Rotu ehdotuksia ensimmäiselle koiralle (seurakoira)
Ehdottakaa hyviä vaihtoehtoja ensimmäiseksi koiraksi.
Tässä kriteerit (mielellään):
- Pieni/keskisuuri (asun kerrostalossa, joten ei kovin isoa koiraa)
- Turkin hoito melko helppoa (esim. joka viikko jaksan kyllä harjata ja muutamia kertoja vuodessa mahdollinen trimmaus)
- Seurakoira
- Liikuntaa tarjoan päivässä ainakin noin 1-2h, viikonloppuisin ehkä enemmänkin.
- Semi helppo kouluttaa tavoille, mutta aikomuksena ei ole harrastaa agilitya tms.
- Suht terve rotu (totta kai pitää varautua kaikkeen, mutta jos jotenkin voi ennakoida👍🏼)
- EI LYTTYKUONOA (rotutesteissä ekoina vaihtoehtoina tullut lyttykuonoisia, mutta itse en henk.kohtaisesti halua sellaista terveyssyistä😊🙏🏼)
Kommentit (45)
Usko jo. Ei ole olemassa erilaisia rotuja, on vain koiria. (Vrt. ihmiset).
Vierailija kirjoitti:
Seropi.
Mikä se on?
ap
Kultainen noutja on kiltti ja seurallinen kaveri. Helpoin rotu. Ja nättikin.
Kannattaa tutustua myös kotia etsiviin koiriin, nää on monesti sekarotuisia, aikuisia, mutta hyvä näissä on se että luonne on jo tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seropi.
Mikä se on?
ap
Sekarotuinen piski.
Miten olisi kääpiösnautseri? Ei henkilökohtaista kokemusta, joten en tiedä kuinka usein trimmattava, mutta kaikenkaikkiaan vaikuttaa sivusta katsoen helpolta rodulta.
1-2h liikuntaa päivässä on liian vähän.
Ei koiraa sulle.
Miks pitää harkita koiran ottoa jos ei jaksa tuon enempää p*rsettä nostaa sohvalta?
Kiinanharjakoirassa on valinnanvaraa turkin suhteen, ja kotikoiraa ei ole pakko trimmailla tai ajella. On kertakaikkisen ihana rotu, ei möksähdä vaikkei sateella tehdä pitkää lenkkiä, leikkisä, ihmisrakas, hauska ja huumorintajuinen sekä erittäin persoonallinen. Pitkäikäinen, jotain polvi- ja silmävaivaa saattaa olla, ja vanhemmiten sydämen vajaatoimintaa.
Kun kerran otat harjiksen, et enää muuta rotua huoli!
Haluat koiran vain seuraksi? Jätä ottamatta.
Itselläni on käyttölinjainen saksanpaimenkoira, mutta jos olisin ottanut seurakoiran, olisin harkinnut näitä rotuja:
Villakoira. Minulla on näistä vain hyviä kokemuksia, tosin olen nähnyt risteytyksiä jotka on olleet arkoja. Syy voi olla omistajassa.
Mäyräkoira. Tosin en tiedä miten terveitä ne on nykyään. Karkeakarvainen ei ole seurakoira.
Espanjanvesikoira tai portugalinvesikoira. Olen nähnyt mukavia tapauksia, mutta kuulemma urokset voi väärissä käsissä isotella?
Ylhäällä esitetty kääpiösnautseri on myös minusta kiva, mutta onko se helppo kouluttaa jos tämä on aloittajalle tärkeää? Ainakin isommat snautserit on kauhean itsepäisiä.
Terrierit voisi sopia
Tai villakoirat
Vierailija kirjoitti:
Terrierit voisi sopia
Tai villakoirat
Terrierit ja villakoirat on trimmattavia rotuja, tosin villiksetkin voi ajaa lyhyeen turkkiin. Ja niissä on se hyvä puoli, ettei lähde karvaa!
Vierailija kirjoitti:
Terrierit voisi sopia
Tai villakoirat
Terrierit haukkuherkkiä ja itsepäisiä (joidenkin hankala kouluttaa). Eivät seurakoiria ja haastavia kerrostaloissa.
Pihis. Tanskalais-ruotsalainen pihakoira. Näyttää vähän brasilian- tai jackrussellinterrieriltä, mutta ei ole yhtä kipakka.
Amstaffi tai dobberi. Saat samalla vähän rispektiä.