Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoitomaksuista, mitä ihmettä?

Vierailija
15.01.2015 |

Eli, olen ollut 6kk määräaikaisessa työsuhteessa, joka loppuu tämän kuun lopussa. Olen päättänyt lukea kevään ajan yliopiston pääsykokeisiin tämän jälkeen, jotta pääsisin paremmin työllistävälle alalle. Lähetin tästä tiedon päivähoitomaksuyksikköön (että palkkatyöni loppuu, olen itse säästänyt rahaa jotta olisi mahd. lukea pääsykokeisiin ja elää säästöillä). Nyt sitten lähettivät tiedon, että haluavat opintotodistuksen/ todistuksen kouluun pääsemisestä. Eihän minulla sellaista vielä ole, joten onkohan niin, ettei lapsellani ole oikeutta päivähoitopaikkaan jos minä en työskentele täysipäiväisesti? Tai joudunko maksamaan täysiä hoitomaksuja, vaikka tuloni ovat 0 euroa tuolta ajalta? Tilanne se, että töitä koko ajan tarjolla pätkissä matalapalkka-alalla, olen väsynyt tähän ja siksi toiveena opiskelut. 

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei pääsykokeisiin lukeminen ole työtä! Kyllä on, jos esim. Oikiksessa tai lääkikseen aikoo sisään päästä! T. Oikkariopiskelija

Vierailija
22/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP pääsisi kyllä helpommalla, kun ilmoittautuisi työttömäksi, ottaisi rahat ja saisi todistuksen työkkäristä ja byrokratia olisi tyytyväinen. Sitten jos jotain tarjoaisivat ottaisi vaan vastaan karenssin. Kalliimmaksi tämä yhteiskunnalle tulisi, mutta byrokratia ja näemmä myös ihmisten asenteet, on rakennettu pitämään tuota ratkaisua paljon hyväksyttävällä ja kuin pyrkimystä tulla toimeen omillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:16"] No eihän sinun ilman rahaa kannata olla koska saat työttömyyskorvaustakin. Tuskin tällaisena aikana pahemmin työkkäristä töihin hätyyttelevät. Olet työttömänäkin oikeutettu saamaan lapselle puolipäiväpaikan. Itsekin luin pääsykokeisiin kun lapsi oli pieni, siitä ei todellakaan olisi tullut mitään ellei lapsi olisi ollut päiväkodissa. [/quote]   En aio ilmoittautua työttömäksi, koska olen lähes vuoden säästänyt tätä opiskeluaikaa varten, jotta saisin rauhassa keskittyä opiskeluihin. En ole koskaan saanut työttömyyskorvausta, aina olen omilla säästöilläni elellyt. AP [/quote] No ihan miten vaan. Voin kuitenkin luvata että säästöjäsi tulet todellakin tarvitsemaan opintojesi aikana. Mitä jos et pääsekään kouluun? Minusta nyt on vaan tyhmää olla ottamatta vastaan sitä mihin on oikeutettu.

[/quote]

No, enhän minä todellisuudessa ole työnhakija, koska luen pääsykokeisiin joka päivä useita tunteja, miksi siis ilmoittautuisin sellaiseksi? Olen nyt tosissani säästänyt tätä varten ja sitäkin enemmän tosissani menossa sisään, joten aion vain keskittyä lukemiseen. Valitettavaa, että Suomi on niin byrokraattinen ettei se tue tällaista yritteliäisyyttä. Aion silti toteuttaa aikeeni. Ihmettelen vain, miksi maksaisin korkeinta hoitomaksua tältä ajalta. ap

[/quote]

Jos olet ilmoittanut olevasi opiskelija, sun pitäisi toimittaa opiskelutodistus koska opiskelijalle maksut on 0e. Nyt et kuitenkaan ole opiskelija etkä siis voi tuota todistusta toimittaa, joten kun jätät liitteet toimittamatta niin maksu on automaattisesti maksimi. Kannattaisi siis soittaa sinne ja sanoa että et ole opiskelija etkä työnekijä etkä työtönkään, vaan yksinkertaisesti olet kotona ja luet pääsykokeisiin ja tulot on 0e. Niin se asia selviää. Sä olet nyt itse antanut väärää tietoa joten älä ihmettele jos päätöskin on vääränlainen...

Vierailija
24/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aiot hakea?

Vierailija
25/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap on kyse siitä, mitä lapsesi päivähoito maksaa. Jos et ole ilmottautunut työttömäksi määräytyy maksusi työsuhteen palkan mukaan. Siksi sinun pitää ilmottautua työttömäksi. Muuten päivähoidolle ei kuuli opiskeletko,käyt työssä vai olet kotona. Subjektiivisen päivähoidon rajaamista on ehdoteltu, siitä ei ole vielä päätöstä,joten vanhalla tavalla mennään. Ja lapsen kanssa pääsykokeisiin lukemisesta ei tule mitään. Onnea pääsykokeisiin ja lukuintoa!

Vierailija
26/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei pääsykokeisiin lukeminen ole työtä! Kyllä on, jos esim. Oikiksessa tai lääkikseen aikoo sisään päästä! T. Oikkariopiskelija

[/quote]

On toki, mutta ei siinä mielessä, mitä tässä ketjussa tarkoitetaan. Käy työ- ja sosiaalioikeuden tentti, niin ymmärrät kyllä...

Vierailija
27/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota koko kevään "lukemista" 8 h päivässä en oikeasti ihan ymmärrä. Pääsin itse sisään yliopistoon kahden viikon aktiivisella lukemisella.

Vierailija
28/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:46"]

Nyt ap on kyse siitä, mitä lapsesi päivähoito maksaa. Jos et ole ilmottautunut työttömäksi määräytyy maksusi työsuhteen palkan mukaan. Siksi sinun pitää ilmottautua työttömäksi. Muuten päivähoidolle ei kuuli opiskeletko,käyt työssä vai olet kotona. Subjektiivisen päivähoidon rajaamista on ehdoteltu, siitä ei ole vielä päätöstä,joten vanhalla tavalla mennään. Ja lapsen kanssa pääsykokeisiin lukemisesta ei tule mitään. Onnea pääsykokeisiin ja lukuintoa!

[/quote]

Siis missä on määritelty, että päivähoitomaksu määrittyy edellisen työsopimuksen palkan mukaan, jos ei ole ilmoittautunut työttämäksi tai ole opiskelupaikkaa? Minä en löytänyt tällaista tietoa mistään, kaikkialla puhutaan vain tulojen mukaan määräytyvistä maksuista. Ei sen mukaan, mitä ne tulot ovat olleet joskus aiemmin, jossain määräaikaisessa pätkätyössä.

Vierailija
29/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä AP:n logiikkaa.

Monet ihmiset ihan oikeasti käyvät töissä ja opiskelevat samaan aikaan/hoitavat lasta kotona ja opiskelevat samaan aikaan/käyvät töissä ja/tai koulussa ja lukevat pääsykokeisiin.

Pääsykokeisiin lukeminen ei ole työtä tai opiskelua. Et ilmoittaudu työntekijäksi, työttömäksi/työnhakijaksi tai opiskelijaksi. Miksi sinun pitäisi saada lapselle hoitopaikka/maksaa alempaa hoitomaksua, jos ilman noita kriteerejä laitat lapsesi hoitoon 6-8h/päivä? Kun ne hoitopaikat muutenkin on kiven alla ja ne voisi mielestäni pitää vapaana niitä oikeasti tarvitseville.

Vuorokaudessa on lukemiseen hyvin tunteja, vaikka ei lapsi ei hoidossa olisikaan. Voit lukea lapsen päikkäreillä, jos lapsi päikkärit nukkuu. Voit herätä ennen lasta pari tuntia ennen ja/tai lukea, kun lapsi on mennyt nukkumaan. Näinhän se normaalisti menee? Itse ainakin teen töitä kotona, kun lapsi on kipee, ja pakkohan se on organisoida.

Vierailija
30/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tottakai he haluavat opiskelutodistuksen koska ilmoitit aloittavasi omaehtoisen opiskelun. Pääsykokeisiin lukeminen ei nimittäin ole opiskelua... Soitat nyt sinne varhaiskasvatustoimistoon uudestaan ja selität että olit ymmärtänyt väärin. Sanot, että työt loppuu, joten jäät kotiin lukemaan pääsykokeisiin etkä siis saa tältä keväältä mistään mitään rahaa vaan olet säästänyt elämiseen menevät rahat. Päivähoitomaksuun vaikuttaa vain tulot, ei sun muu omaisuus, joten jos ei ole tuloja ei ole päivähoitomaksujakaan vaikka tilillä olisikin rahat elämiseen koko keväälle.

[/quote]

Miten niin jos ei ole tuloja, ei ole päivähoitomaksujakaan. Tietysti on se perusmaksu. Ja entäs mahdollisen puolison tulot?

Vierailija
31/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no vaikka se nyt ei oleellista olekaan, niin kyllä minäkin viime keväänä luin yliopiston pääsykokeisiin niin, että mulla oli kotona 1 ja 2 vuotiaat lapset ja mies oli mukavasti helmikuu-toukokuu välisen ajan ulkomailla työkomennuksella. Olihan se rankkaa, kaikki päiväuniajat ja illat ja joskus vähän yötäkin meni lukiessa, ja viikonloppuisin vein lapset joskus päiväksi esim. isovanhemmille ja luin koko päivän. Pääsin muuten sisään, ja nyt lapset on päiväkodissa ja minä opiskelija :)

Vierailija
32/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:55"]

Niin tottakai he haluavat opiskelutodistuksen koska ilmoitit aloittavasi omaehtoisen opiskelun. Pääsykokeisiin lukeminen ei nimittäin ole opiskelua... Soitat nyt sinne varhaiskasvatustoimistoon uudestaan ja selität että olit ymmärtänyt väärin. Sanot, että työt loppuu, joten jäät kotiin lukemaan pääsykokeisiin etkä siis saa tältä keväältä mistään mitään rahaa vaan olet säästänyt elämiseen menevät rahat. Päivähoitomaksuun vaikuttaa vain tulot, ei sun muu omaisuus, joten jos ei ole tuloja ei ole päivähoitomaksujakaan vaikka tilillä olisikin rahat elämiseen koko keväälle.

[/quote]

Miten niin jos ei ole tuloja, ei ole päivähoitomaksujakaan. Tietysti on se perusmaksu. Ja entäs mahdollisen puolison tulot?

[/quote]

No ymmärsin että ap:lla ei ole puolisoa, olisi varmaan heti alussa kertonut sen kun aika oleellisesti maksuihin vaikuttaa. Eikä ole mitään perusmaksua. Minä olen yh-opiskelija ja mulla kaksi lasta päiväkodissa. Maksu on pyöreät 0e kuukaudessa. 

Vierailija
33/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:11"]

No mitä se kokoomuslainen subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen nyt sitten käytännössä tarkoittaa?

Sitä että sinä etä päätä milloin lapsi tarvii hoitoa, vaan sen päättää kunta.

Äänestäkää jatkossakin Kokoomusta, joka ei aja teidän etunanne vaan lopettaa ne.

[/quote]

Joo, itse kanssa äänestän nykyään Vasemmistoliittoa. Kun saadaan vasureista pääministeri puolue, ei kenenkään tarvitse enää töitä tehdä. Sehän on tylsää ja rankkaa hommaa. Kaikki olisi ilmaista ja kansalaispalkka juoksee. On ne Kokoomuslaiset tyhmiä, kun veroja nostaa ja etuja karsii, antaisi vaan kaikille, eikä ottaisi keneltäkään, ottaisi rahaa vaan sieltä valtion kassasta.....

Vierailija
35/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten sinä todistat tulosi, jos et ole ilmoittautunut työttömäksi tai ilmoittanut opiskelupaikkaasi? Kaikki perustuu byrokratialle ja papereille, joilla osoitat tietosi oikeiksi. Siksi ne paperit aina siellä Kelassa seisookin kin puuttuu joku helvetin liite tms. Elämä on. En kyllä minäkään ymmärrä miksi et ilmottaudu työttömäksi?

Vierailija
36/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat tulojesi perusteella. Ph-paikan saat pitää. Simple.

Vierailija
37/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
38/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:51"]Tuota koko kevään "lukemista" 8 h päivässä en oikeasti ihan ymmärrä. Pääsin itse sisään yliopistoon kahden viikon aktiivisella lukemisella.
[/quote]

Kuten joku jo aiemmin mainitsi, niin oikikseen ja lääkikseen ei todellakaan mennä parin viikon lukemisella

Vierailija
39/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa yhteyttä päivähoitotoimistoon, selviää asia paremmin kuin täällä väittelyllä

Vierailija
40/50 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 14:37"]Vai ei pääsykokeisiin lukeminen ole työtä! Kyllä on, jos esim. Oikiksessa tai lääkikseen aikoo sisään päästä! T. Oikkariopiskelija
[/quote]
Se ehkä tuntuu siltä, mutta ei luokitella työksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi