Yh-äidin katkera tilitys
Naapurissani asuu nuori, tosi ihana ja älyttömän kaunis yh-äiti. Hänen lapsensa on super suloinen ja erittäin kiltti.
Tämä naapurini vaikuttaa hyvältä äidiltä ja tuntuu olevan joka saralla täydellinen.
Olen käynyt muutaman kerran hänen luonaan kahvilla, molemmilla kerroilla on ollut tarjolla vastaleivottuja sämpylöitä, pullaa tms. Koti on joka kerta tiptop, eikä lapsi ole kertaakaan kiukutellut minun heillä ollessani.
Lisäksi tämä naapurini opiskelee oikiksessa.
En todellakaan tajua miten hän pystyy tuohon, tai ylipäätään edes jaksaa tehdä tuon kaiken yksin.
Tämä naapuri saa minut tuntemaan itseni paskaksi äidiksi. Olen siis kolmen lapsen yh-äiti.
Ulkonäköni suhteen menen sieltä mistä aita on matalin. En voi hyvällä tahdollakaan väittää että lapseni olisivat kilttejä yhtä lukuun ottamatta. Pikemminkin he ovat melko haastavia tapauksia, toki silti rakastan ja arvostan heitä sellaisinaan.
Meidän koti on kuin pommin jäljiltä, tai no ei tämä nyt ihan niin paha ole, muttei todellakaan tiptopkaan.
Jaksoin juuri ja juuri hankkia itselleni ammatillisentutkinnon, joten korkeakouluopinnot ei tule kuuloonkaan.
Olen useimmiten ihan tyytyväinen elämääni, mutta tämä naapurin super yh-äiti saa itsetuntoni aina nolliin, vaikkei siis arvostele minua tai mitään sellaista
Kommentit (11)
Se saa enemmän aikaan kun ei hengaa av:llä?
Yhden lapsen kanssa elämä on vielä aika helppoa verrattuna kolmen lapsen kanssa eloon. Ei kukaan odota kolmen lapsen yh:lta mitään supersuorituksia kaikessa. P.s. Vastaleivotut sämpylät ja oikiksessa opiskelu eivät ole hyvän äitiyden mittareita.
Onnelliseksi tullaan, kun lopetetaan vertailu muihin. Arvosta itseäsi ja perhettäsi. Hyvin teillä menee!
Sinun asenteessasi olisi parannettavaa. Mutta, muista että on eri asia olla yksinhuoltaja kolmelle kuin yhdelle. Ymmärrettävästi et jaksa ihan niin paljoa kuin naapurisi.
Kolme lasta on kolminkertainen työmäärä
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 21:23"]
Yhden lapsen kanssa elämä on vielä aika helppoa verrattuna kolmen lapsen kanssa eloon. Ei kukaan odota kolmen lapsen yh:lta mitään supersuorituksia kaikessa. P.s. Vastaleivotut sämpylät ja oikiksessa opiskelu eivät ole hyvän äitiyden mittareita.
[/quote]
No kyllä ne nyt vaan viitsimisestä ainakin kertoo, samoin kuin se että osaa, pystyy ja jaksaa pitää kodin siistinä. Toiset vain osaa, ja kyllä se heistä hyviä äitejä tekee :)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 21:23"]
[/quote]
No kyllä ne nyt vaan viitsimisestä ainakin kertoo, samoin kuin se että osaa, pystyy ja jaksaa pitää kodin siistinä. Toiset vain osaa, ja kyllä se heistä hyviä äitejä tekee :)
[/quote]
Mä itse ajattelen, että olisin kyllä parempi äiti, jos mulla ei ois siivouspakkomiellettä ja en käyttäisi 50 tuntia viikossa opiskeluun, niin kuin nyt teen. Keskittyisin senkin ajan lapseeni. Välillä oikein käy sääliksi, kun ajatukset lentää ihan muissa asioissa, enkä osaa pysähtyä nauttimaan siitä, että lapsi on vain kerran pieni. :) Viitseliäisyydellä ja ahkeruudella ei ole hyvän äitiyden kanssa mitään tekemistä. :)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 21:33"]Viitseliäisyydellä ja ahkeruudella ei ole hyvän äitiyden kanssa mitään tekemistä. :)[/quote]
Minun mielestä sillä taas on paljon tekemistä hyvän äitiyden kanssa. Ei sillä, kultainen keskitie on paras totta kai. Mutta parempi on viitseliäs ja jaksava, positiivinen äiti kuin kaikesta valittava ja laiska äiti. Rakkaus ei edelleenkään ratkaise kaikkea.
Aina löytyy itseä "täydellisempiä" ihmisiä (tai ihmisiä jotka vaikuttaa siltä), jos asioita haluaa näin tarkastella. Yritä vaan keskittyä olemaan "mahdollisimman hyvä oma itsesi" niissä olosuhteissa, joissa elät. Älä turhaan vertaile, pyri vaan hoitamaan omat vastuusi ja oma elämäsi niin hyvin kuin pystyt, ja muista kiittää ja arvostaa itseäsi siitä. Olet tarpeeksi hyvä sellaisena kuin olet!
Ymmärrän täysin pointtisi, mutta olen myös huomannut että monet tällaiset superäidit pitävät tärkeämpänä siisteyttä kuin omaa jaksamista. Esim nukkua ei pysty eillei kaikki ole tip top ja valmista illalla. Ja sitten tulee burn out. Mulla taas oma jaksaminen menee aina edelle ja tiskit ei unta häritse - mutta kyllä sen sitten huomaa. Kai se joku tasapaino tässäkin on paras.
Ja mobiililla en pysty näköjään kirjoitusvirheitä korjaamaan ellen pyyhi kaikkea sen jälkeen kirjoitettua pois, mutta menköön- tää taso riittää mulle ;)
Yhden lapsen yh on eri asia kuin kolmen.