Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lutikat nykyään todella näin yleisiä?

Vierailija
16.01.2015 |

Jo neljä tuttavaperhettä on puolen vuoden aikana törmännyt matkustellessaan lutikoihin. Yksi pariskunta onnistui tuomaan mokomat kotiinsa, muut onneksi saivat puremia jo hotellihuoneessa ja pystyivät näin matkan jälkeen estämään niiden kuljettamisen kotiinsa saunottamalla kaikki kamat. Ja kyseessä ei todellakaan ole paljon matkustelevat ihmiset vaan tyyliin kerran vuodessa lomamatkalla käyvät. Kaikki asuivat siisteissä hotelleissa Euroopan kohteissa eli ei missään Aasiassa tai muussa reppureissaajien valloittamissa kohteissa. Ja kyllä, tiedän että lutikat eivät paljon hotellin luokituksia katso eli niitä voi löytyä ihan viiden tähden hotelleistakin. Tosin luulisi, että tasokkaita hotelleja kiinnostaisi tehdä asialle jotain? Nämä, jotka lutikat saivat ihan kotiin asti riesakseen olivat tietenkin yhteydessä hotelliin ja vastaus oli tyyliin jotain "joo, pahoittelemme, meillä on ollut lutikkaongelma" ??? Kaikista inhottavinta asiasta tekee se, että vakuutusyhtiö ei korvaa mitään huonekaluja yms, jotka yleensä tällaisen episodin yhteydessä pitää hävittää. No, tietääpä ainakin itse olla ekstratarkkana kun lähtee hiihtolomalla reissuun...

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin Lapissa parin päivän reissulla muutama vuosi sitten ja tulin syötynä takaisin. Pari päivää meni ennen kuin puremat tunnistettiin, ja sinä aikana reppu oli ollut kotona purkamatta. Onneksi olin laiska, enkä levitellyt kamojani ympäriinsä :)

Kun diagnoosi oli tehty, tungin repun jätesäkkiin ja säkin saunaan, silti sieltä tupsahti yksi elävä lude, kun aloin sitä varovasti availla seuraavana päivänä. Reppu sisältöineen lensi välittömästi roskiin ja tilasin varmuuden vuoksi feromoneilla toimivia ludeansoja (http://www.tuholaistorjunta.com/liimalevyt.html) ja laitoin kaksipuolista teippiä sängynjalkoihin.

Yhdeksän ludehavainnotonta ja purematonta kuukautta myöhemmin uskoin jo, että niitä ei ollut tullut mukanani kotiini. Tunnistan silti tuon 61:n kuvauksen inhosta ja vihasta - ne olivat aika raskaita kuukausia, kun luulin jokaisen matolla näkyvän tumman pisteen olevan lutikka...

Suosittelen lämpimästi ennaltaehkäisyä ja varovaisuutta, nyt kun asiasta on tietoisuus noussut. Matkalaukut kiinni hotelleissa, patjojen tarkistaminen etukäteen. Itse en ollut luteita koskaan ajatellutkaan ennen tuota reissua, mutta se kyllä muutti suhtautumiseni. Eikä kyse tosiaan ole hotellin tähtiluokitukesta vaan siitä, että ihmiset, muutkin kuin suomalaiset, reissaavat niin paljon nykyisin ja tuovat ötökkänsä mukanaan.

Vierailija
22/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen kyllä aina välillä nähnyt noista uutisointia, mutta jos neljä tuttavaperhettä puolen vuoden sisällä on eri lomakohteissa havainnut noita tasokkaissakin hotelleissa niin en ihan niin yleisiä kuitenkaan ajatellut olevan.

Vähän ristiriitaista tietoa siitä kuinka kauan matkalaukkua pitäisi matkan jälkeen saunottaa tai vaihtoehtoisesti kamoja pakastaa, jotta kaikki lutikan eri asteet kuolisivat? Taitaa meillä nimittäin mennä hiihtolomareissun jälkeen kaikkien matkalaukut saunaan, ihan sama onko edes havaittu kyseisiä syöpäläisiä reissun aikana. Ei kai liian varma voi olla.

Vierailija
24/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan (vielä! *kopkopkop*) luteisiin törmännyt vaikka paljon töiden puolesta matkustelenkin ja joskus on pitänyt yöpyä vähän kyseenalaisemmissakin paikoissa. Silti oon ottanut tavaksi katsoa aina huolella sängyn ja sen ympäristön läpi, esimerkiksi luteiden ulosteet havaitsee melko helpostikin valkoisesta patjasta. Työreissuilla yleensä myös on sen verran vähän tavaraa, että laitan kaikki mukana olleet tekstiilit viikoksi pakkaseen matkan jälkeen. Ilmeisesti vähempikin aika kai riittäsi, mutta viikon aikana ainakin kaikki kuolevat munia myöten. Matkalaukkua säilytän aina viileässä parvekkeella ja pidempien reissujen jälkeen myös sen olen saunottanut.

Vierailija
25/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun olen varaamassa reissua niin tsekkaan bedbugregistry.com -sivuilta onko haluamassani hotellissa ollut lude-havaintoja. Eihän tuokaan täydellisesti auta ehkäisemään ongelmaa, mutta edes vähän.

Vierailija
26/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä Lontoossa suomalaisten suosimassa, hyvässä hotellissa luteet purivat käteni ja olkavarteni kauttaaltaani. Kotiin niitä ei tullut, koska pakastin kaikki matkalla olleet vaatteet ja kengät, matkalaukku meni roskikseen kun em jaksanut saunottaa sitä. Koko kesä meni pitkähihaisissa paidoissa,puremajäljet lähtivät vasta 3 k päästä.

Vierailija
27/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita ollut. Nyt vielä kun mainitaan niin syynätään oikein kunnolla. Aikasemmin lomalla jalassa purema jälki oli vaan hyttynen tai muu ötökkä, nyt katotaan niin tarkkaan kaikki niin löytyyhän sitä mitä vaan. Kouluissa sama homma aina ollut, nyt vaan netti luo paniikkia. Ei meillä muutaku pipoja ei saanut jättää hattu hyllylle ja siinä se.

Vierailija
28/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen aina matkalla tarkkana luteiden kanssa... Kuulemma etenkin New Yorkin hotelleissa ovat todellinen riesa. Hotellissa myös pidän tavarani aina matkalaukussa ja pidän matkalaukkuni aina kiinni, sekä luteiden että muiden ötököiden varalta.

Vierailija
29/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 09:47"]

Aina kun olen varaamassa reissua niin tsekkaan bedbugregistry.com -sivuilta onko haluamassani hotellissa ollut lude-havaintoja. Eihän tuokaan täydellisesti auta ehkäisemään ongelmaa, mutta edes vähän.

[/quote]

Kiitos vinkistä! 

Vierailija
30/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä hostellista hylkäsin 2 huonetta tekemäni ludetarkastuksen jälkeen. Kolmas huone kelpasi se oli luteeton ja eri talossa. Täytyy olla tarkkana. Dubrovnik

Vierailija
31/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu avartaa maailmankuvaa. Myös lutikoiden.

Vierailija
32/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen törmännyt lutikoihin tasan kerran, New Yorkilaisessa kolmen tähden hotellissa. Sain yhden pureman, silloin en tiennyt mistä oli kyse.

Vierailija
33/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niitähän on nykyään paljon. Muistakaa myös pakastaa kaikki esim.kirppikseltä, käytettynä ostetut lelut, vaatteet lamput jne.ÄLKÄÄ OSTAKO KÄYTETTYJÄ SÄNKYJÄ, SOHVIA YMS. Lutikat vaan leviää kun ihmiset eivät edes tiedä niistä mitään ja osaa olla varuillaan.

Niistä on TODELLA VAIKEA PÄÄSTÄ EROON! Netti tarinoita pullollaan.

Vierailija
34/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ainakin IF:ltä saa tuholaisvakuutuksen. En ole tutustunut vielä ehtoihin, mutta jos kattaa luteet ja torakat sekä huonekalujen vahingot niin ajattelin sen ottaa. En matkustele, mutta asun kauoungin vuokra-asunnossa ja tarkoitus vaihtaa isompaan. Siellä yleensä mamuja naapureina jotka niitä luteita levittää. Tuovat kotimaan matkoiltaan eivätkä kerro kenellekkään. Sori nyt vaan.

Vierailija
35/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lutikat imevät verta ja tekevät tuhojaan kunnes luterilainen kirkko erotetaan lopullisesti valtiosta!

Vierailija
36/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löytänyt tuholaisvakuutusta. Olisko linkkiä?

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:44"]

Nykyään ainakin IF:ltä saa tuholaisvakuutuksen. En ole tutustunut vielä ehtoihin, mutta jos kattaa luteet ja torakat sekä huonekalujen vahingot niin ajattelin sen ottaa. En matkustele, mutta asun kauoungin vuokra-asunnossa ja tarkoitus vaihtaa isompaan. Siellä yleensä mamuja naapureina jotka niitä luteita levittää. Tuovat kotimaan matkoiltaan eivätkä kerro kenellekkään. Sori nyt vaan.

[/quote]

Vierailija
37/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:49"] 

[/quote]
[/quote]

TV:ssä IF mainostaa tuholaisvakuutusta. En ole vielä itsekään käynyt katsomassa :)

Vierailija
38/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:49"]

[/quote]

[/quote]

Muistaakseni ei ole erityisesti nimellä "tuholaisvakuutus" tai vastaavaa vaan sisältyy kaikista mahdollisista laajimpaan kotivakuutukseen. Ja taisi siinä silti joku omavastuuosuus olla. Tosin lutikat voivat oikeasti aiheuttaa todella isot kustannukset kun torjuntakertoja vaaditaan pääsääntöisesti vähintään kolme-neljä ja tämän lisäksi vielä huonekalujen uusiminen yms. Ja sitten kun ne on saatu sun asunnosta pois, niin eiköhän ne parin kuukauden päästä taas ilmesty jostain toisesta asunnosta takaisin (jos siis asuu kerrostalossa. harvemmin päädytään koko talon myrkyttämiseen vaikka onhan se nyt sanomattakin selvää, että luteet vaeltavat karkuun asunnosta toiseen sitä mukaan missä milläkin hetkellä myrkytetään). Omakohtaista kokemusta ei luojan kiitos ole, mutta tuttavilla oli nämä ötökät riesana yli vuoden. Lopulta päätyivät myymään kerrostaloasuntonsa ja muuttivat uusien huonekalujen kera omakotitaloon.

Vierailija
39/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 09:47"]

[/quote]

Ihan nopeasti vaan kurkkasin tuota sivua, mutta ilmeisesti käsittää vaan Yhdysvaltojen ja Kanadan majoituspaikat? Tietääkö joku jotain hyvää maailmanlaajuista? Ollaan ensi viikolla lähdössä Dubaihin ja olisi kiva tsekata oman hotellin tilanne. Yhtä sivua jo katsoin, mutta en edes löytänyt listasta Dubaita tai Arabiemiraatteja, milläköhän nimellä sitten olisi pitänyt hakea? :D

Tosi hyvä, että näistä nykyään puhutaan! Enpä olisi ilman tätä keskustelua varmaan vilkaissutkaan ensi viikon lomalla hotellin sänkyjä. Sepä se kun kaikki ihmiset eivät bedbugseista edes tiedä tai tule ajatelleeksi, että niitä voi saada mistä vaan.

Vierailija
40/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkailen silloin tällöin, enkä koskaan ole kohdannut luteita. Majoitus on aina mahdollisimman tasokas, tai muuten ei ole mieltä lähteä ollenkaan - näin ollaan todettu. Ja eipä siinä, onhan niissäkin paikoissa mahdollisuus kohdata luteita, mutta on muutamia niksejä, joita olen AINA toteuttanut matkoilla ihan joka tapauksessa muidenkin ötököiden varalta, kuten että matkalaukkua EI ikinä säilytetä majoituspaikan lattialla EIKÄ avoimena muutoin kuin sen hetken verran, kun sieltä otetaan jotain pois. Matkalaukkutelineiden tai ylimääräisen sängyn päällä niitä pidetään matkan ajan. Vaatteita ei laiteta paikan kaappeihin sisälle lojumaan, vaan ainoastaan parhaat vaatteet laitetaan ripustimiin vaikkapa kaapin ovesta tai seinäkoukuista roikkumaan, eikä niitä myöskään pidetä lojumassa missä tahansa, likapyykit kerätään pussiin, joka ei loju lattialla, ja joka vielä kotiin lähtiessä käydään läpi, eli jokainen vaate hieman ravistellaan. Pöydillä olevat meikkilaukut ym. kurkataan lähtiessä, ennen kuin ne pakataan laukkuun.

Mitään ei koskaan ole kotiin mukana tullut tällä menetelmällä! Viehän se vähän enemmän aikaa, kyllä, mutta on todellakin kaiken sen arvoista. Kotona matkalaukut puretaan siten että pyykit lajitellaan ja pestään organisoidusti mahdollisimman pian, ja lajitellessa on jälleen tarkat silmät käytössä, ja lopuksi laukut imuroidaan sisältä ja ne viedään varastoon. Rasiat, purkit, tuliaiset ym. kurkataan läpi myös. Mä vähän luulen, että moni ei viitsi tehdä tähän tyyliin, monelle ei tulisi edes mieleenkään? Ja siksi ne juuri leviävätkin, ne ja monet muutkin ällöttävät pikkuötökät. Mutta tiedän tiedän, voihan niitä tulla vaikka kuinka tekisikin varotoimenpiteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi