14 vuotias meni pokkana parvekkeelle tupakalle
Pojan kaveri oli meillä ja yhtäkkiä sällit tuli huoneesta ja porhalsi siitä mun ohi partsille. Ihmettelin, että mitä hittoa ja katoin ikkunasta, niin kaveri veti tupakkia siinä ihan kuin se olisi jotenkin normaalia. Mun poika ei onneks röökannu. Menin perässä ja sanoin, että meillä ei alaikäiset polta ja käskin tumppaamaan tupakan. Poika siihen hölmistyneenä, että polttaa hän kotonakin vanhempien kanssa ja vanhemmat ostaa hänelle tupakkaa. Sanoin, että meilläpä onkin erit säännöt.
Onko kovinkin yleistä että tuon ikäiset saavat tupakoida kotona? Itsekin poltin 14 vuotiaana, mutta todellakin jossain piilossa vanhemmilta ja silloin tupakan ikäraja oli 16 vuotta. Olisiko mun pitänyt antaa asian vaan olla?
Kommentit (33)
Ihan oikein, sinä päätät saako teillä polttaa ja itse olisin toiminut tasan samoin. Ihme, ettei oma poikasi toppuutellut kaveriaan, kun voisi kuvitella että hän kyllä olisi tajunnut ettei teillä kotona polteta (vai polttaako aikuiset?)
Tästä pelkästään en itse tekisi lastensuojeluilmoitusta, mutta jos muitakin syitä on niin tee. Ei kuulosta ihan normaalilta perheeltä.
Kyllä ton ikänen jo tajuaa ne tupakan haitat. Anna polttaa jos haluaa äläkä ole tuollainen natsi.
Muistan kun seiskalla jäätiin kaverin kanssa tupakasta kiinni opettajalle ja kotiin ilmoitettiin. No mun äiti oli tosi vihainen ja pettynyt ja kaverin äiti pyysi kaveriani kanssaan tupakalle ja sai polttaa siitä lähtien kotona. Myös minä poltin heillä ja vähän hävetti kun kaverin äiti oli siinä myös. Itse en enää polta ja myös tyttöni teitää, että en hyväksy tupakkaa alaikäisellä. Ihan oikein teit kun kielsit.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:11"]Kyllä ton ikänen jo tajuaa ne tupakan haitat. Anna polttaa jos haluaa äläkä ole tuollainen natsi.
[/quote]
Ei tajuu. Tossa iässä on alettu vetään norttia, koska on kovis ja cool. Sitten 18v. aletaan lopettaa kun koulussa ei olekaan enää siisti kun vetää röökiä...
T. 18 vuotiaana lopettanut 19v. :) aloitin myös 14v. koska halusin olla k5 ;)
Haittojen takia lopetetaan ehkä myöhemmin vasta, kun alkaa tulla tupakkayskää tai perhettä kehiin.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:11"]
Ihan oikein, sinä päätät saako teillä polttaa ja itse olisin toiminut tasan samoin. Ihme, ettei oma poikasi toppuutellut kaveriaan, kun voisi kuvitella että hän kyllä olisi tajunnut ettei teillä kotona polteta (vai polttaako aikuiset?) Tästä pelkästään en itse tekisi lastensuojeluilmoitusta, mutta jos muitakin syitä on niin tee. Ei kuulosta ihan normaalilta perheeltä.
[/quote]Ei polta aikuiset meillä. En mä mitään ilmoitusta ole tekemässä tai muuhunkaan tasoon valittamassa. Jotenkin vaan olin ihan hölmistynyt sillä hetkellä. En anna jatkossakaan kaverin meillä polttaa ja pojallenikin sanoin, että oli sit viimeinen kerta tätä laatua. Poika vähän nolona "joo joo"
ap
Minä olisin repinyt pelihousuni vastaavassa tilanteessa ja suunnilleen ilmoittanut poliisille ja ls-viranomaisille.
t. 14-vuotiaan äiti.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:11"]
Kyllä ton ikänen jo tajuaa ne tupakan haitat. Anna polttaa jos haluaa äläkä ole tuollainen natsi.
[/quote]
Mieheni 30 v aloitti tupakoinnin 15-vuotiaana. Silloin ei tupakan haitat kiinnostaneet vaikka tiedossa olivatkin. Nyt yrittää kovasti lopettaa ja katuu että piti silloin teininä aloittaa kovan maineen perässä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:26"]
Minä olisin repinyt pelihousuni vastaavassa tilanteessa ja suunnilleen ilmoittanut poliisille ja ls-viranomaisille.
t. 14-vuotiaan äiti.
[/quote]Miks?
Oikein teit. Ihme porukkaa nykyään. Silloin kun minä olin nuori (ne kuuluisat viimeiset sanat), niin tupakkaa ja alkoholia vedettiin salaa nurkan takana. Siinähän se juttu olikin, että homma oli kiellettyä ja joutui vähän pelkäämään kiinnijäämistä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:26"]
t. 14-vuotiaan äiti.
[/quote]
HULLU!!!!
Ohiksena etten tiedä yhtään tupakoitsijaa, joka olisi aloittanut tupakan polttamisen aikuisiällä. Nuoret epävarmuudessaan aloittaa että vaikuttaisivat vanhemmilta. Vaikka päinvastainen vaikutushan sillä oikeasti on.
Ihme teini! Meillä teini polttaa ihan reilusti sisällä. Kuten itsekin teen.