Olen osa-sairauspäivärahalla, mutta en tiedä voinko enää jatkaa sitä taloudellisista syistä
Ei yksinkertaisesti riitä rahat kun tulot laskee. Kelasta tulee osa-sairauspäiväraha, mutta onhan se silti 50% palkan kanssa vähemmän kuin täysi palkka. Kaiken lisäksi kun multa otettiin jo suunniteltuja vuoroja pois niin pomo otti yhden sunnuntain pois. Sanoin kyllä, että olisin sen halunnut pitää niin olisin saanut edes lisien ansiosta enemmän rahaa.
Joulukin vielä tulossa. Kai pitää vain syödä särkylääkkeitä ja sitkutella töissä täydellä työajalla. Talous muuten kaatuu. Vielä en ole edes Kelasta saanut mitään kun pitää odotella päätöstä. Ensimmäinen raha maksetaan kuudelta päivältä joten ei ole iso summa. Seuraava maksetaan 25 päivältä ja sitä saa taas odotella. Kiristää hermoja kun tässä on nyt ollut kaikenlaista muutakin taloudellista takkua ja säästöt on lähes kaikki käytetty. On ollut niin peestä koko vuosi ja pelätä, että menee katto pään päältä.
Kommentit (21)
Odotus vain jatkuu ja Kelan tiedoissa näkyy, että vielä on työnantajalta mennyt sinne lisätietoja. Ei auta kuin odotella.
Pakkohan sun on jatkaa töitä osa-aikaisesti jos et ole täysin työkykyinen. Tulee vielä pahempia ongelmia ja pahimmillaan työkyvyttömyys jos väkisin yrität. Altistaa myös työtapaturmille ja mahdollisesti vaarantaa muita ihmisiä riippuen siitä mitä teet työksesi.
Meillä onneksi firma maksaa tuon osa-sairauspäivä rahan normaali sairaslomapalkkana eli jää enemmän käteen kun se tulee KTA:n mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä onneksi firma maksaa tuon osa-sairauspäivä rahan normaali sairaslomapalkkana eli jää enemmän käteen kun se tulee KTA:n mukaan.
Maksaa niin kauan, kun olet oikeutettu palkalliseen sairauslomaan. Joka on kiinni TESistä.
5, ei kun maksaa ihan sen 120 päivää vai mitä se nyt onkaan kerralla ja sitä ennen olet voinut pitää kaikki palkalliset saikut.
Paikallinen sopimus ja yksityinen firma 🤭
5, meillä on aika hyvän edut muutenkin ja tämä on ihan firman oma sopimus.
Itse olin leikkauksen jälkeen ensin saikulla koko palkallisen määrän ja jäin sitten osa-saikulle 3kk.
Stressi kirjoitti:
Odotus vain jatkuu ja Kelan tiedoissa näkyy, että vielä on työnantajalta mennyt sinne lisätietoja. Ei auta kuin odotella.
Minä odottelin Kelan päätöstä yli kaksi kuukautta, koska Kela puolestaan odotti tietoja työnantajalta ennen kuin pystyi päätöksen tekemään. Mutta heti, kun työnantaja vaivautui tiedot antamaan, tuli Kelan päätös.
Osasairauspäiväraha on ihan syvältä.
Olin itse osasairauspäivärahalla ennen työkyvyttömyyseläkkeelle joutumista. Se laski eläkkeeni määrää merkittävän paljon.
Jos olisin ollut kokonaan sairauslomalla, olisi eläke laskettu normaalin kk-palkan mukaan siltä ajalta. Mutta kun sain puolikasta palkkaa osasairauspäivärahan takia, laskettiin eläke sen puolikkaan palkan perusteella niiltä kuukausilta. Se puolikas palkka pienensi myös tulevan ajan arviota. Se oli tosi ikävä ylläri kun sain eläkepäätöksen.
Nyt on pakko tehdä osa-aikatyötä eläkkeen rinnalla että pärjäisi taloudellisesti. En tiedä kuinka pitkään tätä pystyy tekemään.
En suosittele osasairauspäivärahaa jos on sellaisessa tilanteessa että työkyvyttömyys on nurkan takana. Kannattaa mieluummin jäädä kokonaan saikulle.
mitä enemmän korvauksia leikataan niin ihmeparantumisia tulee
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan sun on jatkaa töitä osa-aikaisesti jos et ole täysin työkykyinen. Tulee vielä pahempia ongelmia ja pahimmillaan työkyvyttömyys jos väkisin yrität. Altistaa myös työtapaturmille ja mahdollisesti vaarantaa muita ihmisiä riippuen siitä mitä teet työksesi.
Pakko on saada rahaa. Alkaa talous kaatua vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa meilläkin noin.
Vierailija kirjoitti:
Stressi kirjoitti:
Minä odottelin Kelan päätöstä yli kaksi kuukautta, koska Kela puolestaan odotti tietoja työnantajalta ennen kuin pystyi päätöksen tekemään. Mutta heti, kun työnantaja vaivautui tiedot antamaan, tuli Kelan päätös.
No pitää toivoa, että päätös tulee pian ja saisin edes muutamalta päivältä rahaa. Helpottaisi edes hetkeksi. Mun mielestä siellä pitäisi nyt olla kaikki tarvittavat tiedot. Itse laitoin hakemuksen ja sopimuksen osa-aikaisesta työstä. Palkoista meni palkkatiedot mitä on maksettu lokakuulta. Lääkäri laittoi sairauslomatodistuksen.
Vierailija kirjoitti:
mitä enemmän korvauksia leikataan niin ihmeparantumisia tulee
Pitääkö toisen huonossa tilanteessa vielä aukoa päätään? Mitä saat tuosta?
Mun vamma ei siitä parane, että tulot pienenee. On vain pakko mennä töihin kipujen kanssa ja pelätä, että kroppa pettää. Fysioterapian avulla haetaan apua, mutta leikkaus ei ole vielä poissuljettu vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse osasairauspäivärahalla ennen työkyvyttömyyseläkkeelle joutumista. Se laski eläkkeeni määrää merkittävän paljon.
Jos olisin ollut kokonaan sairauslomalla, olisi eläke laskettu normaalin kk-palkan mukaan siltä ajalta. Mutta kun sain puolikasta palkkaa osasairauspäivärahan takia, laskettiin eläke sen puolikkaan palkan perusteella niiltä kuukausilta. Se puolikas palkka pienensi myös tulevan ajan arviota. Se oli tosi ikävä ylläri kun sain eläkepäätöksen.
Nyt on pakko tehdä osa-aikatyötä eläkkeen rinnalla että pärjäisi taloudellisesti. En tiedä kuinka pitkään tätä pystyy tekemään.
En suosittele osasairauspäivärahaa jos on sellaisessa tilanteessa että työkyvyttömyys on nurkan takana. Kannattaa mieluummin jäädä kokonaan saikulle.
Mä olen 40v. että ei mua kovin helposti eläkkeelle päästetä. Jos fysioterapia ei auta tarpeeksi, niin sitten voidaan leikata.
Minä sain Kelan päätöksen yllättävän äkkiä, mutta lääkäri laittoi nopeasti B-lausunnon, ja työnantaja teki osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko osasairaspäivärahalta jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Minä sain Kelan päätöksen yllättävän äkkiä, mutta lääkäri laittoi nopeasti B-lausunnon, ja työnantaja teki osuutensa.
Mulla pitäisi nyt olla Kelassa kaikki tarvittava tieto, että nyt sitten pitää vain odotella.
Nyt Kelan sivuilla omissa tiedoissa näkyy, että käsittelyaika on 23-24 päivää. Eilen näytti 21-22 päivää. Huokaus.
Työkaveri on saanut saikutettua kohta vuoden ja haukkuu vielä työkaverit päälle somessa. Ei ole lämmin vastaanotto, jos joskus palaa töihin. Sairauksia kuulemma on vaikka muille jakaa mutta silti pyörittää nettikauppaa ja touhuaa vaikka mitä eikä kykene varsinaiseen työhön, mikä on siistiä sisätyötä. En tiedä, onko edes hakenut työkyvyttömyyseläkettä.
Koko ajan pyörii mielessä, että miten ihmeessä voisimme pärjätä jos mun pitäisi jatkaa osasairauspäivärahalla.