Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lähihoitajan tutkintoa ei arvosteta?

Vierailija
16.01.2015 |

Itse ainakin olen todella ylpeä siitä, että 19-vuotiaana mulla oli jo ammatti ja kun 22-vuotiaana pääsin amkiin lukemaan terveydenhoitajaksi niin siitä oli mulle ja on edelleen todella suuri etu ja apu. Opiskelen siis edelleen terkkariksi nyt 25-vuotiaana. Tottakai koulutus ei ole niin vaativa kuin amkissa, mutta silti ei sitä saisi mihinkään maton alle lakaista, tälläinen kokemus minulla on valittevasti omassa elämässäni. Jopa perheessäni. Äitini on aina väheksyny lähärin tutkintoani "voi voi kun sitä kakkaa se vaan joutuu rahtaamaan 3-vuorotyössä" ja nyt sitten kun kiinnostukseni on terveydenhoitajan ammatissa "on se oikein amk:ssa, saa päivätyönkin!" Siis mitä ihmettä, lähäri on pelkkä paskaduunari ja todistuksella voi pyyhkiä persettä ,mutta AMK on se juttu! Ensi kerralla, kun väheksyt lähihoitajia muista, että se on arvokasta työtä, vaativaa työtä, alati muuttuvaa työtä ja paljon antavaa työtä. Ugh, olen puhunut! Kanssa-siskot ja veljet, rinta rottingille, ollaan itsestämme ylpeitä!! P.s. Hain amk:hom koska jo 15-vuotiaana tiesin, että haluan sairaanhoitajaksi. Luin sitten ensin ammattitutkinnon ja valkolakin. En lähtenyt amk:hon siistin, puhtaan päivätyön perässä.

terveisin. lähihoitaja, terveydenhoitajaopiskelija ja tulevaisuudessa toivottavasti myös kätilöopiskelija

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse tekee työn oikeasti hyvin ja tunnollisesti on arvostuksen ansainnut. Moni ei.

Vierailija
2/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähihoitaja ja olen siistissä päiväduunissa sairaalassa:)
Ja kyllä harmittaa ettei ammattiamme arvosteta. Mutta kunhan vaan tekee työnsä hyvin, niin ehkä joskus meidänkin arvostuksemme nousee.
Ja myös SH:t pyyhkii niitä hanureita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeed 3! :) t. Ap

Vierailija
4/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska palkka on paska. Arvostan lähihoitajien tekemää työtä ja mieheni on myös lähihoitaja, silti lähärin työ on mielessäni paskahommaa nimenomaan kehnon palkan takia.

Vierailija
5/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nostan kyllä hattua lähäreille. Musta ei olis työskentelemään vammaisten tai dementoituneiden vanhusten kanssa.
t. Putkinainen

Vierailija
6/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala nyt on saanut maineen, että sinne haetaan jos ei muuallekaan päästä. Meilläkin yläasteen lopussa ne pahimmat röökaaja-liisat hakivat lähihoitajiksi. Muistan edelleen sen kiherryksen "meist tulee niinku hoitsuja!".

Sisään ilmeisesti pääsee paperilla kuin paperilla, kun työvoimaa alalle tarvittaisiin. Se sitten aiheuttaa tilanteen, jossa sinne haetaan paskoilla papereilla joilla muualle ei olisi mitään asiaa. Ja ihmiset on sitten sen mukaisia.

Vierailija
7/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 21:11"]

Ala nyt on saanut maineen, että sinne haetaan jos ei muuallekaan päästä. Meilläkin yläasteen lopussa ne pahimmat röökaaja-liisat hakivat lähihoitajiksi. Muistan edelleen sen kiherryksen "meist tulee niinku hoitsuja!".

Sisään ilmeisesti pääsee paperilla kuin paperilla, kun työvoimaa alalle tarvittaisiin. Se sitten aiheuttaa tilanteen, jossa sinne haetaan paskoilla papereilla joilla muualle ei olisi mitään asiaa. Ja ihmiset on sitten sen mukaisia.

[/quote]

Ihmettelen suuresti 2 kertaa psykologiset testit läpikäyneenä, miten tälläiset ihmiset pääsevät läpi? Sitä paitsi, ihminen kasvaa ammatillisesti. Useimmat. Muistan entisiä luokkakavereita jotka toimivat nyt lähihoitajina erittäin ammatillisesti ja nohevasti, vaikka amiksessa kiinnosti kännykkä ja kikattelu anatomiaa ja fysiologiaa enemmän. 

Vierailija
8/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ^ siis 8, unohin merkata

Vierailija
9/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan niitä, jotka sitä sydämmestään tekevät ja jotka tekevät sitä tärkeää työtä kunnolla. Mutta tosiaan, muistan kuinka meidänkin kouluista ne suoraan sanottuna laiskimman ja yksinkertaisimman oloiset lähti sinne opiskelemaan. Ja kaikki lähihoitaja opiskelijat joita olen tavannut, viljelevät melko rumaa kieltä, vetävät röökiä joka välissä ja valittavat kun elämä on rankkaa. Toisaalta, jostain syystä pidempään niitä töitä tehneissä alkaa näkyä muitakin kuin noita edellä mainittuja, vaikka ei ne kokonaan häviä. Joten lyhennettynä, äkkiseltää mielikuva lähihoitajasta ei ole mikään fiksuin, mutta tiedän, että on paljon todella hyviäkin lähihoitajia.

Vierailija
10/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska varsinkin vanhuspuoli tuntuu vetävän juuri näitä ei niin tasapainoisia tensuja, joiden mielenkiinnon kohteena noin muutenkin on isiensä ikäiset ukkomiehet.

Vierailija
11/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa se, että vaikka ne kamalimmat lissut kouluun pääsisikin, niin harva heistä valmistuu! Useimmat lopettavat koulun kesken jo ensimmäisten viikkojen aikana. Eli kyllä ne pahimmat karsiutuu pois.
Joten, ei voi taas yleistää lähäreiden olevan vain pohjasakkaa!
Mutta näin lähärinä voin mainita, että itsekin kyllä välillä ihmettelen miksi näin tehokoulutetaan, etenkin näitä keski-ikäisiä. Heitä harvaa kiinnostaa oikeasti tehdä sitä työtä. Ovat vain pakon edessä joutuneet hakeutumaan uudelle alalle.

Vierailija
12/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää moni testit läpäissyt

Vierailija
13/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kouluille maksetaan valmistuneista. Jos onnistuu kouluun pääsemään, niin saa myös lähärin paperit, oli miten tyhmä ja asennevammainen tahansa.

Vierailija
14/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan suuresti lähihoitajan työtä ja teen kaikkeni, että tässä teknologian ja insinööritieteiden huumaamassa maassa nämä erittäin arvokastat työtä tekevät ihmiset saisivat työstään parempaa ja arvoistaan palkkaa.

Kiitos sinulle Itä-Helsingin lähi-hoitaja tänääkin, kun tulit 93-vuotiaan sotaveteraani-isäni kotiin ja teit tarvittavat mittaukset ja muut asiantuntevasti, ammattitaidolla ja rauhallisesti.

KIITOS.

Vierailija
15/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lähihoitaja sekä sairaanhoitaja koska olen kokenut että haluan tehdä työtä jossa voin auttaa muita. Valitettavasti kentällä olen saanut törmätä lähi- että sairaanhoitajiin jotka kyllä vievät molempien ammattien arvostusta. Sairaanhoitajiksikin on moni entinen koulukiusaaja päässyt jotka ovat suorittaneet lukion surkein arvosanoin. Nykyäänhän avoimen kauttakin pääsee helposti niinkuin on pari tietämääni ongelmatapausta tehneet. Jos itse joutuisin heidän hoidettavikseen niin kyllä olisi kamalaa. Laureaan kuulemma myös helppo nykyään päästä.

Lähihoitajaksi on vielä helpompi päästä.

Vaikka aina toivottaisiin että ihmisellä on aito kutsumus alalle niin harvalla on. Suurin osa menee sinne siksi että saa helposti töitä kun ei muutakaan keksi. Työ itsessään ei voi kiinnostaa vähempää ja siellä ollaan rahan takia. Ymmärrän tämänkin kannan mutta käytännössä on kamalaa katsottavaa kun potilaita kohdellaan huonosti ja heistä puhutaan pahaa naureskellen kahvihuoneessa. Ei todellakaan ole ammatillista. Jopa potilaiden omaisista lähtien juoruillaan kaikki sekä arkaluontoisetkin asiat. Ei hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme