Kävitkö huippulukion? Millaista oli, rankkaako?
Kerro.
Kommentit (9)
En muista keskiarvoa mutta kaupungin korkein se oli. Ihan normaalia opiskelua minusta, koko kaveripiiri sai hyvät YO-arvosanat.
Kävin, mutta ei 80-luvulla vielä ollut niin rankkaa kuin nykyään. Tytär kävi myös, hänellä oli stressiä, mutta oli valmiiksi erittäin kunnianhimoinen eikä koulu sitä ainakaan vähentänyt. Mutta siitäkin selvittiin, pääsi yliopistoon ensiyrittämällä haluaamaansa koulutusohjelmaan ja on jo ammatissa, missä menestyy erinomaisesti. Koulustressistä oli tavallaan hyötyäkin, kun opeteltiin käsittelemään siihen liittyviä asioita. Samanlaista ja pahempaakin stressiähän on työelämässäkin.
Eikös huippulukiossa ole ihan sama opetussuunnitelma?
Uskoisin, että rankkaa huippulukiossa opiskelusta voi tehdä ns. kilpailu.
Minä olisin päässyt kai mihin tahansa lukioon (keskiarvo 9,6), mutta menin taidelukioon. Opiskelin musiikin lisäksi ihan mitä sattuu, ja keskiarvo tippui alle yhdeksään. Lisäksi kirjoitin mielestäni surkeat paperit (L, E, E, M, M).
Vanhemmat sitä odotti minusta jotain suurta, mutta musta tulikin jokapaikanhöylähörhö ja aivan keskinkertainen humanisti.
Olisi varmaan ollut pitkällä tähtäimellä vähemmän rankkaa mennä kilpailemaan kympeistä opiskelijakavereiden kanssa. Nyt tulen valmistumaan työttömäksi, ja soittelen tulevaisuudessa iltaisin yksin kitaraa ja itken.
Vierailija kirjoitti:
Eikös huippulukiossa ole ihan sama opetussuunnitelma?
Uskoisin, että rankkaa huippulukiossa opiskelusta voi tehdä ns. kilpailu.
Minä olisin päässyt kai mihin tahansa lukioon (keskiarvo 9,6), mutta menin taidelukioon. Opiskelin musiikin lisäksi ihan mitä sattuu, ja keskiarvo tippui alle yhdeksään. Lisäksi kirjoitin mielestäni surkeat paperit (L, E, E, M, M).
Vanhemmat sitä odotti minusta jotain suurta, mutta musta tulikin jokapaikanhöylähörhö ja aivan keskinkertainen humanisti.
Olisi varmaan ollut pitkällä tähtäimellä vähemmän rankkaa mennä kilpailemaan kympeistä opiskelijakavereiden kanssa. Nyt tulen valmistumaan työttömäksi, ja soittelen tulevaisuudessa iltaisin yksin kitaraa ja itken.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.
Kävin. Sisäänpääsyraja oli reilu 9 kun aloitin lukion n. 15 vuotta sitten. Lukio sijaitsi varakkaalla alueella ja iso osa opiskelijoista tuli rikkaista perheistä. Monet tähtäsivät lääkikseen, teknilliseen tai oikikseen.
Meillä oli kuitenkin todella hyvä yhteishenki. Ei ollut keskinäistä kilpailua eikä ollut väliä kuka tuli rikkaasta perheestä ja kuka ei (esim. itse en tullut). Menomme oli hyvin tervehenkistä. Rankkuuteen vaikutti siis vain se mitä ja kuinka paljon itse valitsi opiskella.
Ei ollut rankkaa. Itse asiassa koin että opiskelu oli monin paikoin vähemmän holhoavaa kuin normilukiossa. Oli aika yleistä että opettaja oletti meidän jo osaavan ne perusasiat (tai oppivan ne itse lukemalla) joten ne tunnit olivat enemmän syventävää opiskelua jossa saattoi oll paljonkin keskusteluja ja yhdessä pohtimista. Minulle se sopi paremmin kuin perinteinen pänttääminen.
Rankkaa oli ehkä vain se että jokainen kaveri odotti ilman muuta sinun tähtäävän kirjoituksissa vain parhaisiin arvosanoihin aineessa kuin aineessa. Opettajat eivät ehkä niinkään. Heillä oli realistisempi suhtautuminen ja ymmärrys siitä että välillä voi myös epäonnistua.
Kävin, Mäkelänrinteen urheilulukion. Elämäni parasta aikaa! Hyvä henki, loistavat opettajat ja puitteet. Korkeatasoista opetusta ja valmennusta.
Vierailija kirjoitti:
Kävin, Mäkelänrinteen urheilulukion. Elämäni parasta aikaa! Hyvä henki, loistavat opettajat ja puitteet. Korkeatasoista opetusta ja valmennusta.
Onko Märsky huippulukio? Mikä sisäänpääsyraja?
Kävin lukion, sisäänpääsyraja taisi olla jotain 8.8 tai 9.1 tai jotain sellaista.
Opiskelu ei ollut erityisen rankkaa. Rankkaa oli kuunnella joidenkin kuspäiden juttuja luokassa, nämä sikarikkaat eivät tunne käsitettä empatia tai sanontaa omakehu haisee.
Rankkaa oli myös pitkät koulumatkat julkisilla aamuin illoin, joka venytti päivää 2-2,5 h joka päivä. Tosin bussissa ehti hyvin tehdä läksyt ja lukea kokeisiin. Kirjoitin 4*L ja 2*E eli ihan hyvin meni.