Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö vauvoja enää nukuteta ulkona?

Vierailija
03.11.2021 |

Olen luullut, että ihan normaalia laittaa vauva ulos vaunuihin nukkumaan. Tänäänkin laitoin vauvan (4kk) ulos, lämpimästi päälle, lyhyt vaunulenkki ja vaunut jätin terassille, olohuoneen ikkunan eteen ja itkuhälytin päälle.

Kylässä ollut anoppi sai tästä jonkun kohtauksen, sätti kuinka ei vauvaa saa jättää ulos noin. Kuulemma kuka vain voi viedä vauvan tai joku eläin mennä vaunuihin, ja vauvalle tulee kylmä. Olin ihan ihmeissäni. Asumme rauhallisella alueella ja vaunut oli näköpiirissä koko ajan. Anoppi vaati vauvan tuomista sisälle nukkumaan, mutta en antanut hakea, koska vauva oli juuri nukahtanut ja muutenkin hankala nukutettava. Anoppi sitten meni itse ulos vahtimaan vauvaa. Oli ulkona melkein tunnin kunnes vauva heräsi, minä ja appi joimme kahvit sisällä.

Lähtiessään anoppi oli kovin vihainen kun en tuonut lasta sisälle. Hänen mukaansa kukaan ei enää nukuta lasta ulkona. Olenko minä tehnyt väärin, kun joskus olen jättänyt vauvan ulos nukkumaan? Olen ihan puulla päähän lyöty.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te meuhkaatte jostain pakkasista, ei ne mitään estä missään päin Suomea… ite nukutin aina ulkona (3v sitten), kesät talvet. Asun Lapissa. Muutaman kerran nukkui terassilla kovassa talvimyrskyssäkin, vaunut vain heiluskeli ees taas mutta niin vain veteli sikeitä monta tuntia.

Talvella kun jos oli -30, laitoin vain lisää suojaa. Mm. lampaantalja alle vaunuihin ja toisen isomman käärin vaunun ympärille (ritsalla kiinni) niin, ettei tuuli päässyt vetämään mistään vaunun sisälle.

Nukkui kuin tukki ja aina oli hyväntuulinen hymyilevä lämpöinen vauva vastassa kun haki.

Nykytiedon mukaan ilman hiilidioksidipitoisuus laskee liian alas juuri näissä pakkasella topatuissa vaunuissa.

Vierailija
42/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun esikoiseni syntyi 2011, 1940-luvulla syntynyt isäni vannotti, etten koskaan nukuttaisi vauvaa ulkona siten, että itse olen sisällä. Olen pitänyt lupaukseni kolmen lapsen kohdalla.

Olen aina ajatellut, että lapsen nukuttaminen vaunuissa yksin ulkona on jonkinlainen jäänne ajalta, jolloin vauvoja oli enemmän ja aikaa heistä huolehtimiseen vähemmän.

Miten ulkona nukuttaminen ja vähäinen huolehtiminen liittyy toisiinsa. Ihan en ymmärtänyt. Lapsi nukutetaan ulkona usein ihan sen takia, että nukkuu paremmin. Ei kai kukaan nyt sen takia laita lasta ulos nukkumaan, että aikaa ei riittäisi hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun esikoiseni syntyi 2011, 1940-luvulla syntynyt isäni vannotti, etten koskaan nukuttaisi vauvaa ulkona siten, että itse olen sisällä. Olen pitänyt lupaukseni kolmen lapsen kohdalla.

Olen aina ajatellut, että lapsen nukuttaminen vaunuissa yksin ulkona on jonkinlainen jäänne ajalta, jolloin vauvoja oli enemmän ja aikaa heistä huolehtimiseen vähemmän.

Miten ulkona nukuttaminen ja vähäinen huolehtiminen liittyy toisiinsa. Ihan en ymmärtänyt. Lapsi nukutetaan ulkona usein ihan sen takia, että nukkuu paremmin. Ei kai kukaan nyt sen takia laita lasta ulos nukkumaan, että aikaa ei riittäisi hänelle.

Jos ei ole mitenkään ajasta tai viitseliäisyydestä kiinni, niin miksi vanhempi itse ei ole siellä ulkona lapsensa kanssa? Raitista ilmaa ja niin pois päin.

Vierailija
44/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole mitenkään ajasta tai viitseliäisyydestä kiinni, niin miksi vanhempi itse ei ole siellä ulkona lapsensa kanssa? Raitista ilmaa ja niin pois päin.

Miksi ihmeessä siellä pitäisi olla?

Vierailija
45/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneppä itse kylmällä ilmalla ulos nukkumaan. Ehkäpä jotkut vauvat nukahtavat ulkona helpommn siksi, että ruumiinlämpö laskee liian alas?

Suosittelen sinuakin kokeilemaan. Huomaat, kuinka paljon paremmin nukut (elleivät äänet häiritse). Itse huomasin tämän teininä ja pidin talvella nukkuessani huoneeni ulko-ovea, terassin ovea, auki. Kunnes isä huomasi ja kielsi (pakkasta oli -20).

Vierailija
46/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ulkona nukuttaminen pois sulkee vaunulenkit?

Eli jos näet jonkun lapsen nukkuvan ulkona niin se tarkoittaa, että vanhemmat eivät käy vaunulenkillä? Monesti tehdään kodin askareita sillä aikaa kun lapsi nukkuu ulkona, ihan samalla tavalla kun nukkuisi sisällä. Jokainen vanhempi tarvitsee omaa aikaa hetken päivästä. Päiväunet ovat nimenomaan hyvä hetki kotitöiden tekoon.

Olen itse aikoinani nukuttanut lasta ulkona sekä ollut vaunulenkillä. Ei ole koskaan edes tullut mieleen, että nämä kaksi asiaa poissulkisivat toisensa tai että joku ajattelisi että olisin laiska.

Vierailija
47/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä laittaisi kerrostalossa vauvaa pihalle nukkumaan. En, ellen itse istuisi vieressä koko ajan vahtimassa. 

Asumme rivitalossa hyvällä alueella.

AP

Hyvä alue ei estä lapsen kidnappausta. Oma piha lukitulla portilla voi estää vähän.

Vierailija
48/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun omat lapsen oli pieniä, nukutin niitä ulkona. Mutta nykyään varmaan vahtisin vieressä. Riippuu tietenkin ihan siitä missä sattuisin asumaan.

Tietenkin. Mulla on myös noin, että vaan satun asumaan jossain. Sen perusteella sitten pitää miettiä miten missäkin asiassa toimii. :D Sorry aiheen ohitus, mutta oli hauska tuo "missä sattuisin asumaan".

Ja kysymykseen, kyllä itsekin nukutin lapset pieninä vaunuissa ulkona. 

Vierailija
49/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutetaan kyllä edelleen ulkona.

Vierailija
50/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko näistä kommenteista päätellä, että anoppini ehkä ylireagoi? En minä jätä lasta täysin vartioimatta jos olen jättänyt ulos nukkumaan, häärään olohuoneessa tai istuskelen sohvalla sen aikaa niin, että näen vaunut. Tuli huono mieli anopin reaktiosta, kuin olisin huono äiti, joka jättää lapsensa heitteille.

AP

Vierailija
51/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso osa vanhemmista kyllä edelleen nukuttaa vauvansa ulkona, Suomessa siis. Itse jätin välillä jopa kerrostalon pihaan nukkumaan, koska en viitsinyt herättää vauvaa ja piti päästä laittamaan isommille lapsille ruokaa. En jaksanut kantaa vaunuja rappusia ja hissiä ei ole. Toki meiltä näkee suoraan siihen pihaan ja asumme rauhallisella alueella Helsingissä. Verkko vain vaunuihin ettei oravat ja pikkulinnut pääse vauvan kimppuun.

Jos vauvaa ei saisi nukuttaa ulkona niin useamman lapsen vanhemman olisi aika haastavaa käydä isompien lasten kanssa ulkona jos pitäisi pitää vauvaa hereillä.

Vierailija
52/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parvekkeella tai muulla turvallisella alueella minne näkisin koko ajan ja pääsisin nopeasti voisisin nukuttaa ulkona. Muualla en, kun nykyään on kaikenlaista hullua liikkeellä. Toista se oli 30 vuotta sitten, kun itse olin vauva.

Vierailija
53/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos näet jonkun lapsen nukkuvan ulkona niin se tarkoittaa, että vanhemmat eivät käy vaunulenkillä? Monesti tehdään kodin askareita sillä aikaa kun lapsi nukkuu ulkona, ihan samalla tavalla kun nukkuisi sisällä. Jokainen vanhempi tarvitsee omaa aikaa hetken päivästä. Päiväunet ovat nimenomaan hyvä hetki kotitöiden tekoon.

Olen itse aikoinani nukuttanut lasta ulkona sekä ollut vaunulenkillä. Ei ole koskaan edes tullut mieleen, että nämä kaksi asiaa poissulkisivat toisensa tai että joku ajattelisi että olisin laiska.

Jos kotitöitä voi tehdä yhtä lailla vauvan nukkuessa ulkona tai sisällä, niin miksi ihmeessä kukaan haluaa että seinä on välissä?

Jokainen toimikoon tavallaan, mutta varmasti on muitakin kuin minä, joiden mielestä vauvan jättäminen yksin ulos ei vain kuulu nykyaikaan.

Vierailija
54/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko näistä kommenteista päätellä, että anoppini ehkä ylireagoi? En minä jätä lasta täysin vartioimatta jos olen jättänyt ulos nukkumaan, häärään olohuoneessa tai istuskelen sohvalla sen aikaa niin, että näen vaunut. Tuli huono mieli anopin reaktiosta, kuin olisin huono äiti, joka jättää lapsensa heitteille.

AP

Ehkä jollekin anoppisi lähipiirissä on sattunut jotain ikävää vauvaa ulkona nukuttaessa. Itse ainakin tiedän 1960-luvulta tällaisen tapauksen, ja siitä johtuen suvussamme ei ole jätetty vauvoja yksin.

Vierailija
55/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän menneiden talvien lumia. Onhan se hurjaa jättää vauva ulos pakkaseen ja olla itse sisällä lämpimässä. Ei se vauva halua ulkona nukkua, se haluaa olla siellä missä muu perhe on.

Minua vaivasi myös vauvan pakottaminen tiettyyn asentoon, halusin, että vauvalla on mahdollisuus kääntää päätä ja vaihtaa asentoa. Entä jos vauva puklaa selällään vaunuissa?

En myöskään halunnut jättää vauvaa valvomatta, enkä istua ulkona vahtimassa. Oikeasti, kuka vaan voi viedä vauvan. Ihme jäänne muinaisista ajoista, aivan varmasti tämä tapa tulee häviämään.

Vierailija
56/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus vauva nukkui ulkona parvekkeell tai pihalla. minä tein sisällä  remonttia silloin. kyllä se on Suomessa  vielä normaalia. Yhtään           vauvaa  ei ole  kaapattu.

Vierailija
57/58 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kotitöitä voi tehdä yhtä lailla vauvan nukkuessa ulkona tai sisällä, niin miksi ihmeessä kukaan haluaa että seinä on välissä?

Jokainen toimikoon tavallaan, mutta varmasti on muitakin kuin minä, joiden mielestä vauvan jättäminen yksin ulos ei vain kuulu nykyaikaan.

Edelleenkään kukaan ei laita vauvaa nukkumaan ulos seinän välin takia vaan raittiin ulkoilman takia, joka monia lapsia nukuttaa paremmin kuin sisäilma.

Taidat olla yksin mielipiteesi kanssa.

Vierailija
58/58 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vähän menneiden talvien lumia. Onhan se hurjaa jättää vauva ulos pakkaseen ja olla itse sisällä lämpimässä. Ei se vauva halua ulkona nukkua, se haluaa olla siellä missä muu perhe on.

Minua vaivasi myös vauvan pakottaminen tiettyyn asentoon, halusin, että vauvalla on mahdollisuus kääntää päätä ja vaihtaa asentoa. Entä jos vauva puklaa selällään vaunuissa?

En myöskään halunnut jättää vauvaa valvomatta, enkä istua ulkona vahtimassa. Oikeasti, kuka vaan voi viedä vauvan. Ihme jäänne muinaisista ajoista, aivan varmasti tämä tapa tulee häviämään.

Istuitko pinnasängyn vieressä yöt kun vauva nukkui? Miten uskalsit jättää vauvan valvomatta kun nukuit itse?