Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuulkaas, kyllä yläkoululainen tarvitsee välipalarahaa!

Vierailija
15.01.2015 |

Ihmettelen tuota teinin kuukausiraha keskustelua. Oletteko ajatelleet, että koulupäivä kestää yleensä 8-15 tai jopa 16 ja lounas syödään yleensä klo 11, jopa aiemmin. Teineillä on kouluss iltapäivällä KILJUvA nälkä ja kouöujen välipalakiskat ovat tietty maksullisia....

Olen antanut yläkoululaiselle 50 e / kk "välipalarahaa". Sillä hän ostaa välipalat, 1-2 e päivässä ja loput on sitten sitä taskurahaa. En voisi lähetttää lasta koko päiväksi koulutielle ilman latin latia! Ei nykynuori pärjää rahattomana.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
2/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on pitkinä koulupäivinä mukana esim. pari mandariinia ja itse leivottu myslipatukka, vesipullo kulkee aina mukana. Opiskelen siis ammattikorkeakoulussa ja kahviosta saa sämpylöitä yms. mutta omaat eväät tulevat halvemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 18:36"]Koulua muutamana päivänä viikossa klo.8-16 (loput 8-15, 9-15 tms) koulumatkat on päälle tunti, ruokkis alkaa useimmiten klo.10:30-10:45 ja kotona olen klo.17-18 välillä ja hengissä olen pysynyt. Kolmesti viikkoon rankemmat treenit vieläpä.

Saan kuukaudessa 40e ja siitä maksan ruuat muualla, kuin kotona (kouluruoka tietty ilmainen), vaatteet ja meikit. Hyvin olen pärjännyt. Jos on isompaa hankintaa, esim talvitakki, niin porukat maksaa sen kokonaan, tai edes osan siitä. Leffamässyt maksan itse, mutta joskus porukat antaa leffalippuja.

Asun yhdessä isoimmissa kaupungeista Suomessa, joten ei voi heittää "maalla erillaista"-korttia. Nuorenkin pitää tajuta, ettei rahaa tuosta vain ilmesty sun tilille. Rahan sijaan suosittelen pakkaamaan evät mukaan, muuten rahat menee todennäköisesti mässyyn ja limsaan. Ei meidän kioskista muuta oikeastaan saa edes ostettua.

t. 16v
[/quote]

En oikein usko 15minuutin ruokailuun koulussa. Sen pituus on 30min... Oletko edes koululainen?
T. Lukiolaine jolla on ollut ruokkis 30min 12 vuotta...
[/quote]

Ruokailu _alkaa_ klo.10:30-10:45. Lukemisen ymmärtäminen, opetetaanko sitä sun lukiossa? :) Virallisesti ruokkis alkaa vasta klo.10:45, mutta jos pidetään tunnit yhteen, niin päästään aiemmin ruokkikselle. En missään vaiheessa väittänyt ruokkiksen olevan vain 15min.

t. 16v

Vierailija
4/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin miten me ratkaistiin asia, kun oltiin tuon ikäisiä. Yhtä pitkiä koulupäivät ja ruokailu jopa jo 10:30, eikä kouluissa ollut mitään mistä ostaa ruokaa. Muistelen, että harrastus päivinä mulla oli joskus eväät. Lukiossa sitten olikin kauppa lähellä ja koulun alueelta sai poistua, joten sieltä joskus haettiin mandariinin tai karkkia. Valmiita välipaloja en muista kaupoissa silloin vielä olleen.

Ei sillä, etteikö saisi antaa teinille välipaloihin rahaa, mutta jos rahat on tosi tiukalla, olisiko eväät fiksumpi vaihtoehto? Toki jos koulun kioskit ovat halpoja, silloin kannattaa hyödyntää niitä.

Vierailija
5/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä anneta kyllä tuollaisiin rahaa. Eikä meidän teini kyllä käy edes ruokailussa, eiköhän se sinne opi menemään kunhan on tarpeeksi nälkä.

Vierailija
6/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teinin koulussa ei ole mitään paikkaa mistä saisi välipalaa ostettua ja koulun alueelta ei saa poistua... Banaani/omena ja myslipatukka on aina mukana, lokerossaan pitää myös pilttejä ja jotain keksejä jos kauhea nälkä tulee.

Vierailija
7/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omana kouluaikana koulussa sai vielä välipalan, en tosin muista oliko yläasteella. Mutta samanlainen eväs se sopisi nykyäänkin, lantun tai kaalin palanen, porkkana tms., nehän säilyykin hyvin.

Vierailija
8/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh vastaaja 22. Harrastukset on moni aloittanut jo 5-7v. ja ei niitä yläkoulun takia hylätä. Toiset lojuu kartsalla ja toiset saa hyvä kunnon ja terveet elämäntavat urheilun parissa. T. Kilpauimarin äiti.

Vierailija
9/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh, opettakaa lapset käymään syömässä koulussa, ja eikä mitään näkkäriä ja lautasella kärpäsen paskan kokoinen lämminruoka.
Ei ollut 20 vuotta takaperin mitään välipala mahdollisuuksia, ellei sitten ottanut kotoa jotain. Surullista nähdä jannut ostamassa välitunnilla vaan energiajuomia ja karkkia, sekö on hyvä välipala?

Vierailija
10/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään saanut yläasteella koulualueelta poistua mutta pakkohan kauppaan oli lähteä ostamaan ruokaa kun ruokalassa oli kumiperunoita ja klimppisoosia.

Vierailija
11/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne koulun välipalat on kyllä ihan täyttä paskaa, meillä ainakin myynnissä jotain pizzapaloja, leivonnaisia, pannukakkua, jugurttia, pillimehuja ja myslipatukoita.... pelkkää sokerihöttöä siis. Lapset käy lisäksi kaupassa hakemassa karkkia ja energiajuomia, välipalakoneesta tilaavat limua ja jotain suklaakuorrutettuja välipalapatukoita... tosi kiva meille opeille kun nuoret käy ihan ylikierroksilla, eivät syö ruokailussa kunnolla kun vanhemmat antavat just taskurahaa, millä ostetaan sitä huonoa välipalaa. Huomaa kyllä käytöksestä kun nuoret elää koko koulupäivän limulla ja sokeripatukoilla. Pliis ne rahahanat kiinni, niin alkais nuoretkin syömään kunnolla sitä ruokaa kun ei olis rahaa ostaa epäterveellisiä juttuja.

Jos ei kouluruualla pärjää koko päivää, niin sitten eväiksi vaikka hedelmää ja ruisleipää !

Vierailija
12/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulua muutamana päivänä viikossa klo.8-16 (loput 8-15, 9-15 tms) koulumatkat on päälle tunti, ruokkis alkaa useimmiten klo.10:30-10:45 ja kotona olen klo.17-18 välillä ja hengissä olen pysynyt. Kolmesti viikkoon rankemmat treenit vieläpä.

Saan kuukaudessa 40e ja siitä maksan ruuat muualla, kuin kotona (kouluruoka tietty ilmainen), vaatteet ja meikit. Hyvin olen pärjännyt. Jos on isompaa hankintaa, esim talvitakki, niin porukat maksaa sen kokonaan, tai edes osan siitä. Leffamässyt maksan itse, mutta joskus porukat antaa leffalippuja.

Asun yhdessä isoimmissa kaupungeista Suomessa, joten ei voi heittää "maalla erillaista"-korttia. Nuorenkin pitää tajuta, ettei rahaa tuosta vain ilmesty sun tilille. Rahan sijaan suosittelen pakkaamaan evät mukaan, muuten rahat menee todennäköisesti mässyyn ja limsaan. Ei meidän kioskista muuta oikeastaan saa edes ostettua.

t. 16v

Vierailija
13/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä evästä sun lapsi ostaa?

Vierailija
14/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkipalakulttuuri on omalta osaltaan edesauttanut sitä, että nuoret (tytöt) eivät syö koulussa lounasta, vaan syövät vain välipalan. Esim Ranskassa vain pikkulapset syövät välipaloja, muut pärjäävät hyvin ilman.

Vierailija
15/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule nälkä kun syö kunnolla. Oma moka jos pelkää rasvan käyttöä.
Iso aamupala (täytetty munakas), koulussa iso ruoka-annos, kunnolla salaatinkastiketta ja leivän päälle voita jos on. Rasvaista maitoa jos on.

Vierailija
17/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
18/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin Helsingissä ja Espoossa yläkouluiss myydään iltapäivällä välipalaa, esim. jogurttia, vanukkaita, karjalanpiirakoita, hedelmiä, sämpylöitä, patonkia ja ihan sitä pullaa /munkkia. Karkkia ei ole myynnissä, mutta limuautomaatti monessa koulussa on. Hinnat on halpoja, jo 50 sentillä saa vaikka jogurtin tai karjalanpiirakan. Teinit on iltapäivällä väsyneitä ja välipala antaa energiaa. Ja jono siellä välipalakiskalla on pitkä!

t. ope -ja syön itsekin välipalaa, tosin eväitä, sillä minulla on opehuoneen jääkaappi ja kahvinkeitin käytössä. Ettekö te nihilistivanhemmat käy itse kahvitauolla koko päivänä?

Vierailija
19/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ostaa koulun välipalakiskasta usein karjalanpiirakan tai jugurtin. Tai sitten Alepasta (koulun vieressä) paistopisteestä jotain ja pillimehun. On sillä joskus myslipatukkakin mukana. Ja silloin tällöin menee koulun jälkeen iltapäivällä kavereiden kanssa Subiiin tai Mäkkiin. 190 cm aktiivinen nuorimies kyseessä. Koulumatkaankin menee tunti, eli tulee kotiin nelljän viiden aikaan kiljuvan nälkäisenä.

t. Ap.

Vierailija
20/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitkä koulupäivä niin poika todellakin ostaa välipalaa vaikka syö aamupalan ja ruuan koulussa. Toisen välipalan syö heti kun pääsee kotiin. Sitten vielä päivällinen ja 2 iltapalaa. Ja juu ei ole läski vaan pulkannaru...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi