Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dissosiaatio ja EMDR

Vierailija
19.01.2015 |

Onko palstalla ketään, jolla olisi kokemusta moisesta?

"

EMDR-Terapia
Hannele Kause

EMDR-terapia (eye movement desensitization reprosessing) on hoitomenetelmä, jota käytetään traumaattisten tapahtumien työstämiseen. Kyse voi olla yksittäisen, vakavan trauman hoidosta tai esim pitempikestoisessa psykoterapiatyöskentelyssä yksi työskentelymuoto, jonka avulla voidaan työstää pienempiä tai suurempia traumaattisia kokemuksia.

Trauma voi olla mikä tahansa negatiivinen kokemus, joka vaikuttaa voimakkaasti yksilön psyykeen. Menetelmää sovelletaan esim onnettomuuksien, väkivallan ja menetysten aiheuttamiin traumoihin, mutta sitä voidaan myös käyttää stressin, kehon ylijännittyneisyyden, fobioiden, psykosomaattisten oireiden ja pitkittyneen surureaktion työstämiseen.

Työskentelyssä aktivoidaan silmänliikkeiden tai muun bilateraalisen stimulaation (taputukset tai äänistimulaatio) avulla aivojen informaationkäsittelyprosessia. Työskentelyn myötä on mahdollista vapautua kipeistä, varastoituneista tunteista. Kehosta poistuu jännitystä ja käsitys omasta itsestä muuttuu myönteisempään suuntaan. On tavallista - riippuen kunkin yksilön tilanteesta ja taustasta - että EMDR-työskentelyä ei ole hyvä aloittaa heti, vaan sitä ennen on tehtävä riittävästi terapeuttista pohjatyötä, vakauttamista.

Ahdistavassa traumaattisessa tilanteessa aivojen normaali informaation käsittelykyky lukkiutuu ja traumassa koetut voimakkaat kielteiset tunteet, ajatukset, uskomukset, äänet ja hajut varastoituvat alkuperäisessä, työstämättömässä muodossa aivojen hermoverkkoon. EMDRn avulla voidaan avata nämä mielen lukot ja aktivoida luonnollinen informaatioprosessointi jälleen käyntiin - myös non-verbaaliseen kehomuistiin varastoituneet tunnetilat, joihin ei tavanomaisen ”puheterapian” avulla päästä.

EMDR-terapia on kalifornialaisen psykologin, tohtori Francine Shapiron, kehittämä menetelmä, jota käytettään sen hyvien tulosten vuoksi laajasti eri puolilla maailmaa."

http://www.sosionova.fi/index.php/artikkelit-ja-kirjoitukset/artikkelit-emdr

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin 2 vuotta ja voin kertoa että kokemukseni mukaan olin entistä huonommassa kunnossa.

Traumat nousevat pintaan, ymmärrän että näitä asioita pitää käsitellä, mutta kaikille tämä ei sovi.

Vaikka tässä liikutellaan "vaan" silmiä, minut tämä hoitomuoto vei pahan juurelle.

Minulla alkoivat painajaiset ja paniikkikohtaukset.

Olen varmasti traumatisoitunein ihminen mitä on, siksi tämä hoitomuoto ei sopinut minulle.

Nukkuminen ja muiden empatia on parasta lääkettä minulle.

Se ettei minun tarvitse enää käydä ansiotyössä tai ottaa vetovastuuta lastenhoidosta on parasta tässä tilanteessa.

Yhteiskunnan avulla olen saanut helpotusta äitiyteen ja yleisesti vointiini.

Vierailija
22/24 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sen terapian aikana puhua niistä trauman aiheuttaneista tapahtumista vai riittääkö, että niitä ajattelee?

Ainakin se "Pimeyden ytimeen" kirjoittanut toimittaja sai tuollaista terapiaa, vaikka terapeutti ei halunnut kuulla mitään niistä nettikuvista.

Ehkä juuri siksi se terapia ei auttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa teille kokemusasiantuntijana, eläkeläisenä ettei EMDR terapia auta.

Vain riittävä lepo ja muiden ihmisten empatia, rakkaus ja hyväksyntä auttaa.

Kun pääsin eläkkeelle 34 vuotiaana koin että taistelu on ohi. Saan keskittyä tärkeimpään, eli lepoon. Itsensä hemmotteluun kannattaa myös satsata. Useat päiväunet, makeisia ja teetä, näin lyhykäisyydessään voin kertoa auttavan enemmän kuin mikään lääke tai terapia.

Vierailija
24/24 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapian piti kuulemma edistää ja tukea työkykyäni. Aikaisemmin tällä viikolla olin vielä ihan työkykyinen, eilisen emdr:n jälkeen se katosi kuin tuhka tuuleen. Olen lukossa, jumissa, voimaton ja tuskainen. Tunnen itseni täydelliseksi idiootiksi luotettuani terapeuttiin ja hoitomuotoon. Jos jotain hyvää pitää tästä tilanteesta löytää, se on se että tiedän ajan mittaan nousevani tästä tuskasuosta omin keinoin ja suhtautuvani jatkossa suuremmalla varauksella ulkopuoliseen auttajaan ja suuremmalla luottamuksella omiin kykyihini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme