Työnantaja pyytää jättämään päivärahat hakematta kotimaan ja ulkomaan koulutuksista. Miten toimit?
Kommentit (28)
Sanoisin että keskustelin ammattiliiton kanssa ja haen ne kun ne minulle kuuluu. Jos yritys on tiukilla, anna lomautuslappu.
Voit vaikka mieliksi nyt jättää. Viisi vuotta on sitten aikaa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin haet. Laki on laki.
Toki voin toimia näin, mutta pomo antoi ymmärtää ettei sen jälkeen kuulemma ei enää ole asiaa koulutuksiin. Mielikuva työpaikasta laski aika rajusti.
Jätän päivärahat hakematta.
Käyn koulutuspäivinä tutustumassa lähiseudun nähtävyyksiin. Selaan paluumatkalla oppimateriaalin läpi.
Vaihtoehtoisesti vien oppini uuteen työpaikkaani.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että keskustelin ammattiliiton kanssa ja haen ne kun ne minulle kuuluu. Jos yritys on tiukilla, anna lomautuslappu.
Taloudellinen tilanne organisaatiolla on hyvä. Kyse on julkisen sektorin toimijasta. Ilmeisesti täällä on pitkään ollut se käytäntö, että koulutuksiin pääsee halutessaan, mutta päivärahoja niistä ei makseta.
Ap, tsekkaas firman talousluvut. Varmaan aika heikossa hapessa. Sen jälkeen Oikotielle ja muualle.
Vierailija kirjoitti:
Jätän päivärahat hakematta.
Käyn koulutuspäivinä tutustumassa lähiseudun nähtävyyksiin. Selaan paluumatkalla oppimateriaalin läpi.
Vaihtoehtoisesti vien oppini uuteen työpaikkaani.
Uuden työpaikan hakeminen tuli minullekin mieleen, kun kuulin työpaikan nihkeistä käytännöistä.
Mullekin on noin ehdotettu. Haen ne silti, sillä työnantajani ei maksa niin hyvää palkkaa, että en tarvitsisi niitä kotimaankin matkojen ylimääräisiin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloudellinen tilanne organisaatiolla on hyvä. Kyse on julkisen sektorin toimijasta. Ilmeisesti täällä on pitkään ollut se käytäntö, että koulutuksiin pääsee halutessaan, mutta päivärahoja niistä ei makseta.
Päivärahojen maksussa on säännöt joiden mukaan niitä maksetaan. Tarkista täyttyykö ehdot, esim.tarjoillaanko siellä koulutuksessa lounas, miten pitkä työpäivä koulutuspäivälle tulee jne. Ei se työnantaja voi niitä päivärahoja summassa jaella.
Jos en hakisi, en jatkossa osallistuisikaan. Työnantajan päätettävissä, kumpi on yrityksen etu. Se, että työntekijä oppii uutta, tai se, ettei kiinnosta oppia mitään uutta. Miksi tuollaisia koulutuksia pitää järjestää, jos siihen ei ole rahaa sen vertaa, että maksaa lain mukaan kuuluvat korvaukset?
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on noin ehdotettu. Haen ne silti, sillä työnantajani ei maksa niin hyvää palkkaa, että en tarvitsisi niitä kotimaankin matkojen ylimääräisiin kuluihin.
Tuliko jotain seurauksia?
Työnantaja kannusti osallistumaan koulutukseen. Vasta vähän ennen alkamista sitä sanottiin ettei päivärahoja saisi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko jotain seurauksia?
Oletko päässyt koulutuksiin myöhemmin?
Meilläkin kaikesta muusta maksetaan päivärahat paitsi koulutuksista. Luottari sanoi, että jos se tukee ammatillista osaamista niin oikeasti ei tarvitse maksaa päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kaikesta muusta maksetaan päivärahat paitsi koulutuksista. Luottari sanoi, että jos se tukee ammatillista osaamista niin oikeasti ei tarvitse maksaa päivärahaa.
Paskapuhetta. Päivärähät maksetaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Trollolloo!
Jätän varmaan päivärahat tällä kertaa hakematta, mutta alan hakea uutta työpaikkaa.
Aina olen hakenut ja tulen hakemaan. En maksa pienestä palkastani työnantajalle kuuluvia kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Aina olen hakenut ja tulen hakemaan. En maksa pienestä palkastani työnantajalle kuuluvia kustannuksia.
Työpaikassasi ei ole uhkailu ettet pääse myöhemmin koulutukseen, jos haet niistä päivärahaa? Minulle tämä on uusi tilanne.
Tietenkin haet. Laki on laki.