S-ryhmän hintojen alennukset... Ja PAH.
Kävin juuri ostamassa kolmen päivän muonat neljälle. Yhtäkään niistä paljon mainostetuista aletuotteista en ostanut. Esim. maidoista on alennettu kevytmaidon litrahintaa, mikä ei laktoosi-intoleranttia kauheasti lohduta. Voisin vaikka vannoa, että itse asiassa sen laktoosittoman maitojuoman hintaa oli itse asiassa nostettu kymmenisen senttiä...
Sama kaikkien muidenkin alennettujen tuotteiden kanssa. Emme syö margariinia, emme reissumiestä jnejne.
Ei siinä mitään, kiva joku hyötyy, muttä koska en usko yhdenkään kauppaketjun alentavan (Prisman ovelle oli muuten joku neropatti pannut tekstin "halpuutimme hintoja!", argh!) hintoja jalomielisyyttään, jotensakin epäilen, että katetta on voitu nostaa jossain muualla.... Joo, olen epäluuloinen, mutta....
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:09"]
No minä olen kyllä iloinen, että Suomessakin on vähän kilpailua ja joutuvat edes joidenkin tuotteiden hintoja laskemaan. Oltermanni, ruisleipä, maito ja rahkat kuuluvat aika monen suomalaisen kauppakassiin kuitenkin. Itse en olettanut mitään mega-aleja kauppaan mennessä, kun kuitenkin oli selvä että nyt vasta 100 tuotteen hintoja lasketaan. Prisman kokoisessa kaupassa sellainen ei näy hirveästi silmiin hyllyillä. Itselle tuli muutamia positiivisia yllätyksiä, kuten esim fetajuuston ja skyrrien hinnan pudostus.
Tosi tyly vastaanotto on ollut ihmisillä tähän. Mikään ei tunnu kelpaavan, aina on tehty väärin, on vääriä tuotteita alennettu tai sitten kuvitellaan että joku juju tässä on. No sherlockit; totta kai on! Ostovoiman nosto nimittäin, juuri alennusten kautta sitä yritetään saada aikaan. Suomalaisilla on kaksi asiaa mikä tällaisissa aina närää: 1.) Kuvitellaan että naapuri saa aina enemmän. Eli toisin sanoen, ihmiset ärsyyntyvät jos juuri sellainen tuote menee aleen mitä ei itse osta, koska silloinhan joku muu saa tässä säästöä. 2.) Pakkomielle salaliittoteorioihin, eli ajatellaan heti että kohta hinnat nousevat kuitenkin, ihan tyhmä koko juttu, kun takana on ajatus vain lisätä ostajia prismassa. Herraisä, kyllähän kaupan tarkoitus on tehdä kauppaa! Ei kukaan ala kauppiaaksi vain jotta voisi toimia jonain Robin Hoodina. Kyllä monet haluavat ihan sitä voittoa tehdä.
Sitä paitsi nyt myös muut kauppaketjut joutuivat alentamaan hintoja, joten kyllä sekä k-kaupan että lidlin käyttäjät tästä myös hyötyvät. Suomessa on ruoka todella kallista verrattuna ihmisten palkkoihin, todella hyvä että nyt ollaan muuttamassa pikkuhiljaa ruuan hintatasoa. Nimittäin jos kaikki kolme suurinta ketjua halventavat hintoja pysyvästi, niin kynnys nostaa niitä takaisin esim vuoden päästä on suurempi.
[/quote]
Joo, S-ryhmähän on laittanut kaikki investoinnit jäihin. Takana on pari vuosikymmentä jatkunut tauoton uusien kauppojen rakentaminen Suomeen, Balttiaan ja Venäjälle. Asiakashan nuo investoinnit on tuotteiden katteissa maksanut, kukas muukaan. No nyt kun ei enää investoida, nykykatteilla jäisi rahaa viivan alle vuodessa n 150 miljoonaa euroa. Sen sijaan että Osuuskauppa pitäisi nuo rahat itsellään, se päätti laskea hintoja. Minusta oikein ok.
Baltia kirjoitetaan yhdellä t:llä!!!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:05"]
Kaikki kuivamuonat tilaan saksasta. Hinnat on 1/4 osa suomi hinnoista ja joskus vähempikin. Postimaksu on myös edullsempi kuin suomen sisäinen posti.
[/quote]
Mistä tilaat?
[/quote]
Olen jo yli kymmenen vuotta tehnyt sitä. Koska käytän glut. free ja kananmunattomia tuotteita niitä on ollut pakko tilata muualta. Suomessa on niin suppea valikoima ja kovat hinnat joten siksi ryhdyin siihen. Ostan yleensä glut.free jauhoja, leipää, kuivaleipiä, kakkuja, keksejä, pastaa, mausteita. Lista on pitkä. Juu, ja mehuja. Täysmehu tiivisteet maksaa vain 1,30 0,5 litran pullo. esim. mustaherukka ja karpalomehut maksaa suomessa 6,5-10 euroa pullo. Hillot samoin. Postimaksu 5,90 ja yli 20 kilon lähtys 12 euroa.
Tallinnan sataman rimistäkin kannattaa ostaa ruokatuotteita vaikka se ei ole mikään virolaisittain edullinen kauppa. hyvänä esimerkkinä, esim. täysmehu tiivisteet maksaa 2 euroa 0,5 pullo. Ruotsalainen Ica:n tekemiä. makuja on monia, mustaherukkaa, karpaloa, mansikkaa, puolukkaa...
No, itse olin ilahtunut, kun s-marketissa käydessäni huomasin Skyr-rahkojen olevan nyt 1,19 €/prk, kun aikaisemmin hinta oli muistaakseni 1,45 ?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:51"]
Tallinnan sataman rimistäkin kannattaa ostaa ruokatuotteita vaikka se ei ole mikään virolaisittain edullinen kauppa. hyvänä esimerkkinä, esim. täysmehu tiivisteet maksaa 2 euroa 0,5 pullo. Ruotsalainen Ica:n tekemiä. makuja on monia, mustaherukkaa, karpaloa, mansikkaa, puolukkaa...
[/quote]
Ja jos menee omalla autolla, niin muutaman kilometrin kauempaa löytyy ruokakauppoja jossa tehdä ostoksia. Kaikki ei ole edullisempaa, mutta paljon on. Itse kun käydään pari kertaa vuodessa niin tuodaan täysi auto tavaraa mukana. Periaatteessa säästetään vähintään matkan hinta. Eikä osteta alkoholia juuri lainkaan.
Tämä hurja hintaero johtuu tukun tai tukkujen kartellisopimuksista. Miksi saksasta ostettu mehu maksaa 1,3 euroa, virossa 2 euroa ja suomessa vähintään 6,5 euroa?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:18"]
Kaikki kuivamuonat tilaan saksasta. Hinnat on 1/4 osa suomi hinnoista ja joskus vähempikin. Postimaksu on myös edullsempi kuin suomen sisäinen posti.
[/quote]
Mistä tilaat?
[/quote]
Olen jo yli kymmenen vuotta tehnyt sitä. Koska käytän glut. free ja kananmunattomia tuotteita niitä on ollut pakko tilata muualta. Suomessa on niin suppea valikoima ja kovat hinnat joten siksi ryhdyin siihen. Ostan yleensä glut.free jauhoja, leipää, kuivaleipiä, kakkuja, keksejä, pastaa, mausteita. Lista on pitkä. Juu, ja mehuja. Täysmehu tiivisteet maksaa vain 1,30 0,5 litran pullo. esim. mustaherukka ja karpalomehut maksaa suomessa 6,5-10 euroa pullo. Hillot samoin. Postimaksu 5,90 ja yli 20 kilon lähtys 12 euroa.
[/quote]
Postimaksutkin noin halpoja
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:03"]Tämä hurja hintaero johtuu tukun tai tukkujen kartellisopimuksista. Miksi saksasta ostettu mehu maksaa 1,3 euroa, virossa 2 euroa ja suomessa vähintään 6,5 euroa?
[/quote]
Koska siitä pyydetään sen verran, mitä ihmiset maksaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:03"]Tämä hurja hintaero johtuu tukun tai tukkujen kartellisopimuksista. Miksi saksasta ostettu mehu maksaa 1,3 euroa, virossa 2 euroa ja suomessa vähintään 6,5 euroa? [/quote] Koska siitä pyydetään sen verran, mitä ihmiset maksaa.
[/quote]
Tässä nähdään selvästi mikä on se hintarakenne. Ei siis ihme että tukut menestyy. Lama sinänsä tekee terää koska se herättää "sokeita".
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:18"]
[/quote]
Mistä tilaat?
[/quote]
[/quote]
Niin? Mutta MISTÄ tilaat ruuat?
[/quote] Mistä ostat? Saisiko linkkiä?
Niitä on paljon. Laita google hakuun mistä maasta haluat niitä ostaa. Itse tilaan saksasta paljon. Esim. veganz ista ja supermarktista. Myös saksalaisista ja ranskalaisista apteekeista tilaan melkeinpä kaikki apteekkituotteet. Laita erikseen sähköpostilla kyselyn niin vastaavat siihen. Palvelu on aina henkilökohtaista eli poikkeaa täysin suomalaisesta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:05"]Kaikki kuivamuonat tilaan saksasta. Hinnat on 1/4 osa suomi hinnoista ja joskus vähempikin. Postimaksu on myös edullsempi kuin suomen sisäinen posti.
[/quote]
mistä tilaat?
Käytän jatkossakin Lidliä, koska sieltä saa edullisia kasviksia. Maidon hintaa voisivat laskea, se kun on kalliimpaa kuin muualla.