Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lutikat nykyään todella näin yleisiä?

Vierailija
16.01.2015 |

Jo neljä tuttavaperhettä on puolen vuoden aikana törmännyt matkustellessaan lutikoihin. Yksi pariskunta onnistui tuomaan mokomat kotiinsa, muut onneksi saivat puremia jo hotellihuoneessa ja pystyivät näin matkan jälkeen estämään niiden kuljettamisen kotiinsa saunottamalla kaikki kamat. Ja kyseessä ei todellakaan ole paljon matkustelevat ihmiset vaan tyyliin kerran vuodessa lomamatkalla käyvät. Kaikki asuivat siisteissä hotelleissa Euroopan kohteissa eli ei missään Aasiassa tai muussa reppureissaajien valloittamissa kohteissa. Ja kyllä, tiedän että lutikat eivät paljon hotellin luokituksia katso eli niitä voi löytyä ihan viiden tähden hotelleistakin. Tosin luulisi, että tasokkaita hotelleja kiinnostaisi tehdä asialle jotain? Nämä, jotka lutikat saivat ihan kotiin asti riesakseen olivat tietenkin yhteydessä hotelliin ja vastaus oli tyyliin jotain "joo, pahoittelemme, meillä on ollut lutikkaongelma" ??? Kaikista inhottavinta asiasta tekee se, että vakuutusyhtiö ei korvaa mitään huonekaluja yms, jotka yleensä tällaisen episodin yhteydessä pitää hävittää. No, tietääpä ainakin itse olla ekstratarkkana kun lähtee hiihtolomalla reissuun...

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:45"]

Saunottamista ei pidetä tehokkaana keinona estää lutikoiden leviäminen matkatavaroista kotiin. Lutikat kuulemma tiputtautuvat sieltä laukuista saunan lattialle, jossa ei ole niin kuuma ja mönkivät sitten seinänrakoihin. Pakkanen ja pakastin on varmaan varmempi tappaja.

[/quote]

Ohjeena on pitää matkalaukkua ensin tunnin ajan kiinni ja sitten avata se. Tietääkseni jätesäkit kestää myös kuumennusta eli jos on sen kokonen matkalaukku, että sopii jätesäkkiin niin laukku säkkiin ja koko setti saunaan. Kaukana kiukaasta vaan. Saunassa tosin se ongelma, että vähän vaikea arvioida kuumeneeko kaikki kohdat laukun sisältä tarpeeksi kuumaksi. Kunnon paukkupakkanenhan olisi kaikista paras, niitä vaan ei ehkä ainakaan pk-seudulla hirveesti tuu lähiaikoina näkymään. Kauanko pitää olla pakkasessa? Yritin googletella - jossain sanottiin parin tunnin riittävän, mutta toisella sivustolla taas suositeltiin useampaa päivää.

Vierailija
2/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:44"]

Nykyään ainakin IF:ltä saa tuholaisvakuutuksen. En ole tutustunut vielä ehtoihin, mutta jos kattaa luteet ja torakat sekä huonekalujen vahingot niin ajattelin sen ottaa. En matkustele, mutta asun kauoungin vuokra-asunnossa ja tarkoitus vaihtaa isompaan. Siellä yleensä mamuja naapureina jotka niitä luteita levittää. Tuovat kotimaan matkoiltaan eivätkä kerro kenellekkään. Sori nyt vaan.

[/quote]

Itse asiassa paljon matkustavat ovat paljon suurempi riskiryhmä kuin mamut. Mamuilla ei yleensä ole varaa matkustella kuin max kerta vuodessa, mutta paljon liikkuvat bisnes tai "bisnes"matkustelijat ovat yleensä joka kuukausi reissussa ja yöpyvät eri kohteissa, joka lisää riskiä. Hotelliyöpyminen on aina iso mahdollisuus lutikoiden tuomiseen, sillä niin moni muukin on yöpynyt samassa hotellissa. Olen 10 vuotta sitten tehnyt kesätöitä keikkatyöläisenä Helsingin hienoimmissa kohteissa ja kyllähän siellä näkyi, ettei siivouskäytäntö ole kohdillaan, jos tuholaisten leviämistä halutaan ehkäistä.

Tässä näkyy syy siihen, miksi lutikat leviää http://www.stat.fi/til/smat/2013/smat_2013_2014-04-10_kat_010_fi.html
Korkeasti koulutetut ja nuoret matkustaa. Eihän koskaan aikaisemmin ihmiskunnan historiassa ole tavara ja ihmiset liikkuneet näin nopeasti paikasta toiseen. Samoin lutikat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:51"]

Asutko Suomessa? Löytyiskö pakkasta? Jos pelkäät puvun menevän pilalle, niin suojaa se muovilla. Jos on kesä, niin sitten vaikka viet ykköset pesulaan. Jos on varaa matkaan, niin on varaa myös varovaisuuteen.

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 13:41"]

Ei ole koskaan tullut luteita ainakaan kotiin saakka. Hotellissa tarkistan aina ekana sängyt. Ja uudestaan seuraavana aamuna. Matkalaukua ei säilytetä sängyllä eikä lattialla. Kotiin päin matkatessa kaikki on pakattu laukkuihin muovipusseihin. Pussit tyhjennetään suoraan pesukoneeseen tai viedään pihalle tai saunaan. Pesen myös ne vaatteet joita ei käytetä. Matkalaukkua en ole imuroinut, se säilytetään avovintillä jossa on kylmää ja vetoisaa. 

Etelänmatkoilla on yövytty 4-5 tähden hotelleissa. Euroopan matkoilla aina pienissä perhehotelleissa jossa omistajat asuu hotellin yhteydessä tai samassa rakennuksessa. Silloin ötökät on tarkemmin huolehdittu pois.

[/quote]

Pesetkö kaikki vaatteet 60 asteessa? Olen lähdössä viikon reissuun jossa muutama edustustilaisuus eli matkaan lähtee hienojakin vaatteita. En niitä millään uskaltaisi kuudessakympissä pestä ja yksiössäni ei saunaa ole ja pakastinkin on aika pieni eli en mitenkään saa useaa mekkoa sinne tungettua samaan aikaan. Mikäköhän neuvoksi?

[/quote]

Asutko Suomessa? Löytyiskö pakkasta? Jos pelkäät puvun menevän pilalle, niin suojaa se muovilla. Jos on kesä, niin sitten vaikka viet ykköset pesulaan. Jos on varaa matkaan, niin on varaa myös varovaisuuteen.

[/quote]

Kyllä asun Suomessa. Kuten totesin, mulla on sen verran pieni pakastin etten saa kaikkia vaatteita sinne samaan aikaan mahtumaan. Mutta eli siis eivät tule tiiviin muovipussin/jätesäkin läpi?  Harmikseni mulla ei edes parveketta ole :( En siis ennen ole edes tällaista asiaa tarkemmin ajatellut vaikka jonkin verran on tullutkin matkusteltua. Tuli ihan huono omatunto miten vastuuton olen ollut, kerrostalossa kun asun. Miten pesula ne käytännössä käsittelee sitten? Jos ei kestä minkäänlaista konepesua (yksi iltapuku tällainen ja aivan pakollinen reissun edustustilaisuuden kannalta). 

[/quote]

Ei kun tarkotin siis ihan ulkoota pakkasta :D Mutta jos ei ole parveketta, niin silloin saattaa olla ongelma. Kuukaudenhan lutikka voi selvitä normi lämpötilassa hengissä ilman verta, joten sulkisin puvun tiiviisti pussiin ja veisin kellariin 2kk. Lutikka voi mahtua vaikka millin raosta, joten pesulakäsittelyä silti suosittelisin. Todennäköistä ei ole, että puvussa on lutikoita, mutta munia kylläkin voi olla.

En tiedä, miten pesula käsittelee vaatteet, mutta sain Hong Kongista lutikoita matkaan hotellista. Pakotin hotellin maksamaan vaatteiden pesun minulle ja pesulaan veivät. Lutikattomina tulivat takaisin ja sain ylennyksen sviittiin edellisestä huoneesta.

Vierailija
4/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalauta että luin otsikon pariin otteeseen väärin...

Vierailija
5/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Ei kun tarkotin siis ihan ulkoota pakkasta :D Mutta jos ei ole parveketta, niin silloin saattaa olla ongelma. Kuukaudenhan lutikka voi selvitä normi lämpötilassa hengissä ilman verta, joten sulkisin puvun tiiviisti pussiin ja veisin kellariin 2kk. Lutikka voi mahtua vaikka millin raosta, joten pesulakäsittelyä silti suosittelisin. Todennäköistä ei ole, että puvussa on lutikoita, mutta munia kylläkin voi olla.

En tiedä, miten pesula käsittelee vaatteet, mutta sain Hong Kongista lutikoita matkaan hotellista. Pakotin hotellin maksamaan vaatteiden pesun minulle ja pesulaan veivät. Lutikattomina tulivat takaisin ja sain ylennyksen sviittiin edellisestä huoneesta."

Lutikka voi kylläkin parhaimmillaan selvitä jopa 8-12kk hengissä ilman yhtäkään veriannosta.

Vierailija
7/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 15:56"]

Tässä puupääohjeet http://sisatilojentuholaiset.fi/apua-tunnistukseen/vinkkeja-matkailijalle/

[/quote]

Tuon mukaan kemiallinen pesu tuhoaisi kaikki lutikan kehitysasteet eli kannattaa varmaan paremmat vaatteet viedä sitten pesulaan sellaiseen pesuun. Tuossa myös puhuttiin tahmeista lutikan munista. Miltäköhän helkkarilta sellaisetkin sitten näyttää, näkeekö edes paljaalla silmällä?

Hyhhyh, olen aina tiedostanut näiden olemassaolon mutta nyt vasta oikeesti alko miettiä, miten helppo niitä on huomaamattaan kotiin kuljettaa. Oon aika luulosairas ja olisin varmaan ihan paskana, jos heräisin jostain hotellihuoneesta iho täynnä paukamia :D Vaikka tekiskin kaikki noi toimenpiteet niin olisin ihan varma, että niitä on silti kulkeunut kotiin. Vai että vuoden voi selvitä ilman ravintoa?!?! Ei helvetti, mitä ihmeen ninjoja noi oikein on.

Vierailija
8/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
9/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan tullut luteita ainakaan kotiin saakka. Hotellissa tarkistan aina ekana sängyt. Ja uudestaan seuraavana aamuna. Matkalaukua ei säilytetä sängyllä eikä lattialla. Kotiin päin matkatessa kaikki on pakattu laukkuihin muovipusseihin. Pussit tyhjennetään suoraan pesukoneeseen tai viedään pihalle tai saunaan. Pesen myös ne vaatteet joita ei käytetä. Matkalaukkua en ole imuroinut, se säilytetään avovintillä jossa on kylmää ja vetoisaa. 

Etelänmatkoilla on yövytty 4-5 tähden hotelleissa. Euroopan matkoilla aina pienissä perhehotelleissa jossa omistajat asuu hotellin yhteydessä tai samassa rakennuksessa. Silloin ötökät on tarkemmin huolehdittu pois.

[/quote]

Pesetkö kaikki vaatteet 60 asteessa? Olen lähdössä viikon reissuun jossa muutama edustustilaisuus eli matkaan lähtee hienojakin vaatteita. En niitä millään uskaltaisi kuudessakympissä pestä ja yksiössäni ei saunaa ole ja pakastinkin on aika pieni eli en mitenkään saa useaa mekkoa sinne tungettua samaan aikaan. Mikäköhän neuvoksi?

[/quote]

Sama ongelma. Suurinta osaa vaatteistani ei voi pestä kuudessakympissä. Eikä saunaakaan ole. Olen joskus pakastanut lyhyen kaupunkiloman jälkeen, mutta jos 2 viikon reissulta tullaan niin ei kyllä pakastin riitä. 

Vierailija
10/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustin vielä pari vuotta sitten hyvin aktiivisesti ja olin tosi "hysteerinen" lutikoista. Siksi opettelin, ja suosittelen muitakin matkustavia opettelemaan, netistä ohjeita siihen miten huone kannattaa tarkistaa ennen kuin sinne rahtaa itseään tai kamojaan. Joka paikassa olen reissuilla (myös Suomen hotelleissa) tarkistanut huoneen ja olen näin ollen välttynyt ludepaikoilta. Ilmeisesti sen aika selkeästi pystyy huomaamaan jos paikassa on luteita. Nostakaa huoneessa lakanaa/petauspatjaa ja katselkaa sitä sängyn "kiinteää osaa" (ei vaihdettavia lakanoita). Yleensä niissä näkyy lutikoiden ulostejälkiä/verilänttejä. Samaten saattaa sängyn alla näky. Jos pystyy voi kurkkia listojen tai kaappien alle, koska lutikat majailee pimeissä koloissa.

Netistä löytyy paljon infoa ja myös havainnollistavia kuvia siitä, miltä lutikkasänky hotellissa näyttää.

Vierailija
11/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 15:51"]

Jumalauta että luin otsikon pariin otteeseen väärin...

[/quote]

Niin minäkin ekalla kerralla

Vierailija
12/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan meille aktiivisesti matkusteleville, saunattomille ja pikkupakastimisille, kaupunkiasujille keksitään lutikkahoitola? Eli kun tulee reissusta, voisi heittää kamat maksulliseen pakastimeen ajaksi x. Jättäisi laukun esim. lentokentän pisteeseen ja saisi sen kotiinkuljetuksella takaisin. Hmmm...

Vierailija
13/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on neuvottu illalla laittamaan mahdolliseen sängynjalkaan teippiä, siis teippi väärinpäin. Siitä sitten voi aamulla katsoa onko käynyt vieraita. Olen lähdössä Pariisiin ja enemmän pelottaa lutikat kuin terroristit. Neljän ja viiden tähden hotellit Pariisissa ovat hirveän kalliita, jouduin tyytymään 3 tähden hotlaan.

Vierailija
14/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 16:51"]

Milloinkahan meille aktiivisesti matkusteleville, saunattomille ja pikkupakastimisille, kaupunkiasujille keksitään lutikkahoitola? Eli kun tulee reissusta, voisi heittää kamat maksulliseen pakastimeen ajaksi x. Jättäisi laukun esim. lentokentän pisteeseen ja saisi sen kotiinkuljetuksella takaisin. Hmmm...

[/quote]

Hyvä idea.

Vierailija
15/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 16:52"]

[/quote]

Hyvä idea.

[/quote]

Siitä liikeidea kehitteille. Meillä oli Thaimaan matkalla vahva lutikkaepäily ja mielelläni olisin maksanut vaikka 100e tai enemmänkin siitä, että olis viisihenkisen perheen kaikki kamat vaan voinut jättää lentokentällä johonkin ludekäsittelyyn. Oli semmonen souvi että huhhuh, kerrostalossa asutaan ja kunnon pakkasia ei silloin muutenkaan ollut, sauna nyt onneksi löytyi mutta hyvä, että sinne edes sai kaikki matkalaukut mahtumaan. Oltiin kentältä kotona klo 3 yöllä ja ihan samalla sekunnilla alkoi saunottelu, pyykinpesu ja pakastus. Kahden viikon perhelomalla sitä tavaraa kun on aikamoisesti mukana.

Mulla yksi tuttu oli joulukuun alussa Lontoossa ja sai viimeisenä yönä tosi kutisevia puremia. Syynäsi sitten hotellihuoneen lattiasta kattoon eikä löytänyt yhtäkään lutikkaa tai merkkiäkään niiden jäännöksistä sängyssä/patjassa. Eli kai niitä silti voi olla vaikka ei silmällä näkiskään "epäilyttävää"? Tietenkin siis kannattaa tarkistaa huone heti ekaksi, mutta mä kyllä luulen että meillä jatkossa tehdään sama sauna+pesu+pakastusrumba jokatapauksessa. Sen verran harvoin reissataan, että pieni vaiva se loppuen lopuksi on tehdä vaikka aikaa meneekin.

Vierailija
16/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on neuvottu illalla laittamaan mahdolliseen sängynjalkaan teippiä, siis teippi väärinpäin. Siitä sitten voi aamulla katsoa onko käynyt vieraita. Olen lähdössä Pariisiin ja enemmän pelottaa lutikat kuin terroristit. Neljän ja viiden tähden hotellit Pariisissa ovat hirveän kalliita, jouduin tyytymään 3 tähden hotlaan.

[/quote]

No onneksi ne lutikat ei hotelliluokitusta pahemmin katso. ;) Tietysti tasokkaammissa hotelleissa varmasti reagoidaan asiaan vähän eri tavalla.

Vierailija
17/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. Jotain hyötyä siitäkin että on köyhä eikä pääse matkustelemaan..

Vierailija
18/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 09:28"]Jo neljä tuttavaperhettä on puolen vuoden aikana törmännyt matkustellessaan lutikoihin. Yksi pariskunta onnistui tuomaan mokomat kotiinsa, muut onneksi saivat puremia jo hotellihuoneessa ja pystyivät näin matkan jälkeen estämään niiden kuljettamisen kotiinsa saunottamalla kaikki kamat. Ja kyseessä ei todellakaan ole paljon matkustelevat ihmiset vaan tyyliin kerran vuodessa lomamatkalla käyvät. Kaikki asuivat siisteissä hotelleissa Euroopan kohteissa eli ei missään Aasiassa tai muussa reppureissaajien valloittamissa kohteissa. Ja kyllä, tiedän että lutikat eivät paljon hotellin luokituksia katso eli niitä voi löytyä ihan viiden tähden hotelleistakin. Tosin luulisi, että tasokkaita hotelleja kiinnostaisi tehdä asialle jotain? Nämä, jotka lutikat saivat ihan kotiin asti riesakseen olivat tietenkin yhteydessä hotelliin ja vastaus oli tyyliin jotain "joo, pahoittelemme, meillä on ollut lutikkaongelma" ??? Kaikista inhottavinta asiasta tekee se, että vakuutusyhtiö ei korvaa mitään huonekaluja yms, jotka yleensä tällaisen episodin yhteydessä pitää hävittää. No, tietääpä ainakin itse olla ekstratarkkana kun lähtee hiihtolomalla reissuun...
[/quote]

Lutkat ovat yleisempiä kuin lutikat.

Vierailija
19/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Pesen 60 kympissä. En omista edustusvaatteita. Sellaiset ehkä pakastaisin ja pesisin ohjeen mukaan. Luulisi pesuaineen jo tappavan.

Vierailija
20/81 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain luteita hostellista, Slovakiasta. Olin lomamatkalla siellä .Asuin silloin ulkomailla ja roudasin niiitä väliaikaiseen ulkomaan asuntooni. Kämppikselläni ei ollut puremia, minulla niitä oli. En edes jaksa muistella kuinka tapeltiiin siitä että olen luulosairas kun sanoin asunnossa olevan luteita:D näin erään yksilön kömpivän yöllä valonkatkaisijan takaa.. no,muutin kk sitten takaisin Suomeen. Osa tavaroista on yhä parvekkeella. Kaiken saunotin 80 asteessa (ilman löylyvettä) ja sen jälkeen pesin. Ei oo näkyny (koputan puuta). Vihasin käydä nukkumaan ja vihasin sitä jos heräsin yöllä, harvoin uskalsin enää nukahtaa. Kertakaikkisen inhottavia. Psyyke ei varmaan kestäisi jos niitä löytäisin täältä Suomen kodista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan