8v tytöllä alko menkat :(
Iltapäiväkerhossa littlepetsileikinkesken kuulemma tuntui housut märältä niin meni vessaan. Soitti kauhistuneena mulle, niin saboin että leiki rauhassa lopouun niun tuun hakee. Menin ostaa pienimpiä mahollisia siteitä... Kotona tyttö sitten itki juin vesiputous... Kamalaa, noin nuorena naiseksi. Itsellä alkoi 13v.
Äiti 26v
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:28"]Keksi parempia. Ootko tullu äidiksi 13v?!
[/quote]
Osaat laskea?! :D
onko muita merkkejä murrosiästä kehossa? rintojen kasvua, karvoitusta, hikoilua tms. ???
Itseä huolestuttaa, tyttö nyt 8-v ja on ikäisekseen pitkä ja kehittynyt, joten todella pelkään ettei tulisi vielä murkkuiän merkkejä ja saisi vielä pari vuotta olla ilman tissejä ja menkkoja. Sen enempää aikaa en edes uskalla toivoa koska itselläkin alkoi siinä 10-11-vuotiaana rinnat kasvaa ja tuli menkat. Ärsytti olla niitä ensimmäisiä (en tosin ainut), vaikka sitten jo kuudennella luokalla oli jo vamaan puolella tytöistä selvä murrosikä. Mutta 8-vuotias on vielä niiiiiin pieni!
Tosin kuten moni sanoi, ennen seuraavia menkkoja voi hyvinkin olla puolen vuoden tauko, ei ne heti ala säännöllisinä.
Paljon surullisempaa on se kun ne loppuu ja vielä jos hyvin nuorena. Naiset ei käsitä että siitä se vanhuus ja rapistuminen alkaa kun hormoonitoiminta loppuu. Muuttuu mieheksi ym.
Jos ne tuosta nyt oikein kunnolla alkaa, onko tytön koulussa terveydenhoitaja päivittäin? Voisiko sopia, että terkalla olisi jemmassa tytölle puhtaat pikkarit ja housut sekä siteitä? Toki repussaankin voi kuskata, mutta ehkä terkkarin tuki poistaisin vähän itse selviytymisen jännitystä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:28"]Keksi parempia. Ootko tullu äidiksi 13v?!
[/quote] Matikantunnit uudestaan? 18v.
[/quote]
Ahhaahaa niimpä onkin. Tuo kirjoituksen loppu sekoitti pään, kun ap kertoi omansa alkaneen 13v. Tätä se väsymys teettää. 18v on jokatapauksessa aika nuori tulemaan äidiksi, teini itsekin.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:55"]Sisäinen verenvuoto on aina syy hakeutua välittömästi lääkäriin.
[/quote]
No johan naiset joutus sit ravaan kerran kuussa lekurissa tolla perusteella.
Normaalissa murrosiän kehityksessä tulee yleensä ensin muita merkkejä ennen kuukautisia. Lääkärintutkimus on paikallaan, soita ja varaa aika terveysasemalta niin saa tutkimukset käyntiin. Tavallisesti tehdään lääkärintarkastus, otetaan muutama laboratoriokoe ja lähete lastenlääkärille keskussairaalaan, jolloin on jo alustavia tuloksia valmiina. Siellä sitten selvitetään loppuun. Jos suvussa on muutenkin alkanut aikaisin murrosikä ja kuukautiset niin sitä todennäköisemmin asiassa ei ole sen kummempaa. Joka tapauksessa on syytä selvittää ensin.
Kannattaa viedä lapsesi välittömästi lääkäriin. Ennen aikaiset kuukautiset voivat kertoa jostain sairaudesta. Omalla lapsellani kertoivat vakavasta tulehduksesta kohdussa.
Mitähän jos 8-vuotias poika saisi siemensyöksyjä? Olisiko sekin hirveää, kun nyt on tullut mieheksi?
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:52"]Onko tyttö isokokoinen? Onko ihan legendaa että menkat ei yleensä ala jos tyttö painaa alle 40kg? Meillä tytöllä ei alkanut menkat vasta kuin 14v. kun oli niin hoikka.
[/quote]
Taitaa olla legendaa. Mä en vielä aikuisikänäni ole painanut koskaan tuota 40 kiloa, ja menkat on ollut kohta 10 vuotta.
Tsemppiä ap:n tytölle, ei ne menkat lapsuutta lopeta.:)
Minä nimenomaan menisin sinne kouluterkalle ja sitä kautta koululääkärille. He ovat ammattilaisia murrosiän kehitykseen liittyvissä asioissa. Mutta noin nuoren kuukautiset vaatii jatkotutkimukset. Usein sanotaan, että murrosikää ei voi pysäyttää, kun menkat alkaneet, mutta esim.pituuskasvuun liittyvät asiat vaatii jatkohoitoa.
T[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:28"]Keksi parempia. Ootko tullu äidiksi 13v?! [/quote] Matikantunnit uudestaan? 18v.
[/quote]
Aivan liian nuorena joka tapauksessa.
[/quote]
Saisiko tähän jonkin konkreettisen perustelun?
Apn synnytysikä ei varmaan vaikuta yhtään mitenkään lapsen menkkoihin.
Mutta voi pientä :( itsellä alkoi menkat kesälomalla ja syksyllä alkoi yläaste ja se oli minulle ihan katastrofi, en voi edes kuvitella miltä se tuntuu 8-vuotiaasta :((
Siis mitä pahaa tuossa on? Minulla alkoi 11-vuotiaana enkä siitä traumatisoitunut. Jos lapsi itkee pelästyksissään, auttaako äidin panikointi ja itku tilaa yhtään? Luonnollinen asia joka alkaisi joka tapauksessa jossain vaiheessa elämää. Käyttäydyt kuin tyttö olisi syöpädiagnoosin saanut.
Ensimmäiset kuukautiset myös siinä 8 ja 9 ikävuoden välissä. En kertonut kellekään ja unohtuivat n. Vuodeksi. kymmenen vuotiaana sitten oli seuraava erä. Silloin oltiin jo koulusta saatu sellaiset "tutustumispaketit". Tokenin kyllä järkytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni alkoi 10-vuotiaana (ensimmäisenä kaikista kavereistani), mutta seuraaviin tosiaan taisi mennä puoli vuotta/vuosi ennen kuin tulivat. Sitten tuli jotkut puolen vuoden kuukautiset ilman taukoja ja taisi mennä yhteensä pari vuotta ennen kuin niissä oli mitään normaalia tai säännöllisyyttä.
Toi lohduttaa mua kun mul on alkanu 10 v ja olin eka 4a-4c luokkalaisis jolla alko
Provo