Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisisiko joku vääntää rautalangasta, miksi minun pitäisi olla huolissaan puolison alkoholinkäytöstä?

Vierailija
04.11.2021 |

Minä olen kasvanut absolutistiperheessä. En ole koskaan nähnyt alkoholiongelmaista lähipiirissä, enkä siis osaa tulkita, missä menee epänormaalius. Aina kuitenkin pelotellaan, että alkoholisti on sitä ja tätä.

Olen ollut yhdessä mieheni kanssa kymmenisen vuotta. Yhteisiä lapsia ei ole eikä tule.
Mies on suurkuluttaja. Juo viikossa 4-5 pulloa viiniä. Koskaan hän ei ole perunut menoja sen vuoksi, eikä pettänyt lupauksia. Hän ei örvellä eikä oksentele.

Mitä minun pitää tässä pelätä?
No joo, terveys voi pettää, mutta omapa on terveytensä. Ja rahatkin ovat hänen omiaan.
Mitä en ota huomioon?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieltä. Hänen pitäisi olla huolissaan. Sinun pitäisi olla huolissasi. Minä voisin olla huolissani.

Vierailija
2/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikossa 4-5 pulloa on paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä se sika

Vierailija
4/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies  onalkoholisti. Haluatko elää alkoholistin kanssa? Minua hävetäisi.

Vierailija
5/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1- Osaan kyllä suomen kielen, en vain viitsinyt korjata vieheitäni.

2- tiedän, että on paljon.

3- enkä jätä.

Ap

Vierailija
6/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lapsia, etkä välitä puolisosi terveydestä, ja teillä on omat rahat, ei sinulla ole mitään huolen aihetta. Jos ei sua häiritse jatkuva alkoholinkäyttö, niin mitä ihmettä sä edes täällä kyselet.

Vierailija
7/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin, miksi mies haluaa olla koko ajan viinipöhnässä. Eikö elämä ole kivaa muuten?

Vierailija
8/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies  onalkoholisti. Haluatko elää alkoholistin kanssa? Minua hävetäisi.

En itseasiassa tiedä, onko alkoholisti vai ”vain” suurkuluttaja. Kaikki suurkuluttajat eivät ole alkoholisteja, ja aboslutisti voi olla alkoholisti.

Vaikka hän olisi, niin MITÄ tarkalleen minun pitäisi hävetä?

Ap

Vierailija
9/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole lapsia, etkä välitä puolisosi terveydestä, ja teillä on omat rahat, ei sinulla ole mitään huolen aihetta. Jos ei sua häiritse jatkuva alkoholinkäyttö, niin mitä ihmettä sä edes täällä kyselet.

Kyselen etsiäkseni vastausta, onko jotain, mitä en ole osannut ottaa huomioon.

Ap

Vierailija
10/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei VIELÄ ole pettänyt lupauksia jne. Määrät kasvaa ja tilanteet muuttuu. Siksi olisin huolissani.

Vierailija
11/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin, miksi mies haluaa olla koko ajan viinipöhnässä. Eikö elämä ole kivaa muuten?

Ei hän ole viinipöhnässä kuin klo 20-22. Koko päivän aamuheräämisestä iltakahdeksaan asti ihan selvin päin.

Eikä hän joka ilta juo.

Minä en huomaa eroa, juoko vai ei. No, ehkä vähän puheliaampi, kun juo.

Ap

Vierailija
12/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei VIELÄ ole pettänyt lupauksia jne. Määrät kasvaa ja tilanteet muuttuu. Siksi olisin huolissani.

Niin, aina voi muuttua. Kymmenen vuotta menty nyt näin.

Ap

Vierailija
13/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalle kovaa tavaraa tuo viini. Samoin haimalle. Jos haluat pitää hänet puolisonasi, yritä saada terveystarkastukseen ja laboratoriotutkimuksiin, joissa näkyy kaikki veriarvot ja maksa-arvot. Ehkä se saisi miehen huomaamaan, että huvi tapahtuu terveyden kustannuksella.

Mitä voitte edes harrastaa yhdessä?

Vierailija
14/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa, että pystyt irrottautumaan hänen juomisestaan etkä yritä kontrolloida sitä. Alkoholinkäyttö on puolison oma asia. Moni alkoholistin läheinen pilaa elämänsä yrittäessään raitistaa toista ihmistä. Sinä osaat elää omaa elämääsi, etkä elä muiden ihmisten kautta.

Vierailija
15/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta ajattelee että alkoholisti on riskitekijä. Pyritään olemaan kunnon kansalaisia eikä alkoholismi sovi siihen yhtälöön.

-rattijuopot

-julkiset juopot (hengailee usein alkojen läheisyydessä)

-rähinäkännit

-taloushuolet

-terveyshuolet fyysiset ja psyykkiset

Vierailija
16/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksalle kovaa tavaraa tuo viini. Samoin haimalle. Jos haluat pitää hänet puolisonasi, yritä saada terveystarkastukseen ja laboratoriotutkimuksiin, joissa näkyy kaikki veriarvot ja maksa-arvot. Ehkä se saisi miehen huomaamaan, että huvi tapahtuu terveyden kustannuksella.

Mitä voitte edes harrastaa yhdessä?

Matkaillaan, mökkeillään, käydään kuntosalilla, lasketellaan. 

Miksi emme voisi harrastaa yhdessä...?  Emme me iltaisin mitään harrasteta.

Ap

Vierailija
17/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hienoa, että pystyt irrottautumaan hänen juomisestaan etkä yritä kontrolloida sitä. Alkoholinkäyttö on puolison oma asia. Moni alkoholistin läheinen pilaa elämänsä yrittäessään raitistaa toista ihmistä. Sinä osaat elää omaa elämääsi, etkä elä muiden ihmisten kautta.

Varmasti yrittäisin kontrolloida, jos siitä tulisi lieveiömiöitä, kuten lupausten perumisia, tai hän sammuisi ympäriinsä. Sitten olisin raivona. 

ap

Vierailija
18/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni suurkuluttajan määrät eivät suurene, mutta riippuvaisen määrät suurenee. 

Vierailija
19/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on samassa tilanteessa eikä häntäkään häiritse asia yhtään. Mies on mukava ja hyvällä tuulella, kun ottaa pari lasillista illalla. Välillä on juomatta viikon tai pari. 

Vierailija
20/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti yrittäisin kontrolloida, jos siitä tulisi lieveiömiöitä, kuten lupausten perumisia, tai hän sammuisi ympäriinsä. Sitten olisin raivona. 

ap

OoKoo. Silloin olisit kuin kuka tahansa alkoholistin läheinen, joka on menetänyt oman elämänhallintansa yrittäessään kontrolloida toisen ihmisen alkoholinkäyttöä. Kannattaa päättää jo nyt, että vaikka mitä tapahtuisi, et sorru sellaiseen. Jos noin kävisi, ottaisit eron. Jos et haluaisi erota, hyväksyisit puolison etenevän ja hoitamattomana aina ennenaikaiseen kuolemaan johtavan sairauden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi