Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muidenkin lasten päiväkodeissa näin?

Vierailija
18.01.2015 |

Minulla lapsi 2 vee ja olen itse äitiyslomalla 6vk vauvan kanssa. Esikoinen saa olla vain 10pv/kk päiväkodissa JA päiväkoti saa määrätä ne päivät mitkä lapsi hoidossa on. Onko muissakin päiväkodeissa näin? Meillä olisi suuri tarve useampiin hoitopäiviin ja siihen että saadaan itse päättää päivät. Ottaisinko suoraan yhteyttä johtajaan ja selittäisin tilanteen? Vai onkohan tässä joku laki taustalla että vaan ei voi olla enempää hoitopäiviä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:50"]Sinulla on oikeus vaikka täyspäiväiseen päivähoitoon. Ota asia puheeksi.
[/quote]

Kyllä hänellä on oikeus pidempään hoitoviikkoon. MUTTA se hoito voidaan tarjota toisessa päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla. Alottajan lapsen ryhmään ei välttämättä mahdu yli 10pv/kk tekevää lasta. Harva on valmis vaihtamaan päiväkotia aivan noin vain.

Vierailija
22/29 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kun isoin lapseni oli päiväkodissa 15pvä/kk sovimme päivä aina kuukausi kohtaisesti. Tästä tosiaan hieman aikaa lapsi nyt 12 v. Silloin olin työttön ja eronnut ja lapsen isälle menot hoitu päiväkodin kautta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe määrittää hoidontarpeen, mutta palveluntarjoaja - tässä tapauksessa kunta - määrittää hoitopaikan. Se voi olla vaikka eri puolella kaupunkia, mikäli sieltä löytyy tilaa ja omastanne ei.

Vierailija
24/29 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Sinun kannattaa ottaa suoraan yhteyttä teidän kunnan päiväkotitoimistoon, millä nimellä se teillä sitten onkin ja etsiä heidän kanssa teille parhaiten sopiva ratkaisu.

Jos vauva on vakavasti sairas kannattaa myös vakavasti miettiä sitä perhepäivähoitoa tai jopa hoitajaa kotona esikoiselle. 2v esikoinen tuo kotiin kaikki päiväkodissa pyörivät pöpöt ja sairaalle vauvalle ylimääräiset infektion voivat olla todellinen riski. Toivottavasti kaikki menee hyvin hoidoissa.

Vierailija
25/29 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:08"]Hei!

Sinun kannattaa ottaa suoraan yhteyttä teidän kunnan päiväkotitoimistoon, millä nimellä se teillä sitten onkin ja etsiä heidän kanssa teille parhaiten sopiva ratkaisu.

Jos vauva on vakavasti sairas kannattaa myös vakavasti miettiä sitä perhepäivähoitoa tai jopa hoitajaa kotona esikoiselle. 2v esikoinen tuo kotiin kaikki päiväkodissa pyörivät pöpöt ja sairaalle vauvalle ylimääräiset infektion voivat olla todellinen riski. Toivottavasti kaikki menee hyvin hoidoissa.
[/quote]

Tuosta infektioriskistä on puhuttu sairaalassa ja heidän mukaan oli ok että esikoinen jatkaa pk:ssä. Muutenkaan esikoinen ja vauva ei tule toisiaan kovin lähiaikoina näkemään. Tietenkin on riski että esikoinen tartuttaa minulle jonkun taudin. Ap.

Vierailija
26/29 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä mikä sairaus sun vauvalla on kun joudutte noin paljon sairaalassa olemaan.Pahoittelut tilanteestanne jo etukäteen..

Vierailija
27/29 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:18"]Saako kysyä mikä sairaus sun vauvalla on kun joudutte noin paljon sairaalassa olemaan.Pahoittelut tilanteestanne jo etukäteen..
[/quote]

Olisikin vain yksi sairaus, paljon eri "pikku"vikoja. En ala niitä sen enempää puimaan, pari seuraavaa kuukautta on vähän tiukempia, sitten toivottavasti palataan normaaliin arkeen :) Ap

Vierailija
28/29 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvittäisin sinuna pk:n johtajalle tilanteen, 

eivät voi määrittää mitään 10pv/kk sääntöjä, yleensä ne keksii itse noita "sääntöjään" koska haluavat päästä näpäyttämään vanhempia... pätemään ja käyttämään valtaa... tilanteissa joista eivät tiedä mitään ja joiden arvioimiseen heillä ei ole mitään ammattitaitoa eikä empatiaa :(

toivon sinulle tsemppiä tilanteeseen ja asennetta olla välittämättä, jos kohtaatte pahansuopuutta. TOsin luulen, että kun selvität tilanteenne, myös jonkinnäköistä empatiaa ja ymmärrystä pk:sta heltiää. Sinänsä on karmivaa, että perheessä täytyy olla todellinen kriisi, ennen kuin mitään ymmärrystä saa osakseen, mutta se on toinen tarina se. Miksemme voi olla myötätuntoisia toisiamme kohtaan ihan jo lähtökohtaisesti

Vierailija
29/29 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 19:43"]

selvittäisin sinuna pk:n johtajalle tilanteen, 

eivät voi määrittää mitään 10pv/kk sääntöjä, yleensä ne keksii itse noita "sääntöjään" koska haluavat päästä näpäyttämään vanhempia... pätemään ja käyttämään valtaa... tilanteissa joista eivät tiedä mitään ja joiden arvioimiseen heillä ei ole mitään ammattitaitoa eikä empatiaa :(

toivon sinulle tsemppiä tilanteeseen ja asennetta olla välittämättä, jos kohtaatte pahansuopuutta. TOsin luulen, että kun selvität tilanteenne, myös jonkinnäköistä empatiaa ja ymmärrystä pk:sta heltiää. Sinänsä on karmivaa, että perheessä täytyy olla todellinen kriisi, ennen kuin mitään ymmärrystä saa osakseen, mutta se on toinen tarina se. Miksemme voi olla myötätuntoisia toisiamme kohtaan ihan jo lähtökohtaisesti

[/quote]

Kyllähän voivat ihan itse määrittää. 10pv/kk sopimuksella lapsi lasketaan tilastoissa ns. puolikkaaksi lapseksi ja yhdessä toisen 10pv/kk sopimuslaisen kanssa he ovat tilastoissa yksi lapsi. Jos ap:n lapsen ryhmä on jo valmiiksi täysi, ei heidän ole pakko ottaa ap:n lasta suuremmalla hoidontarpeella ns. ylipaikalle, jolloin lakisääteinen lasten ja aikuisten suhdeluku ylittyy, vaan kunnalla on täysi oikeus tarjota ap:lle vaihtoehtoja a) lapsi jatkaa tutussa paikassa 10pv sopimuksella tai b) lapsi siirtyy toiseen hoitopaikkaan 15pv sopimuksella.