Miksi aina toistetaan, ettei liikunta laihduta?
Olen suurimman osan elämästäni ollut hieman ylipainoinen. Mutta sellaisina kausina, kun olen harrastanut lenkkeilyä useamman kuukauden säännöllisesti (3-5 krt viikko) alan aina laihtumaan kiinnittämättä huomiota syömiseen. Yhtenä kesänä päinvastoin katsoin usein lenkin jälkeen sykemittarista kuluttamanu kalorit, ja vedin herkkuja sen verran sitten ylimääräistä - syksyllä porukka huomioi muuttuneen ulkomuodon...
-mies
Kommentit (6)
En tiedä. Kai oletetaan että liikunta vastaavasti lisää ruokahalua. Kävelen joka päivä tunnin ja kulutus noin 400kaloria. Kiinteytynyt olen. Paino ei ole laskenut.
Moni yliarvioi liikunnan kulutuksen, ts. 300 kcal kuluttaneen lenkin jälkeen syödään palkinnoksi 100 grammaa karkkia ja otetaan +50 kcal siitä. Lisäksi liikunta lisää yleensä ruokahalua.
Toki jos nämä tiedostaa, niin liikkumalla laihtuu. Helpointa laihtuminen on ruokavaliota muuttamalla ja liikuntaa lisäämällä.
Liikunta ja liikunta. Jollekin on liikuntaa lyllertää 2km kävellen, jollekin on liikuntaa rääkätä itsensä oksennuksen partaalle.
Omalla kokemuksella: Kyllä se ruokavalio on A&O. Liikunta vain tehostaa mutta pelkällä liikkumisella en minä ainakaan laihdu.
En lenkkeile tai ui laihtumisen toivossa, vaan liikkumisen ilon takia. Toki pysyn kiinteänä ja paino normaalina.
Koska ihmiset eivät liiku tarpeeksi. He "kävelevät reippaasti" 15 min ja kuvittelevat että se on joku kova treeni. Itse aloitin kestävyysjuoksun 60 kiloisena, ruoan kulutus nousi todella paljon, söin kuin hevonen, ja siitä huolimatta ensimmäisen kuuden kuukauden aikana paino tippui jo hoikasta varresta 6 kg. Pituus 174 cm.