Pääkaupunkiseudulla asuva, paljonko maksat vuokraa?
Minulla on edessä muutto pääkaupunkiseudulle, ja vuokrataso mukaviksi kehutuilla, hyvien palveluiden tuntumassa sijaitsevilla alueilla näyttää olevan huima. Kertokaahan, mitä itse maksatte katosta päänne päällä. Ja maksaisitteko esimerkiksi 60 neliömetrin kaksiosta 1000 euroa/kk tai jopa enemmän? Mikä on kohtuullista? Itsellä rupeaa suhteellisuudentaju viiraamaan, kun noita hirmuhintoja selailee... Pitäisikö tosiaan pelkästään asumiskuluihin tärvätä 50 prosenttia koko bruttopalkastaan? Hui.
Kommentit (91)
500 e kaksio Espoossa. Tää on Hoasin opiskelija-asunto. Kaveri asuu lähellä, melkein naapurissa, vvo:n kämpässä kaksiossa, jossa vuokra reilu 800 e.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:23"]
Uusi kysymys: jos asut kaupungin asunnossa (jotka tunnetusti ovat edullisempia kuin vapailta markkinoilta vuokratut), kuinka helppo sinun asunto saada ja kuinka helpoksi koit asunnon saamisen? Minä en ole suoranaisesti vähävarainen, vaikken tosiaan rikaskaan.
[/quote]
Asutaan kaupungin asunnossa. Viime syksynä valmistunut 92 neliötä, vuokra 1200€. Saatiin helposti: vaati jonotusta vain vajaa 2 vuotta ja perheenkoon kasvun. Ollaan suurinpiirtein keskituloisia.
Olipa huono ja epätarkka avaus minulta. Tarkennuksia siis:
- kuinka paljon maksat vuokraa?
- kuinka iso asuntosi on?
- missä kaupunginosassa asuntosi sijaitsee?
- onko kyseessä kaupungin vuokra-asunto vai vapailta markkinoilta vuokrattu?
HOAS:n tai AYY:n opiskelija-asuntojen vuokratiedoista ei liene minulle kovin paljon hyötyä, sillä en ole opiskelija, vaan säästäväinen ja omaan tasooni hyvin toimeentuleva, vaikkakin suht pienituloinen työssä käyvä aikuinen.
Ap
710e/kk, 65m2 kolmio parvekkeella Puistolassa, kaupungin kämppä
Minulla on vuokralla 76 neliötä puotilassa, itä-helsingissä hintaan 1100 e.
Kallio, kaksio, 41 neliötä, 910 euroa ja yksityinen.
Kalasatama, kaupungin asunto, 76neliön kolmio 1020€ +vesi käytön mukaan. Saatiin kämppä perheenlisäyksen vuoksi, ollaan keskituloisia ja vakkariduunit molemmilla.
Viikki, 4h+k 88m2, 1101€ sis. veden ja netin
Vuokranantaja ei ole kaupunki, ei yksityinen, ei VVO tai muu yleishyödyllinen yhteisö, ei HOAS tai muu opiskelija-asuntoja tarjoava, ei vakuutusyhtiö, ei valtio eikä seurakunta :-)
25 neliön yksiö, punavuoresta 650€/kk yksityiseltä. Ymmärtämäni mukaank tämä tosin on kohtuullisen alhainen vuokra alueella.
Vuokra 900€, 60 neliötä.
Asunto vuokrattu yksityiseltä ja sijaintina Pihlajisto.
47 neliön kaksio Vantaalla (Myyrmäen aluetta, mutta vähän syrjemmässä rauhallisemmalla paikalla), vuokra 770e. Yksityiseltä vuokrattu.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:47"]710e/kk, 65m2 kolmio parvekkeella Puistolassa, kaupungin kämppä
[/quote]
Ilm tapulikaupunki, puistolassa vain omiksia,
Vuokra-asuntoni Pohjois-Helsingissä: 580e/kk (sisältäen veden ja talonyhtiölaajakaistan), 25 neliötä. Asunto on vapailta markkinoilta.
Alle 600 euron asuntoja ei juuri vapailta markkinoilta (ainakaan Helsingistä) löydy. Ja jos löytyykin, niin niistä on hirveä kilpailu (olin todella onnellinen, kun löysin tämän nykyisen asuntoni syksyllä eli vuokramarkkinoiden kannalta pahimpaan ruuhka-aikaan)
Yksiötä on HYVIN vaikeaa myöskään kaupungilta saada: sellaisen joskus saaneet pitävät asunnoistaan kynsin hampain kiinni.
65 neliötä, Myllypurossa metroradan varrella. Oli ensin vuokralla 1200e/kk, mutta omistaja suostui myymään tämän minulle ja nyt maksan asumisesta n. 700e/kk. :)
Meillä on tosi edullinen. 69 neliötä, kolmio ja vuokra 710€ en kerro aluetta, ettei tänne yritä mitkään köyhät alkaa asuntoja jonottelemaan. Helsingissä, keskustaan 10min junalla.
Kallio, kaksio 50m2 ja vuokra 950e johon vedet kuuluu
77 neliötä, kolmio, 500€ ,yksityiseltä.
itä-helsinki
Meillä vuokra noin 1500. Ihan hirmuisen halpa on, jos vertaa siihen mitä maksaisi asua omassa vastaavassa. Maksaisi vähintään 2000 e / kk + lainanlyhennykset vielä päälle.
n.70 neliön kaksio parvekkeella n.900€/VVO/Tapanila. Tässä on kyllä älyttömän huono pohjaratkaisu, suurin osa neliöistä menee eteiskäytävään. Läpitalo on sentään & isot ikkunat & mukava alue :)
Minulla menee Leppävaarasta junalla 10 minuuttia ja autolla vartti Helsingin keskustaan. Fillarilla Pasilaan 20 minaa. Taksia ei juurikaan tarvita.