Rotu ehdotuksia ensimmäiselle koiralle (seurakoira)
Ehdottakaa hyviä vaihtoehtoja ensimmäiseksi koiraksi.
Tässä kriteerit (mielellään):
- Pieni/keskisuuri (asun kerrostalossa, joten ei kovin isoa koiraa)
- Turkin hoito melko helppoa (esim. joka viikko jaksan kyllä harjata ja muutamia kertoja vuodessa mahdollinen trimmaus)
- Seurakoira
- Liikuntaa tarjoan päivässä ainakin noin 1-2h, viikonloppuisin ehkä enemmänkin.
- Semi helppo kouluttaa tavoille, mutta aikomuksena ei ole harrastaa agilitya tms.
- Suht terve rotu (totta kai pitää varautua kaikkeen, mutta jos jotenkin voi ennakoida👍🏼)
- EI LYTTYKUONOA (rotutesteissä ekoina vaihtoehtoina tullut lyttykuonoisia, mutta itse en henk.kohtaisesti halua sellaista terveyssyistä😊🙏🏼)
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kingcharlesin spanieli
Sairas rotu.
Ehdottaisin yorkshirenterrieriä jos ulkonäkö miellyttää eikä ole liian pieni. Pieni, hyvin helppohoitoinen perusterve koira. Turkin voi ajella itse tai käyttää trimmaajalla. Pitkä turkki vaatii läpikampauksen useamman kerran viikossa eikä ole kovin käytännöllinen mutta lyhyessä turkissa yorkki on mukava pieni hyvin helppohoitoinen seurakoira. Isoin miinus herkkähaukkuisuus ja hammasongelmat mutta oikealla ruokavaliolla hammasongelmatkin pysyvät kurissa. Meillä yorkki on täysin raakaruualla. Kaveriksi tälle on tulossa nyt kääpiömäyräkoira, halusimme kaveriksi hieman isomman mutta silti sopivan kokoisen kaverin.
Shetlannin lammaskoira, eli sheltti
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on käyttölinjainen saksanpaimenkoira, mutta jos olisin ottanut seurakoiran, olisin harkinnut näitä rotuja:
Villakoira. Minulla on näistä vain hyviä kokemuksia, tosin olen nähnyt risteytyksiä jotka on olleet arkoja. Syy voi olla omistajassa.
Mäyräkoira. Tosin en tiedä miten terveitä ne on nykyään. Karkeakarvainen ei ole seurakoira.
Espanjanvesikoira tai portugalinvesikoira. Olen nähnyt mukavia tapauksia, mutta kuulemma urokset voi väärissä käsissä isotella?
Ylhäällä esitetty kääpiösnautseri on myös minusta kiva, mutta onko se helppo kouluttaa jos tämä on aloittajalle tärkeää? Ainakin isommat snautserit on kauhean itsepäisiä.
Karkkiksia on kahta linjaa: metsästys ja ei-metsästys. Noi jälkimmäiset on kyllä ihan seurakoiria, nimim. tossa toi oma makaa sohvassa ja ei omaa kyllä MITÄÄN metsästysviettiä... mutta mäyräkoiralla on ihan helkkarin kovaääninen haukku, eli ei ehkä 70-luvun kerrostalon koira? Turkki on kyllä helppohoitoinen, pesu silloin tällöin ja trimmi 3-4x vuodessa, jos haluaa päästä halvemmalla ja koiraa ei käytä näyttelyissä, ajaa sen turkin, ei tarvii edes nyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi kääpiösnautseri? Ei henkilökohtaista kokemusta, joten en tiedä kuinka usein trimmattava, mutta kaikenkaikkiaan vaikuttaa sivusta katsoen helpolta rodulta.
Kääpiösnautseri ei ole ihan helpoimmasta päästä pieni koira. Omaa ison koiran egon, joten tarvitsee jämäkän tapakoulutuksen. Suurin osa on myös herkkähaukkuisia, joten kerrostaloasuminen voi olla hankalaa. Myös turkki tarvitsee yllättävän paljon hoitoa, jotta se pysyy hyvänä ja rodunomaisena. Pohjavillaa pitää poistaa viikoittain ja turkki nyppiä ainakin pari kertaa vuodessa. Lisäksi kerran kuussa ajellaan korvat, kaula, vatsan alusta ja takamus, sekä siistitään tassukarvat.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin yorkshirenterrieriä jos ulkonäkö miellyttää eikä ole liian pieni. Pieni, hyvin helppohoitoinen perusterve koira. Turkin voi ajella itse tai käyttää trimmaajalla. Pitkä turkki vaatii läpikampauksen useamman kerran viikossa eikä ole kovin käytännöllinen mutta lyhyessä turkissa yorkki on mukava pieni hyvin helppohoitoinen seurakoira. Isoin miinus herkkähaukkuisuus ja hammasongelmat mutta oikealla ruokavaliolla hammasongelmatkin pysyvät kurissa. Meillä yorkki on täysin raakaruualla. Kaveriksi tälle on tulossa nyt kääpiömäyräkoira, halusimme kaveriksi hieman isomman mutta silti sopivan kokoisen kaverin.
Kiitos ehdotuksesta, kuulostaa lupaavalta! Pitääkin tutustua tähän rotuun enemmän :)
Tunti liikuntaa ei riitä millekään keskikokoiselle koiralle.
Länsi-Uudenmaan Lentokoneseisoja.
Käyttäjä1923 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1-2h liikuntaa päivässä on liian vähän.
Ei koiraa sulle.
Miks pitää harkita koiran ottoa jos ei jaksa tuon enempää p*rsettä nostaa sohvalta?
Jotkut tekevät töitäkin tässä yhteiskunnassa :)
Voisko sitä koiraakin ajatella? Esim 1,5h lenkkeilyä tulee täyteen kolmella puolen tunnin lenkillä. Aika vähän sisältöä on koiralla elämässä, jos joutuu vielä viettämään yksin 8h/pv + työmatkoihin kuluva aika. Ja toki itsekkäät ihmiset haluavat vielä mennä ja tulla, harrastaa sitä sun tätä, käydä shoppailemassa ja baarissa, samaan aikaan, kun koira makaa masentuneena kotona.
Villakoira! Ei terrieriä kerrostaloon, haukkuu kun hullut.
Tyttö cokkeri ehdottomasti. Mulla kolmas ja kahden viikon päästä uusi pentu. Kaksi siis jo edesmenneitä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä1923 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1-2h liikuntaa päivässä on liian vähän.
Ei koiraa sulle.
Miks pitää harkita koiran ottoa jos ei jaksa tuon enempää p*rsettä nostaa sohvalta?
Voisko sitä koiraakin ajatella? Esim 1,5h lenkkeilyä tulee täyteen kolmella puolen tunnin lenkillä. Aika vähän sisältöä on koiralla elämässä, jos joutuu vielä viettämään yksin 8h/pv + työmatkoihin kuluva aika. Ja toki itsekkäät ihmiset haluavat vielä mennä ja tulla, harrastaa sitä sun tätä, käydä shoppailemassa ja baarissa, samaan aikaan, kun koira makaa masentuneena kotona.
Totta kai minä ajattelen. Tuskin koiranomistajina on vain sellaisia ihmisiä, jotka eivät käy töissä/viettävät todella paljon aikaa kotona. Oikeastaan aika kurjaa, että väität töihin menon lisäksi yleistäen, että ”sitten on paljon muutakin menoa”. Mulla ei kyllä töiden lisäksi ole juurikaan muuta menoa (en esim käy baareissa tms) eli jos joskus koiran aijon hankkia, niin ihan varmasti saa liikuntaa. Tämän vuoksihan minä kyselenkin täällä neuvoa roduista, jotka eivät tarvitse NIIN PALJON liikuntaa. Ei se tarkoita, ettenkö ollenkaan liikkuisi koiran kanssa!😯 Ja aloituksessahan sanoin että AINAKIN 1-2h päivässä ja viikonloppuisin enemmän. Tietenkin yritän parhaani ja liikkua tuotakin enemmän koiran hyväksi😊
Welsh Corgi Pembroke. Ihana rotu.
Vierailija kirjoitti:
Kingcharlesin spanieli
Aivot ei mahdu kallon sisään.
Perhonen! Suloinen, jaksaa juosta pitkiä lenkkejä, muttei vaadi niitä, terve rotu, kaunis, turkki on helppo, voi myös trimmata, jos haluaa tosi helpon turkin, pitkäikäinen, lapsirakas ja vieläpä älykäs. ❤️