Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko siskoni narsisti vai vaan itsekeskeinen/itserakas vai muuten vaan "outo"?

Vierailija
14.01.2015 |

Siskoni on 20-v.
Hän on riidankylväjä. Haastaa riitaa, ja jos saa sen aikaiseksi, niin saattaa jatkaa vaikka kello 2 asti yöllä riitelyä, kunhan saa sanottua viimeisen sanan. Haukkuu, todella julmia ja ilkeitä asioita, ivaa ja vähättelee saavutuksiani. Käyttäytyy välillä agressiivisesti ja väkivaltaisesti, esim tahallaan paukauttaa kaapin ovia päin, "vahingossa" heittää jollain esineellä yms. Pitää mykkäkoulua. Rikkoo/piilottaa tavaroitani jos en ole kotona ja olemme riidoissa. Uhkailee kertovansa minusta "totuuksia" poikaystävälleni ja kavereilleni. Syyttää kaikesta AINA muita. Jos hän kaataa lasin pöydälle, se on minun syy koska kävelin ohitse. Manipuloi ihmisiä, ja juonittelee ihmiset keskenään riitoihin. Ottaa kunnian minun tekemisitäni ( jos olen tehnyt ruuan, niin hän väittää että on itse tehnyt sen) yms. En pysty riitelemään hänen kanssaan, koska mulla ei vain ole siihen sanoja. Kun toinen pilkkaa ja ivaa mut ihan maanrakoon, näkee kuinka itken ja silti jatkaa. Nokittelee. Vähättelee aiheuttamaansa mielipahaa. Loukkaa tarkoituksella. Jos näkee, että hänen sanat saa mut itkemään, julmasti toteaa että "älä tee tekoitkua". Ei koskaan, koskaan ole pyytänyt anteeksi. Polkenut itsetuntoni aivan nolliin. Haukkuu ulkonäköäni ja vaatteitani. Olen henkisesti ihan loppu. Jos lähden poikaystävälleni/kavereilleni siskoa "pakoon" yöksi, hän lähettelee yön läpi tekstareita joissa haukkuu ja nauraa mulle, kehottaa hakeutumaan hoitoon jne.
Asumme siis vanhempiemme ja 2 veljen kanssa, olen ainoa siskoni "uhri". Vanhemmillemme esittää pyhimystä, mutta todellisuudessa on itse paholainen.
Itse en todellakaan provosoi häntä tällaisiin tekoihin, yritän pikemminkin mielummin "mielistellä" ku olla eri mieltä, silti saan häneltä vaan paskaa niskaan.
Siskollani on paljon kavereita, opiskelee alaa jota rakastaa, harrastaa ja elää päällisin puolin hyvää elämää. Miksi sitten hänessä on tällainen pimeä puoli? Teenkö minä jotain väärin? Onko hän narsistinen?
Miljoona kysymystä pyörii päässäni, ja en tiedä mihi suuntaan minun pitäs enää kääntyä. Olen menettänyt siskoni valheiden takia jo 2 ystävää, ja miltei poikaystävänikin. Hän on ollut tollanen pienestä saakka. Mä olen henkisesti nii loppu, tekis mieli vaan itkeä mutta en jaksa.. Olen puhunu asiasta vanhemmillemme, mutta en halua että he alkavat saarnata siskolleni, koska pelkään että siskoni alkaa käyttäytyä samalla tavalla myös heitä kohtaan.
Anteeksi sekava teksti, piti vaan avautua edes johonkin kunnolla..
T. 18-v tyttö..

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu äitille: Se pistää nurkkaan ja jättää viikkorahat antamatta. Kännykkäkielto toimii varmasti.

Mene jo nukkumaan!

Vierailija
2/8 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sisko samanlainen, kunnes yhtenä päivänä käskin hänen pitää huolta vain omista asioistaan ja tulla sitten jutteleen kun osaa käyttäytyä aikuismaisesti. Viikko meni ja hän pyysi anteeksi.. tämän jälkeen hän muutti tapansa samoihin vanhoihin kunnes annoin hänelle nuorten psykologin numeron. Hänellä on kaksisuuntainen mielenhäiriö sekä lievä skitsofrenia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän narsistiselta kyllä. O.o

Vierailija
4/8 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta niin pian kuin mahdollista omaan kämppään. Etkä päästä siskoasi sinne usein. Varmasti alkaa esittää mukavampaa jotta välit pysyvät, mutta sun pitää suojella itseäsi ja mielenterveyttäsi. Sä et oo sille mitään velkaa, vaikka oot sisko. Eli mihinkään siskouteen vetoamalla sun ei tarvii sietää hänen kyläilyjään.
----
Tän hetkiseen tilanteeseen.... käy puhumassa psykologilla koulun kautta tai muuten. Toi kyykytys voi vaikuttaa sun elämään vielä pitkään, tai sitten ei. Mutta psykalta voisit saada keinot käsitellä tota asiaa. Et varmasti oo huono.
Tottakai sillä on vaan yks uhri. Sit kun se et ole sinä niin se tulee olemaan joku muu. Kuulostaa todellakin narsistiselta ihmiseltä. Terveisin minä, joka itkin exäni edessä ja hänellä ei ilmekään värähtänyt. Tutulta kuulostaa.
Älö nyt vaan pelkää vanhempiesi puolesta. Jokaisella on itsellä velvollisuus pitää puolensa, ja sun vanhempien tässä kuuluis sun puolia pitää. Miten vanhemmat ei muka näe? Etkö käytä heille rikkoutuneita tavaroita? Onko sisko vielä patologinen valehtelija?
Narsisteilla on usein hyvä julkisivu ja ovat mukavia muille kun hyötyvät siitä. Sisällä vaan on rikkoutunut pikkulapsi ja se paha olo pitää purkaa johonkuhun (eli suhun tässä tapauksessa).
Ota kylmän viileä asenne häntä kohtaan. Älä enää reagoi itkulla, sitä hän varmaan yrittää susta saada irti.
Onnea matkaan!

Vierailija
5/8 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Todella ikävää kuulla koettelemuksistasi. Omassa suvussani on jo monen sukupolven ajan ollut narsisteja, ja siskosi kuulostaa juuri sellaiselta. Ei auta, vaikka puhuisit mitä ja kenelle - siskosi tulee aina manipuloimaan heidät, vaikka sinä yksin tiedät totuuden. Olen ollut samassa tilanteessa, ja kärsimäni epäoikeudenmukaisuus tuntui hirveältä vääryydeltä.

Olet varmaan aiemminkin kuullut tulin-uskoon-ja-blaa-blaa -tarinoita, eikä voi mitään, että minunkin on sellainen. Minulle tuli ero poikaystävästäni ja olin fyysisesti sairas, ja tämän päälle vielä tämä manipuloiva perhe. Itsemurhan sijaan päätin kokeilla, jos se paljon puhuttu Jeesus vastaisi. Itkin vain ja vaadin, että mikäli se kohta Raamatusta, jossa sanotaan "sitä, joka minun luokseni tulee, minä en aja pois" olisi totta, Jeesuksen olisi täytettävä se minun kohdallani nyt.

Uskomatonta mutta totta, mutta vuoden sisällä tapahtuneesta elämäni on muuttunut täysin. En voi vakuuttaa sinua, enkä pystyisikään siihen. Sanon vain, että itse huusin Jeesuksen puoleen hirveässä tuskassa, ja leukani vain loksahti auki, kun hän alkoikin vastailla minulle: perheenjäseneni alkoivat muuttua silmissä, uniongelmani katosivat yhdessä yössä jne.

Siunausta elämääsi.

Vierailija
6/8 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma siskoni on vastaavanlainen ja hänellä on neurologinen sairauskin, jonka takia äitimme on häntä aina liikaa hellinyt. Tosi ilkeä tapaus.

Välimme ovat katkenneet kokonaan. Hän on sitä mieltä, että minä olen ollut ahne vanhempiemme rahojen suhteen. Mitään en todellisuudessa ole koskaan pyytänyt.Totuus on se, että hänelle on aina paketoitu sopivia ratkaisuja ilman omaa työtä. Minä olen tehnyt ansiotyötä aina. Hänellä ei työhistoriaa ole kuin muutama kuukausi. Ikää kohta 50.

Anna siskosi olla. Miksi olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka ei arvosta sinua? 

Voimia ja hyvä, jos saat välit pysymään järkevällä tavalla.

Vierailija
7/8 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 23:14"]Muuta niin pian kuin mahdollista omaan kämppään. Etkä päästä siskoasi sinne usein. Varmasti alkaa esittää mukavampaa jotta välit pysyvät, mutta sun pitää suojella itseäsi ja mielenterveyttäsi. Sä et oo sille mitään velkaa, vaikka oot sisko. Eli mihinkään siskouteen vetoamalla sun ei tarvii sietää hänen kyläilyjään.
----
Tän hetkiseen tilanteeseen.... käy puhumassa psykologilla koulun kautta tai muuten. Toi kyykytys voi vaikuttaa sun elämään vielä pitkään, tai sitten ei. Mutta psykalta voisit saada keinot käsitellä tota asiaa. Et varmasti oo huono.
Tottakai sillä on vaan yks uhri. Sit kun se et ole sinä niin se tulee olemaan joku muu. Kuulostaa todellakin narsistiselta ihmiseltä. Terveisin minä, joka itkin exäni edessä ja hänellä ei ilmekään värähtänyt. Tutulta kuulostaa.
Älö nyt vaan pelkää vanhempiesi puolesta. Jokaisella on itsellä velvollisuus pitää puolensa, ja sun vanhempien tässä kuuluis sun puolia pitää. Miten vanhemmat ei muka näe? Etkö käytä heille rikkoutuneita tavaroita? Onko sisko vielä patologinen valehtelija?
Narsisteilla on usein hyvä julkisivu ja ovat mukavia muille kun hyötyvät siitä. Sisällä vaan on rikkoutunut pikkulapsi ja se paha olo pitää purkaa johonkuhun (eli suhun tässä tapauksessa).
Ota kylmän viileä asenne häntä kohtaan. Älä enää reagoi itkulla, sitä hän varmaan yrittää susta saada irti.
Onnea matkaan!
[/quote]
Hienosti vastattu!

Vierailija
8/8 |
14.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauhota siskoosi riehuminen. Ota jokainen tekstiviesti talteen! Ole kylmän rauhallinen ja viileä.