Tyttölasten vanhemmat
Onko nykyään yleistä, että pienill vauvoilla käytetään kiristäviä pantoja, koruja ym. "asusteita".. eräskin entinen blogiportaalimama pitää aika inhottavan näköisiä härpäkkeitä vauvallaan.. miksi kuvittelette, että "tyttöjen laatuaika" on jotain helvetin shoppailua?? Ei se pieni vauva kaipaa kaupoissa kiertelyä vain koska sattuu omaamaan tietyt kromosomit.. säälittää lapset, jotka ovat äidilleen jotain eläviä nukkeja ja täyttävät tarvetta korostaa "naisellisuutta" ja äidit kasvattavat heistä jotain shoppailukavereita tulevaisuutta ajatellen.. Pojathan luonnollisesti ovat samaan aikaan pelaamassa jäkistä ja "äijäilemässä" kun tytöt viettää laatuaikaa... Puistattavaa miten sukupuolta ruvetaan rakentamaan sieltä rakenneultrasta saakka
Kommentit (50)
Siis kyllä sä siihe syyllistyy itse, ihme jos et huomaa. Moni kommentoijakin ketjussa huomasi. Että äidit nyt on niitä hirveitä pirulaisia jotka tätä jaottelua ylläpitävät tyttäriensä kanssa...
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:40"]
Sä oot niin ristiriitainen. Toisaalta yleistät ja lokeroida itse sukupuolen mukaan ja toisaalta kritisoit sellaista.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:21"]
"Miksi kuvittelette" yleistää. Ja itse asiassa ap puhuu lähinnä äideistä eikä molemmista vanhemmista.
[/quote]
Harvemmin näkyy yhtään isiä shoppailemassa vaatekaupassa rattaiden kanssa pienen vauvan itkiessä kuumuutta talvivaatteet päällä. Ja harvemmin näkee isien postailevan uusista lasten vaatteista instaan.. Toki jos näin on, niin pahoittelen
Ja sukupuoli rakentuu joo biologisesti ennen rakenneultraakin, mutta kyllä se sosiaalinen sukupuoli on myös hyvin voimakas ja hyvin kulttuurisidonnaista: tytöt puetaan pinkkiin, pojat siniseen, tytöt on kilttejä ja rauhallisia, pojat raisuja ja rohkeita, tytöt harrastaa balettia, pojat harrastaa jääkeikko etc.
[/quote]
[/quote]
Kritisoin sitä, että jo vauva lokeroidaan niin vahvasti tyttöihin ja poikiin. Noi "tytöt harrastaa pojat harrastaa" -jutut on esimerkkejä siitä, kuinka meidän yhteiskunnassa on sosiaaliset sukupuolet rakentuneet.. Ei se ole mikään mielipide enkä itse kannata moista lokerointia, mutta kun näin vaan tuntuu olevan oman kokemukseni mukaan.
[/quote]
Mä vein usein mun tytöt kauppakeskuksiin koska viihdyttiin niissä parhaiten. Voin kertoa ettei se ole vaikuttanut niihin ja kaikista ei tullut shoppausaddiktia. Mitään prinsessoja mun tytöistä ei ainakaan käytökseltään ole tullut vaan enemmänkin päinvastoin. Toiset käyttää enemmän aikaa laittautumiseen ja joku on tosi nopea. Ihan sama miten puette pikkulapsina kun se luonne tulee myöhemmin esille niin ne toimii oman pään mukaan. 2 tykkää edelleen shopata mutta yhtä pitää houkutella ja silloinkin se istuu kahvilassa ja vaan käväisee nopeasti liikkeissä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:47"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:08"]
Meillä laatuaika tyttären kanssa tarkoittaa kalaan menoa. Otetaan vene alle ja lähdetään verkoille ja siitä sitten toisille apajille.
[/quote]
Miksi tämä on parempi vaihtoehto? Järkiperusteluja, kiitos.
Ja sukupuoli on rakentunut kyllä jo ennen rakenneultraa ilman että vanhemmat sitä mitenkään rakentaisivat.
[/quote]
Kalastus on perinteisesti ollut miesten puuhaa, joten se on vakavasti otettavaa, kunnon ajanvietettä silloinkin kun sitä käytetään muun ajanvietettä tavoin, harrastuksena.
Sen sijaa kaikki naisiin yhdistettävät tavat viettää aikaa, kuten käydä ostoksilla, vieläpä nimenomaan tyttölapsen kanssa, on ap.n kaltaisille kauhistus. Sellaista kamalaa naisten hömppää!!!!
Coolia olis laittaa poika balettiin ja tyttö jääkiekkoa pelaamaan. Mutta annas olla jos tyttö käy äitinsä kanssa shoppailemassa! Vielä joku pinkki vaatekappale yllään.... Eihän sellanen sovi!!
[/quote]
luonnossa liikkuminen ja eläimistä oppiminen on parempi harrastus kuin luonnonvaroja kuluttava shoppailu... oppiipahan lapset mistä ruoka tulee.. vai oliks se täällä kun äiti kauhisteli kuinka lapsi oli _nähnyt_ kalan perkaamisen, raukka saa varmaan traumoja ja mitähä vielä
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:08"]
Meillä laatuaika tyttären kanssa tarkoittaa kalaan menoa. Otetaan vene alle ja lähdetään verkoille ja siitä sitten toisille apajille.
[/quote]
Ja sukupuoli on rakentunut kyllä jo ennen rakenneultraa ilman että vanhemmat sitä mitenkään rakentaisivat.
[/quote] en oikein tajua pointtiasi, mutta hiukan tuntuu, että sinusta on paha juttu jo tyttö menee kalaan...
T:kalastajatyttö
Miten nuo kaksi sulkee toisensa pois? Aika lokeroivaa ja mustavalkoista ajattelua että sitä ollaan joko-tai.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:47"]
[/quote]
[/quote]
Kalastus on perinteisesti ollut miesten puuhaa, joten se on vakavasti otettavaa, kunnon ajanvietettä silloinkin kun sitä käytetään muun ajanvietettä tavoin, harrastuksena.
Sen sijaa kaikki naisiin yhdistettävät tavat viettää aikaa, kuten käydä ostoksilla, vieläpä nimenomaan tyttölapsen kanssa, on ap.n kaltaisille kauhistus. Sellaista kamalaa naisten hömppää!!!!
Coolia olis laittaa poika balettiin ja tyttö jääkiekkoa pelaamaan. Mutta annas olla jos tyttö käy äitinsä kanssa shoppailemassa! Vielä joku pinkki vaatekappale yllään.... Eihän sellanen sovi!!
[/quote]
luonnossa liikkuminen ja eläimistä oppiminen on parempi harrastus kuin luonnonvaroja kuluttava shoppailu... oppiipahan lapset mistä ruoka tulee.. vai oliks se täällä kun äiti kauhisteli kuinka lapsi oli _nähnyt_ kalan perkaamisen, raukka saa varmaan traumoja ja mitähä vielä
[/quote]
Niin varmaan nää äidit on kasvatettu samalla tavalla tai ne haluu osottaa että niiden tytöt on niiiiin tyttömäisiä koska ne itekkin on niin naisellisia? Äitiys ei tietääkseni ole sukupuoli.. et kommentoi mitään siihen, että harvemmin isää näkee tekmässä samaa tyttövauvan kans.. Isät varmaan enemmän patistaa poikia jalkapalloon jne. Ja tää jakohan vaan osottaa sen, että nää sukupuoliroolit on niin vahvana.
Lapsi on vasta vauva, mutta ei meillä mitään pantoja pidetä, yleensä on body+trikoot, ja nyt talvella esim.fleecepuku. En ole mikään prinsessa itsekään ja inhoan shoppailua, rakastan käytännöllisyyttä ja mukavuutta, mikä näkyy vauvankin pukeutumisessa niin kauan kuin minä siitä päätän. Toivon kyllä että sitten kun lapsi osaa kertoa mistä tykkää, ttoivottavasti kulku silti suuntautuu kirjastoon eikä vaatekauppaan
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:08"] Meillä laatuaika tyttären kanssa tarkoittaa kalaan menoa. Otetaan vene alle ja lähdetään verkoille ja siitä sitten toisille apajille. [/quote] Miksi tämä on parempi vaihtoehto? Järkiperusteluja, kiitos. Ja sukupuoli on rakentunut kyllä jo ennen rakenneultraa ilman että vanhemmat sitä mitenkään rakentaisivat. [/quote] en oikein tajua pointtiasi, mutta hiukan tuntuu, että sinusta on paha juttu jo tyttö menee kalaan... T:kalastajatyttö
[/quote]
Ei ole. Kysyin ainoastaan miksi toinen ajanviettotapa on toista parempi (koska ilmeisesti äidin kanssa shoppailukenut on tän palstan mukaan ihan hirveää ja kalastus yleisesti hyväksyttyä)
ja saan vain alapeukkuja tai harhaisia johtopäätöksiä vastaukseksi. Mun mielestä kaikki harrastukset on ok ja samalla viivalla jos niistä nauttii ja ei vahingoita muita.
Ps. Kalastin itse paljon pienenä 3 veljen kanssa, oli ihan hauskaa puuhaa!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:50"]
Mä vein usein mun tytöt kauppakeskuksiin koska viihdyttiin niissä parhaiten. Voin kertoa ettei se ole vaikuttanut niihin ja kaikista ei tullut shoppausaddiktia. Mitään prinsessoja mun tytöistä ei ainakaan käytökseltään ole tullut vaan enemmänkin päinvastoin. Toiset käyttää enemmän aikaa laittautumiseen ja joku on tosi nopea. Ihan sama miten puette pikkulapsina kun se luonne tulee myöhemmin esille niin ne toimii oman pään mukaan. 2 tykkää edelleen shopata mutta yhtä pitää houkutella ja silloinkin se istuu kahvilassa ja vaan käväisee nopeasti liikkeissä.
[/quote]
Mä lisään vielä että mun tytöistä jokainen on harrastanut myös urheilua joita harrastaa myös pojat. Ei se tarkoita että pitää olla poikatyttö koska ihan barbejakin on ollut mukana ja ihan samalla lailla niitäkin on taklittu ja tönitty ja kaadettu ja nekin on sitä tehneet.
ohis, mut on kyl sairasta että joku pitää tavaroiden ostelua harrastuksena... helvetin kehittävää ja järkevää ajanvietettä... eihän täs maailmassa ookkaan tarpeeksi roinaa.. no jos hyvin käy, niin teidän ei tarvitse olla näkemässä sitä kun maapallo muuttuu elinkelvottomaksi
Musta on kurjaa, jos tasa-arvo ja feminismi menee siihen et naiset itse rajoittaa toisiaan ja halveksuu muita naisia ja niiden tekemisiä. Silloin tasa-arvo ei palvele tarkoitustaan, vaan on kääntynyt itseään vastaan. Siksi kritisoin vahvasti ap.n näkemyksiä.
Voisiko joku selittää järkevästi, miksi pinkki tytölle ja sininen pojalle on jotenkin huono juttu?
voisko joku selittää miks vauva pitää pukea epämukaviin kiristäviin pantoihin ja helmiin, joihin voi tukehtua..
mä meenkin tästä kierimään silkkiyömekossa lakanoihin ja miellyttävään miestäni ja sit nukkumaan, että jaksan aamulla virkeen laittaa mun murulle aamupalaa niinku kunnon nainen ja sitte päiväks shoppailee tytsyjen kaa, hih!!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 01:00"]
ohis, mut on kyl sairasta että joku pitää tavaroiden ostelua harrastuksena... helvetin kehittävää ja järkevää ajanvietettä... eihän täs maailmassa ookkaan tarpeeksi roinaa.. no jos hyvin käy, niin teidän ei tarvitse olla näkemässä sitä kun maapallo muuttuu elinkelvottomaksi
[/quote]
Ei sitä tietenkään aina tarvitse ostaa mitään :) Voi käydä katsomassa mitä esim haluaa synttärilahjaksi sitten joskus tms.. Kylläpä on niuhoa porukkaa liikkeellä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 01:03"]
Voisiko joku selittää järkevästi, miksi pinkki tytölle ja sininen pojalle on jotenkin huono juttu?
[/quote]
Ei tähän ole järkiselitystä. Se vaan on nykyään niiiiiin out.
[/quote]
[/quote]