Onko maidoton myös laktoositon? Entä laktoositon onko maidoton?
Jos nuo muka tarkoittaa samaa niin miksei käytetä vaan toista. Ymmärrän siis että jos on laktoositon niin ei ole välttämättä maidoton niin eikö ole sama silloin toisinpäin, maidoton ei tarkoita automaattisesti laktoositonta.
Kommentit (60)
Juustot ovat maitotuotteita ja luontaisesti laktoosittomia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa maitotuotteissa on laktoosia ja se poistetaan koneen voimin niin ei mitään luontaista kyllä ole siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vähälaktoosisia, täysin laktoosittomia tuskin koskaan vaikka olisi säilötty viisi vuotta.
Herkkävatsaiset saa oireita tavallisista laktoosittomana myytävistä juustoista, yksi pahimpia on tuorejuustojen ryhmä, yäk.
Ilmeisesti ravintola-alalla on töissä aika simppeliä porukkaa. Laktoosirajoitteisena olen joutunut tosi usein selittämään näitä termejä... sitten vielä Valion vanha hyla tuotemerkki sotkee keittäjien päätä. Aika moni ei ymrrä, että hyla on Valion tuotemerkki vähälaktoosi -tuotteilleen siltä ajalta kun täysin laktoosittomia ei vielä ollu. Yksi keittäjä jopa hoki minulle omaa termiään 'vähälaktoositon' :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa maitotuotteissa on laktoosia ja se poistetaan koneen voimin niin ei mitään luontaista kyllä ole siinä.
On ne luontaisia silloin kun maitosokeri hajoaa varastoinnin aikana, esimerkiksi emmentalin kyyneleet ja kiteet ovat hajoamistuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne luontaisia silloin kun maitosokeri hajoaa varastoinnin aikana, esimerkiksi emmentalin kyyneleet ja kiteet ovat hajoamistuotteita.
Eli jos laktoosi lähtee muka varastoimalla niin kun pidän maitopurkkia kauan jääkaapissa niin se muuttuu pikkuhiljaa laktoosittomaksi? Tai joku sulatejuusto, niissä on pitkät päiväykset niin avaa vasta vähän ennen päiväyksen umpeutumista niin se on laktoositon.?
Edelleen, miten tuote voi olla maidoton, jos siihen on lisätty laktoosia eli maitosokeria?
Ruskeassa Maizena-kastikejauheessa on laktoosia, mutta ei siinä mainintaa maidosta ole. Maitoallerginen poika ei saa siitä oireita, mulla taas tulee maha ilmapalloksi joka kerta siitä, vaikkeimieheni usko sen yhteyttä ja työntää sitä joka kastikkeeseen (mies tekee meillä usein ruuat, kun tykkää siitä hommasta ja on ensin aina kotona).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä mistä puhut. Juustoista laktoosi häviää juuston kypsyessä. Koneellisesti sitä ei poisteta.
Vierailija kirjoitti:
Ruskeassa Maizena-kastikejauheessa on laktoosia, mutta ei siinä mainintaa maidosta ole. Maitoallerginen poika ei saa siitä oireita, mulla taas tulee maha ilmapalloksi joka kerta siitä, vaikkeimieheni usko sen yhteyttä ja työntää sitä joka kastikkeeseen (mies tekee meillä usein ruuat, kun tykkää siitä hommasta ja on ensin aina kotona).
Ei se sun maitoallerginen poikasi ole laktoosille allerginen, vaan maitoproteiinille. Esim kaseiinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos laktoosi lähtee muka varastoimalla niin kun pidän maitopurkkia kauan jääkaapissa niin se muuttuu pikkuhiljaa laktoosittomaksi? Tai joku sulatejuusto, niissä on pitkät päiväykset niin avaa vasta vähän ennen päiväyksen umpeutumista niin se on laktoositon.?
Kaverin äitiä käskettiin aikoinaan syömään jogurttia vasta kuukauden päiväyksen jälkeen , jotta tuotteesta tuli vähälaktoosista. Silloin ei ollut valikoimaa vielä sitä määrää, jota nykyään. Se toimi.
Yritin vastata viestiin nro 50 että maitoa ei kypsytetä mitenkään. Jotenkin se laktoosi lähtee pois eli koneella.
Yhdessä tuotteessa lukee että maidoton, mutta se sisältää kaakaota, eikä ole mainintaa laktoosista tai muusta. Miten voi olla, onhan kaakaossa aina maitoa ja laktoosia joukossa.
Usein menee sekaisin nämä termit. Kun kerron että vain maidoton ruoka sopii (maitoproteiini-allergia), niin vastauksena voi sitten tulla: Kyllä tämä on laktoositonta. Sitten pitää vaan kertoa että laktoositon lehmän maito ei käy maitoproteiini allergiselle. Ne on kaksi eri asiaa. Maitoproteiini allerginen ei voi käyttää mitään lehmänmaitoa sisältäviä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, miten tuote voi olla maidoton, jos siihen on lisätty laktoosia eli maitosokeria?
Mistään en mitään tiedä, mutta villinä veikkauksena voisin esittää, että maidoton-markkinointiväittämää saa käyttää silloin, kun tuote ei sisällä maitoproteiinia. Onhan se harhaanjohtavaa, ja yksinkertaisena ihmisenä olen kuvitellut, että maidoton tarkoittaisi myös laktoositonta. Täytyy alkaa tsekata tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistään en mitään tiedä, mutta villinä veikkauksena voisin esittää, että maidoton-markkinointiväittämää saa käyttää silloin, kun tuote ei sisällä maitoproteiinia. Onhan se harhaanjohtavaa, ja yksinkertaisena ihmisenä olen kuvitellut, että maidoton tarkoittaisi myös laktoositonta. Täytyy alkaa tsekata tarkemmin.
Tämäpä juuri. Olen ollut siinä uskossa että jos on maidoton niin ei ole laktoosia. Mutta ilmeisesti voi olla.
Mulla on valkosipulisalaattikastiketta ja purkissa lukee maidoton gluteeniton, mutta ei sanaakaan onko se laktoositon! Miksi? Pitäisi olla myös merkintä että on laktoositon jos näin on. Ei se maidottomuus mitään takaa.
Jos sun mielestä voi, kerma, rahka ja jogurtti eivät sisällä maitoa, niin samalla logiikalla liha lakkaa olemasta lihaa kun siitä tehdään jauhelihapihvi. Sokeri ei ole enää sokeria kun se on limonadissa. Jne.