Romaanikäsikirjoitus omakustanteena?
Alla olisi romaanikäsikirjoitus ja mietin, mitä tehdä sen valmistuttua.
Ajattelin lähettää sitä kustantamoille, mutta se on aikamoista arpapeliä, vaikka itse pidänkin romaanikäsikirjoitustani suorastaan nerokkaana juonen kannalta. Olen myös melko kärsimätön ja yleensä kustantamoiden vastauksissa kestää aikansa.
Olen tutustunut Elisan e-kirjapalveluun, jossa voisi julkaista tarinansa omakustanteena. Näin saisin teokseni ainakin tuttavapiirin luettavaksi, he kun odottavat sitä jo aika innolla. Mutta mietinkin, että jos joku kustantaja tahtoisi tehdä kanssani sopimuksen, niin olisiko siitä enemmän haittaa vai hyötyä, että teos löytyy jo omakustanteisena e-kirjana? Etenkin jos myyntiluvut eivät ole kovinkaan ihmeelliset, itselle kun tuntuisi epämiellyttävältä lähteä markkinoimaan omaa teostani.
Onko kenelläkään kokemusta tuosta Elisan Kirjoita itse-palvelusta?
Kommentit (4)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 10:28"]
Kun käsikirjoitus "valmistuu" ja jos kustantaja kiinnostuu siitä, astuu kustannustoimittaja kuvaan mukaan, kirjaa käydään perusteellisesti läpi ja joudut kirjoittamaan sen käytännössä uudestaan. Vähintään yhden kerran. Kirja ei siis ole "valmis" siinä vaiheessa kun teet sopimuksen. Jos vaan julkaiset käsikirjoituksesi omin päin, ilman että kukaan ammattilainen kahlaa sitä läpi, ei hyvä.
[/quote]
Niin, tottahan on että Elisan palveluun ladattaessa he eivät millään tavoin puutu sisältöön, eli teos julkaistaan mahdollisine virheineen päivineen. Ainakin käsikirjoituksen luetuttaminen ennakkoon olisi järkevää.
Mutta meinaat siis, ettei kannata lähteä julkaisemaan omakustanteena jos toiveissa olisi kustannussopimus? Meinaan onhan niitäkin teoksia, jotka on saanut kustannussopimuksen vaikka se olisikin jo netistä löydettävissä.
En julkaisisi omakustanteena, jos kustannussopimuksesta olisi realistisesti toivoa. Parempaa jälkeä tulisi ihan varmasti, kun kirja menisi kustantajan ammattilaisten prässin läpi. Eri asia on, miten tuo "toivo" määritellään - tarjokkaita on paljon ja oman tekstin tasoa on todella vaikea itse arvioida.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 10:49"]
En julkaisisi omakustanteena, jos kustannussopimuksesta olisi realistisesti toivoa. Parempaa jälkeä tulisi ihan varmasti, kun kirja menisi kustantajan ammattilaisten prässin läpi. Eri asia on, miten tuo "toivo" määritellään - tarjokkaita on paljon ja oman tekstin tasoa on todella vaikea itse arvioida.
[/quote]
Niin, mitenkä sitten tuo realistisuuskin määritellään...
Vaikka kirjoitankin kuulemma sujuvaa ja selkeää tekstiä, jota on helppo ja kiva lukea, niin kielellinen ilmaisu ei ehkä kuulu vahvuuksiini.
Sen sijaan käsikirjoitukseni vahvuus on juoni, josta olen itse älyttömän innoissani. Mutta täytyy nyt odotella että saisin tekstin valmiiksi ja vähän ulkopuolista näkemystä niiltä henkilöiltä, keillä meinaan sen luetuttaa.
Kun käsikirjoitus "valmistuu" ja jos kustantaja kiinnostuu siitä, astuu kustannustoimittaja kuvaan mukaan, kirjaa käydään perusteellisesti läpi ja joudut kirjoittamaan sen käytännössä uudestaan. Vähintään yhden kerran. Kirja ei siis ole "valmis" siinä vaiheessa kun teet sopimuksen. Jos vaan julkaiset käsikirjoituksesi omin päin, ilman että kukaan ammattilainen kahlaa sitä läpi, ei hyvä.