Autossani on jotain vikaa
Lähdin aamulla parkkikselta töihin. Auto käynnistyi ihan hyvin, mutta moottoritiellä se alkoi oudosti nykiä. Ihan hiljaa (alle neljääkymppiä) kun ajaa niin on OK, mutta heti kaasua painaessa ongelma ilmenee uudelleen. Mitään merkkivaloja tms. ei pala ja tankkikin on täynnä. Nyt hiukan mietityttää miten kotimatka sujuu, kun motarilla ei kauheesti tykätä hiljaa ajavista. Kotiin pitäis kuiteskin päästä eikä kiertotietäkään oikein ole. Hyviä ideoita? Saako huoltikselta jotain bensan lisäainetta tai vastaavaa joka vois auttaa? Rahaa ei oikein oo ennen kuun loppua viedä mihinkään huoltoon ja töissä pitäis pystyä käymään.
Kommentit (18)
Kannentiiviste pitää vaihtaa. Falskaa.
Meillä oli autossa samantyylistä vikaa ja ilmeni, että laturissa ongelmaa ja se vaikutti auton tehoihin. Pystyi ajamaan hiljaa, mutta ei enää lujempaa. Kun laturi vaihdettiin niin kaikki toimi taas.
Oisko aika vaihtaa uudempaan? Lopun alkua.
Ootko muistanut sekottaa sitä bensaa? Tärkeetä näin kylmillä ilmoilla että on hyvin sekoitettua. Siinä ratin vieressä on se sellanen keppi, jota pitää heilutella. Jos on hyvin seonnut niin kulkee lujempaa.
Voisin vähän säätää sun konetta. Missäpäin asustat?
Tuohon, ettei ole muuta reittiä kuin moottoritie: aina on, sillä moottoritielle ei pääse kaikilla ajoneuvoilla ja niillekin on oltava kulkureitit.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon, ettei ole muuta reittiä kuin moottoritie: aina on, sillä moottoritielle ei pääse kaikilla ajoneuvoilla ja niillekin on oltava kulkureitit.
Juu, mutta missään laissa ei kielletä ajamasta moottoritiellä hiljaa. Voi ajaa vaikka kahtakymppiä.
Vie huoltoon. Voit vielä saada sen pienemmällä summalla kuntoon, mutta jos jatkat ajamista, vika saattaa pahentua. Syitä tuon tapaiseen vikaan on monia, voi olla vettä tankissa, polttoainesyötössä häikkää, joku sensori joka vetelee viimeisiään tai sytytyspuolat. Muitakin on, mutta nämä yleisimpiä.
Ongelman aiheuttaja voi olla myös loppuun kuluva polttoainepumppu jolloin moottorin tehonpuutetta,heikkoa kiihtyvyyttä esiintyy eikä auton järjestelmät tunnista tätä ongelmaa. Käyttöikänsä loppua lähestyvää polttoainepumppua voi kuunnella niin että vesisateelta suojassa auto pysäköitynä mieluiten tasaisella maalla, käsijarru päällä vaihde vapaalla moottorin käydessä tyhjäkäyntiä irroittamalla polttoainetankin korkin ja sitten kuuntelemalla polttoainepumpun toimintaa. Jos kuuluu sellainen äänekäs "iiiyiyiiyiyii" ulina/ininä niin se on varoitus ääni, että polttoainepumppu alkaa olla käyttöikänsä lopussa. Lopulta auto rupeaa sammuilemaan eikä lähde enää käyntiin. Lisäksi normaalisti silloin kun autosta laitetaan virrat päälle niin normaalisti polttoainepumppu pitää pienen hetken ääntä ennen moottorin käynnistämistä, rikki mennyt polttoainepumppu ei yleensä pidä tällöin mitään ääntä. Normaalisti polttoainepumppu kestää yli 210tkm, mutta polttoainepumpun käyttöikää voi helposti lyhentää ajamalla toistuvasti polttoainetankin lähes tyhjäksi asti jolloin polttoainepumppu pääsee im emään ilmaa koska polttoaine välillä loiskuu melkein tyhjässä polttoainetankissa pois päin polttoainepumpusta varsinkin mutkissa, mäissä ajettaessa jonka seurauksena polttoainepumpun laakerit pyörivät välillä kuivina aiheuttaen ylimääräistä kulumista laakereille. Toinen keino polttoainepumpun käyttööikää on jättää polttoainesuodatin kokonaan vaihtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ongelman aiheuttaja voi olla myös loppuun kuluva polttoainepumppu jolloin moottorin tehonpuutetta,heikkoa kiihtyvyyttä esiintyy eikä auton järjestelmät tunnista tätä ongelmaa. Käyttöikänsä loppua lähestyvää polttoainepumppua voi kuunnella niin että vesisateelta suojassa auto pysäköitynä mieluiten tasaisella maalla, käsijarru päällä vaihde vapaalla moottorin käydessä tyhjäkäyntiä irroittamalla polttoainetankin korkin ja sitten kuuntelemalla polttoainepumpun toimintaa. Jos kuuluu sellainen äänekäs "iiiyiyiiyiyii" ulina/ininä niin se on varoitus ääni, että polttoainepumppu alkaa olla käyttöikänsä lopussa. Lopulta auto rupeaa sammuilemaan eikä lähde enää käyntiin. Lisäksi normaalisti silloin kun autosta laitetaan virrat päälle niin normaalisti polttoainepumppu pitää pienen hetken ääntä ennen moottorin käynnistämistä, rikki mennyt polttoainepumppu ei yleensä pidä tällöin mitään ääntä. Normaalisti polttoainepumppu kestää yli 210tkm, mutta polttoainepumpun käyttöikää voi helposti lyhentää ajamalla toistuvasti polttoainetankin lähes tyhjäksi asti jolloin polttoainepumppu pääsee im emään ilmaa koska polttoaine välillä loiskuu melkein tyhjässä polttoainetankissa pois päin polttoainepumpusta varsinkin mutkissa, mäissä ajettaessa jonka seurauksena polttoainepumpun laakerit pyörivät välillä kuivina aiheuttaen ylimääräistä kulumista laakereille. Toinen keino polttoainepumpun käyttööikää on jättää polttoainesuodatin kokonaan vaihtamatta.
Voi olla polttoainepumppukin, mutta läheskään kaikissa autoissa polttoainepumppu ei käy ennen kuin käynnistää moottorin, vaan tässä on mallikohtaisia eroja. Lisäksi monessa autossa polttoainesuodatin on pelkkä ritilä tankissa, jota ei koskaan vaihdeta.
Jos olet vähissä varoissasi pitänyt tankin yleensä vajaana ja ajat vähän, niin veikkaan kosteuden tiivistymistä tankkiin. Vesihelmi ei mene ruiskutussuuttimesta läpi vaan tukkii bensan kulkua. Puoli pulloa Masinolia tankkiin ja ajoa. Vähän ajavan tulisi pitää tankki aina täytenä, jolloin tankissa ei ole kosteaa ilmaa vettä aiheuttamassa.
Jos omistaa auton niin on oltava rahaa sen kunnossa pitämiseen. Se, miksi auto nykii, voi johtua lukemattomista syistä, eikä selviä tällä palstalla.
Suosittelen muutenkin uuden auton ostamista. Sen kun vaihtaa parin vuoden välein taas uuteen, on huoletonta ajoa eikä tarvitse katsastaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa auton niin on oltava rahaa sen kunnossa pitämiseen. Se, miksi auto nykii, voi johtua lukemattomista syistä, eikä selviä tällä palstalla.
Suosittelen muutenkin uuden auton ostamista. Sen kun vaihtaa parin vuoden välein taas uuteen, on huoletonta ajoa eikä tarvitse katsastaakaan.
Tämä. Ihan hirvittää, miten monet vähävaraiset ostaa autoja, kun eihän se rahanmeno jää ikinä siihen hankintahintaan. Helposti voi tulla tonninkin yllätysmenoja tuosta vaan, niihin on jokaisen auton omistajan vaan varauduttava.
Tosin välttämättä kaikilla ei ole varaa vaihtaa kovin usein autoa, senkin ymmärrän. Mutta sitä suuremmalla syyllä pitää korjauskuluihin aina olla puskuria!
En ikinä ole ymmärtänyt että täällä palstalla haetaan sairauksiin Apua.
Vielä vähemmän ymmärrän kun autonkorjaukseen kaivataan vinkkejä…
en ymmärrä…en sitten millään..,,,,.
Moottoritiellä miniminopeus on 70km/h
Maanteillä ja ohikulkutiellä ei ole miniminopeutta. Siksi esimerkiksi hidasajoneuvoilla ei saa mennä moottoritielle, mutta muille kyllä. 
Vettä tai väärää polttoainetta tankissa?