Pääkaupunkiseudulla asuva, paljonko maksat vuokraa?
Minulla on edessä muutto pääkaupunkiseudulle, ja vuokrataso mukaviksi kehutuilla, hyvien palveluiden tuntumassa sijaitsevilla alueilla näyttää olevan huima. Kertokaahan, mitä itse maksatte katosta päänne päällä. Ja maksaisitteko esimerkiksi 60 neliömetrin kaksiosta 1000 euroa/kk tai jopa enemmän? Mikä on kohtuullista? Itsellä rupeaa suhteellisuudentaju viiraamaan, kun noita hirmuhintoja selailee... Pitäisikö tosiaan pelkästään asumiskuluihin tärvätä 50 prosenttia koko bruttopalkastaan? Hui.
Kommentit (91)
Eira, 48-neliöinen kaksio 3480e/kk sis. veden ja sähkön. Melkoisen kallishan tämä on, mutta en vaihtaisi merinäköalaa ja laatumateriaaleja mihinkään. Omaa en halua ostaa, sillä aikomuksena muuttaa pian ulkomaille.
Lauttasaari, 46 neliötä, 1100€ (sis. veden). Rakennettu 2011, joten kiva kämppä! Ei hajuakaan milloin pystyy ostamaan omaa koska vaikea säästää kun maksaa isoa vuokraa :(
50 neliötä, 550€. Kaupungin kämppä Pasilassa.
900 euroa, 71 neliötä. Kaupungin asunto Lintuvaarassa.
Uusi kysymys: jos asut kaupungin asunnossa (jotka tunnetusti ovat edullisempia kuin vapailta markkinoilta vuokratut), kuinka helppo sinun asunto saada ja kuinka helpoksi koit asunnon saamisen? Minä en ole suoranaisesti vähävarainen, vaikken tosiaan rikaskaan.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:23"]
Uusi kysymys: jos asut kaupungin asunnossa (jotka tunnetusti ovat edullisempia kuin vapailta markkinoilta vuokratut), kuinka helppo sinun asunto saada ja kuinka helpoksi koit asunnon saamisen? Minä en ole suoranaisesti vähävarainen, vaikken tosiaan rikaskaan.
[/quote]
Tämä siis ap.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:23"]Uusi kysymys: jos asut kaupungin asunnossa (jotka tunnetusti ovat edullisempia kuin vapailta markkinoilta vuokratut), kuinka helppo sinun asunto saada ja kuinka helpoksi koit asunnon saamisen? Minä en ole suoranaisesti vähävarainen, vaikken tosiaan rikaskaan.
[/quote]Työssäkäyvä saa Espoosta kolmion hyvin helposti, kaksioon menee pari kuukautta mutta muista olla asunnoton!
49 neliötä keskustassa, 1300 euroa. Tykkään asua keskellä kaikkea, ja mun elämäntyylilä kauempana asuminen tietäisi hulluja taksikuluja... :>
Jonotin kaksi vuotta Helsingin kaupungilta asuntoa koska muutin maalta -> en koskaan saanut asuntoa sitä kautta. Sitten kävin katsomassa 40 muun ihmisen kanssa pientä 20 neliön yksiötä hakaniemestä ja oli lottovoitto kun sain sen. Vuokra tässä on 600e
1700e. Emme käytännössä ole tulojemme puolesta oikeutettuja esim.kaupungin vuokra-asuntoihin, mutta emme pääse käsiksi (vielä) omistusasumiseen. Järjetöntähän tämä on.
Perheasunto.