Onko muidenkin lasten päiväkodeissa näin?
Minulla lapsi 2 vee ja olen itse äitiyslomalla 6vk vauvan kanssa. Esikoinen saa olla vain 10pv/kk päiväkodissa JA päiväkoti saa määrätä ne päivät mitkä lapsi hoidossa on. Onko muissakin päiväkodeissa näin? Meillä olisi suuri tarve useampiin hoitopäiviin ja siihen että saadaan itse päättää päivät. Ottaisinko suoraan yhteyttä johtajaan ja selittäisin tilanteen? Vai onkohan tässä joku laki taustalla että vaan ei voi olla enempää hoitopäiviä?
Kommentit (29)
Suomessa kaikilla päivähoitoikäisillä lapsilla on subjektiivinen oikeus päivähoitoon. Se kyllä ärsyttää monia kansalaisia ja päiväkodin työntekijöitä, jonka takia päiväkodinjohtajat ja kunnan virkamiehet keksivät mahdollisimman luovia ratkaisuja kiertää lakia. Toimivin tapa tällä hetkellä on kostaa pienelle lapselle jos vanhempia ei saada ojennukseen. Lapsi revitään tutusta ryhmästä ja päiväkodista ja siirretään uuteen vieraaseen paikkaan jos vanhemmat eivät mukaudu päiväkodin laittomiin uhkauksiin.
Tämä ketju kertoo valitettavan paljon arvoistamme , ap:lla on kuuden viikon ikäinen vauva sairaalahoidossa ja sen sijaan että tuntisimme empatiaa haluaisimme kuvainnollisesti kivittää hänet henkiltä. Maassa makavaa on niin helppo potkia.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:29"]Ei perustu mihinkään muuhun kuin päiväkodin omiin systeemeihin. Voit koska tahansa ilmoittaa heille, että ei käy, subjektiivisen päivähoito-oikeuden mukaan lapsi on hoidossa perheen eikä päiväkodin tarpeiden mukaan ja sinä sanelet ne päivät. Päiväkodilla ei ole mitään sanomista siihen, onko lapsesi viikossa hoidossa 2 vai 5 päivää, 5 vai 9 tuntia kerrallaan. [/quote] Kyllä on. Naapuri olisi halunnu 15pv/kk lapselleen äitiysloman ajaksi. Päiväkoti tarjosi 10pv ja jos se ei kelpaa niin sitten tarjosivat perhepäivähoitoa. Subjektiivinen oikeus toteutuu, mutta päivähoitopaikka vaihtuu.
[/quote]
Naapuri toimi tyhmästi: ensin lapsi päiväkotiin siten kuin sinne sopii ja sitten lisää päiviä. Jos ne vaatii vaihtamaan päivähoitopaikkaa, voi vedota sopimukseen, että se on tämä päiväkoti.
Ei ole kyllä kokemusta. Mutta jos oikea tarve on, eivätköhän voi joustaa.
Suuri tarve? Enemmän omaa aikaa sulle?
Ei vielä, mutta kohta on jotain tuollaista jos esitys menee pääkallopaikalla läpi.... Uutisista voi lueskella
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:19"]Minulla lapsi 2 vee ja olen itse äitiyslomalla 6vk vauvan kanssa. Esikoinen saa olla vain 10pv/kk päiväkodissa JA päiväkoti saa määrätä ne päivät mitkä lapsi hoidossa on. Onko muissakin päiväkodeissa näin? Meillä olisi suuri tarve useampiin hoitopäiviin ja siihen että saadaan itse päättää päivät. Ottaisinko suoraan yhteyttä johtajaan ja selittäisin tilanteen? Vai onkohan tässä joku laki taustalla että vaan ei voi olla enempää hoitopäiviä?
[/quote] on, paitsi saadaan valita päivät. Palvelurahaa ei kaupunki maksa useammalle päivälle, jolloin ylimääräiset jäävät maksettavaksi kokonaisuudessaan itselle.
Meillä kans sama mutta passaaki meille oikeen hyvin. Ryhmässä toisenkin lapsen äiti äitiyslomalla niin me sitten "jaetaan" päivät.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:24"]Suuri tarve? Enemmän omaa aikaa sulle?
[/quote]
Ei tosiaankaan siksi. Vauvan kanssa joudutaan viettämään paljon aikaa sairaalassa lähikuukausien ajan ja sen ajan haluaisin että esikoinen voisi olla päivähoidossa. Tykkää kovasti olla siellä ja varmasti on sairaalaa mieluisempi paikka. Tarvittaisiin 15pv/kk ja vapaus päättää itse päivät (vauvan hoitojen mukaan) Hoitopäivät olisi kuitenkin suht lyhyitä, max 8.30-15.00. Ap
Ei perustu mihinkään muuhun kuin päiväkodin omiin systeemeihin. Voit koska tahansa ilmoittaa heille, että ei käy, subjektiivisen päivähoito-oikeuden mukaan lapsi on hoidossa perheen eikä päiväkodin tarpeiden mukaan ja sinä sanelet ne päivät. Päiväkodilla ei ole mitään sanomista siihen, onko lapsesi viikossa hoidossa 2 vai 5 päivää, 5 vai 9 tuntia kerrallaan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:29"]Ei perustu mihinkään muuhun kuin päiväkodin omiin systeemeihin. Voit koska tahansa ilmoittaa heille, että ei käy, subjektiivisen päivähoito-oikeuden mukaan lapsi on hoidossa perheen eikä päiväkodin tarpeiden mukaan ja sinä sanelet ne päivät. Päiväkodilla ei ole mitään sanomista siihen, onko lapsesi viikossa hoidossa 2 vai 5 päivää, 5 vai 9 tuntia kerrallaan.
[/quote]
Kyllä on. Naapuri olisi halunnu 15pv/kk lapselleen äitiysloman ajaksi. Päiväkoti tarjosi 10pv ja jos se ei kelpaa niin sitten tarjosivat perhepäivähoitoa. Subjektiivinen oikeus toteutuu, mutta päivähoitopaikka vaihtuu.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:24"]Suuri tarve? Enemmän omaa aikaa sulle?
[/quote]
Ei tosiaankaan siksi. Vauvan kanssa joudutaan viettämään paljon aikaa sairaalassa lähikuukausien ajan ja sen ajan haluaisin että esikoinen voisi olla päivähoidossa. Tykkää kovasti olla siellä ja varmasti on sairaalaa mieluisempi paikka. Tarvittaisiin 15pv/kk ja vapaus päättää itse päivät (vauvan hoitojen mukaan) Hoitopäivät olisi kuitenkin suht lyhyitä, max 8.30-15.00. Ap
[/quote]
Tuossa tapauksessa luulis onnistuvan!
Se selviää vain soittamalla päiväkotiin ja esittämällä asia.
Yleensä päiväkodissa on vastaavasti toinen lapsi 10 päivää kuukaudessa ja ryhmä on täynnä, kun nämä lapset ovat eri aikaa paikalla. Jos lapsellasi on tarvetta enemmille hoitopäiville tälläisessä tilanteessa voi hän joutua vaihtamaan hoitopaikkaa. Ylitäysi ryhmä ei ole mukava kenellekään ryhmän lapsella tai kasvattajalle.
Vielä on jonkun kuukauden voimassa subjektiivinen, mutta se ei koske tiettyjä päiväkoteja. Tarkoitan siis, että päiväkoti ei voi viedä perheiltä oikeutta, mutta teille voidaan tarjota mikä hyvänsä päiväkoti ja se paikka on sit otettava.
Eli jos vaaditte tuolta enemmän niin sulle voidaan sanoa, että saatte paikan vaikka päiväkoti pelle hermannista joka on huomattavasti kauempana.
Onko kyseessä kunnallinen vai yksityinen päiväkoti? Jos yksityinen niin ei päde samat subjektiivisen päivähoidon oikeudet kuin kunnallisessa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:44"]Onko kyseessä kunnallinen vai yksityinen päiväkoti? Jos yksityinen niin ei päde samat subjektiivisen päivähoidon oikeudet kuin kunnallisessa.
[/quote]
Kunnallinen. Ja aivan ihana päiväkoti onkin! Sen vuoksi en missään nimessä halua joutua vaihtamaan hoitopaikkaa. Ap.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:24"]Suuri tarve? Enemmän omaa aikaa sulle?
[/quote]
[/quote]
Miten ette noin lyhyiden hoitopäivien ajaksi saisi muuta hoitajaa?
Sinulla on oikeus vaikka täyspäiväiseen päivähoitoon. Ota asia puheeksi.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:24"]Suuri tarve? Enemmän omaa aikaa sulle?
[/quote]
[/quote]
Miten ette noin lyhyiden hoitopäivien ajaksi saisi muuta hoitajaa?
[/quote]
Minä vien aamulla hoitoon ja mies hakee. Minä ja vauva pitkälle iltapäivään/iltaan sairaalassa. Ei ole kovin muuta lähipiiriä lähellä. Ap
[/quote]
[/quote]
Teillä on selkeä tarve hoidolle, juttele johtajan kanssa ja tarvittaessa neuvola varmaan kirjoittaa päiväkotiin jonkun paperin, jos tarpeen.
Otat asian esille johtajan kanssa ( kuuluu hänen työhönsä). Selität asian ja hän pystyy toivottavasti järjestämään teille lisää hoitoaikaa samasta päiväkodista. Jos ei pysty, niin kyse on todennäkösesti siitä, että lapsi/aikuinen suhdeluvut on täynnä. Mutta nyt avoimuutta peliin niin asiat selviää!! Tsemppiä!!