Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tapauksia, joissa ihminen on eri tilanteissa erilainen!

Vierailija
04.11.2021 |

Minä olin tänään tekemisissä erään ihmisen kanssa, joka tuli ja meni. Aina välillä hän oli ystävällinen ja hymyilevä, ja aina välillä tylympi ja vähäsanainen. En ymmärtänyt ollenkaan, kunnes huomasin, että hän on ystävällinen ja hymyilevä silloin, kun hänellä on silmälasit! Eli kun hän näkee, hän ottaa kontaktia ja toimii ystävällisesti, ja kun hän ei näe eteensä, hän ei ota kontaktia ja on ynseä.

Muita tilanteita, joissa vastapuoli on yhtäkkiä erilainen?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliseen älykkyyteen kuuluu ettei joka paikkaan laahaa samaa persoonaa. Et sinä uimassakaan käy vaatteet päällä ja saunassa istu talvitakissa. Pitää ottaa myös huomioon ympäristö ja seura missä on.

Höpö höpö. Olet teeskentelijä ja feikki kaiken aikaa, et älykäs.

Kun on oikeasti sinut itsensä kanssa ja tasapainoinen kypsä aikuinen ihminen, niin voi olla oma itsensä kaikkien kanssa, ilman mitään naamareita ja teatteria.

Te "sosiaalisesti älykkäät" ette edes itse tiedä ketä olette. Teidän identiteettinne ei perustu yhtään millekään.

Jos teiltä kysyy vaikka, että mitä ovat arvonne, niin vastaatte jotain pinnallista, ulkoaopittua, muodikasta tai jonkun mikä ei edes ole itseisarvo.

Oletko lapsi? 'feikki'? Mikä ihmeen feikki? Kai sentään olet aikuinen? Väitätkö että ihminen ei ole oma itsensä kun hänellä on tilannetajua? Ehkä sinä olet se jonka pitäisi hankkia itsetunto... Se vähentäisi turhaa raivoamista netissä.

Mitä raivoamista?

Vierailija
22/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuen missä olen   niin valitsen roolin.

Ensin katsotaan vastapuoli ja mukaudutaan sitte.

Esim töissä teeskentelen olevan sosiaalinen ja nauravan muiden jutuille yms.

Tuo on ongelmallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliseen älykkyyteen kuuluu ettei joka paikkaan laahaa samaa persoonaa. Et sinä uimassakaan käy vaatteet päällä ja saunassa istu talvitakissa. Pitää ottaa myös huomioon ympäristö ja seura missä on.

Jos vaihtaisit tuon persoona- sanan tilalle vaikka käytöstavat tai käyttäytyminen, niin voisit kuulostaa ihan fiksultakin.

Käytöstavat on aina. Pidän enemmän sanasta persoona, koska joissakin tilanteissa on hyvä olla peruspersoonansa vastainen. Silloin kokija näkee minut siinä tilassa ja roolissa ja se on minun persoona jos ei minua muualta tunne.

Vierailija
24/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilaiset roolit on varmasti tuttuja kaikille. Minua ärsyttää ehkä eniten ne henkilöt joiden rooli vaihtuu pelkästään keskustelukumppanin sukupuolen perusteella.

Ei varmasi ole.

On ihmisiä kenen ei tarvitse vaihdella mitään rooleja kun eivät alun alkaen ole olleet kuin omia itsejään.

Tähän tietysti joku haluaisi rientää sormi pystyssä viisastelemaan, että ette kai te pienelle lapselle puhu samallailla kuin kavereille, vaimolle/miehelle, mummolle, ukille, pomolle.

Ei tarvitse tulla viisastelemaan. Voin kertoa, ettei erilaisten sanavalintojen valitseminen seuralaisten henkisen kapasiteetin mukaan ole "roolien vaihtamista".

Sitä voi olla oma itsensä mummon kanssa, ja jättää alapääjutut pois. Sitä voi olla oma itsensä lapsen kanssa ja jättää samat jutut pois. Sitä voi olla oma itsensä Peran ja Pirkon kanssa ja letkauttaa mauttoman vitsin, jos tuntee tyypin ja tietää sen olevan ok.

Mitään roolia ei tarvitse pukea päälle kenenkään kanssa. Niin ellei ole "ei kukaan" "ei mikään" vaan joku ilman itseyttä ja OMAA identiteettiä. Silloin pitää larpata kaikkien kanssa jotain mitä ei ole. Ja silloin voi tietysti sepittää itselleen narratiivin "sosiaalisesti älykkäästä" mukautujasta.

Ei sitä roolia tarvitse erikseen mitenkään pukea päälle, vaan se tulee automaattisesti tilanteen muuttuessa. Ainakin minulla on useitakin rooleja, joissa olen ihan oma itseni. Eri rooleissa minusta vaan tulee esille erilaisia puolia ja piirteitä. Toki joskus joudun rooliin, jota en koe omakseni. Ne ovat erittäin rasittavia tilanteita, ellei rooli ole tietoinen valinta ja ennakkoon harjoiteltu.

Vierailija
25/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tuota paljon, varsinkin, jos joudun olemaan epämiellyttävien ihmisten kanssa tekemisissä. Se on myös itsensä suojelua.

Vierailija
26/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on oikeasti sinut itsensä kanssa ja tasapainoinen kypsä aikuinen ihminen, niin voi olla oma itsensä kaikkien kanssa, ilman mitään naamareita ja teatteria.

Te "sosiaalisesti älykkäät" ette edes itse tiedä ketä olette. Teidän identiteettinne ei perustu yhtään millekään.

Jos teiltä kysyy vaikka, että mitä ovat arvonne, niin vastaatte jotain pinnallista, ulkoaopittua, muodikasta tai jonkun mikä ei edes ole itseisarvo.

Oletko lapsi? 'feikki'? Mikä ihmeen feikki? Kai sentään olet aikuinen? Väitätkö että ihminen ei ole oma itsensä kun hänellä on tilannetajua? Ehkä sinä olet se jonka pitäisi hankkia itsetunto... Se vähentäisi turhaa raivoamista netissä.

Mitä raivoamista?

Määrittelit itsellesi sosiaalisen älykkyyden ja päätit suuttua määritelmästäsi ja alkaa nimitellä feikiksi. Etsit riitaa. Se on turhaa.

Vierailija
27/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä raivoamista?

Olen eri mutta just sitä teet. Oot tosi raskaan oloinen ihminen.

Vierailija
28/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihtaisit tuon persoona- sanan tilalle vaikka käytöstavat tai käyttäytyminen, niin voisit kuulostaa ihan fiksultakin.

Käytöstavat on aina. Pidän enemmän sanasta persoona, koska joissakin tilanteissa on hyvä olla peruspersoonansa vastainen. Silloin kokija näkee minut siinä tilassa ja roolissa ja se on minun persoona jos ei minua muualta tunne.

No huh huh. Ymmärrätkö itsekään mitä selität.

Vierailija
29/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä nyt taas on kun ei saa lainattua. No minä ainakin olen mennyt itseeni kaksin käsin koko elämäni ajan ja tämä on lopputulos :D. Se voi olla huono, mutta parhaani olen tehnyt. T. Teho-Tiina kanssa elävä

Voi se olla huono jos se Teho-Tiina toimii oikeaa sinua vastaan, lupailemalla kaikenlaista, koska on vain roolinaamarisi.

Sepä se kun se ei ole rooli eikä naamari vaan minä OLEN hetken se Teho-Tiina. Siksi puhuinkin oikeasta sivupersoonasta joka tulee esiin juuri niin kuin sivupersoonat tulee eli paineessa. Mulla ei ole näitä tämän luokan palavereja usein.

Vierailija
30/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä raivoamista?

Olen eri mutta just sitä teet. Oot tosi raskaan oloinen ihminen.

No mitä sitten? Eikö täällä saa keskustella jos on "raskaan oloinen ihminen".

Olenko raskaan oloinen jostain muusta syystä, kuin että kyseenalaista ja tuon oman mielipiteeni esiin.

Oikeastaan ei yhtään yllätä että olen "raskaan oloinen ihminen" (koko persoonaltani ilmeisesti), koska en ryhtynyt komppailemaan ja olemaan kiltisti samaa mieltä.

Se ei yllätä sen takia, koska te haluatte elää sellaisessa maailmassa (valhe teatterissa, feikkileikissä) jossa kaikki hymyilevät ällöttävää tekohymyä, jokainen nauraa toisen ihan aivottomille vitseille, ja kaikki on aina samaa mieltä kaikesta, sosiaalista liimaa eritetään ja tikistellään peräpää ruvella.

On muka kaikilla kivaa, ja on muka sosiaalisesti älykästä ja toimivaa.

BULLSHIT!!!!

Oikeasti siis ihan oikeasti sosiaalisesti älykkäät, näkevät teidän tekonaamarinne taakse, oikeasti älykkäät ihmiset kuulevat teidän teennäisen äänensävyn läpi.

Eivätkä oikeasti sosiaalisesti älykkäät ihmiset ARVOSTA siteä teidän lässytystänne.

Me arvostetaan AITOJA ihmisiä. Ilman tekonaurua, ilman alentuvaa lässyttämistä ja valehtelua.

Vierailija
31/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä nyt taas on kun ei saa lainattua. No minä ainakin olen mennyt itseeni kaksin käsin koko elämäni ajan ja tämä on lopputulos :D. Se voi olla huono, mutta parhaani olen tehnyt. T. Teho-Tiina kanssa elävä

Voi se olla huono jos se Teho-Tiina toimii oikeaa sinua vastaan, lupailemalla kaikenlaista, koska on vain roolinaamarisi.

Sepä se kun se ei ole rooli eikä naamari vaan minä OLEN hetken se Teho-Tiina. Siksi puhuinkin oikeasta sivupersoonasta joka tulee esiin juuri niin kuin sivupersoonat tulee eli paineessa. Mulla ei ole näitä tämän luokan palavereja usein.

Okei.

On varmasti vähän harvinaisempaa kuin tavalliset sosiaalisiin tilanteisiin roolileikkimiset.

Tämäpä tämä.

Mielestäni on aika lohdutonta jos JOKAINEN ihminen muka vaihtelee persooniaan koko ajan.

Persoona ja sivupersoonat kun ovat ihan eri asioita, kuin mistä "sosiaalisesti älykkäät" ilmeisesti ja toivottavasti puhuvat.

Vierailija
32/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivoaja, etkö oikeesti pysty näkemään miten hyökkäävästi ja alentuvasti kirjoitat. Kuulostaa sen takia lähinnä siltä että hoidatat jotain omaa traumaasi. Syyttömiä me täällä ollaan siihen traumaan.

Vierailija
33/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä raivoamista?

Määrittelit itsellesi sosiaalisen älykkyyden ja päätit suuttua määritelmästäsi ja alkaa nimitellä feikiksi. Etsit riitaa. Se on turhaa.

Itse etsit. Ja itse määrittelit sosiaalisen älykkyyden päin peetä.

Kyllä keskustelu palstalla SAA olla eri mieltä ja korjata toisen virheellisiä väittämiä.

Se ei ole riidan hakemista ellet itse siitä sellaista tee.

Onko sinulla kaikkien muidenkin sosiaalisesti älykkäisen persooniesi kanssa sama juttu? Että on vaikea kestää jos joku on eri mieltä tai kyseealaistaa sanomasi?

Onko kaikki persoonasi sellaisia ettei kestetä jos jollain on ihan OMA mielipide, eikä se ole sama kuin sinun feikkiroolinaamiopellearmeijasi?

Vierailija
34/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni koiraystäväni on naisten lemmikki ja valikoi kenestä miehestä pitää vai pitääkö ollenkaan.

Vierailija
35/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raivoaja, etkö oikeesti pysty näkemään miten hyökkäävästi ja alentuvasti kirjoitat. Kuulostaa sen takia lähinnä siltä että hoidatat jotain omaa traumaasi. Syyttömiä me täällä ollaan siihen traumaan.

Olen tietoinen, että kirjoitan napakkaan sävyyn.

En ylläty taaskaan yhtään, että inisette ja kitisette kirjoitustyylistäni.

Se ei yllätä, koska kun kitisee ja nillittää kirjoitustyylistä tai vaikka kirjoitusvirheistä, niin ei tarvitse argumentoida itse asiaa. Voi sillä tavalla kätkeytyä ja mennä piiloon.

Se on teille niin ominaista. Piiloutuminen, pakeneminen ja äimistely.

Olette niin siinä ällöttävässä teeskentelyfeikkimaailmassanne, että ette kertakaikkiaan kestä, jos jokaista teille sanottua lausetta ei ole höystetty kukkasin, sydämin, voisitteko, isikö, isisitkö, sössön sössön sööllä.

Vierailija
36/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Kuoli sitten tämäkin kiinnostava keskustelu. Tällä palstalla ei oikeasti voi nykyään keskustella enää mistään niin kuin aikuiset ihmiset. Aina tulee joku feikkipellenaamarihuutaja mölisemään.

Vierailija
37/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alentuva ihminen on ihan toisenlainen.

Alentuva ihminen on juuri sellainen teennäinen lässyttäjä.

Alentuva ihminen ei ole sellainen joka suoraan sanoo ja tölväyttää.

Tuo että aletaan toista kirjoittajaa "syyttää traumaattiseksi" on tyhmää.

Se on ihan samaa ad hominemia kuin "ota lääkkees".

Mitäpä jos kokeilisitte argumentoida ihan siihen asiaan josta teille "raivotaan"? Olisiko paha?

Vierailija
38/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhempani olivat yläkoulun opettajiani. Toista heistä vihasin opettajana. Poikansa kanssa olen ollut 16-vuotiaasta alkaen. Inhoamani opettaja oli (on edelleen) "siviilissä" ihana ihminen. Toinen taas oli opettajana sellainen perus, ja kotona ihan normaali tyyppi. Molemmat ovat rakkaita.

Vierailija
39/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin. Kuoli sitten tämäkin kiinnostava keskustelu. Tällä palstalla ei oikeasti voi nykyään keskustella enää mistään niin kuin aikuiset ihmiset. Aina tulee joku feikkipellenaamarihuutaja mölisemään.

Niin se on paha jos jollain on eriävä mielipide, ja siihen pitäisi osata jotain muutakin vastata kuin, että olet mölisijä ja raivoaja, jolla on trauma.

Vierailija
40/65 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

88%!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä