö lapset ilmaiseksi nukenvaunuilla? :)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:00"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:56"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 11:37"] Periaatteessa olen aina ollut sitä mieltä, että on hassua, että vaunujen kanssa matkustava saa matkustaa ilmaiseksi, mutta haluaisin nähdä käytännössä miten vaunujen kanssa ängetään niistä etuovista ostamaan ratikkalippua. Vai eikö vaunujen kanssa matkustavilla ole oikeutta ostaa raitiovaunusta lippua? [/quote] Eiköhän se ole ihmisen oma ongelma miten se matkansa maksaa [/quote] Ei, vaan juuri tästä syystä vaunujen kanssa matkustavien ei ole tarvinnut maksaa. Näin ollen rattaita ei ole jätetty missään vaiheessa vartioimatta, mikä parantaa liikenneturvallisuutta. [/quote] Mutta sehän se pointti on, että enää ei tarvitse jättää vahtimatta, jotta matkasta pystyy maksamaan. Ei kaikkien maksutapojen tarvitse olla kaikille mahdollisia, riittää, että joku vaihtoehto on. [/quote] Höpö höpö :)
[/quote]
Kuskilta lipun ostaminen pitäisi lopettaa kokonaan. Jokainen osaa ostaa lippunsa etukäteen jos ei ole rahaa matkalipulla
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:36"]
[/quote]
Monessa massa on kielletty kokonaan lipun osto busseissa ja ratikoissa.
[/quote]
Niin on. Ja jossain vaiheessa varmasti tulee meillekin vastaava käytäntö. Nopeuttaa matka-aikaa ja parantaa kuljettajien työturvallisuutta.
Se on ollut myös sosiopoliittinen valinta: Saada äidit ihmisten ilmoille, tukea lapsiperheitä, vähentää autoilua.
Nyt halutaan tukea eläkeläisiä - loistavaa politikointia Helsingiltä, niin niitä veroja maksavia työikäisiä asukkaita saadaan lisää...
Sittenhän kaikki av-mammat ja muut mukavat mäkättäjät ymmärtää jatkossa pitää turpansa kiinni, kun otan 2-vuotiaani ja istumme ihan oikeille penkeille bussissa, metrossa, ratikassa ja junassa, kun olemme siitä maksaneet. Nimim. Kerran oli lähellä etten sylkäissyt mummolle päin naamaa, että maksan kuukausilippua, vaikka minulla on lapsi, ja olen oikeutettu istumaan. Rattaat nyt vaan on välillä pakko ottaa mukaan. Lisäksi toivon, että kuolen ennen 45-vuotta, jolloin suomalainen nainen empiiristen tutkimusten mukaan muuttuu katkeraksi ja kateelliseksi ämmäksi.
[/quote]
Ei taida mennä maksua teiltä molemmilta tulevaisuudessakaan, 2-vuotias matkustaa ilmaiseksi, rattaissa tai ilman.
[/quote]
Eli sinun pitäisi saada viedä vaunupaikka sekä kaksi istumapaikkaa lapsesi kanssa? Siitä hyvästä sinä maksat yhden lipun hinnan. Että ihminen voi olla itseään täynnä
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:39"]
Se on ollut myös sosiopoliittinen valinta: Saada äidit ihmisten ilmoille, tukea lapsiperheitä, vähentää autoilua. Nyt halutaan tukea eläkeläisiä - loistavaa politikointia Helsingiltä, niin niitä veroja maksavia työikäisiä asukkaita saadaan lisää...
[/quote]
Lapsiaperheitä ei pidä tukea yhtään enempää. Eihän ne nytkään maksa mistään juuri mitään.
Ai kun tätä uudistusta on odotettu! Toivottavasti nyt loppuu kävelykykyisten roudaaminen vaunuissa ilmaisen matkan takia!
Lapsia kasvetetaan niin huonosti nykyään, että parempi kuin pysyvätkin poissa ihmisten ilmoilta.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:39"]
Se on ollut myös sosiopoliittinen valinta: Saada äidit ihmisten ilmoille, tukea lapsiperheitä, vähentää autoilua. Nyt halutaan tukea eläkeläisiä - loistavaa politikointia Helsingiltä, niin niitä veroja maksavia työikäisiä asukkaita saadaan lisää...
[/quote]
Lapsiaperheitä ei pidä tukea yhtään enempää. Eihän ne nytkään maksa mistään juuri mitään.
[/quote]
Se on aika lyhyt periodi, kun matkustetaan ilmaiseksi busseilla ja nostetaan kotihoidontukea.
Todennäköisemmin ne perheelliset maksaa veroja seuraavat 30 vuotta kuin ne eläkeläiset.
Ootko ikinä kuullut huoltosuhteesta?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:39"]
[/quote]
Ei ollut sisiaalipoliittinen päätös ainakaan julkisten pöytäkirjojen mukaan. Eikä edes osanneet asianomaiset päättäjät ennakoida kaikkia logistisia vaikutuksiakaan.
Kuten olen jo tässä ennenkin maininnut, myös matkalippuihin myönnetään tukea tarpeen mukaan, nyt ja tulevaisuudessa.
(Kai tiedät, että eläkkeistä menee veroa isommalla prosentilla, kuin palkasta, eikä kaikki helsinkiläiset eläkeläiset ole pienituloisia, joista on enemmän menoja kuin tuloja ;)
Minä luulin, että ratikassa on vaunumammojenkin maksettava, koska se on mahollista ja helppoa. Ja että siks just kaikki bussit on täynnä näitä vankkuriaaseja, jotka matkaa yhen tai kaks pysäkinväliä ilmaseks, koska ratikkaan pitää maksaa.
Monesti bussit seisoo pysäkillä ikuisuudelta tuntuvan ajan, kun mammat järjestää vaunujaan. Ja sitten seuraavalla pysäkillä järjestäydytään taas ulos. Ja senttiäkään tästä ei tietenkään makseta. Sit tuhritaan koko bussi banaaneilla ja mehuilla, ja vallataan lapselle kaks penkkiä ja vanhemmalle toiset kaks. Eihän se kakara yhelle mahu, kun pitää saada nostaa kurasaappaat penkille. Silti lasta ei vois jättää yksin maksamisen ajaks, matkan ajaks toki.
Sori tää avautuminen, mutta vaunuleegiot vois vähän miettiä myös muita. Ja antaa tilaa rollaattorivanhuksille, liian monta kertaa oon nähny, kun vahnus jää kiltisti oottamaan seuraavaa bussia, tai erikseen pitä ojentaa vaunutolloa, että väistäpä vähän.
Mutta eikös tämä ollut vasta esitys? Ei vielä varmuutta, hyväksyykö hsl:n hallitus ja jos hyväksyy, tulee toteen 2017?