Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuatko, että mikään hyvä elämässäsi ei ole omaa ansiotasi?

Kristallikissa
06.11.2021 |

Kaikki saadaan lahjoina maailmankaikkeudelta. Et sinä itse ole sitä valinnut, etkä siitä päätä. Ihminen voi käyttää saamiaan lahjoja jalostamaan elämästään parempaa, mutta mikään, mitä siinä on ei ole sinun omaa ansioitasi, koska miten KUKAAN valitsisi silloin ei ottaa kaikkia parhaita ominaisuuksia itseensä?
Ei siis kannata ylpistyä eikä varsinkaan arvostella muita jos eivät pärjää tms.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt minulle ei aukene tuo sinun logiikkasi, ap. Mitä tämä tarkoittaa: "koska miten KUKAAN valitsisi silloin ei ottaa kaikkia parhaita ominaisuuksia itseensä?"

Ei kukaan voi ennen syntymäänsä itse päättää ominaisuuksistaan. Ne ovat geeneissä.

Mutta koska olemme kaikki sekä perimämme että ympäristömme tuotoksia, voimme aktiivisesti kehittää itseämme. Kouluttautua, harjoitella, treenata. Valita viisaasti, välttää tyhmiä juttuja kuten riippuvuuksia, rikollista seuraa ja julmia seurustelukumppaneita.

Totta kai paljon riippuu esimerkiksi vanhemmista ja siitä, millaiset eväät saamme lapsuudenkodista. Mutta hyvienkin perheiden vesat ovat ryssineet elämänsä ihan itse.

Eli kyllä, osa elämästämme on hyvien lähtökohtien ja tuurin aikaansaannosta. Mutta osa on omien ponnistelujemme tulosta.

Höpinät "maailmankaikkeuden lahjoista" jätän omaan arvoonsa. En usko mihinkään ylijumalaan, joka lahjoittelisi summamutikassa asioita.

Vierailija
22/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei voi valita lähtökohtiaan, mutta teolla voit vaikuttaa parempaan tulevaisuuteen.

"Jumala auttaa niitä, jotka auttavat itseään"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tajuaminen, että kaikki annetaan lahjoina, mitä meillä on ei liity millään tavalla ajopuuna olemiseen myöskään. Se vain on fakta :)

Ap

Pohjaat väitteesi siihen että meillä ei todellisuudessa ole vapaata tahtoa eli determinismiin. En kiistä sitä mahdollisuutta.

Mutta jos ihminen todella koko ajan ja kaikessa tiedostaisi, ettei tietoinen mieli päätä mitään eikä siten ole vastuussakaan yksilön tekemisistä, ajopuuksi päätyminen ei todellakaan olisi mahdotonta. Ei myöskään vakavat mielenterveyden ongelmat. Meidät on vain "suunniteltu" niin hienosti, että determinismin sisäistäminen sataprosenttisesti kaikissa tilanteissa ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Teoreettisena ajatusrakennelmana voimme sitä pitää pystyssä, mutta jokapäiväisessä elämässämme sen merkitys käytännössä mitätöityy.

Vierailija
24/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:

Eivät kaikki voi aktiivisesti kehittää itseään. Etkö tajua, että sekin on lahja?

Se on ominaisuus, jonka maailmankaikkeus – tai sulle geeni – jos haluat sen niin nähdä, antoi. Ei sitäkään kaikilla ole. Vai kuvitteletko sä, että kaikilla on se tosiaan?

Ei ole. Ainakin jos se, etteivät kehity tai siihen kykene edes alkamaan aiheuttaa heissä onnettomuutta.

Ap

Vierailija
25/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hyvä ja kaikki huono on itseaiheutettua. Pienillä teoilla, valinnoilla ja ajatuksilla. Kaikille on annettu vastoinkäymisiä ja kaikilla on mahdollista saada sisäinen täyttymys jos vain ottaa täyden vastuun omasta itsestään. Rakastamalla jokaista solua ja sielun sopukkaa se onnistuu

Eihän kaikille ole annettu samanarvoisia vastoinkäymisiä. Esim Li Andersson joskus kertoi ettei ollutkaan päässyt haluamaansa kouluun, vaan johonkin toiseen koulutusohjelmaan parikymppisenä. Tällöin hän oli sisäistänyt,ettei elämä ole suora viiva eli kaikkea haluamaansa ei aina saa. Moni on kokenut satakertaisesti traagisempia ja taannuttavampia vastoinkäymisiä siihen nuoreen aikuisuuteen mennessä. Joillekin muille "oho, kaikki ei mennytkään täydellisesti!" on pahin tapahtuma, mikä on sattunut.

Vierailija
26/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei voi valita lähtökohtiaan, mutta teolla voit vaikuttaa parempaan tulevaisuuteen.

"Jumala auttaa niitä, jotka auttavat itseään"

Joo, mutta vain, jos sulla on lahja tehdä niitä itseäsi auttavia tekoja myös. Sekin on _annettu_.

Ap

Vierailija
27/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman onnensa seppä kirjoitti:

Olen saanut tietyt lähtökohtat elämääni. Olen kuitenkin voinut omilla valinnoillani voinut valita, miten olen niistä eteenpäin ponnistanut. Ei ole sattumaa ja ennalta määrättyä, miten olen opiskellut, työskennellyt, vaurastunut, hankkinut ystäviä, pariutunut ja muuten rakentanut elämäni. 

Ei ihminen ole välttämättä pelkkä ajopuu omassa elämässään, vaikka aloittaja niin itselleen ja muille uskotteleekin.

Täytyy kuitenkin muistaa, että ominaisuudet, jotka mahdollistavat kovan työn eivät ole omaa ansiotasi. Myöskään fyysiset tai psyykkiset seikat, jotka kampittavat monia, eivät oleuseinkaan heidän vikansa. Tämä ei tarkoita, etteikö ihmisellä olisi vastuuta omista valinnoistaan, mutta nämä "kaiken olen itse saavuttanut ja muut voivat halutessaan tehdä samoin" ihmiset ovat väärässä. 

Vierailija
28/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mihin on kykenevä on koodattu geeneihin.     Se on ikäänkuin käsikirjoitus ja se voi mennä pilalle kasvuvaiheessa jos huono tuuri käy.

Geenit määrittää vain noin 40-60% (vähän lähteistä ja tutkimuksista riippuen), mitä me olemme. Ne on kuin rakennuspalikat, joista kaikkia ei käytetä talon rakentamiseen. Loppu tulee ympäristö-ja kulttuurisista tekijöistä.

Miten lapsen kehitystä tuetaan, onko hänellä mahdollista opiskella, kulttuuriset vaikutteet (aiempaan kommenttiin liittyen, onko kulttuurissa hyväksyttyä raiskata toinen) sekä ympäristöstä saadut virikkeet. Myös motivaatiolla on suuri vaikutus valintoihin joita teemme.

Meillä ihmisillähän on tarve selittää itsellemme, miksi toimimme, kuten toimimme.

Ap: een näkemys on uskomus, joka eroaa tieteestä.

Joku enemmän psykologiaa lukenut osaa varmasti tätä kuvaa vielä tarkentaa ja laajentaa. Tämä näin lukion psykologian kurssit käyneenä ja myöhemmin mielenkiinnosta tutkimuksia lukeneena on mieleen jäänyt.

Vierailija
29/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo se on aika mittava lahja maailmankaikkeudelta ainakin isoimmalle osalle, että syntyy Suomeen, eikä esim. kalkuttalaiseen slummiin tmv.

Ap

Ei tuo ole yksiselitteisesti lahja, tuurista puhumattakaan. Vanhempani ja esivanhempani, jne ovat tehneet kovasti työtä sen eteen että olen syntynyt tällaiseen maahan. Kalkuttalaisen esivanhemmat eivät ole, vaikka esimerkiksi ilmastolliset olosuhteet ovat heillä paremmat. Kyseessä on siis edellisten sukupolvien valinnat ja teot.

Tietenkin voit saivarrella sillä että mitä jos en olisikaan syntynyt suomalaisille vanhemmille vaan juuri sinne Kalkuttan slummiin. Tuo on kuitenkin hyödytöntä. Minä olen vanhempieni ja esivanhempieni tuote. Jos he olisivat vaikuttaneet Kalkutassa, niin siellä elintaso olisi parempi kuin nyky-Suomessa.

Vierailija
30/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

23:

Miten tämä liittyy vapaaseen tahtoon? Sä saat ihan vapaasti tahtoa sellaisiakin asioita, joita sä et saa. Väitätkö sä siis, että sä olet täydellinen ihminen? Jokainen, joka on epätäydellinen, ei ole saanut puutteensa mukaista lahjaa.

Ap

Vierailija
31/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän määritelmä on valitettavan laaja. Se mikä on normaalin mukaan hyvä, on esim narsistille vain tuhoa ja tuhottavaa.

Pahuus on äärimmäistä itsekkyyttä, kun henkilö on kyvytön näkemään muita samanarvoisena ja kokee kaikki kilpailijoina. Koko elämä on kyynärpäätaktikointia, ja kyllä hän omin avuin tuhoaa. Silti esim korona voi viedä hänet. Lopulta hänkin kuolee.

Sitä ennen hän on saattanut vainota exää, jonka valitsi toisen. Kaikkeen ei voi vaikuttaa.

Vierailija
32/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mihin on kykenevä on koodattu geeneihin.     Se on ikäänkuin käsikirjoitus ja se voi mennä pilalle kasvuvaiheessa jos huono tuuri käy.

Geenit määrittää vain noin 40-60% (vähän lähteistä ja tutkimuksista riippuen), mitä me olemme. Ne on kuin rakennuspalikat, joista kaikkia ei käytetä talon rakentamiseen. Loppu tulee ympäristö-ja kulttuurisista tekijöistä.

Miten lapsen kehitystä tuetaan, onko hänellä mahdollista opiskella, kulttuuriset vaikutteet (aiempaan kommenttiin liittyen, onko kulttuurissa hyväksyttyä raiskata toinen) sekä ympäristöstä saadut virikkeet. Myös motivaatiolla on suuri vaikutus valintoihin joita teemme.

Meillä ihmisillähän on tarve selittää itsellemme, miksi toimimme, kuten toimimme.

Ap: een näkemys on uskomus, joka eroaa tieteestä.

Joku enemmän psykologiaa lukenut osaa varmasti tätä kuvaa vielä tarkentaa ja laajentaa. Tämä näin lukion psykologian kurssit käyneenä ja myöhemmin mielenkiinnosta tutkimuksia lukeneena on mieleen jäänyt.

Vanhempien rajoittava kasvatus, joka uppoaa lapseen, vaikka hän ei niin valitsisi, jos samaa pahaa koitettaisiin häneen aikuisena iskostaa on myös pois otettu lahja tai sen kääntöpuolena olisi lahjoja, joita henkilölle ei ole ainakaan vielä annettu.

Ja siis huomaa lauseen kohta ”joka uppoaa lapseen”. Nyt ei siis puhuta pahasta, jolla lasta rajoitetaan, mutta joka ei uppoa häneen kuitenkaan vaan jonka hän saa torjuttua.

Ap

Vierailija
33/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hyvä ja kaikki huono on itseaiheutettua. Pienillä teoilla, valinnoilla ja ajatuksilla. Kaikille on annettu vastoinkäymisiä ja kaikilla on mahdollista saada sisäinen täyttymys jos vain ottaa täyden vastuun omasta itsestään. Rakastamalla jokaista solua ja sielun sopukkaa se onnistuu

Kiitollisuudella saavutat jo valtavaa hyvinvointia. Voit olla kiitollinen eriasioista kuin muut. Esimerkiksi siitä että pääset päivittäin ulos luontoon, saat kulkea vapaana ilman kahleita. Aina ei tarvita valtaa ja rahaa ollakseen hyvinvoiva. Kaikki lähtee omasta kiitollisuudesta

Pääseekö ihan kaikki päivittäin luontoon ja kulkemaan vapaina ilman kahleita? Kaikilla on siis mahdollisuus asua luonnon lähellä? Kaikilla on terve vartalo jonka käyttäminen onnistuu eikä tunnu kahleissa taistelemiselta? Eikö ole olemassa ihmisiä, jotka ovat tehneet lapsia joista osa on vammaisia ja vaativat jotakin ihan koko ajan? Entä he, joilla on velkaa ja tekevät kahta työtä, ja raskaiden vuorojen jälkeen jaksavat vain nukahtaa? Entä he, jotka huolehtivat sairaista vanhemmistaan omien töidensä jälkeen, onko heillä päivittäin aikaa virkistäytyä luonnossa? Jne. jne. Edes pienet, hyvät asiat eivät ole jokaiselle mitään itsestäänselvyyksiä ja on pikkuisen lapsellista ajatella niin.

Vierailija
34/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

29:

Miten kommenttisi kumoaa väitteen, että kyseessä on lahja? Eihän kukaan ole väittänyt, ettei kalkuttalaisten esivanhempienkin saamiset ole aiemminkin olleet puutteellisempia, kuin meidän täällä.

Lisäksi kalkuttalaisen slummin ongelmallisuus liittyy liikakansoitukseen, halu ehkäistä tarpeeksi on puute lahjoissa myös. Tai sen ajattelu, että jälkeläisiä tarvitaan pitämään vanhemmista huolta. Länsimaissa ajattelu on ollut siinä kohtaa ehkä fiksumpaa, lahjana.

Ap

Vierailija
35/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

21:

Eivät kaikki voi aktiivisesti kehittää itseään. Etkö tajua, että sekin on lahja?

Se on ominaisuus, jonka maailmankaikkeus – tai sulle geeni – jos haluat sen niin nähdä, antoi. Ei sitäkään kaikilla ole. Vai kuvitteletko sä, että kaikilla on se tosiaan?

Ei ole. Ainakin jos se, etteivät kehity tai siihen kykene edes alkamaan aiheuttaa heissä onnettomuutta.

Ap

Ei tietysti voikaan. Koeta nyt ymmärtää, että minusta olemme sekä tuurin ja lähtökohtien että omien valintojen tuotosta. Sekä että, kuten tuossa mielestäni selvällä suomella sanoin.

Tuo sinun väitteesi, että olisimme pelkästään tuurin tuotosta on silkkaa pas.apuhetta. Jokainen tietää köyhistä ja huonoista oloista hyvään elämään ponnistaneita ja toisaalta kultalusikka suussa syntyneitä, joilla elämä on mennyt perziilleen. Omat valinnat vaikuttavat, mitä kehitämme elämästämme.

Vierailija
36/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole kukaan koskaan mitään ilmaiseksi antanut tai auttanut. Itse olen saanut taistella joka asian mitä minulla on (ei ole paljoa hyvää elämässä siltikään). Että haistapa aloittaja tuhnu.

Vierailija
37/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

35:

Anteeksi vaan, mutta nimenomaan se esimerkkisi, että kultalusikka suussa syntyneen elämä menee prziilleem vahvistaa sen, että saamisemme ovat lahjaa, ei omaa ansiotamme. Miksi sellaisen elämä menisi perziilleen, jos se olisi hänen valintansa? Kerro meille.

Kysymys ei ole valinnoista. Se on ERI ASIA, kuin se, ettei tekisi valintoja. Totta kai valintoja tehdään. Mutta vain lahjojen antamissa rajoissa siis et voi valita kehittää sellaista, mitä et ole ensin saanut lahjana.

Ap

Vierailija
38/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole kukaan koskaan mitään ilmaiseksi antanut tai auttanut. Itse olen saanut taistella joka asian mitä minulla on (ei ole paljoa hyvää elämässä siltikään). Että haistapa aloittaja tuhnu.

Kukaan? Kukas se maailmankaikkeus sinusta sitten on? Mistä sä olet tullut? Ei tarvitse vastata uskovaisesti, ihan sun oma ateistinen vastauksesi riittää.

Ap

Vierailija
39/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt minulle ei aukene tuo sinun logiikkasi, ap. Mitä tämä tarkoittaa: "koska miten KUKAAN valitsisi silloin ei ottaa kaikkia parhaita ominaisuuksia itseensä?"

Ei kukaan voi ennen syntymäänsä itse päättää ominaisuuksistaan. Ne ovat geeneissä.

Mutta koska olemme kaikki sekä perimämme että ympäristömme tuotoksia, voimme aktiivisesti kehittää itseämme. Kouluttautua, harjoitella, treenata. Valita viisaasti, välttää tyhmiä juttuja kuten riippuvuuksia, rikollista seuraa ja julmia seurustelukumppaneita.

Totta kai paljon riippuu esimerkiksi vanhemmista ja siitä, millaiset eväät saamme lapsuudenkodista. Mutta hyvienkin perheiden vesat ovat ryssineet elämänsä ihan itse.

Eli kyllä, osa elämästämme on hyvien lähtökohtien ja tuurin aikaansaannosta. Mutta osa on omien ponnistelujemme tulosta.

Höpinät "maailmankaikkeuden lahjoista" jätän omaan arvoonsa. En usko mihinkään ylijumalaan, joka lahjoittelisi summamutikassa asioita.

Lapsuudella on suuri osa. Kaikki ei saa minkäänlaisia eväitä, pelot ja väkivalta on tuhonneet hermoston ja keskittymiskyvyn. Se ei ole mikään siivu josta huolimatta lähdetään lentoon, vaan koko pohja jota ei ole. Elämä on selviämistä hetkestä toiseen. Olen jo vanha mutta ei ole minkäänlaista tunnetta tulevaisuudesta. Kehittyminen vaatii suunnitelmallisuutta.

Eroa on ajelehtiiko vai hakeutuuko. Mutta liikaa onnettomia sattumia, kurssi ja suunta pettää myrskyssä.

Kaikkea EI voi hallita. Toki esim vanhemmille voi yrittää antaa anteeksi, se ei kuitenkaan palauta hukattua aikaa.

Ihminen tulee tyhjästä ja menee tyhjään. Sama jokaisella.

Vierailija
40/69 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

39:

Juuri näin. Aika säälittävää olettaa, että kultalusikan kanssa elämän onnistuminenkaan olisi omaa ansiota. Ei ole, tarvitaan tosiaan MYÖS tasapainoa henkiselle puolelle.

Mikä tässä on ongelma jengille? En tajua. Se vain tarkoittaa, että kohtele kaikkia itsesi kanssa samanarvoisina, äläkä ole mielestäsi muita ihmeellisempi. Voit olla toisia onnellisempi, mutta sekin on lahja.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan