Pääomatuloja pitäisi verottaa enemmän
Rikkaat rikastuu liian helposti tekemättä ollenkaan työtä kunhan löytyy rahaa sijoitettavaksi. Pieni ja keskituloisten taas vaikea saada kasaan sellaista sijoitussummaa jolla tekisi mitään merkittäviä voittoja.
Miksei vasemmistohallitus tee jotain asialle?
Kommentit (22)
Jaa. Itse saan pienituloisena useamman satasen kuukaudessa osinkoa ja maksan niistä jo korkeammalla prosentilla veroa kuin palkasta. Tulee tarpeeseen kyllä ja ihmetyttää vasemmiston yksioikoisuus asiassa.
No eihän niiden sijoitusten tarvitse samantien tehdä merkittävää voittoa. Omat osinkotulot tällä hetkellä vuodessa noin 100 euroa. Mutta olenkin vasta 35-vuotias, joten kyllähän tässä on aikaa sijoitella. Oma ajatukseni on vähitellen kasvatella sijoituksia, jotta lähempänä eläkeikää ne jo tuottaisi ihan kivasti extraa. Jos eläkkeelle pääsee, on se kuitenkin lähempänä 70-vuotta. Eli +30 vuotta aikaa kasvatella pottia. Ja olen ihan keskituloinen kahden lapsen äiti. Mieheni tienaa vähemmän kuin minä. Eletään vain järkevästi budjetin kanssa, jotta saadaan myös jotain säästöön.
Siinäpä se taas tuli. Kateellinen köyhä vinkuu, kun toiset onnistuu. Miltä tuntuu olla luuseri? Vaikka maksaisin veroja pääomatuloistani 100%, sinä pysyt silti luuserina. Tee asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itse saan pienituloisena useamman satasen kuukaudessa osinkoa ja maksan niistä jo korkeammalla prosentilla veroa kuin palkasta. Tulee tarpeeseen kyllä ja ihmetyttää vasemmiston yksioikoisuus asiassa.
Pieni ja keskituloisilla tarkoitin kyllä niitä jotka ovat vain omilla tuloilla pärjänneet. Sinä ilmeisesti vanhemmilta tai jostain saanut sijoituksia jos saat kohtuullisesti osinkotulojakin. Tai sitten trollaat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se taas tuli. Kateellinen köyhä vinkuu, kun toiset onnistuu. Miltä tuntuu olla luuseri? Vaikka maksaisin veroja pääomatuloistani 100%, sinä pysyt silti luuserina. Tee asialle jotain.
Olet siis onnistunut syntymään hyvätuloiseen perheeseen. Vau! Hieno suoritus, mahtoi olla rankkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni ja keskituloisilla tarkoitin kyllä niitä jotka ovat vain omilla tuloilla pärjänneet. Sinä ilmeisesti vanhemmilta tai jostain saanut sijoituksia jos saat kohtuullisesti osinkotulojakin. Tai sitten trollaat.
ap
Ihan olen kuule palkasta säästänyt ja ottanut myös sijoituslainaa pankista.
Kuinka nopesta suomessa muuttuisi asiat jos pääomatuloja nauttiva joutuisi maksamaan samoja maksuja kuin ansiotuloja nauttiva. Eikö pääomatulot ole vapautettu ainakin kunnallisveroista ja on siellä varmaa muitakin helpotuksia jota muille ei suvaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
0/5. Ihan niin kuin pienituloinen saisi mitään sijoituslainaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis onnistunut syntymään hyvätuloiseen perheeseen. Vau! Hieno suoritus, mahtoi olla rankkaa?
En todellakaan ole. Äitini oli pienituloinen yh, asuimme vuokralla. Se kannusti parantamaan omaa elämänlaatua.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopesta suomessa muuttuisi asiat jos pääomatuloja nauttiva joutuisi maksamaan samoja maksuja kuin ansiotuloja nauttiva. Eikö pääomatulot ole vapautettu ainakin kunnallisveroista ja on siellä varmaa muitakin helpotuksia jota muille ei suvaita
Tällä hetkellä pääomatuloista otetaan veroa 30 %, kun ne ovat max 30 000 euroa. Ja yli tämän menevistä pääomatuloista 34 %. Joten onhan tuo jo nyt aika korkea verrattuna ihan normi palkansaajan veroprosenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
0/5. Ihan niin kuin pienituloinen saisi mitään sijoituslainaa...
Pienituloinen on eri asia kuin varaton rölli.
Joo, pääomat ulos Suomesta vain. Pian voimme riistosta vapaina olla täynnä suolistoloisia pohjoiskorealaiset.
Pääomilla ei ole kieltä, kulttuuria, perhettä ja ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä pääomatuloista otetaan veroa 30 %, kun ne ovat max 30 000 euroa. Ja yli tämän menevistä pääomatuloista 34 %. Joten onhan tuo jo nyt aika korkea verrattuna ihan normi palkansaajan veroprosenttiin.
Ongelma tuossa on tuo maksimi 34%, ansiotuloissa ylitöitä ja muutenkin tuloja verotetaa paljon enemmän jos satut tienaamaan enemmän kuin verottajan määrittelemän summan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset menestyy, toiset ei. Osa syntyy kultalusikka suussa, mutta suurin osa ei. Silti voi nousta menestykseen omilla valinnoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, pääomat ulos Suomesta vain. Pian voimme riistosta vapaina olla täynnä suolistoloisia pohjoiskorealaiset.
Tätä on hoettu 1990 luvulta lähtien niin milloin me päästään ahneista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä et ole ilmeisesti onnistunut missään elämäsi aikana ja nyt sitten katkera tilanteesta.
Tämä ei ole. Niin helppo kuin kuvittelee.
Pääomatuloveron tuotto vuonna 2012 oli 1,8 miljardia euroa. Vaikka veroprosenttia oli nostettu vuodesta 2011, veron tuotto kuitenkin samalla laski 165 miljoonaa euroa. Erityisesti luovutusvoittojen määrä romahti.
Valtion budjetti on 65 mjd, ei toi 2 mjd hirveesti punvihr törsäksessä näy.
Jaa mikseikö vasemmistohallitus tee mitään? Ei niin kauan sitten Lipposen hallitus poisti varallisuusveron. Tuon veron tuotto oli samaa luokkaa kuin lahja- ja perintöveroilla. Miksei demari poistanut perintöveroa, koska sitä maksavat toisinaan myös pienituloiset, varallisuusveroa taas ainoastaan varakkaat?
"Miksei vasemmistohallitus tee jotain asialle?"
Ei Suomessa ole vasemmistohallitusta, pelkkä viherhallitus jonka tavoitteena vähentää entisestään pieni ja keskituloisten mahdollisuksia säästää sijoituksiin. Ilmastovrotuksella kuten autoilun verotus, pidetään huoli ettei kukaan pieni tai keskituloinan saa säästöön mitään.