14 vuotias meni pokkana parvekkeelle tupakalle
Pojan kaveri oli meillä ja yhtäkkiä sällit tuli huoneesta ja porhalsi siitä mun ohi partsille. Ihmettelin, että mitä hittoa ja katoin ikkunasta, niin kaveri veti tupakkia siinä ihan kuin se olisi jotenkin normaalia. Mun poika ei onneks röökannu. Menin perässä ja sanoin, että meillä ei alaikäiset polta ja käskin tumppaamaan tupakan. Poika siihen hölmistyneenä, että polttaa hän kotonakin vanhempien kanssa ja vanhemmat ostaa hänelle tupakkaa. Sanoin, että meilläpä onkin erit säännöt.
Onko kovinkin yleistä että tuon ikäiset saavat tupakoida kotona? Itsekin poltin 14 vuotiaana, mutta todellakin jossain piilossa vanhemmilta ja silloin tupakan ikäraja oli 16 vuotta. Olisiko mun pitänyt antaa asian vaan olla?
Kommentit (33)
Tupakointi on kusipäiden hommaa, arvoisat wt:t.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:33"]Ohiksena etten tiedä yhtään tupakoitsijaa, joka olisi aloittanut tupakan polttamisen aikuisiällä. Nuoret epävarmuudessaan aloittaa että vaikuttaisivat vanhemmilta. Vaikka päinvastainen vaikutushan sillä oikeasti on.
[/quote] Armeijassa aika moni aloittaa
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:26"]
Minä olisin repinyt pelihousuni vastaavassa tilanteessa ja suunnilleen ilmoittanut poliisille ja ls-viranomaisille.
t. 14-vuotiaan äiti.
[/quote]Miks?
[/quote]
vaikka siksi, että on rikollista luovuttaa alaikäiselle tupakkaa. Minusta tuollaiseen asiaan tulee puuttua. Se on vakava asia.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:33"]Ohiksena etten tiedä yhtään tupakoitsijaa, joka olisi aloittanut tupakan polttamisen aikuisiällä. Nuoret epävarmuudessaan aloittaa että vaikuttaisivat vanhemmilta. Vaikka päinvastainen vaikutushan sillä oikeasti on. [/quote] Armeijassa aika moni aloittaa
[/quote]
Moni ei.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:26"]
Minä olisin repinyt pelihousuni vastaavassa tilanteessa ja suunnilleen ilmoittanut poliisille ja ls-viranomaisille.
t. 14-vuotiaan äiti.
[/quote]
HULLU!!!!
[/quote]
Kiitos tästä arvonimestä. Olen ihan mielellään hullu, jos saan sen ansiosta yhdenkin ihmisen pelastettua keuhkosyövältä tai keuhkoahtaumataudilta.
Minä aloitin polttamaan 23 vuotiaana, oli hiukan stressaava tilanne.
Voi kun joku olis minuakin kieltänyt.
Nyt kaikki joukolla tekemään lastensuojeluilmoja tupakoivista teineistä, siis haloo. Ei todellakaan ole ls asia ja kuormittaa TAAS muutenkin tiukoilla olevaa lastensuojelua, sen sijaan mitä jos käyttäytyisitte niinkuin oikeet aikuiset ja ottaisitte ihan suoraan yhteyttä teinin vanhempiin asian tiimoilta jos kerran olette oikeasti huolissanne!
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:52"]
Nyt kaikki joukolla tekemään lastensuojeluilmoja tupakoivista teineistä, siis haloo. Ei todellakaan ole ls asia ja kuormittaa TAAS muutenkin tiukoilla olevaa lastensuojelua, sen sijaan mitä jos käyttäytyisitte niinkuin oikeet aikuiset ja ottaisitte ihan suoraan yhteyttä teinin vanhempiin asian tiimoilta jos kerran olette oikeasti huolissanne!
[/quote]
Etkö lukenut avausta? Jos teini sanoo, että vanhemmat ostavat hänelle tupakkia, niin mitä hyötyä on ottaa vanhempiin yhteyttä. Silloin pitää viranomaisten puuttua asiaan, jos vanhemmuus on noin pahasti kadoksissa. On sitäpaitsi rikollista antaa tupakkaa 14-vuotiaalle. Nuoren terveys on tärkeä asia ja huoli siitä on aivan pätevä syy ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin. Kyllä koulustakin otetaan poliisiin yhteyttä vastaavissa tapauksissa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:33"]
Ohiksena etten tiedä yhtään tupakoitsijaa, joka olisi aloittanut tupakan polttamisen aikuisiällä. Nuoret epävarmuudessaan aloittaa että vaikuttaisivat vanhemmilta. Vaikka päinvastainen vaikutushan sillä oikeasti on.
[/quote]
En mäkään. Varmaan hyvin harvinaista että aikuinen olisi niin hölmö, että aloittaisi tupakoinnin uutena asiana. Kun aikuinen polttaa niin riippuvuus on alkanut lapsena tai nuorena, sitä voi välillä yrittäää lakkoa, mutta usein aloittaa uudestaan.
Minä opetin poikani polttamaan Marlboro-merkkisiä savukkeita kun hän oli 14-vuotias. Päivääkään ei ole poika katunut.
Voihan se pojan kaveri sanoa mitä vaan. Tiedä sitten onko ihan totta se, että vanhemmat ostaa sille tupakat.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:55"]
[/quote]
Etkö lukenut avausta? Jos teini sanoo, että vanhemmat ostavat hänelle tupakkia, niin mitä hyötyä on ottaa vanhempiin yhteyttä. Silloin pitää viranomaisten puuttua asiaan, jos vanhemmuus on noin pahasti kadoksissa. On sitäpaitsi rikollista antaa tupakkaa 14-vuotiaalle. Nuoren terveys on tärkeä asia ja huoli siitä on aivan pätevä syy ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin. Kyllä koulustakin otetaan poliisiin yhteyttä vastaavissa tapauksissa.
[/quote]
Minun teinini kertoman mukaan kaikki tietävät missä koulukaverit käyvät tupakalla välitunneilla, ja tupakka luokassa haisee tunneille tullessa- eli opettajatkin katsovat sormiensä lävitse.
Omat lapset 14v ja 16v ja jos kummankaan alaikäinen kaveri, tai he itse, yrittäisi tupakoida mun nähden, niin hämmentyisin yhtä paljon. Ja kyllä, kieltäisin, saarnaisin, ilmoittaisin vanhemmille. Vaikka ne kuin hakis ja lupais, niin kyllä sanoisin, että en voi uskoa, sanokaa nyt oikeesti j*******a, pitääkö paikkansa ja kannattaisko miettiä sääntöjä uudestaan.
Itse aloin tupakoimaan 15v ja siitä irtautuminen oli vuosien kova työ, vieläkin ajattelen tai lankeilen kuukausittain :(
Rinnastan lapsen pahoinpitelyyn (melkein) luvan alaikäisen tupakointiin.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:55"]
[/quote]
[/quote]
No mitäpä kuvittelet niiden lastensuojeluviranomaisten tai poliisin voivan tehdä tuossa tapauksessa? Niillä huomautuksilla mitä lastensuojelusta tulee tuskin on mitään merkitystä ja noin pienestä asiasta ei mitään sen vakavampia toimenpiteitä ruveta kuitenkaan tekemään. Poliisi antaa ehkä huomautuksen jos sitäkään ja sekään ketään tuski kiinnostaa. Vähän sama, kun rupeaisit ilmoittamaan poliisille jokaisesta ihmisestä joka kävelee päin punaisia tai ajaa pyörällä ilman kypärää.
Kovisjätkille ei mitkään mammat sääntöjä luettele! Poikaskin on nyt ihan hämillään kun menit komentelemaan porukan kingiä. Sulle tulee tästä vielä seuraamuksia. Bada bing bada bum!
Kohtelias pikkuherra, kun ei alkanut polttaa sisätiloissa. Huomaavainen tupakoitsija. Täytyy arvostaa, että olette kasvattaneet hyvin.
Jokasen kodissa on omat säännöt. Ota huomioon myös se, että tuon pojan kodissa todennäköisesti on myös sun pojalla lupa polttaa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:33"]
Ohiksena etten tiedä yhtään tupakoitsijaa, joka olisi aloittanut tupakan polttamisen aikuisiällä. Nuoret epävarmuudessaan aloittaa että vaikuttaisivat vanhemmilta. Vaikka päinvastainen vaikutushan sillä oikeasti on.
[/quote]
Minä aloitin aikuisiällä. Teininä olin todella hillitty, enkä tehnyt mitään pahojani. Jokin eläin vapautui minusta, kun täytin 18. Pari hurjaa vuotta meni, jonka jälkeen rauhoituin. Tupakkaa menee edelleen, tosin viinan läträämisen lopetin.