Lapamato? Kokemuksia kenelläkään?
Tämä ei ole provo. Voi luoja, kun olisikin.
Olen yrittänyt löytää syytä oireilleni, mutta kieltämättä se on ollut hankalaa. Olen ollut siinä luulossa, että vuonna 2005 diagnosoitu IBS oireilisi, koska on ollut stressiä jonkin verran.
Melkein vuoden vatsani on ollut täysin kuralla. Vatsakipuja, joita IBS:ssa yleensä on, ei ole ollut ollenkaan. Ensimmäisen puolen vuoden aikana laihduin 11-12 kg ripuloinnin takia, mutta sen jälkeen laihtuminen hidastui ja sen jälkeen on lähtenyt 5 kg pois (lue: olin aivan normaalipainoinen / BMI ~25).
Vuoden aikana on luonnollisesti ollut hiustenlähtöä, koska mitkään ravintoaineet eivät imeydy. Hiukset kuivat ja katkeilevat, ja kynnet lohkeilevat.
Tänään, kun kävin vessassa, huomasin ulosteen mukana mukana valkoisia klönttejä kolme kappaletta ja ne olivat suurinpiirtein pikkurillin pään kokoisia tai hieman pienempiä. Uloste painui pöntön pohjalle, mutta nämä valkoiset klöntit jäivät veden pinnalle kellumaan. Tällaisia klönttejä on ollut kaksi kertaa aikaisemminkin.
En näitä klönttejä ole millään alkanut sörkkimään. Kiinteiltä ne kuitenkin näyttivät. Lisäksi joskus ummetuksen aikana ulosteen mukana on tullut kirkasta limaa, mutta siitä olen lukenut, että liman tehtävä työntää ulostetta suolessa eteenpäin ja ummetuksen aikana se on ihan normaalia.
Nyt kuitenkin googlettelin lisää noista valkoisista palleroista ja epäilen, että ehkäpä se voisi olla lapamatoa?
Oireet nappasin täältä: http://www.oireet.fi/lapamato.html ja oireista 9/18 täsmää.
Kokemuksia kellään samanlaisesta?
Kommentit (2)
Oletko syönyt raakaa haukea tai ahventa? Tai pakastamatonta mätiä?
Joskus lapsena oli. Eli noin 40 sitten...
.