Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö vauvoja enää nukuteta ulkona?

Vierailija
03.11.2021 |

Olen luullut, että ihan normaalia laittaa vauva ulos vaunuihin nukkumaan. Tänäänkin laitoin vauvan (4kk) ulos, lämpimästi päälle, lyhyt vaunulenkki ja vaunut jätin terassille, olohuoneen ikkunan eteen ja itkuhälytin päälle.

Kylässä ollut anoppi sai tästä jonkun kohtauksen, sätti kuinka ei vauvaa saa jättää ulos noin. Kuulemma kuka vain voi viedä vauvan tai joku eläin mennä vaunuihin, ja vauvalle tulee kylmä. Olin ihan ihmeissäni. Asumme rauhallisella alueella ja vaunut oli näköpiirissä koko ajan. Anoppi vaati vauvan tuomista sisälle nukkumaan, mutta en antanut hakea, koska vauva oli juuri nukahtanut ja muutenkin hankala nukutettava. Anoppi sitten meni itse ulos vahtimaan vauvaa. Oli ulkona melkein tunnin kunnes vauva heräsi, minä ja appi joimme kahvit sisällä.

Lähtiessään anoppi oli kovin vihainen kun en tuonut lasta sisälle. Hänen mukaansa kukaan ei enää nukuta lasta ulkona. Olenko minä tehnyt väärin, kun joskus olen jättänyt vauvan ulos nukkumaan? Olen ihan puulla päähän lyöty.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat lapsen oli pieniä, nukutin niitä ulkona. Mutta nykyään varmaan vahtisin vieressä. Riippuu tietenkin ihan siitä missä sattuisin asumaan.

Vierailija
2/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä olen nukuttanut ja neuvolassakin suositeltiin sitä. Nyt en ole viitsinyt kun satelee päivät pitkät, mutta alkusyksyyn asti pidin vaunuja avonaisen ikkunan alla ja vaunujen päällä oli hyttysverkko suojaamassa ötököiltä ja hulluilta oravilta.

Vierailija
4/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun anoppisi on hysteerinen = vauvoja ei nukuteta enää ulkona?

Vierailija
5/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla Suomi on tietaakseni ainoa maa maailmassa missa pienet vauvat nukutetaan ulkona jopa pakkasessa. Muilla on oma lammin sanky.

Ja tama vain siksi etta yli sata vuotta sitten se oli terveellisempaa kuin savuisessa sisailmassa nukkuminen.

Vierailija
6/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylla Suomi on tietaakseni ainoa maa maailmassa missa pienet vauvat nukutetaan ulkona jopa pakkasessa. Muilla on oma lammin sanky.

Ja tama vain siksi etta yli sata vuotta sitten se oli terveellisempaa kuin savuisessa sisailmassa nukkuminen.

Meidän vauva nukkui ensimmäisinä kuukausina päiväunia paremmin ulkona, joten miksi ei sitten nukuttaisi siellä.

Vierailija
7/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun anoppisi on hysteerinen = vauvoja ei nukuteta enää ulkona?

Vauvani on esikoiseni eikä lähipiirissäni ole muita vauvoja. Anoppi kuulosti niin varmalta sanoessaan, ettei nykyään enää kukaan nukuta lasta ulkona.

AP

Vierailija
8/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nukutetaan edelleen ulkona.

Vierailija
9/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nukutetaan. Et ole tehnyt mitään väärää.

Vierailija
10/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneppä itse kylmällä ilmalla ulos nukkumaan. Ehkäpä jotkut vauvat nukahtavat ulkona helpommn siksi, että ruumiinlämpö laskee liian alas?

Vierailija
11/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo. Joku nuorempi henkilö olisi paremmin sopinut anopin tilalle. Anopit ovat itsekin nukuttaneet lapsiaan ulkona eivätkä vedä pultteja asiasta. Ehkäpä vaikka joku lapseton 20-vuotias sisko olisi voinut panikoida asiasta. Kokeile reilun kuukauden päästä uudelleen. Silloin voit lisätä tarinaan kylmettymisen vaaran niin saat enemmän keskustelua aikaiseksi.

Vierailija
12/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi nukkua hyvällä ilmalla. Minä en kyllä jättäisi näin kostealla ilmalla enkä pakkasella ulos. Tapaan kääriä vauvan peittoihin sisävaatteissa kun lähden vaunuilla ulos. Kun vauva on sikeässä unessa, voi vaan tuoda vaunut eteiseen ja vähentää peittoja.

Vierailija
13/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun omat lapsen oli pieniä, nukutin niitä ulkona. Mutta nykyään varmaan vahtisin vieressä. Riippuu tietenkin ihan siitä missä sattuisin asumaan.

Niin juuri, kun nykyään tosiaan ihan jatkuvasti viedään vauvoja vaunuista, toisin kuin ennen....

Vierailija
14/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki voi nukkua hyvällä ilmalla. Minä en kyllä jättäisi näin kostealla ilmalla enkä pakkasella ulos. Tapaan kääriä vauvan peittoihin sisävaatteissa kun lähden vaunuilla ulos. Kun vauva on sikeässä unessa, voi vaan tuoda vaunut eteiseen ja vähentää peittoja.

Talvella on useimmiten pakkasta. Eihän vauvan kanssa voi mennä talvella lainkaan ulos edes vaunulenkille tuolla periaatteella.

Vierailija
15/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneppä itse kylmällä ilmalla ulos nukkumaan. Ehkäpä jotkut vauvat nukahtavat ulkona helpommn siksi, että ruumiinlämpö laskee liian alas?

Ihminen ei ole vaihtolämpöinen.

Vauvalla ei ole paksuissa vällyissään mitään hätää ulkona edes pakkasella, saati nyt.

Monet ihmiset myös telttailee - ja nukkuvat makeasti.

Vierailija
16/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä laittaisi kerrostalossa vauvaa pihalle nukkumaan. En, ellen itse istuisi vieressä koko ajan vahtimassa. 

Vierailija
17/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä laittaisi kerrostalossa vauvaa pihalle nukkumaan. En, ellen itse istuisi vieressä koko ajan vahtimassa. 

Ootko parvekkeesta kuullu?

Vierailija
18/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 ekaa lasta sain parikymppisenä, asuttiin silloin rivarissa ja laitoin heidät pihalle nukkumaan.

Nyt parikyt vuotta myöhemmin kun olen saanut nelikymppisenä kolme lasta niin ei puhettakaan, että olisin uskaltanut laittaa omakotitalon pihalle nukkuun.

Maailma on muuttunut tosi vaaralliseksi. Kaikenlaisia sekopäitä on liikkeellä.

Kuopus 3kk nukkuu kyllä ulkona vaunuissa, mutta ainoastaan vaunulenkin ajan. Jos nukkuu vielä lenkin jälkeen,niin vaunut sisälle ja jatkaa unia eteisessä.

Vierailija
19/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko parvekkeesta kuullu?

Toki. Sinulle ilmeisesti tuntematon asia, että kerrostaloasunto ei automaattisesti sisällä parveketta. Vai meinasitko, että kenen tahansa parvekkeelle voi vauvan viedä nukkumaan?

Vierailija
20/58 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleistä muissakin pohjoismaissa!

Moni vauva nukahtaa helposti vaunuihin, hankalammatkin tapaukset esim. Hiekkatietä täryttäessä. Vauva nukkuu vaunuissa myös pidempään, koska vaunuja on helppo heilutella vauvan havahtuessa.

On täällä Suomessakin vauvoilla oma lämmin sänky, mutta yritäpä nukuttaa vauva sinne! Harva nukahtaa itsenäisesti ennen puolen vuoden ikää ja monet eivät silloinkaan. Nukuta syliin ja siirrä -> herää 30-50 minuutin päästä jos ei heti -> nukuta uudestaan. Pahimmassa tapauksessa nukkuu sylissä kaikki viidet päikkärit kun et voi siirtää.

Siksi vaunut. Toki ne voi ottaa sisälle, mutta ei siitä ulkoilmasta haittaa vauvalle ole jos ei hyötyäkään.