Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku opiskellut Päivölän kansanopistossa Tarttilassa?

18.01.2015 |

Opiskelin itse siellä kielilinjalla ranskaa lukuvuonna 2002-2003. Kokemus oli hirveä! Ennen lukuvuoden alkua olin keskustellut kielilinjan opettajien kanssa siitä, miten kaikki järjestettäisiin, koska minulla on näkövamma. Opettajat eivät nähneet asiassa mitään suurempaa ongelmaa.

Kuitenkin selvisi, ettei koko lukuvuonna tulisi olemaan muuta kuin ongelmia. Esimerkiksi:

Kun muut opiskelijat saivat jonkun sellaisen tehtävän, jossa oli jotain kuvia tai karttoja, ja jota en siis pystynyt tekemään, opettajat eivät edes vaivautuneet antamaan minulle vaikkapa otsikkoa, josta olisin sillä aikaa voinut kirjoittaa aineen tai jotain vastaavaa.

Koska aamupala-aika ei kuulunut avustajani työaikaan, en koskaan päässyt aamulla syömään. Jos koulu loppui ennen päiväkahvia, avustaja myös lähti kotiin eikä tullut kanssani sinne kahville.

Asuntolassa oli myös hirveä tunnelma. Koska olin uskaltanut mainita opettajille joistakin epäkohdista, muut opiskelijat tulivat eräänä iltana hakemaan minut yhteiseen oleskelutilaan ja rupesivat haukkumaan minua siitä, että olin muka ilkeä näille opettajille! Lisäksi naapurihuoneen asukkaat salakuuntelivat huoneeni oven takana, kun kerroin puhelimessa vanhemmilleni tai miesystävälleni kansanopiston tapahtumista. Koko ryhmän kuullen jotkut alkoivat julistaa, että muka paiskoin aamuisin ovia jne.

Lukuvuoden päätteeksi ranskan ryhmän oli määrä lähteä opintomatkalle Pariisiin. Osallistuin kaikkeen toimintaan, jolla kerättiin matkarahoja. Mutta matkan lähestyessä ranskanopettaja ilmoitti, että minä jäisin Suomeen, koska henkilökohtainen avustajani ei voinut lähteä mukaan matkalle!!! Opettaja sanoi, että muiden opiskelijoiden tuli saada nauttia matkasta, ja ettei siis voinut olettaa, että he "huolehtisivat" minusta!!! Matkalle lähti mukaan kaksi opettajaa. Minusta olisi ollut oikeus ja kohtuus, että he olisivat auttaneet minua matkan aikana. Tarvitsen apua pääasiassa liikkumiseen, mikä tarkoittaa, että jonkun pitää opastaa minua. Tämä ei todellakaan ole millään lailla hankalaa!

Kukaan ei puuttunut siihen, miten minua kohdeltiin. Henkilökoohtaisen avustajani, opettajien, opiskelutovereiden ja omien vanhempieni mielestä kaikki tuntui olevan aivan normaalia!!!

Minulle jäi tuosta vuodesta todella paha maku. Lopulta, kun en päässyt osallistumaan läheskään kaikkiin ruokailuihin, sairastuin johonkin kummalliseen virustautiin, jouduin pariksi viikoksi sairaalaan, ja laihduin todella alipainoiseksi. Ja kaikki, mitä kansanopiston väki osasi tehdä, oli lähettää minulle levykkeellä tehtäviä, jotka minun olisi pitänyt tehdä sairauteni aikana!!!

En ymmärrä, miten tällaista syrjintää voidaan sallia. Olisi kiinnostavaa tietää, mitä entiset opiskelutoverini nykyisin ajattelevat tuosta tapahtuneesta, ja mitä ajattelee silloinen ranskan opettajani, herra G S, toinen ranskanopettaja M R ja kielilinjan johtaja.

Olisin kiinnostunut muiden Päivölässä opiskelleiden kokemuksista ja mielipiteistä. Jos joku entinen opiskelutoverini sattuu lukemaan tätä, tai joku entinen opettaja, niin saavat todella haistaa homeen. Minä olen asunut 10 vuotta Ranskassa, ja minulla on varmaan parempi kielitaito, kuin niillä kaikilla muilla samassa ryhmässä olleilla yhteensä. Näkövammaiset eivät ole mitään saastaisia esineitä, joita saa heitellä miten vaan ja jotka eivät pysty mihinkään. Toivoisin todella, että kaikki nuo ihmiset joskus kokisivat karvaasti, minkälaista on tulla kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti, tuntea itsensä ulkopuoliseksi jne!!!

Ja minulle on aivan yksi hailea, jos ne, jotka tunnistavat minut tästä, tulevat haukkumaan tai muuta vastaavaa. Minun ei todellakaan tarvitse nuoleskella tuollaisia ihmisiä, koska tuollaisten hyväksyntä ei kuitenkaan ole minkään arvoista! Opiskelutoverini olivat todella säälittävä joukko eksyneitä kananpoikasia, ehkä kolmea tyttöä lukuunottamatta.

Kismett

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivölä ... Siellä oli taannoin opiskelija, jolla oli peikon puku ja pitkä häntä. Ja on muuten totta!

Vierailija
22/26 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt päivölän Ranskan linjan. Opettaja m oli taitava, toinen g r ei vaivautunut suunnittelemaan tunteja. Törkeää, kun ajattelee lukuvuoden hintaa. Onneksi kaikki paska loppuu aikanaan:D

Vierailija
24/26 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksyn ja tämän kevään kokemuksella ihan uskomattoman hyvä paikka. Erityisesti sen matikkalinja. Opetus on erinomaista, yksilöt ja eteneminen huomioidaan ja aivan mahtavaa! Opettaja ihan huippu tyyppi.

Aiemmin olin jo vähän sitä mieltä, että mitä ihmettä niillä kansanopistoilla nykyisin tekee, mutta on niillä paikkansa. 

Rakennuksissa ja majapaikoissa on eritasoisia. Ymmärrän, että kun on samassa asunnossa kahdensankin henkilöä ja yhteinen keittiö ja vessat, niin eihän se enää nykyisin kaikkia tyydytä.  Sitten vielä jos on kaveri samassa huoneessa, niin siihen ei ole kaikki totuneet eivätkä nykyisin enää sopeudu sellaiseen.  Tietysti kannattaisi miettiä, että olisiko se kasvattava kokemus ja täytyisikö itsekin miettiä vähän omaa käytöstään. Varsinkin naiset ovat niitä nirppanokkia, kun eivät ole käyneet armeijaa. Asuintilat ovat ihan asialliset, ei ehkä mitään luksusta muttei minusta mitään niin huonojakaan. Ei ne muunlaiset seinät sitä viihtyvyyttä sen enempää lisäisi, kyllä ne ihmiset tekevät viihtyvyyden tai sitten ei. On siellä yksiöitäkin, mutta tietysti riippuu että miten niitä saa.

Päivölä on hyvä paikka!

Vierailija
25/26 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikanaa matematiikkalinjalla, ja sehän on tosiaan kaksivuotinen. Eka vuosi oli siihenastisen elämäni parasta aikaa ja viihdyin erinomaisesti, toisena vuonna selvisi kuinka paljon paskaa luokkatoverini puhuivat minusta selkäni takana ja masennuin pahasti.

Asuinolojen ja ruuan suhteen en koskaan kokenut ongelmaa, vaikka jossain välissä tosiaan lämminvesivaraaja oli rikki aika pitkääkin.

En mielelläni muistele niitä aikoja, en silti ole sitä mieltä että itse paikassa olisi mitään vikaa. Omat huonot kokemukset kun johtuivat tosiaan kanssaopiskelijoista.

Vierailija
26/26 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt tuolla, ja en omaa lastani haluaisi niin huonokuntoisiin, epäsiisteihin ja huonosti hoidettuihin tiloihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi