Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko eskariopemme pätevä?

Vierailija
20.01.2024 |

Lapsellani on eskariope, jonka käytös ja toiminta ihmetyttävät minua ja muitakin vanhempia. Olen ymmärtänyt hänen omista puheistaan, että hän on koulutukseltaan sosionomi ja ollut aiemmin yksityisessä päiväkodissa töissä (meidän päiväkoti on kunnallinen). Katsoin nyt kuitenkin huvikseni JulkiTerhikkiä eikä hänen nimeä löydy sieltä...Eikö sosionomin pitäisi kuitenkin löytyä? Saako sosionomi edes olla eskariope? Tässä on ollut monta outoa juttua, joitten vuoksi on alettu miettiä tätä pätevyysasiaa. 

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpoisuuden varhaiskasvatuksen opettajaksi voi saada myös sosionomi AMK -tutkinnolla, jos on hyväksytty opintoihin 1.9.2019 mennessä ja valmistuu viimeistään 31.7.2023. Tämän jälkeen sosionomin AMK-tutkinnolla voi saada kelpoisuuden varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäviin.

Vierailija
2/58 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos minulta kysytään niin sellainen yli kouluttautuminen mitä tässä maassa harrastetaan on todella turhaa, hoitajista on pula, opettajista on pula ja voin luvata että kuka tahansa joka on ollut lasten kanssa tekemisissä osaa esiopetukseen liittyvät asiat lapselle opettaa.

Minusta pitäisi olla enemmän hoitajia ja vähemmän vaatimuksia, ei tarvita mitään varhaiskasvatusta, lapsi tarvitsee vaan ihmisiä jotka hoitaa ja pitää huolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntien asiakirjat ovat julkisia. Sinä voit kävellä kunnan/kaupunginvirastoon ha pyytää nähtäväksi kyseisen työtehtävän asiakirjat, eli millä perusteella kyseinen henkilö on valittu tehtävään.

Päteväkin henkilö voi toimia oudosti. Koulutus ei aina takaa ammattitaitoa eikä ensinkään sopivuutta. Samalla reissulla voit käydä keskustelemassa niistä "oudoista jutuista" varhaiskasvatusjohtajan kanssa, vai mikä hänen virkansa lieneekin.

Vierailija
4/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta pentusi itse, jos ei kelpaa. 

Vierailija
5/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi ei voi toimia eskariopena. Mutta toki siis voi, epäpätevänä. Opettajina toimii käytännössä paljon epäpäteviä henkilöitä, ihan peruskoulutasollakin. 

Se liittyykö henkilön toiminta epäpätevyyteen vai muihin tekijöihin on sitten asia erikseen, koska ap ei kertonut mitä nämä mainitsemansa outoudet ovat. 

Vierailija
6/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla se tilanne että epäpätevä on eskariopena monta vuotta putkeen? Tämä henkilö on siis ollut siellä jotain 3-4 v viskarin ja eskarin opena.

Sanoi itse että on sosionomi. Mutta ei löydy JulkiTerhikistä. Onkohan siellä kaikki sosionomit?

Oudot käytännöt on ollut esim. lasten asioista kertominen vanhemmille (olen siis kuullut häneltä lasten terveys- ja tuentarve-asioita ilman vanhempien lupaa), lasten nimittelyä (yksi tuttu lapsi sai kuulla opelta vauvattelua ym), porukasta eristämistä, meidän muutaman äidin "kaveriksi" pyrkimistä ja muista vanhemmista pahan puhumista, toiminnan suunnittelemattomuutta, vasuja ei tehdä, ym.)

Välillä siis ihan oikeasti mietin, onko kyse valesosionomista.

Vierailija
7/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tietoa eteenpäin, toimii törkeästi. Mutta sinun nimeäsi ei saa kertoa sosionomin esimies eteenpäin.

Vierailija
8/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla se tilanne että epäpätevä on eskariopena monta vuotta putkeen? Tämä henkilö on siis ollut siellä jotain 3-4 v viskarin ja eskarin opena.

Sanoi itse että on sosionomi. Mutta ei löydy JulkiTerhikistä. Onkohan siellä kaikki sosionomit?

Oudot käytännöt on ollut esim. lasten asioista kertominen vanhemmille (olen siis kuullut häneltä lasten terveys- ja tuentarve-asioita ilman vanhempien lupaa), lasten nimittelyä (yksi tuttu lapsi sai kuulla opelta vauvattelua ym), porukasta eristämistä, meidän muutaman äidin "kaveriksi" pyrkimistä ja muista vanhemmista pahan puhumista, toiminnan suunnittelemattomuutta, vasuja ei tehdä, ym.)

Ei hänen kuulukaan tehdä vasuja eskarikaisille vaan leopsit. Leopsit eivät tosin ole lakisääteisiä kuten vasut. 

Vierailija
9/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opeta pentusi itse, jos ei kelpaa. 

Tämä!

Vierailija
10/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on, tekstisi perusteella olen 100% varma että asia on näin vaikka en henkilöä edes tunne.

Vierailija
11/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla ja usein onkin, koska päteviä hakijoita ei usein ole. Viskarissa sosionomi voi olla pätevänä opena, jos on suorittanut sosionomitutkinnon vakaopinnoilla 31.7.2023 mennessä ja saanut opiskelupaikan 2019 tai aiemmin. Silloin on pätevä varhaiskasvatuksen opettajan tehtävään muutoin, mutta ei eskariin. Varhaiskasvatusen sosionomina on pätevä toimimaan kaikkien ikäisten kanssa, heitä vaan on vielä melko vähän työkentällä. 

Sosionomin pitäisi rekisteröityä valviraan, jos haluaa käyttää kys. ammattinimikettä. Se on maksullista ja henkilön itse tehtävä. Eli mahdollista on että on pätevä sosionomi (opiskelutodistukset tarkastettu), mutta henkilö on laiminlyönyt rekisteriin ilmoittautumisen. Toki voi myös olla, että ei ole pätevä, esim. todellisuudessa opinnot vielä kesken. 

Nuo asiat kannattaa ottaa puheeksi yksikön johtajan kanssa, muiden asioista ei saa tietenkään kertoa ja lakisääteiset asiat tulee hoitaa (esim. nuo vasut, tosin voi olla, että suunnittelee tekevänsä ne vasta nyt kevätpuolella kun tuntee lapset). 

Vauvattelu voi olla hyväntahtoista kiusoittelua tai sitten ei (eskari-ikäisiä usein vauvattaa ja se on normaali kehitysvaihe, sitä voi lieventää asian hyväksyminen ja asiasta vitsailu joskus). Äitien kaveriksi pyrkiminen on sitten jo aika tulkinnanvaraista, ellei suoraa kaveripyyntöä nyt ole facebookissa lähettänyt. Sanon vaan sillä, että joskus käy niin että jostain henkilöstä ei oikein pidetä tai hän tekee jonkun virheen, ja sit aletaan vähän keksimällä keksimään hänestä asioita, että saatais tavallaan hänet maalitettua tai kerättyä itselle rohkeutta ottaa asia puheeksi jonkun toisen kanssa. 

t. Vakahoitaja

Vierailija
12/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä me voimme sen tietää? Ota lapsesi kotiopetukseen jos huolettaa. Tai anna sen eskariopen hoitaa työnsä. Sinulla ei taida omaa työtä ollakaan kun kerkeät noi tarkasti seurata eskariopen tekemisiä.

Vierailija
13/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla ja usein onkin, koska päteviä hakijoita ei usein ole. Viskarissa sosionomi voi olla pätevänä opena, jos on suorittanut sosionomitutkinnon vakaopinnoil

Miten tätä nyt kuvaisi tätä meidän tiettyjen äitien kaveriksi pyrkimistä. Ollaan aktiivisia vanhempainyhdistyksessä ym. ja näissä tilanteissa (kokoukset ym) sitten tullut outoja kokemuksia. Esim: kysyy meiltä äideiltä pedagogisia ohjeita "hankalien lasten" kanssa. Kyselee mahtaako sen ja sen lapsen kotiolot olla kunnossa, tunnetaanko perhettä, kun lapsi on outo tavoilla tämä ja tämä. Valittelee työn raskautta kun se ja se lapsi keksi taas tänään sitä ja tätä. Kehuu meidän porukan lapset myös lapsiryhmän edessä (jakaa siis lapsia "kiltteihin" ja "tuhmiin").

Vauvattelu: "sinä olet vauvamainen, et voi mennä kouluun kun olet vauva, minä puen sinulle ulkovaatteetkin varmaan vaikka kukaan muu eskarissa ei ole vauva". Tuttavan lapselle, jota kiusattiin ryhmässä ja oireili sen takia.

Ollaan tuotu porukalla näitä juttuja esimiehelle esiin mutta hän hymistelee ja sanoo että ope varmaan oppii jatkossa toimimaan toisella tavalla.

Olisko niin että jos tuonne hakisi pätevä eskariope, hänet täytyisi valita? Jos sosionomit paperit siis ei riitä.

Vierailija
14/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nuo tietenkään ole ok. 

Hänellä on työsopimus sinne saakka minne on, eli ei siihen auta vaikka siihen nyt hakisi joku pätevä. Toisekseen ei tämä ongelma liity nyt välttämättä edes pätevyyteen, vaan ehkä muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin 

Jos hänen lähiesimies ei puutu asiaan, sitten teidän on otettava yhteys ylemmälle taholle. Sillä päiväkodinkin johtajalla on esimies.. 

t. Vakahoitaja

Vierailija
15/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinun lapsesi käyttäytyy kuin vauva, ei kuten ikäisensä? Ja kun eskariope siitä sanoo, sinä valitat palstalle kuinka eskariope on epäpätevä kun ei halua vaihtaa lapsesi vaippoja?

Vierailija
16/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin sosionomit pystyivät lisäopinnoilla pätevöitymään myös eskariopeksi, joten kyllä hän voi olla pätevä. 

Ja jos ei hän ei ole itse maksanut rekisteröitymistään Terhikkiin niin nimeä ei löydy. Se ei siis ole luotettava rekisteri sosionomien kohdalla. 

Vierailija
17/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa tyytyväisiä, että eskariryhmässänne on edes yksi aikuinen. Jatkuva valittaminen aiheuttaa työntekijöiden siirtymisen pois ko. sektorilta.

Vierailija
18/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt lukenut kaikkia viestejä. Luin kuitenkin kuvaustasi opettajan käytöksestä. Ja siinä asioita jotka kuulostaa omituiselle käytökselle, eikä ole hyväksyttävää. Tällä asialla ei välttämättä ole mitään tekemistä ihmisen pätevyyden kanssa. Varhaiskasvatuksessa on paljon todella hyviä epäpäteviä sijaisia, esim. Lastenhoitajia jotka tekevät opettajan töitä pulan vuoksi. Sitten on myös maisteritason ihmisiä jotka eivät sovellu alalle ollenkaan, eivätkä ole hyviä työssään koulutuksestaan huolimatta. 

Enemmän keskittyisin ihmisen tapaan toimia entä koulutukseen. Ottaisin tämän eskariopen käytöksen puheeksi päiväkodin johtajan kanssa. 

T: 20v alalla ollut ja edelleen oleva

Vierailija
19/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siitä, että päteviä hakijoita ei olisi vaan halutaan nimenomaan palkata epäpätevä säästöjen vuoksi. Kaverini on sosiaalityöntekijä ja vakipaikan saaminen oli todella vaikeaa. Yleensä se meni niin, että haki työtä, johon päteviä hakijoita oli hänen lisäkseen korkeintaan muutama. Ketään ei palkattu ja työtä hoiti joku opiskelija taas vähän aikaa ennen seuraavaa hakua.

Vierailija
20/58 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun lapsesi käyttäytyy kuin vauva, ei kuten ikäisensä? Ja kun eskariope siitä sanoo, sinä valitat palstalle kuinka eskariope on epäpätevä kun ei halua vaihtaa lapsesi vaippoja?

Ei, vaan mun lapsi on yksi "kilteistä". Näitä, jotka eskariope kehuu ja antaa pos. huomiota. Osa kavereista on "tuhmia". Oma lapseni on nimenomaan tätä ihmetellyt että epäreilua 😞

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme