Ketä tämä saikkulappusysteemi palvelee?
Tuli tuosta "Mitä nyt? En saa sairaslomatodistusta työpaikalle." ketjusta mieleen että ketä tämä lapunhakusysteemi palvelee.
Kuormittaa turhaan työterveyshuoltoja, terveyskeskuksia, päivystyksiä. Ihmiset ei ole vailla hoitoa vain paperilappua. Sairas esim kuumeessa oleva ihminen joutuu ravaamaan ympäri kaupunkia yhden lapun takia.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:34"]
Meillä omalla ilmoituksella voi olla maksimissaan 3 päivää. Meillä on tutkimusten mukaan vähemmän sairauspoissaoloja kuin alan yrityksissä, jossa pitää olla lääkärintodistus. Ja vain noin puolet kunta- alan sairauspäivämääristä. Työnantajalla on oikeua muuttaa käytäntöä työntekijän kohdalla, jos poissaolojen syy epäilyttää,
[/quote]
Ja kun ottaa huomioon kuntapuolen ikärakenteen suhteessa työtehtäviin eli tuki-ja liikuntaelinsairauksista aiheutuvat sairauslomapäivät palvelutaloissa, niin ymmärtää, että poissaoloja on hankala vertailla
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:58"] [quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:54"]Se auttaa minua, työnantajaa. Jos sairaudesta ja lomantarpeesta ei ole todistusta, porukka olisi pois töistä ja nauttisi palkkaa. Ja vielä vetoaisi siihen, että näin se lain mukaan menee. Minusta sairaslomalappurumba saataisiin loppumaan samantien, kun sairauslomasta tehtäisiin palkaton 4 ensimmäisen päivän osalta. Jos edelleen on sairas, niin menee lääkäriin sairauden eikä lapun takia. [/quote] Paitsi että sitten ihmiset tulisi sairaana töihin tartuttamaan työkaverit, asiakkaat yms. eivätkä kuumeisina/oksentavina saisi mitään kuitenkaan aikaan. Töihinkään et silloin voisi kieltää tulemasta... [/quote] Kyllä työnantaja voi kieltää tulemasta töihin, jos on siellä vaaraksi muille. [/quote] No ei voi kieltää kuumeista kotiin jos sille kuumeiselle ei makseta palkkaa. Sittenhän työnantaja voisi ryhtyä ihan mielivaltaiseksi ja ryhtyä "lomauttamaan" ihmisiä vaikka nuhan tai käheän äänen vuoksi...
[/quote]
Sotket nyt kaksi asiaa eli sairastaminen ja työnantajan antamat määräykset. Jo tälläkin hetkellä työnanajalla on oikeus sanoa työntekijöille, että saatte pitää päivän palkallista vapaata. Kukaan ei siihen puutu, porukka lähtee kotiin ja palkka juoksee. Ihan sama se olisi silloin, jos sairausloma olisi palkatonta ja joku tulee sairaana töihin. Työnantaja voisi selkeästi sairaalle ilmoittaa, että olet määräyksestäni loppupäivän pois töistä, palkkaa saa kuin tekisi töitä. Vain ne omia aikojaan turhaan saikuttavat olisi ilman palkkaa ja oikeasti keuhkokuumeinen menisi kotiin lepääämään.
[/quote]
Missän nimessää ei kuulu olla työnantajan määriteltävissä onko ihminen sairas vai ei!!!! Sairastaja itse tuntee olonsa parhaiten ja lääkäri asiantuntemuksellaan voi tarvittaessa sairauden vahvistaa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 18:00"]
Yhdessä kesätyöpaikassani toissa vuonna oli aivan järjetön sairauslomakäytäntö. Muuten siis ihan perusjuttu, että heti ensimmäisestä poissaolopäivästä piti tuoda saikkulappu, mutta todella outo käytäntö liittyi siihen, jos sairastui kesken työpäivän. Eli esimerkiksi kun minulle sitten kävi niin, että kesken työpäivää nousi kuume ja en pystyssä meinannut pysyä niin ennen kuin sai lähteä kotiin ja lääkäriin hakemaan saikkulappua niin piti käydä työpaikan omalla päivystävällä lääkärillä, jotta tämä päästäisi minut lähtemään. Tämä lääkäri tutki olenko oikeasti sairas (olin), MUTTA jostain syystä vaikka tämä työpaikan oma lääkäri oli jo mitannut kuumeeni ja todennut huonon kuntoni, niin häneltä ei voinut sitä sairauslomatodistusta saada vaan minut passitettiin vielä käymään terveyskeskukseen (työpaikalla ei työterveyshuoltoa saikkutapauksia varten) ja siellä sitten todettiin sama juttu ja vasta sitten pääsin kotiin lepäämään. En ihan ymmärtänyt mikä järki tuossa oli???
[/quote]
Järjetöntä. Hitto kun pistää vihaksi lukea tällaisia. Työpaikan lääkärin tehtävänä oli siis toimia jonkin sortin poliisina ettei kukaan vaan vahingossa olisi sairaslomalla ilman mitattavissa olevaa syytä. Kauheen kiva, tuohan sitä työpaikan ilmapiiriä parantaa ja lisää sitoutumista työnantajaan.. Menee kiusanteon puolelle ettei työpaikan oma lääkäri saa kirjoittaa saikkulappua. Kallispalkkainen poliiisi, sanoisin.
Työntekijää! Sairasajastahan ei ole pakko maksaa palkaa. Niin, eikö ole työntekijän etu, että hänellä on todistus työkyvyttömyydestä?!
Se lappu kertoo onko oikeutettu palkanmaksuun sairausloman aikana. Se on tärkeä sekä työntekijälle että työnantajalle. Jis sitä ei olisi myös töistä lintsaaminen lisääntyisi
Se auttaa minua, työnantajaa. Jos sairaudesta ja lomantarpeesta ei ole todistusta, porukka olisi pois töistä ja nauttisi palkkaa. Ja vielä vetoaisi siihen, että näin se lain mukaan menee.
Minusta sairaslomalappurumba saataisiin loppumaan samantien, kun sairauslomasta tehtäisiin palkaton 4 ensimmäisen päivän osalta. Jos edelleen on sairas, niin menee lääkäriin sairauden eikä lapun takia.
No kyllä se työntekijän etua palvelee. Jollain se sairastuminen pitää vaan todistaa. Parempi tosin olisi, jos tk irtisanoutuisi näistä kokonaan ja kaikilla olisi pakko olla yksityinen työterveyshuolto.
Mainitsemassasi ketjussa yksi kertoi pyytävänsä yksityiseltä mahdollisimman paljon s-lomaa, että saa rahalle vastinetta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:54"]Se auttaa minua, työnantajaa. Jos sairaudesta ja lomantarpeesta ei ole todistusta, porukka olisi pois töistä ja nauttisi palkkaa. Ja vielä vetoaisi siihen, että näin se lain mukaan menee.
Minusta sairaslomalappurumba saataisiin loppumaan samantien, kun sairauslomasta tehtäisiin palkaton 4 ensimmäisen päivän osalta. Jos edelleen on sairas, niin menee lääkäriin sairauden eikä lapun takia.
[/quote]
Paitsi että sitten ihmiset tulisi sairaana töihin tartuttamaan työkaverit, asiakkaat yms. eivätkä kuumeisina/oksentavina saisi mitään kuitenkaan aikaan. Töihinkään et silloin voisi kieltää tulemasta...
Olen nähnyt todella paljon s-lomalla pelaavia ihmisiä. Koskee omailmoituksia ja todistuksellakin.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:59"]
Olen nähnyt todella paljon s-lomalla pelaavia ihmisiä. Koskee omailmoituksia ja todistuksellakin.
[/quote]
Niinpä. Ne kuuluisat pitämättömät ja ansaitut sairauslomat. Taittaa jo lääkäritkin naureskella, että vai on sulla selkä kipee, eikä lomaa enää niin helpolla heru niin keksitään uusi tapoja pitää niitä pitämättömiä lomia...ja sitten vedetään itkupotkuraivareita kun ehtoja kiristetään ja työntekijään sorretaan kun vaaditaan...
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:58"]
Mainitsemassasi ketjussa yksi kertoi pyytävänsä yksityiseltä mahdollisimman paljon s-lomaa, että saa rahalle vastinetta.
[/quote]
Totta kai pyydän. Jos maksan itse, niin haluan myös toipua kunnolla. Hullu menee puolikuntoisena töihin, jos maksaa 70 euroa lääkäristä. Toki näitä työnsankareita on, jotka kuukahtaa sydänlihastulehdukseen tai sairastuttavat muut.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:54"]Se auttaa minua, työnantajaa. Jos sairaudesta ja lomantarpeesta ei ole todistusta, porukka olisi pois töistä ja nauttisi palkkaa. Ja vielä vetoaisi siihen, että näin se lain mukaan menee. Minusta sairaslomalappurumba saataisiin loppumaan samantien, kun sairauslomasta tehtäisiin palkaton 4 ensimmäisen päivän osalta. Jos edelleen on sairas, niin menee lääkäriin sairauden eikä lapun takia. [/quote] Paitsi että sitten ihmiset tulisi sairaana töihin tartuttamaan työkaverit, asiakkaat yms. eivätkä kuumeisina/oksentavina saisi mitään kuitenkaan aikaan. Töihinkään et silloin voisi kieltää tulemasta...
[/quote]
Kyllä työnantaja voi kieltää tulemasta töihin, jos on siellä vaaraksi muille.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:54"]Se auttaa minua, työnantajaa. Jos sairaudesta ja lomantarpeesta ei ole todistusta, porukka olisi pois töistä ja nauttisi palkkaa. Ja vielä vetoaisi siihen, että näin se lain mukaan menee. Minusta sairaslomalappurumba saataisiin loppumaan samantien, kun sairauslomasta tehtäisiin palkaton 4 ensimmäisen päivän osalta. Jos edelleen on sairas, niin menee lääkäriin sairauden eikä lapun takia. [/quote] Paitsi että sitten ihmiset tulisi sairaana töihin tartuttamaan työkaverit, asiakkaat yms. eivätkä kuumeisina/oksentavina saisi mitään kuitenkaan aikaan. Töihinkään et silloin voisi kieltää tulemasta...
[/quote]
Ruotsista olen kuullut sukulaiseltani, että siellä porukat menevät kipeänä töihin, koska alku on palkaton. Eli maataan kipeänä sohvalla, eikä tehdä mitään. Mutta työnantaja ei voi panna työntekijää pois saikulle.
Pitäisi olla joku katto esim 3pv puolen vuoden aikana omalla ilmolla ja jos enemmän tarvitsee niin yksityiseltä lappua hakemaan.
Jos tämä uusi sote-uudistus tulisi voimaan, siinä tapauksessa sairasloma pitää olla palkallista ilman lappuja kunnes hoitoa joskus saa
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:48"]
Tuli tuosta "Mitä nyt? En saa sairaslomatodistusta työpaikalle." ketjusta mieleen että ketä tämä lapunhakusysteemi palvelee. Kuormittaa turhaan työterveyshuoltoja, terveyskeskuksia, päivystyksiä. Ihmiset ei ole vailla hoitoa vain paperilappua. Sairas esim kuumeessa oleva ihminen joutuu ravaamaan ympäri kaupunkia yhden lapun takia.
[/quote]Tietyillä aloilla ihmiset pitävät rokulipäiviä ja krapulapäiviä enemmän kuin sairastavat. Itse en ole joutunut ikinä todistelemaan sairauttani kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:58"]
[/quote]
Kyllä työnantaja voi kieltää tulemasta töihin, jos on siellä vaaraksi muille.
[/quote]
No ei voi kieltää kuumeista kotiin jos sille kuumeiselle ei makseta palkkaa. Sittenhän työnantaja voisi ryhtyä ihan mielivaltaiseksi ja ryhtyä "lomauttamaan" ihmisiä vaikka nuhan tai käheän äänen vuoksi...
Yhdessä kesätyöpaikassani toissa vuonna oli aivan järjetön sairauslomakäytäntö. Muuten siis ihan perusjuttu, että heti ensimmäisestä poissaolopäivästä piti tuoda saikkulappu, mutta todella outo käytäntö liittyi siihen, jos sairastui kesken työpäivän. Eli esimerkiksi kun minulle sitten kävi niin, että kesken työpäivää nousi kuume ja en pystyssä meinannut pysyä niin ennen kuin sai lähteä kotiin ja lääkäriin hakemaan saikkulappua niin piti käydä työpaikan omalla päivystävällä lääkärillä, jotta tämä päästäisi minut lähtemään. Tämä lääkäri tutki olenko oikeasti sairas (olin), MUTTA jostain syystä vaikka tämä työpaikan oma lääkäri oli jo mitannut kuumeeni ja todennut huonon kuntoni, niin häneltä ei voinut sitä sairauslomatodistusta saada vaan minut passitettiin vielä käymään terveyskeskukseen (työpaikalla ei työterveyshuoltoa saikkutapauksia varten) ja siellä sitten todettiin sama juttu ja vasta sitten pääsin kotiin lepäämään. En ihan ymmärtänyt mikä järki tuossa oli???