Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisisiko joku vääntää rautalangasta, miksi minun pitäisi olla huolissaan puolison alkoholinkäytöstä?

Vierailija
04.11.2021 |

Minä olen kasvanut absolutistiperheessä. En ole koskaan nähnyt alkoholiongelmaista lähipiirissä, enkä siis osaa tulkita, missä menee epänormaalius. Aina kuitenkin pelotellaan, että alkoholisti on sitä ja tätä.

Olen ollut yhdessä mieheni kanssa kymmenisen vuotta. Yhteisiä lapsia ei ole eikä tule.
Mies on suurkuluttaja. Juo viikossa 4-5 pulloa viiniä. Koskaan hän ei ole perunut menoja sen vuoksi, eikä pettänyt lupauksia. Hän ei örvellä eikä oksentele.

Mitä minun pitää tässä pelätä?
No joo, terveys voi pettää, mutta omapa on terveytensä. Ja rahatkin ovat hänen omiaan.
Mitä en ota huomioon?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin suuri määrä alkoholia vaikuttaa ihmisen aivokemiaan. Aivokemia taas siihen miten ihminen käyttäytyy, reagoi ja on vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Vuosikausien suurkäyttö on vääjäämättä vaikuttanut puolisosi persoonallisuuteen, mutta muutos on todennäköisesti tullut hitaasti ja ehkä et ole huomannut asiaa, kun se on tapahtunut vähitellen? Lisäksi (entisenä) addiktina sanon, että vaikka miten tuntuu, että addiktio ei vaikuta teidän suhteeseen, niin kyllä se vaikuttaa. Addiktille on tärkeintä se, että saa sitä asiaa josta on riippuvainen. Vaikka ei siltä sinusta näytäkään, niin sinä olet kakkosena ja alkoholi ykkösenä.  

Vierailija
42/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka miehesi nauttisi alkoholia vain iltaisin klo 20-22, alkoholin vaikutukset kehossa kestävät paljon pidempään. Moni alkoholisti sanoo, että alkoholi auttaa nukkumaan. Fakta kuitenkin on, että alkoholi veressä tekee unesta pinnallista. Ihminen tarvitsee nimenomaan syvää unta. 

Minkä ikäisiä olette? Onko miehesi juonut tuollaisia määriä pidempään kuin suhteenne on kestänyt? Jokaisen kroppa reagoi alkoholiin yksilöllisesti ja voi olla, että miehelläsi alkoholi ei ole vielä aiheuttanut suurempia fyysisiä tai psyykkisiä ongelmia. Suurkulutus kuitenkin rapauttaa sekä aivoja että muuta kroppaa, joten ongelmia on hyvin todennäköisesti tulossa. On itse asiassa huolestuttavaa, ettei miehesi käytös juuri muutu kännissä. Kertoo siitä, että känni on normaali olotila.

Myös krapulat ja onnettomuusriskit pahenee vanhetessa. Se päivä voi tulla yllättävänkin pian, kun miehesi ensimmäistä kertaa luistaa jostain sovitusta krapulan takia. Tai joutuu sairaalaan maksavaivojen vuoksi, tai kaatuu tai ihan mitä vaan.  I

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä