Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dissosiaatio ja EMDR

Vierailija
19.01.2015 |

Onko palstalla ketään, jolla olisi kokemusta moisesta?

"

EMDR-Terapia
Hannele Kause

EMDR-terapia (eye movement desensitization reprosessing) on hoitomenetelmä, jota käytetään traumaattisten tapahtumien työstämiseen. Kyse voi olla yksittäisen, vakavan trauman hoidosta tai esim pitempikestoisessa psykoterapiatyöskentelyssä yksi työskentelymuoto, jonka avulla voidaan työstää pienempiä tai suurempia traumaattisia kokemuksia.

Trauma voi olla mikä tahansa negatiivinen kokemus, joka vaikuttaa voimakkaasti yksilön psyykeen. Menetelmää sovelletaan esim onnettomuuksien, väkivallan ja menetysten aiheuttamiin traumoihin, mutta sitä voidaan myös käyttää stressin, kehon ylijännittyneisyyden, fobioiden, psykosomaattisten oireiden ja pitkittyneen surureaktion työstämiseen.

Työskentelyssä aktivoidaan silmänliikkeiden tai muun bilateraalisen stimulaation (taputukset tai äänistimulaatio) avulla aivojen informaationkäsittelyprosessia. Työskentelyn myötä on mahdollista vapautua kipeistä, varastoituneista tunteista. Kehosta poistuu jännitystä ja käsitys omasta itsestä muuttuu myönteisempään suuntaan. On tavallista - riippuen kunkin yksilön tilanteesta ja taustasta - että EMDR-työskentelyä ei ole hyvä aloittaa heti, vaan sitä ennen on tehtävä riittävästi terapeuttista pohjatyötä, vakauttamista.

Ahdistavassa traumaattisessa tilanteessa aivojen normaali informaation käsittelykyky lukkiutuu ja traumassa koetut voimakkaat kielteiset tunteet, ajatukset, uskomukset, äänet ja hajut varastoituvat alkuperäisessä, työstämättömässä muodossa aivojen hermoverkkoon. EMDRn avulla voidaan avata nämä mielen lukot ja aktivoida luonnollinen informaatioprosessointi jälleen käyntiin - myös non-verbaaliseen kehomuistiin varastoituneet tunnetilat, joihin ei tavanomaisen ”puheterapian” avulla päästä.

EMDR-terapia on kalifornialaisen psykologin, tohtori Francine Shapiron, kehittämä menetelmä, jota käytettään sen hyvien tulosten vuoksi laajasti eri puolilla maailmaa."

http://www.sosionova.fi/index.php/artikkelit-ja-kirjoitukset/artikkelit-emdr

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, onko nyt paikalla ketään, jolla on kokemuksia?

Vierailija
2/24 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa huuhaalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:53"]Kuulostaa huuhaalta
[/quote]

Jep

Vierailija
4/24 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole huuhaata käsittäkseni, mutta ei sovi kaikkiin traumoihin.

Vierailija
5/24 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon menossa kuhan pääsen!

Vierailija
6/24 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi kokemusta nyt puolentoista vuoden ajalta, mutta nyt ei ole aikaa kirjoittaa. Kirjoitan lisää kunhan löydän sopivan ajan... Diagnoosit: Määrittelemätön Dissosiaatiohäiriö, traumaperäinen stressihäiriö sekä niihin liittyen epävakaa persoonallisuushäiriö. Psykoterapiaa nyt takana puoltoista vuotta ja terapeutilla mm. EMDR-terapiamuotona.

Vierailija
7/24 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli erittäin voimakas ja hyvä kokemus, auttoi pakko-oireisiin.

Vierailija
8/24 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lla tuo on vasta tulossa tälle keväälle. Takana on pitempi psykoterapia ja traumojen ja dissosiaatio-oireiden hoitoon ilmeisesti nyt otetaan käyttöön tuo EMDR. Millaisia hoitokerrat ovat, mitä tehdään, kuinka kauan kestää kerrallaan? Palautetaanko mieleen jokin traumaatinen asia ensin, joka sitten "pyyhitään" pois?

Vierailija
9/24 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/24 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:53"]Kuulostaa huuhaalta
[/quote]

Jep
[/quote]

Tässä taas oikein asiasta tietäjät. Se on käypä hoito-suosituksissa.

Vierailija
11/24 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt, ja koin sen hyväksi. Lapsena koetut tapahtumat (esim seksuaalinen hyväksikäyttö) eivät enää riivaa minua, pääsin niistä vihdoin yli. Teimme pidempiä 2x45min ja 3x45min kertoja. Mitään muistoja ei pyyhitä pois. Suosittelen.

Vierailija
12/24 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä pääsee työstämään asioita jotenkin alitajunnan puolella, vaatii kärsivällisyyttä, mitään ei tapahdu hetkessä. Monet muistot tuntui mulla fyysisinä kipuina vatsan alueella. Ja yleensä itkin ajan alusta loppuun. Jotkut potilaat voi tulla huonovointisiksi ja oksentaa jopa. Mulla toimi, ja olen siitä onnellinen.

Vierailija
13/24 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 06:49"]Siinä pääsee työstämään asioita jotenkin alitajunnan puolella, vaatii kärsivällisyyttä, mitään ei tapahdu hetkessä. Monet muistot tuntui mulla fyysisinä kipuina vatsan alueella. Ja yleensä itkin ajan alusta loppuun. Jotkut potilaat voi tulla huonovointisiksi ja oksentaa jopa. Mulla toimi, ja olen siitä onnellinen.
[/quote]

Kerro vielä lisää.

Vierailija
14/24 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Tietääkö joku Kelan korvauksista EMDR-terapiaan liittyen

Vierailija
15/24 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://mielipalvelut.fi/artikkelit/emdr-terapia-mita-se-on-ja-miten-se…

Tuolla ei ole ainakaan mainintaa kelakorvauksista.

Vierailija
16/24 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sen terapian aikana puhua niistä trauman aiheuttaneista tapahtumista vai riittääkö, että niitä ajattelee?

Vierailija
17/24 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin 2 vuotta, enkä saanut mitään apua. Eläkepäätös oli se, minkä koin olevan paras apu.

Minun kohdallani kokeiltu vuosien mittaan useita erilaisia terapioita ja lääkkeitä.

Nyt eläkkeellä voin rauhoittua tekemään mistä tykkään, voin nukkua tarpeeksi, sisustaa ja harrastaa pöytälaatikkoon kirjoittamista.

Tarkoituksena paljastaa maailmalle minua väärin kohdelleet ihmiset. Niin sukulaiset kuin muutoin lähipiirissäni olevat ihmiset.

Suosittelisin opiskelemaan terveydenhuoltoon liittyvää lakia ja sitä miten Kela toimii. Tämä oli avain siihen että sain näinkin nuorena pysyvän Eläkepäätöksen.

Vierailija
18/24 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö sen terapian aikana puhua niistä trauman aiheuttaneista tapahtumista vai riittääkö, että niitä ajattelee?

Ainakin se "Pimeyden ytimeen" kirjoittanut toimittaja sai tuollaista terapiaa, vaikka terapeutti ei halunnut kuulla mitään niistä nettikuvista.

Vierailija
19/24 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistellaan tilannetta ja aina välillä tehdään silmän liikkeitä. Oli raskasta, mutta todella hyvää teki. Mulla tosin ei ole dissosiaatiota.

Vierailija
20/24 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen kokee psyykkisen trauman, hermoston tasapaino järkkyy ja aivoissa tapahtuu kemiallisia muutoksia. Epätasapainosta johtuen systeemi ei pysty prosessoimaan informaatiota ja se jää häiritsevään ja alkuperäiseen muotoon usein kuvina, ääninä, erilaisina tunteina ja fyysisinä tuntemuksia.

Minua on pahoinpidelty useammalta taholta aina sylivauvasta siihen asti kun muutin pois kotoa 17 vuotiaana. Olen saanut aivovaurion joka ei näy röntgenissä.

Traumamuistot silponeet mieleni niin että kannan 10 eri persoonallisuutta tänä päivänä. Suurin osa näistä sivupersoonista on sylapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä