Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhin evankeliumi löydetty

Vierailija
19.01.2015 |

Löydetty Markuksen evankeliumin fragmentti on ekalta vuosisadalta, ennen vuotta 90. Tämä on todiste evankeliumin varhaisen kirjoittamisen puolesta.

http://www.livescience.com/49489-oldest-known-gospel-mummy-mask.html

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pitäisi paikkansa, niin eipä tuo siitä totta tee.

Vierailija
2/9 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat eksegeetit ajoittavat Markuksen evankeliumin 60-70-luvulle. Ihmekös tuo jos siit on kopio 90-luvulta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, jotka ovat lukeneet ja tutkineet Raamattua vuosikymmeniä, ovat erittäin varmoja siitä, että Raamattu on kaikkinensa totta! Tosin Raamatun Sanaa ymmärtää paremmin, jòs on uudestisyntynyt uskova, koska Jumala avaa Kirjoitukset uskoville syvällisemmin kuin ei-uskoville. Tämän olen todennut omassa henkilökohtaisessa elämässäni tultuani noin kolmikymppisenä perusluterilaisena uskoon "täysin pystymettästä", tajuamatta itsekään, mitä oikein tapahtuu, ennenkuin huomasin erittäin selkeän todisteen omassa itsessäni. Olin yliopistossa joutunut tutkimaan ja vertailemaan Raamatussa olevaa tekstikokonaisuutta erääseen toiseen (uskovaisen kirjoittamaan) tekstiin, joista en oikeasti tuolloin ymmärtänyt hölkäsen pöläystä. Olin "olevinani" kovinkin viisas ja kirjoitin tutkielman, jolle uskoon tultuani nauroin, että olenkin kehdannut kirjoittaa asiasta, josta en näyttänyt ymmärtäneen juurikaan mitään. Uskoon tultuani luin nuo tekstit Raamatusta ja tutkielmastani ja kuinka ollakaan, tajusin Raamatun tekstin heti, mitä se tarkoitti. Ei edes uskova vanhempi professorinainen saanut minua ymmärtämään tekstiä oikein, vaikka Raamattu edessämme sitä minulle selvitti. Huomasi varmasti, että en ole uskovainen! Tämä minun oma Raamatun tekstin eri tavalla ymmärtäminen ennen ja jälkeen uskoon tulon on minulle selkeä todiste siitä, että vaikka ihminen yrittää selittää Raamattua ja lainailla sieltä pätkiä jos mitä todistaakseen, niin vasta uskoon tulo avaa ne tekstit, eli se on Jumalan Henki, joka auttaa tekstien oikein ymmärtämistä. Ja ylipäätään koko tämän maailmankaikkeuden palapelin hahmottamista siten, että jokainen pala loksahtaa hyvin paikoilleen.

Jos joku luulee, että olen jotain erityistä muihin verrattuna, niin täysin sama mahdollisuus on joka ikisellä ihmisellä, ei vain minulla! Esitin vain omakohtaisen esimerkin, mikä muutos tapahtuu uskoon tullessa. Pidän uskoon tuloa Jeesukseen Kristukseen tämän maailmanajan kallisarvoisimpana asiana. Jeesus on ainoa tie Jumalan luo.

Vierailija
4/9 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:43"]

Kaikki, jotka ovat lukeneet ja tutkineet Raamattua vuosikymmeniä, ovat erittäin varmoja siitä, että Raamattu on kaikkinensa totta! Tosin Raamatun Sanaa ymmärtää paremmin, jòs on uudestisyntynyt uskova, koska Jumala avaa Kirjoitukset uskoville syvällisemmin kuin ei-uskoville. Tämän olen todennut omassa henkilökohtaisessa elämässäni tultuani noin kolmikymppisenä perusluterilaisena uskoon "täysin pystymettästä", tajuamatta itsekään, mitä oikein tapahtuu, ennenkuin huomasin erittäin selkeän todisteen omassa itsessäni. Olin yliopistossa joutunut tutkimaan ja vertailemaan Raamatussa olevaa tekstikokonaisuutta erääseen toiseen (uskovaisen kirjoittamaan) tekstiin, joista en oikeasti tuolloin ymmärtänyt hölkäsen pöläystä. Olin "olevinani" kovinkin viisas ja kirjoitin tutkielman, jolle uskoon tultuani nauroin, että olenkin kehdannut kirjoittaa asiasta, josta en näyttänyt ymmärtäneen juurikaan mitään. Uskoon tultuani luin nuo tekstit Raamatusta ja tutkielmastani ja kuinka ollakaan, tajusin Raamatun tekstin heti, mitä se tarkoitti. Ei edes uskova vanhempi professorinainen saanut minua ymmärtämään tekstiä oikein, vaikka Raamattu edessämme sitä minulle selvitti. Huomasi varmasti, että en ole uskovainen! Tämä minun oma Raamatun tekstin eri tavalla ymmärtäminen ennen ja jälkeen uskoon tulon on minulle selkeä todiste siitä, että vaikka ihminen yrittää selittää Raamattua ja lainailla sieltä pätkiä jos mitä todistaakseen, niin vasta uskoon tulo avaa ne tekstit, eli se on Jumalan Henki, joka auttaa tekstien oikein ymmärtämistä. Ja ylipäätään koko tämän maailmankaikkeuden palapelin hahmottamista siten, että jokainen pala loksahtaa hyvin paikoilleen.

Jos joku luulee, että olen jotain erityistä muihin verrattuna, niin täysin sama mahdollisuus on joka ikisellä ihmisellä, ei vain minulla! Esitin vain omakohtaisen esimerkin, mikä muutos tapahtuu uskoon tullessa. Pidän uskoon tuloa Jeesukseen Kristukseen tämän maailmanajan kallisarvoisimpana asiana. Jeesus on ainoa tie Jumalan luo.

[/quote]

Tuo on totta, olen kokenut saman. Ilman uskoa Raamattu on vain lauseita, joita ei pysty ymmärtämään, mutta uskoon tulo on kuin koodiavain, jonka avulla kirjoitukset avautuvat ja niiden merkityksen tajuaa. Ero on hämmästyttävä. Ihan kuin olisi hetkessä saanut kyvyn ymmärtää täysin vierasta kieltä .

Vierailija
5/9 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Nag Hammadin tekstilöydöksistä Tuomaan evankeliumia pidetä vanhempana? Suuri osa tutkijoistahan on sitä mieltä, että Raamatun evankeliumit jopa saattavat perustua juuri Tuomaan evankeliumiin. Ja sehän on tyystin toisenlainen kuin nämä myöhemmin kirjoitetut evankeliumit, kuten tiedämme.

Vierailija
6/9 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä samalla perusteella ei-uskovat esim selittävät, että Jeesuksella oli vaimo, Raamattuhan puhuu Kristuksen morsiamesta. Lisätään nyt vähän löylyä, ja kerron, että kyllä, Magdalan Maria on Kristuksen morsian, yksi monista! Ja heitähän oli ja on vaikka kuinka paljon! Ja vielä suuremmin hämmästyttää (ja YMMÄRTÄMÄTTÖMIÄ sekoittaa!), kun kerron, että myös Pietari on Kristuksen morsian, ja Paavali, ja Timoteus ym.!

No, tämä on juuri sitä kuvakieltä, mitä Raamattu on täynnä. Raamatussa Kristuksen morsian on SEURAKUNTA, eli USKOVAT IHMISET, jotka ovat elämänsä Jeesukselle antaneet. Siihen joukkoon kuului Magdalan Maria sekä Betanian Maria, joka oli Raamatun kertomusten syntinen nainen eli Lasaruksen ja Martan sisar, ja Pietari, Paavali, Luukas, Dawid Wilkerson, Billy Graham, Päivi, Tapio, Juha, .... ja miljoonat muut ihmiskunnan alusta sen loppuun saakka. Myös minä. Ja tuossa tuon tekstin 5/5 kirjoittaja! Ja musta mies, joka tuli kerran kauppaamaan meille piirustuksiaan ja innostui juttelemaan, kun huomasi mieheni lukevan Raamattua! Harvaa ovikaupustelijaa kutsumme teelle ja halaamme sydämestämme hänen lähtiessään, kuten tätä veljeämme, jonka kanssa olimme heti samalla aaltopituudella!

Vierailija
7/9 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 10:07"]

Eikös Nag Hammadin tekstilöydöksistä Tuomaan evankeliumia pidetä vanhempana? Suuri osa tutkijoistahan on sitä mieltä, että Raamatun evankeliumit jopa saattavat perustua juuri Tuomaan evankeliumiin. Ja sehän on tyystin toisenlainen kuin nämä myöhemmin kirjoitetut evankeliumit, kuten tiedämme.

[/quote]

Niin, tai voisihan sitä alkaa väittää, että evankeliumit perustuvatkin vaikkapa Herodeksen teksteihin, tai Juudaksen. Sehän olisi tyystin toisenlainen kuin nämä myöhemmin kirjoitetut evankeliumit ... Eivät olisi enää lainkaan evankeliumia, vaan ihan jotain muuta!

Vierailija
8/9 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatustahan on jätetty pois tekstejä jotka eivät ole sopineet niihin keksittyihin tarinoihin, mm. eenokin kirja.

Vierailija
9/9 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti kuitenkin lukenut Tuomaan evankeliumin? Mitä mieltä olet siinä olevista Jeesuksen sanoista ja opetuksesta?