Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö vauvoja enää nukuteta ulkona?

Vierailija
03.11.2021 |

Olen luullut, että ihan normaalia laittaa vauva ulos vaunuihin nukkumaan. Tänäänkin laitoin vauvan (4kk) ulos, lämpimästi päälle, lyhyt vaunulenkki ja vaunut jätin terassille, olohuoneen ikkunan eteen ja itkuhälytin päälle.

Kylässä ollut anoppi sai tästä jonkun kohtauksen, sätti kuinka ei vauvaa saa jättää ulos noin. Kuulemma kuka vain voi viedä vauvan tai joku eläin mennä vaunuihin, ja vauvalle tulee kylmä. Olin ihan ihmeissäni. Asumme rauhallisella alueella ja vaunut oli näköpiirissä koko ajan. Anoppi vaati vauvan tuomista sisälle nukkumaan, mutta en antanut hakea, koska vauva oli juuri nukahtanut ja muutenkin hankala nukutettava. Anoppi sitten meni itse ulos vahtimaan vauvaa. Oli ulkona melkein tunnin kunnes vauva heräsi, minä ja appi joimme kahvit sisällä.

Lähtiessään anoppi oli kovin vihainen kun en tuonut lasta sisälle. Hänen mukaansa kukaan ei enää nukuta lasta ulkona. Olenko minä tehnyt väärin, kun joskus olen jättänyt vauvan ulos nukkumaan? Olen ihan puulla päähän lyöty.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä laittaisi kerrostalossa vauvaa pihalle nukkumaan. En, ellen itse istuisi vieressä koko ajan vahtimassa. 

Ootko parvekkeesta kuullu?

No minäpä tuon vauvan sitten sinun parvekkeellesi nukkumaan. Omaa meillä ei ole. 

t. eri

Vierailija
22/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona ikkunan alla nukkuu oma 4 kk vanha lapsi. Parhaiten nukkuu ulkona päiväunet. Ainoastaan jos on kova tuuli tai jos tulee kovat pakkaset niin nukutan sisällä.

Naapuritkin nukuttavat lasta ulkona. Ja ihan Helsingissä tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä laittaisi kerrostalossa vauvaa pihalle nukkumaan. En, ellen itse istuisi vieressä koko ajan vahtimassa. 

Toki. Sinulle ilmeisesti tuntematon asia, että kerrostaloasunto ei automaattisesti sisällä parveketta. Vai meinasitko, että kenen tahansa parvekkeelle voi vauvan viedä nukkumaan?

Ei toki. Tässä puhuttiin vauvojen nukuttamisesta ulkona. Kerrostalossa se onnistuu jos on parveke.

Kukaan ei sanonut että pitää laittaa (kerrostalon) pihalle.

Vierailija
24/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten on parvekkeet.

Vierailija
25/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nukkuvat ehdottomasti paremmin ulkona kuin sisällä.

Vierailija
26/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Sinulle ilmeisesti tuntematon asia, että kerrostaloasunto ei automaattisesti sisällä parveketta. Vai meinasitko, että kenen tahansa parvekkeelle voi vauvan viedä nukkumaan?

Ei toki. Tässä puhuttiin vauvojen nukuttamisesta ulkona. Kerrostalossa se onnistuu jos on parveke.

Kukaan ei sanonut että pitää laittaa (kerrostalon) pihalle.

Eikä mitenkään käynyt sinulla mielessä, että piha-kommentin kirjoittajalla ei ole parveketta. Silloin on aika mahdoton laittaa vauvaa parvekkeelle nukkumaan.... Äly hoi älä jätä!

Vierailija
27/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KAIKILLA EI OLE PARVEKETTA!!!! 

Vierailija
28/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parvekkeella voi olla inhottavaa, jos naapuri sattuu tupakoimaan viereisellä.

Vierailija
29/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä pusikossa olet kasvanut, kun et tiedä, että kerrostaloasunto ei aina ole parvekkeellinen? Vai sinunko parvekkeellesi se vauva pitää tuoda?

Vierailija
30/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme rivitalossa hyvällä alueella.

AP

Vierailija
31/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Naapurit valittaa jos kuskaa oven eteen löhösohvan.

Vierailija
32/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minäpä tuon vauvan sitten sinun parvekkeellesi nukkumaan. Omaa meillä ei ole. 

t. eri

Ja muuten en ulos lähde. En voi ottaa telkkaria mukaan.

Vierailija
33/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun anoppisi on hysteerinen = vauvoja ei nukuteta enää ulkona?

Vauvani on esikoiseni eikä lähipiirissäni ole muita vauvoja. Anoppi kuulosti niin varmalta sanoessaan, ettei nykyään enää kukaan nukuta lasta ulkona.

AP

Voit varautua siihen, että anopilta tulee muitakin hyvä "neuvoja".

Luota itseesi.

Oma anoppini olisi halunnut kastaa tutin hunajaan jotta vauva olisi oppinut imemään tuttia.

Vierailija
34/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen ja kuopuskin nukkuivat päiväunet sisällä, kunnes kuopuksen vauva-aikana muutimme maalle ja kokeilin nukuttaa ulos vaunuihin. Ah sitä ihanuutta! Vauva nukkui niiiiiiin paljon paremmat päikkärit mitä ikinä aikaisemmin sisällä. Ötököiden ja elukoiden varalta vaunuissa oli verkko suojana ja muutoinkin vaunut olivat aina ikkunan alla niin, että minulla oli niihin koko ajan näköyhteys. Kummempia pakkasia täällä etelä-Suomessa ei tuolloin leutona talvena ollutkaan joten pukemisenkaan kanssa ei ollut haasteita. Valjaat piti laittaa jossain vaiheessa kiinni, ettei ehdi herättyään kiivetä itse pois.

Meillä oli aiemmassa kodissakin terassi (rivitalo), mutta pihan puolelle ei ollut ollenkaan ikkunaa, niin en ollut aikaisemmin uskaltanut ulkona nukuttaa. Olisi pitänyt muuttaa heti esikoisen synnyttyä!

Vierailija
35/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylla Suomi on tietaakseni ainoa maa maailmassa missa pienet vauvat nukutetaan ulkona jopa pakkasessa. Muilla on oma lammin sanky.

Ja tama vain siksi etta yli sata vuotta sitten se oli terveellisempaa kuin savuisessa sisailmassa nukkuminen.

Ihan yleistä muissakin pohjoismaissa!

Moni vauva nukahtaa helposti vaunuihin, hankalammatkin tapaukset esim. Hiekkatietä täryttäessä. Vauva nukkuu vaunuissa myös pidempään, koska vaunuja on helppo heilutella vauvan havahtuessa.

On täällä Suomessakin vauvoilla oma lämmin sänky, mutta yritäpä nukuttaa vauva sinne! Harva nukahtaa itsenäisesti ennen puolen vuoden ikää ja monet eivät silloinkaan. Nukuta syliin ja siirrä -> herää 30-50 minuutin päästä jos ei heti -> nukuta uudestaan. Pahimmassa tapauksessa nukkuu sylissä kaikki viidet päikkärit kun et voi siirtää.

Siksi vaunut. Toki ne voi ottaa sisälle, mutta ei siitä ulkoilmasta haittaa vauvalle ole jos ei hyötyäkään.

Meilla riitti kun laitettiin vauva kantokopassa autoon ja ajettiin korttelin ympari. Nukkui kuin tukki. Taitaa olla se pieni heiluminen eika ulkoilma mika tepsii.

Vierailija
36/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te meuhkaatte jostain pakkasista, ei ne mitään estä missään päin Suomea… ite nukutin aina ulkona (3v sitten), kesät talvet. Asun Lapissa. Muutaman kerran nukkui terassilla kovassa talvimyrskyssäkin, vaunut vain heiluskeli ees taas mutta niin vain veteli sikeitä monta tuntia.

Talvella kun jos oli -30, laitoin vain lisää suojaa. Mm. lampaantalja alle vaunuihin ja toisen isomman käärin vaunun ympärille (ritsalla kiinni) niin, ettei tuuli päässyt vetämään mistään vaunun sisälle.

Nukkui kuin tukki ja aina oli hyväntuulinen hymyilevä lämpöinen vauva vastassa kun haki.

Vierailija
37/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni vaunuihin oli ilmestynyt tupakantumppeja vauvan päälle.

Vierailija
38/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos vaan unille, siellä nukuttaa makosasti.

Vierailija
39/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun 9 kk ainakin nukkuu ulkona. Asumme omakotitalossa.

Vierailija
40/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoiseni syntyi 2011, 1940-luvulla syntynyt isäni vannotti, etten koskaan nukuttaisi vauvaa ulkona siten, että itse olen sisällä. Olen pitänyt lupaukseni kolmen lapsen kohdalla.

Olen aina ajatellut, että lapsen nukuttaminen vaunuissa yksin ulkona on jonkinlainen jäänne ajalta, jolloin vauvoja oli enemmän ja aikaa heistä huolehtimiseen vähemmän.