Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

••••••• Miksi työttömät eivät mene kesällä marjametsään? •••••••

Vierailija
20.01.2015 |

Tuo ilmiö toistuu vuodesta toiseen. Arvokas marja- ja sienisato kypsyy (lähes) joka kesä kaikkien poimittavaksi, mutta nämä työttömät eli työnvieroksujat eivät pistä tikkua ristiin.

Jos sitä muka ollaan työkykyisiä ja valmiita menemään töihin, miksei se työ sitten oikeasti kiinnostakaan, kun sitä olisi kaikille tarjolla?

Vai ollaanko sitä niin kranttuja, että ulkotyö ei meile hienohelmoille kelpaakaan? Pitäisikö olla oikein ilmastoitu toimisto? Onko se hirveää, jos työssä tulee ihan hiki? Tai että siellä joutuu tekemään työtä?

Marjanpoimintaa voi tehdä omaan tahtiin eli se sopii aamu-unisille työttömillekin. Työvälineeksi riittää muutaman euron poimuri ja ämpäreitä kansineen. Marjasaalis myydään tukkuun ja tulo on verotonta eikä se vaikuta siihen työttömien niin kovasti palvomiin sosiaalietuuksiin, kun ottaa rahat käteisenä.

Onko se vain niin, että jokainen työtön toivoo salaa mielessään ettei joutuisi töihin, vaikka muille toisin uskotteleekin?

Siis on ihan hullua, että thaimaalaiset ovat valmiita lentämään tänne asti poimimaan marjat kauppojen hyllylle. Ja sitten nämä työssäkäyvät suomalaiset jotka rankan työpäivän jälkeen tai viikonloppuna kummasti jaksavat mennä marjametsään.

Mutta työtöntä ei oikeasti kiinnosta - sanokoon mitä sanovat!

Ps. ja sitten niitä työttömien tekosyitä kehiin!

Kommentit (688)

401/688 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillat 2-3 vk ensimmäiset kypsät, mustikat seuraavaksi, karhunmarjat, vadelmat, viinimarjat, pihlajanmarjat hyviä hillona ennen pakkasia ja mehuna ensipakkasten jälkeen, karpalot. Lisäksi riippuu onko miten kosteat ilmat ja oikeat paikat sieniä myös kokojakson.

Pyörä alle ja ämpäri tai pari mukaan, hiukan vaivaa näkee ja puhdistaa niin saa ihan kohtuu hinnan marjoista.

Ahomansikoitakin löytyy etelästä sekä tyrnimarjoja merenrannalta

Kyllä pari tuhatta € töiden jälkeenkin tulee kasaan suuri määrä kyllä tulee syötyä itse.

Vierailija
402/688 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen kesälomalla viikoksi marjamettälle. On tullut aina noin 2-3 ämpäriä mustikoita päivässä kun keräilee suht rivakasti ja viettää noin 4-5 tuntia metässä. Samana verran menee suunnilleen aikaa kun putsailee. Tuntipalkka asettuu marjojen roskaisuudesta ja vallitsevasta marjanhinnasta riippuen 7 - 13 eur /h. Ei paha kun miettii, että täysin verotonta tuloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/688 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinua liikuttaa saako työtön enemmän rahaa kun se ei vaikuta heille maksettaviin tukiin mitenkään?

Mielestäni marjanpoiminta on liian rankkaa suhteessa siitä saatuun hyötyyn. Etenkin torilla myymisen näkisin työläänä, koska minulla ei ole autoa, jolla sinne jonkun pöydän kuljettaisin. En myöskään pidä noin julkisesta myyntityöstä, koska olen luonteeltani aika ujo.

Minulle riittää saamani tuet ihan hyvin elämiseen ja mieluummin nautin kesästä kuin kyykin metsässä pimeän rahan vuoksi. En ole metsässä viihtyviä ihmisiä muutenkaan ja jos marjastamaan vaivaudun, niin syön marjat mieluummin itse. 

Vierailija
404/688 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni marjanpoiminta on liian rankkaa suhteessa siitä saatuun hyötyyn. Etenkin torilla myymisen näkisin työläänä, koska minulla ei ole autoa, jolla sinne jonkun pöydän kuljettaisin. En myöskään pidä noin julkisesta myyntityöstä, koska olen luonteeltani aika ujo.

Marjat kannattaa myydä kerralla tukkuun niin ei tarvitse torilla seisoa. Nimim. "marjanpoiminnalla kaukomatka koko perheelle." :)

405/688 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä tarkoita että kenenkään tarvitsisi sinne lähteä, ylimääräistä rahaa ei he tarvitse. Taitaa olla liian suuret tuet.

Minä teen siksi että voin lähteä reissuun ilman ongelmia ei tule rahasta uupeloa tai säästän suurempaa hankintaa varten kuten poikani autoa varten. Samalla voi käydä kalassa jos selkää kivistää kun kerää marjoja, ihan mato ongella narraamassa pari tammukkaa.

Nauttia ihanasta auringonpaisteesta joskus sateesta välillä tuulen viimasta jokaisessa on omat hyvät puolensa ;)

Marjoja ostavat tukkurit , normaalisti toreilla tai huoltoasemien pihoilla.

Vierailija
406/688 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää itse poimimaan ne marjat. Ei työtöntä voi pakottaa metsään. Kovasti tuntuu teilläkin olevan aikaa huudella täällä. Miksi ette ole itse jo metsässä, jos ne mädäntyvät marjat noin huolettaa? Minulla rullaa tuet ja hyvä niin.

Vierailija
407/688 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja poimimalla ei kyllä rikastu. Itse olen hidas poimija, pelkään metsissä käärmeitä ja karhuja, hyttyset syövät ja hiukset kihisee hirvikärpäsiä. Hyvä kun saa poimittua marjat ja sienet edes omaan käyttöön.

Marjanpoiminnalle on iso etu siitä, jos tuntee marjamaastot ja tietää miten niitten luo pääsee. Ei ole ihan kaikkien juttu tämäkään laji.

Vierailija
408/688 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pariskunnan joka kerää 20000 € edestä marjaa joka vuosi ja pärjäävät hyvin vuoden sillä.

On kysymys siitä onko aktiivinen vai ei.

Ei voi löytää kotoa sisältä eikä yrittämättä marjat tule.

Ne jotka ovat aktiivisia saavat ne extrat tienattua tai kokovuoden tilin. Lähtevät myöhään syksyllä marja rahoilla etelään ja ovat osan ajasta töissä loput lomalla.

Kaikki siitä onko aktiivinen ja yrittää itse.

Vierailija
409/688 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän pariskunnan joka kerää 20000 € edestä marjaa joka vuosi ja pärjäävät hyvin vuoden sillä.

On kysymys siitä onko aktiivinen vai ei.

Ei voi löytää kotoa sisältä eikä yrittämättä marjat tule.

Ne jotka ovat aktiivisia saavat ne extrat tienattua tai kokovuoden tilin. Lähtevät myöhään syksyllä marja rahoilla etelään ja ovat osan ajasta töissä loput lomalla.

Kaikki siitä onko aktiivinen ja yrittää itse.

Jep, siinähän se ratkaiseva ero onkin; tekeekö ihan oikeasti vai keksiikö netissä miljoona tekosyytä.

Vierailija
410/688 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin säälittävää, että työttömille aina näytetään tuota marjametsäkorttia. Ei kaikilla ole autoa tai varaa bussikorttiin, ja jos marjametsään on matkaa yli 5 km, marjojen roudaaminen kotiin ilman ajoneuvoa on aika hidasta ja vaivalloista. 

Vierailija
411/688 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hidasta ja vaivalloista. 

Työelämään kyllä tottuu, kunhan vain oikeasti viitsii.

Vierailija
412/688 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että thaimaalaiset maksavat melkein vuosipalkkansa verran, että pääsevät keräämään marjoja. Suomalaiset työnvieroksujat eivät innostu, vaikka nykyään ämpäreitäkin jaetaan ilmaiseksi ja metsät ovat vieressä.

Vierailija
413/688 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se teille kuuluu mitä me työttömät tehdään tai ollaan tekemättä. Terveisin työtön jo 10 vuotta ja tyytyväinen

Vierailija
414/688 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaslomalla... Ei kroppa kestä yhtään mitään :(

Vierailija
415/688 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tekosyyselittelijät pilaavat työttömien maineen. Työnantajatkaan eivät enää uskalla rekrytoida työtöntä, vaan headhunttaavat ihmisiä toisista firmoista.

Vierailija
416/688 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä ainakaan fyysisesti pysty marjastamaan juurikaan, silti pystyn työni tekemään, mun työhön mistä mulle palkka maksetaan ei kuulu tuntikausien kyykkiminen. Joten kun olin työttömänä en marjastanut yhtään sen enenpää kuin nytkään.

Vierailija
417/688 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähellä ei ole metsiä eikä minulla ole varaa matkustaa. Olen myös hyvin allerginen hyttysille eikä minulla ole varaa lääkkeisiin tai mihinkään mehiläispukuun.

Liian iso menoerä kun ottaa huomioon, etten välttämättä saa marjoja edes myytyä sellaiseen hintaan, että jäisin voitolle.

Vierailija
418/688 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karussa paikassa pitää asua, jos ei ole marjametsiä kilometrien säteellä... Vielä 80-luvulla lapsetkin osasivat pyöräillä tai kävellä marjametsään.

No työvieroksujien tekosyitähän tässä ketjussa on listattu. Siivellä eläjiä, oikeita yhteiskunnan loisia. Häpeäisitte.

Vierailija
419/688 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin käyn marjassa.

Itselle kylläkin noukitaan pakkaseen ja muutenkin lähinnä ulkoilun vuoksi.

Vierailija
420/688 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä tasoero... kirjoitti:

Nuo tekosyyselittelijät pilaavat työttömien maineen. Työnantajatkaan eivät enää uskalla rekrytoida työtöntä, vaan headhunttaavat ihmisiä toisista firmoista.

Minut 50v pitkäaikaistyöttömän yksi uskalsi työllistää. Oli jo ukaasi että pitää palkattomaan työkokeiluun mennä kaupungille mutta sain työn. Ilmeisesti ihan työkykyinen kuitenkin olen kun jo ensimmäisen työpäivän jälkeen tunteja on lisätty ja lisätty. Vakituiset tekee 6-7h päivää, meikä jopa 9h päiviä, enkä ole edes halvimmasta päästä työntekijä vaan päinvastoin kalleimpia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi