Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku opiskellut Päivölän kansanopistossa Tarttilassa?

18.01.2015 |

Opiskelin itse siellä kielilinjalla ranskaa lukuvuonna 2002-2003. Kokemus oli hirveä! Ennen lukuvuoden alkua olin keskustellut kielilinjan opettajien kanssa siitä, miten kaikki järjestettäisiin, koska minulla on näkövamma. Opettajat eivät nähneet asiassa mitään suurempaa ongelmaa.

Kuitenkin selvisi, ettei koko lukuvuonna tulisi olemaan muuta kuin ongelmia. Esimerkiksi:

Kun muut opiskelijat saivat jonkun sellaisen tehtävän, jossa oli jotain kuvia tai karttoja, ja jota en siis pystynyt tekemään, opettajat eivät edes vaivautuneet antamaan minulle vaikkapa otsikkoa, josta olisin sillä aikaa voinut kirjoittaa aineen tai jotain vastaavaa.

Koska aamupala-aika ei kuulunut avustajani työaikaan, en koskaan päässyt aamulla syömään. Jos koulu loppui ennen päiväkahvia, avustaja myös lähti kotiin eikä tullut kanssani sinne kahville.

Asuntolassa oli myös hirveä tunnelma. Koska olin uskaltanut mainita opettajille joistakin epäkohdista, muut opiskelijat tulivat eräänä iltana hakemaan minut yhteiseen oleskelutilaan ja rupesivat haukkumaan minua siitä, että olin muka ilkeä näille opettajille! Lisäksi naapurihuoneen asukkaat salakuuntelivat huoneeni oven takana, kun kerroin puhelimessa vanhemmilleni tai miesystävälleni kansanopiston tapahtumista. Koko ryhmän kuullen jotkut alkoivat julistaa, että muka paiskoin aamuisin ovia jne.

Lukuvuoden päätteeksi ranskan ryhmän oli määrä lähteä opintomatkalle Pariisiin. Osallistuin kaikkeen toimintaan, jolla kerättiin matkarahoja. Mutta matkan lähestyessä ranskanopettaja ilmoitti, että minä jäisin Suomeen, koska henkilökohtainen avustajani ei voinut lähteä mukaan matkalle!!! Opettaja sanoi, että muiden opiskelijoiden tuli saada nauttia matkasta, ja ettei siis voinut olettaa, että he "huolehtisivat" minusta!!! Matkalle lähti mukaan kaksi opettajaa. Minusta olisi ollut oikeus ja kohtuus, että he olisivat auttaneet minua matkan aikana. Tarvitsen apua pääasiassa liikkumiseen, mikä tarkoittaa, että jonkun pitää opastaa minua. Tämä ei todellakaan ole millään lailla hankalaa!

Kukaan ei puuttunut siihen, miten minua kohdeltiin. Henkilökoohtaisen avustajani, opettajien, opiskelutovereiden ja omien vanhempieni mielestä kaikki tuntui olevan aivan normaalia!!!

Minulle jäi tuosta vuodesta todella paha maku. Lopulta, kun en päässyt osallistumaan läheskään kaikkiin ruokailuihin, sairastuin johonkin kummalliseen virustautiin, jouduin pariksi viikoksi sairaalaan, ja laihduin todella alipainoiseksi. Ja kaikki, mitä kansanopiston väki osasi tehdä, oli lähettää minulle levykkeellä tehtäviä, jotka minun olisi pitänyt tehdä sairauteni aikana!!!

En ymmärrä, miten tällaista syrjintää voidaan sallia. Olisi kiinnostavaa tietää, mitä entiset opiskelutoverini nykyisin ajattelevat tuosta tapahtuneesta, ja mitä ajattelee silloinen ranskan opettajani, herra G S, toinen ranskanopettaja M R ja kielilinjan johtaja.

Olisin kiinnostunut muiden Päivölässä opiskelleiden kokemuksista ja mielipiteistä. Jos joku entinen opiskelutoverini sattuu lukemaan tätä, tai joku entinen opettaja, niin saavat todella haistaa homeen. Minä olen asunut 10 vuotta Ranskassa, ja minulla on varmaan parempi kielitaito, kuin niillä kaikilla muilla samassa ryhmässä olleilla yhteensä. Näkövammaiset eivät ole mitään saastaisia esineitä, joita saa heitellä miten vaan ja jotka eivät pysty mihinkään. Toivoisin todella, että kaikki nuo ihmiset joskus kokisivat karvaasti, minkälaista on tulla kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti, tuntea itsensä ulkopuoliseksi jne!!!

Ja minulle on aivan yksi hailea, jos ne, jotka tunnistavat minut tästä, tulevat haukkumaan tai muuta vastaavaa. Minun ei todellakaan tarvitse nuoleskella tuollaisia ihmisiä, koska tuollaisten hyväksyntä ei kuitenkaan ole minkään arvoista! Opiskelutoverini olivat todella säälittävä joukko eksyneitä kananpoikasia, ehkä kolmea tyttöä lukuunottamatta.

Kismett

Kommentit (26)

1/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas olette saaneet täällä pientä kiistaa aikaan!!! Jotenkin hauskaa luettavaa.

En ota kantaa siihen, mistä oppilaitos on vastuussa tai ei, ainoastaan siihen, että mitään lupauksia ei pidetty. Jos nimenomaan soittelin sinne ja keskustelin asioista opettajien kanssa ennen lukuvuoden alkua, he olisivat voineet sanoa minulle siinä vaiheessa, ettei minulla olisi mahdollisuutta osallistua kaikkeen. Valitsin tämän oppilaitoksen osittain juuri tuon opintomatkan takia. On aika huvittavaa, että joidenkin mielestä vammaiset eivät saisi vaatia yhdenvertaisia oikeuksia muiden kanssa. Mainitsin, että minulla oli henkilökohtainen avustaja, mutta hän ei oikeastaan tehnyt paljon muuta kuin nuoleskeli opettajien ahtereita. Hänen tehtävänsä olisi ollut tukea minua, sitä hän ei koskaan tehnyt. Ja mainittakoon, että muistan vieläkin, miten järkyttävälle hän lemusi!!! Oletteko siis sitä mieltä, että vammaisten pitäisi hakeutua ainoastaan erityiskouluihin, ja että niinsanottujen normaalien oppilaitosten ei tarvitse nähdä vähääkään vaivaa opiskelijoiden erityistarpeiden vuoksi? Jos jollakulla on jokin ruokavalio, on se otettava huomioon koulujen ruokaloissa. Eikö muidenkin henkilöstä itsestään riippumattomien erityistarpeiden huomioiminen olisi normaalia, varsinkin silloin, kun se ei vaadi mitään kohtuutonta? Lisäksi väitän, että jos olisin voinut lähteä sinne Pariisiin, olisin voinut auttaa monia muita ryhmäläisiä erilaisissa kommunikointitilanteissa, koska kielitaitoni oli jo silloin hyvä.

Viimeiseltä kirjoittajalta kysyisin, oletko P, K vai M? Olisi kiva tietää, miten sinulla nykyään hurisee. Miten mahdoitkin eksyä tänne juuri nyt? Olisin varmaan jättänyt sen hemmetin koulun kesken ilman teitä kolmea! Luin joskus jostain koulukaverit.comista, että K oli vissiin jossain ulkomailla töissä. Minä siis asuin melkein 10 vuotta Bordeaux'ssa sen jälkeen, kun olin ensin ollut vuoden yhdessä erityisoppilaitoksessa erilaisia omatoimisuustaitoja vahvistaakseni. Asuin useamman vuoden sen ranskalaisen miehen luona, jonka kanssa olin yhteyksissä jo silloin Päivölän aikoina. Sitten asuin vielä aika kauan omassa yksiössä ennen, kuin palasin Suomeen puolisen vuotta sitten ranskalaisine löytökissoineni. Nyt minulla on taas oma kämppä, mutta pidän edelleen yhteyttä entiseen avomieheeni ja muihin ranskalaisiin tuttaviin, joten kielitaito pysyy ylllä.

Ei siinä päivölän ruoassa nyt ehkä niin paljon vikaa ollut, mutta ne rakennukset olivat kyllä aika syvältä. Sinä talvena oli tosi kovia pakkasia, ja siellähän hajosi kaikki vesiputket jne! Sen yhden rakennuksen vessa ei sitten vissiin toiminut enää koko loppu lukuvuoden aikana!!! Ja ainakin meidän asuntolassa oli vain yksi suihku!

Muistan varsin hyvin sellaisenkin jutun, kun kerran tulin sieltä ruokalasta sen toisen tytön kanssa, joka oli kotoisin samasta kaupungista kuin minä. Siinä ulkona oli jotkut portaat, ja ne olivat aivan jäiset. tyttö liukastui ja kaatui, ja minä meinasin saada sydänkohtauksen, kun ajattelin, että nyt se löi päänsä tai mursi nilkkansa tai jotain vastaavaa!!! Onneksi ei käynyt kuinkaan, mutta herranjestas että säikähdin!!!

Kismett

Vierailija
2/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis:

1. Avustajasi haisi pahalle

2. Portaissa oli jäätä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve taas, olen tosiaan K ja vietän aikaa tällä foorumilla ihan liikaa! Ihan hyvin hurisee, kiitos kysymästä. Opiskelin ja asuin pitkään ulkomailla ja näinkin sut siellä Koulukavereissa, siellä vaan ei voinut ottaa yhteyttä ilman kultajäsenyyttä. Poistin omat tietoni sieltä jo aikoja sitten. Olen nyt ollut hetken Suomessa ja muutan taas ulkomaille ihan muutaman viikon päästä.

Joskus kyllä mietin Päivölän aikoja, mutta päällimmäisenä on tosiaan se ajatus, etten viihtynyt siellä hirveän hyvin ja että olin jo kovasti muuttamassa ulkomaille opiskelemaan. Aika ulkopuolinen olohan mulla siellä oli ja muistan inhonneeni opetusmetodeja ja koko ranskan kieltä syvästi. Viihdyin tosin sinun, P:n ja M:n seurassa oikein hyvin! Aika Päivölässä oli kuitenkin siinä mielessä tärkeä, koska sen aikana sain tosiaan idean opiskella ulkomailla ja vieläpä ihan tietyssä maassa. Samalla sain hoidettua tärkeitä ulkomailla opiskeluun liittyneitä paperijuttuja Päivölän kautta saaneiden kontaktien ansiosta.

Opiskelin ranskaa kuitenkin myöhemmin yliopistossa ja olin vaihdossakin ranskaa puhuvassa maassa. En viitsi kertoa sen tarkempia yksityiskohtia täällä itsestäni, mutta olipa kiva kuulla sinusta, Kismett!

4/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei K! Olipa kiva törmätä sinuun täällä!!!

Muistan, miten isä näki sinut siellä asuntolassa kerran, kun toi minut viikonlopun jälkeen sinne. Hän alkoi jostain syystä kutsua sinua "hissukaksi", mutta minä tiedän, että sinulla riitti luonnetta, vaikka et halunnutkaan pitää meteliä itsestäsi niin kuin suurin osa niistä muista! Sinähän olit tosi hyvä siinä yhdessä toisessa kielessä.

Muistatko, kun joskus toit minulle sellaisen pienen pehmokoiran? Se oli minulla mukana siellä sairaalassa.

Olisi muuten kiva jutella jotenkin muutenkin kuin täällä. En voi enää kirjautua sinne koulukavereihin, koska en muista niitä vanhoja salasanojani ja tunnuksia tai mitä lie. Olen aloittanut täällä myös sellaisen ketjun, jonka otsikko on Kismettin oma ketju. Voisin laittaa sinne prepaid-liittymäni numeron, niin voisit vaikka lähettää minulle sähköpostiosoitteesi tai jotain. Ajattelin vaan, että jos laitan sen numeron, niin mahdetaanko ketju poistaa??? Otin sen liittymän ihan siksi, että on sellainen numero, jonka voin antaa netissä ilman riskejä.

Kismett

Vierailija
5/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas, luultavasti ketju poistetaan jossain vaiheessa, jos sinne laittaa numeron. Ehkä voisin tehdä pikaisesti anonyymin sähköpostiosoitteen ja laittaa sen tuonne toiseen ketjuun. -K

Vierailija
6/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanopistot ovat kai sellaisia oppilaitoksia, joita ei välttämättä valvota kovin hyvin, koska ne eivät tähtää tutkintoihin. Kannattaisi silti aina valittaa viranomaisillekin eikä vain oppilaitokseen.

Vierailija
7/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on paska tekosyysi rinnastaa oma kokemuksesi koko kansanopistoon? Päivölä on hieno paikka ja kansanopistona erinomainen.

Vierailija
8/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaitokset ovat opiskelua varten. Siksi ehkä sait levykkeellä tehtäviä ja muut keskittyivät opiskeluun. Ehkä asenteessasi oli eniten vikaa? 

Vierailija
9/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivölä on vastuussa vain opiskeluistasi, sillä se on yksityinen oppilaitos. Älä oleta että muut voisivat leikkiä avustajaasi. 

Vierailija
10/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivölän opisto on ihan perseestä, rakennukset kamalassa kunnossa kaikki, kylmiä ja vetosia, ruoka toislaatuista moskaa, sijainti ennen kaikkea perseestä, keskellä ei mitään.

Opetuksen tasosta ja muusta sellaisesta en osaa sanoa mitään, olen käynyt vain kahdesti paikalla enkä koskaan menisi pidemmäksi ajaksi sellaisiin kylmiin homeisiin asuntoihin asumaan.

Vierailija
11/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista linjoista, mutta matematiikkalinja on aika 4/5. Rakennus vähän huonossa kunnossa mutta muuten hyvä.

Vierailija
12/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:53"]Päivölän opisto on ihan perseestä, rakennukset kamalassa kunnossa kaikki, kylmiä ja vetosia, ruoka toislaatuista moskaa, sijainti ennen kaikkea perseestä, keskellä ei mitään.

Opetuksen tasosta ja muusta sellaisesta en osaa sanoa mitään, olen käynyt vain kahdesti paikalla enkä koskaan menisi pidemmäksi ajaksi sellaisiin kylmiin homeisiin asuntoihin asumaan.
[/quote]

No kolmatta kertaa ei si varmaan tarvi mennä, kerta kaikki on siellä noin huonosti...
Huoh

Vierailija
13/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ottaa kantaa tapaukseen, mutta tekstistäsi paistaa uhriutumisen asenne. Mieleen tulee myös, että Suomi on täynnä erilaisia oppilaitoksia, ja on täysin oppilaitoskohtaista miten esteettömyysasiat niissä on toteutettu. Itse olisin ehkä kysellyt vammaisjärjestöltä etukäteen neuvoa siitä, mikä oppilaitos on järjestänyt näkövammaisten osalta asiat erityisen hyvin. Miksi päädyit valitsemaan juuri sisäoppilaitoksen?

Yliopistotasolla olen nähnyt useita erilailla vammautuneita opiskelijoita, esimerkiksi sokean jolla oli luennoilla oma avustaja mukana. Tämä opiskelija oli muuten fiksusti hakenut henkilökohtaisen avustajan ilmoituksella yliopiston työnhakupalstalta, ja avustaja oli saman koulutusohjelman ja vuosikurssin opiskelija. Molemmat olivat tyytyväisiä: avustaja tunsi rakennuksen ja luennot olivat samoja, ja opiskelijalle osa-aikatyön tienestit olivat tervetulleita.

Vierailija
14/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:53"]Päivölän opisto on ihan perseestä, rakennukset kamalassa kunnossa kaikki, kylmiä ja vetosia, ruoka toislaatuista moskaa, sijainti ennen kaikkea perseestä, keskellä ei mitään. Opetuksen tasosta ja muusta sellaisesta en osaa sanoa mitään, olen käynyt vain kahdesti paikalla enkä koskaan menisi pidemmäksi ajaksi sellaisiin kylmiin homeisiin asuntoihin asumaan. [/quote] No kolmatta kertaa ei si varmaan tarvi mennä, kerta kaikki on siellä noin huonosti... Huoh

[/quote]

Toivottavasti ei sinne todellakaan tarvitsisi mennä enää koskaan, mutta se kun ei ole oman päätännän alla, sikäli jos haluan muuten olla sen ryhmän kanssa tekemisissä jonka vuoksi olen siellä ollut.

Vierailija
15/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:53"]Päivölän opisto on ihan perseestä, rakennukset kamalassa kunnossa kaikki, kylmiä ja vetosia, ruoka toislaatuista moskaa, sijainti ennen kaikkea perseestä, keskellä ei mitään. Opetuksen tasosta ja muusta sellaisesta en osaa sanoa mitään, olen käynyt vain kahdesti paikalla enkä koskaan menisi pidemmäksi ajaksi sellaisiin kylmiin homeisiin asuntoihin asumaan. [/quote] No kolmatta kertaa ei si varmaan tarvi mennä, kerta kaikki on siellä noin huonosti... Huoh

[/quote]

Toivottavasti ei sinne todellakaan tarvitsisi mennä enää koskaan, mutta se kun ei ole oman päätännän alla, sikäli jos haluan muuten olla sen ryhmän kanssa tekemisissä jonka vuoksi olen siellä ollut.

[/quote]

Pakottaako joku? Ei.

Vierailija
16/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottaako joku? Ei.

Luetun ymmärtämisen kanssa ongelmia?

Vierailija
17/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:34"]

Pakottaako joku? Ei.

[/quote]

Asenteen kanssa ongelmia?

Vierailija
18/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:34"]

Pakottaako joku? Ei.

[/quote]

Asenteen kanssa ongelmia?

[/quote]

Sinulla tuntuu olevan molempien kanssa ongelmia, et ymmärrä lukemaasi ja kiukuttelet kun joku on kanssasi eri mieltä.

Vierailija
19/26 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve Kismett,

Opiskelin samaan aikaan tuolla linjalla ja muistan sinut hyvin, sillä olin ystäväsi tuon vuoden aikana, eli yksi noista kolmesta tytöstä. Ikävää, että sinulle jäi negatiivinen kuva vuodesta ja olen kyllä ainakin osittain samaa mieltä kanssasi, vaikken kaikkia yksityiskohtia enää muistakaan enkä ollut paikalla todistamassa kaikkea.

Asuntolan taso oli kyllä aika kamala. Tuosta lukuvuodesta on jo kauan ja toivottavasti pääset pian yli menneistä, sillä Päivölän kielilinjaakaan ei enää ole olemassa ja kielilinjan johtajakin on jo varmasti eläkkeellä. Muutkin sen ajan opettajat ovat jo muualla ja tuskin muistavat tapahtunutta.

Terveisin, opiskelijatoverisi

Vierailija
20/26 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi