25-vuotias ei osaa kuoria perunoita
Kommentit (39)
Itse toki tietysti osaan kuoria perunat, mutta en kuitenkaan tykkää kuoria tulikuumia perunoita, joten kuorin lähes poikkeuksetta perunat ennen keittämistä. On mielestäni paljon helpompaa ja mukavampaa, sekä voi vielä keittämisen jälkeenkin pohtia, tekeekö muusia, vai ei.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:30"]
en mäkään osaa ja oon 27. Meillä kuorittiin perunat kotona aina valmiiksi ennen keittämistä. sama käytäntö oli intissä ja kouluissa. En ole missään joutunut kuorimaan perunoita. Osaan siten, että pistän perunan haarukalla lautasta vasten ja vuolen siinä sen kuorettomaksi. Tämä on on työlästä ja sitä "peruna haarukannokkaan ja peukaloa vasten vuolemista" en osaa. Siksi syön nykyään perunat kuorineen.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta. Miten noin yksinkertaista ja arkista asiaa ei voi osata? Osaatko keittää kananmunan?
T. 30v
[/quote]
Vaikka osaisikin, ei luultavasti osaa kuoria sitäkään...
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:02"]
Ja mitä se taas muille kuuluu jos joku ei osaa kuoria perunaa. Taas pitää tehdä muitten asioista oma ongelma.
[/quote]
Kyse ei ole pelkästään perunoista, vaan ylipäätänsä nykynuorten uusavuttomuudesta. Laajemmassa mittakaavassa tapahtuessaan, vaikuttaa tuo jo koko yhteiskuntaan. Miltä kuulostaisi presidentti, joka ei osaa solmia kengännauhoja?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:23"]
Itse toki tietysti osaan kuoria perunat, mutta en kuitenkaan tykkää kuoria tulikuumia perunoita, joten kuorin lähes poikkeuksetta perunat ennen keittämistä. On mielestäni paljon helpompaa ja mukavampaa, sekä voi vielä keittämisen jälkeenkin pohtia, tekeekö muusia, vai ei.
[/quote]
Minä teen muusinkin kuoripotuista.
Peukaloavusteisen kuorimisen opin niin nuorena, etten edes muista, milloin. Kansakoulun ekaluokalla 50-luvun puolivälissä opetettiin se "hienompi" tapa kuoria veitsellä ja haarukalla nostamatta perunaa lautaselta. Se tapa on osoittautunut erinomaiseksi, jos on kovin jauhoisia perunoita, jotka hajoavat helposti. Olikohan se meidän vuosisadanvaihteessa syntynyt opettaja aikaansa edellä vai jäljessä, kun opetti sivistyneen tavan kuoria potut?
Nykynuorten vanhemmatkin taitavat olla uusavuttomia, jos eivät ole opettaneet lapsiaan kuorimaan perunoita. Tai sitten he ovat niitä hienostelevia tyyppejä, joiden mielestä kotioloissakin pitää perunat keittää kuorittuina. Kesällä uudet perunat syödään tietysti kuorineen, jos ne on pesty kunnolla ennen keittämistä, mutta talvella kuoret ovat jo sen verran paksuja, että mielellään ne jättää syömättä.
Tuli muuten mieleen kesällinen ketju, jossa joku nirppanokka valitti, että hänelle oli kylässä tarjottu uusia perunoita kuorineen! Olisi kuulemma hänen mielestään ollut hyvätapaista tarjota perunat kuorittuina. Kaikkea sitä kuulee ja näkee, kun vanhaksi elää!
Kuka ylipäätään kuorii? Terveellistä kuorineen.
Normi kuorikeitinperunoita olen tainnut syödä viimeksi vanhemmilla asuessani, eli 10 vuotta sitten. Osaan itse käyttää perunaa monipuolisemmin, teen ranskalaisia, lohkoperukoita kuorineen, ns. Kanarian perunoita, eli merisuolan kanssa keitetään vesi kokonaan pois ja kuoret jäävät ihanan suolaisiksi ja muusiakin, mutta sitä harvemmin. Ja kesällä uusia perunoita ei taida kukaan kuoria.
Osaan toki perunan kuoria, tylsää keitinperunaa en vaan halua syödä.
Syökää kuorineen, mun mielestä ainaki parempia sillee :O
Mulla on taas sellainen syy että tuntuu ikävältä heittää roskiin kuoret kun ne voi ihan hyvin syödäkin.
Jos ei jonkin ruuan kanssa toimi millään niin sitten kuorin valmiiksi, paljon helpompaa ja nopeampaa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:02"]
Ja mitä se taas muille kuuluu jos joku ei osaa kuoria perunaa. Taas pitää tehdä muitten asioista oma ongelma.
[/quote]
Kyse ei ole pelkästään perunoista, vaan ylipäätänsä nykynuorten uusavuttomuudesta. Laajemmassa mittakaavassa tapahtuessaan, vaikuttaa tuo jo koko yhteiskuntaan. Miltä kuulostaisi presidentti, joka ei osaa solmia kengännauhoja?
[/quote]
Tuo kengännauhavertaus ontuu ja pahasti. Normaalilla älyllä varustettu 5-v osaa tehdä rusetin...
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:02"] Ja mitä se taas muille kuuluu jos joku ei osaa kuoria perunaa. Taas pitää tehdä muitten asioista oma ongelma. [/quote] Kyse ei ole pelkästään perunoista, vaan ylipäätänsä nykynuorten uusavuttomuudesta. Laajemmassa mittakaavassa tapahtuessaan, vaikuttaa tuo jo koko yhteiskuntaan. Miltä kuulostaisi presidentti, joka ei osaa solmia kengännauhoja? [/quote] Tuo kengännauhavertaus ontuu ja pahasti. Normaalilla älyllä varustettu 5-v osaa tehdä rusetin...
[/quote]
Normaaliälyllä varustettu 10v osaa kuoria perunan. Nyt kyse oli aikuisista ihmisistä, jotka eivät "osaa" kuoria perunaa, joten mielestäni tuo vertaus ei onnu yhtään.
Miksi pitäisi osata? Jos sitä tyhjää höttöä haluaa syödä, pakastealtaat on täynnä valmista perunaa.
Mä osaan kyllä kuoria perunat, mutta en ikinä jaksa vaivautua. Syön siis kuorineen. :)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:42"]Miten niin hyvin harva osaa? Oikeastiko? Kyllä minä osasin ihan pienestä pitäen, mutta jossain vaiheessa tajusin, että ne on paremman makuisia kuorineen. Ja kuorissahan ne vitamiinitkin on.
-20-vuotias
[/quote]
Sama, tosin kuoriminen hidasta, kun en sitä ikinä kunnolla opetellut vaan ymmärsin kuorien edun. Jos haluan kuorettomia, kuorin perunat ennen keittämistä.
- 19-vuotias
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:02"]
[/quote]
[/quote]
Meillähän taisi olla jo yksi sellainen...
[/quote]
[/quote]
En ole samaa mieltä. Osaan pestä pyykkiä, tehdä ruokaa, siivota, käydä kaupassa ja maksaa laskuja. Pitääkö vielä mainita että olen muutamassa paikassa ehtinyt olla töissä? Ja useimmat, niin pojat kuin tytötkin, meidän luokalla osaa nää myös.
T. 14v tyttö
Mä opin peruskoulussa omenavarkaisiin. Siitä sitten omenoiden kuorimiseen. Ja lopuksi siirsin kykyni perunoiden kuorimiseen.
Syön kuorineen koska vitamiinit just kuoressa. nam. osaan kuoria.